Accu's voor 2008

Anders lees je het draadje even?

Had ik al gedaan. Dit draadje gaat volgens mij niet over het afkraken van personen.

De kwaliteit van de laatste Vapex accus is helemaal niet slecht, gezien de prijs / kwaliteit verhouding zelfs aardig goed. Wij rijden met de laatste versie Vapex en met IB4200 WC, stock 2WD. De IB is bijv heel goed tijdens de kwalies, ze geven in het begin net iets meer punch. Voor de 7min finales zijn de Vapex weer beter, die blijven constanter en zakken niet in na 5 a 6 min.

Hoe dan ook, voor 2008 zullen beide leveranciers nieuwe cellen hebben.

Had ik al gedaan. Dit draadje gaat volgens mij niet over het afkraken van personen.

Volgens mij was dat ook niet de bedoeling van Jaap. Hij bedoelde volgens mij hetzelfde wat ik zei, dat ook de coureur VEEL invloed heeft op resultaten. Een beginner kan de beste cellen hebben, maar eindigt wel achteraan.

Helaas Joost maar zo werkt het niet: de cellen kunnen per jaar ieder moment worden aangeboden ter goedkeuring maar de EFRA accu homologatie lijst zal niet ieder moment aangepast worden. Ik weet het niet meer precies uit het hoofd maar de lijst wordt, dacht ik, 2x per jaar aangepast.
De nieuwe lijst die als het goed is eind januari bekend zal worden gaat in vanaf 1 april 2008. Uitzondering hierop is de EK 1:12 die volgens de "oude" lijst gaat.

En toch maakt die hele lijst voor 99% van de rijders helemaal niets uit. Ik ken slechts 2 clubs (nieteens Nederlandse) die deze lijst aanhouden bij wedstrijden. Alleen grote internationale, door de EFRA georganiseerde, evenementen hebben volgensmij tedoen met deze lijsten.

Om de hobby (en dat is het voor 99,9% volgensmij) in stand te houden zullen we op wedstrijden nog lang geconfronteerd worden met GP3300/3800 en IB4200 cellen.

En ik zou weleens willen weten wat de clubs eraan gaan doen om het verschil in voltage (de Orion cellen voor 2008 leveren ook minder dan de EP`s die vele op dit moment gebruiken) te gaan compenseren. Want ik zie het al aankomen dat de 6 en 5 cellen stock klasses behouden blijven en dat er dan ook in die klasses nog eens het verschil in cellen (2007 of 2008) gecompenseerd moet worden met iets.

Trouwens de EFRA lijst die ik hier zag was volgensmij niet de laatste want ik miste een aardig aantal cellen waarvan wel is gezegd dat die goedgekeurd waren. Daarnaast kijk ik ook even uit wat de ROAR gaat doen met de lijsten want wat daar vaak opstaat is een copy wat op de EFRA staat.

De EFRA lijst die hier staat is inderdaad de laatste. Cellen die sindsdien zijn goedgekeurd zijn nog niet toegestaan. De nieuwe lijst die per 1 April van toepassing zal worden wordt eind januari verwacht.

V.w.b. de toepassing van de EFRA akku-homologatie lijst, hij geldt inderdaad voor alle EFRA events. Daarnaast voor alle wedstrijden waar de EFRA regels worden toegepast tenzij er expliciet door de organisatoren een uitzondering wordt gemaakt. Zo zullen op de DHI Cup naar ik heb begrepen een aantal van de nieuwere cellen toegestaan worden naast die op de huidige EFRA lijst. Voor het Nederlands Kampioenschap geldt deze lijst ook. Dus ook op wedstrijden die het Nomac of EFRA reglement volgen is deze lijst geldig (vaak op open clubs en bij sommige clubkampioenschappen). Het is echter bij deze wedstrijden vaak zo dat er niet zo nadrukkelijk op gecontrolleerd wordt.

ik blijf voorlopig lekker rijden met men nieuwe 4200's.. ik kan het niet ophoesten om elk jaar nieuwe setjes te kopen.. ik rij met elk setje 2 jaar. (en voor mn 3700's word dit het 3de)

Heeft er iemand eigenlijk al ervaring met Grepow cellen?

Ik heb er mee gereden gewoon om te testen en mij beviel het wel. Ik hoor meerdere goede verhalen erover maar ook verhalen van mensen die helemaal niet tevreden zijn. Het blijkt dat het onderhoud wel heel nauw komt heb ik vernomen. Maar verschillende matchers zien er nu ook brood in en Corally heeft ze voortaan ook gematched in het aanbod. Volgensmij is het gewoon een questie van zelf proberen en ondervinden wat je ervan vind. De Grepow cellen zijn relatief goedkoop in verhouding met IB en in Amerika zijn ze ook goedkoop verkrijgbaar.

Zoals Jean Paul al zegt, de Grepow cellen zijn gevoelig voor het onderhoud. Bij ons op de club hebben mensen ook deze cellen en zijn er tevreden over naar mijn weten, maar een goede ontlaadtray e.d is een must anders is de fut er al snel uit.

Het blijkt dat het onderhoud wel heel nauw komt heb ik vernomen.

wat bedoelen we met onderhoud? Individueel ontladen tot een exact voltage en nooit leeg weglegen. Maar dat was met de IB4200's toch ook al het geval... of zijn deze nóg gevoeliger?

Corally heeft ze voortaan ook gematched in het aanbod. Volgensmij is het gewoon een questie van zelf proberen en ondervinden wat je ervan vind. De Grepow cellen zijn relatief goedkoop in verhouding met IB en in Amerika zijn ze ook goedkoop verkrijgbaar.

eerlijk gezegd was dit ook de reden waarom ik ernaar vroeg, want op de PK site zag ik al de hele collectie gematchde pakketten van Grepow staan, al waren ze niet goedkoper dan de IB4200's...

Zelf aanschaffen en proberen is voor mij niet echt een optie, vandaar dat ik ook deze vraag stel :wink: Iemand anders nog ervaring met deze cellen?

Laatst bewerkt:
Zoals Jean Paul al zegt, de Grepow cellen zijn gevoelig voor het onderhoud. Bij ons op de club hebben mensen ook deze cellen en zijn er tevreden over naar mijn weten, maar een goede ontlaadtray e.d is een must anders is de fut er al snel uit.

Ok ik heb een CTX-D dus dat moet helemaal goed komen. Met tevreden bedoelen ze dat ze erg hard lopen (?), harder dan IB4200's?

Laten we even wachten op de eerste grote wedstrijden.

De DHI cup is wellicht interresant?
Als daar de IB is toegestaan en de ORION rijders gebruiken de SHO's dan zullen de verschillen wel duidelijk worden, of niet?

Als ik het nieuws op de team orion site en de setup-sheets op de xray site mag geloven mag geloven reden zowel viktor wilck, steen graversen, teemu leino als steven weiss met de nieuwe SHO cellen, maar of de eerste drie daardoor vooraan reden...

Als ik het nieuws op de team orion site en de setup-sheets op de xray site mag geloven mag geloven reden zowel viktor wilck, steen graversen, teemu leino als steven weiss met de nieuwe SHO cellen, maar of de eerste drie daardoor vooraan reden...

Wat er op de buitenkant op staat hoeft er op vandaag niet altijd meer aan de binnenkant in te zitten.

Dan kan je dat van alles zeggen, wie weet steekt Orion in z'n brushless 4,5 motoren wel een 2,5 om het merk extra snel te doen ogen.

Wat betreft accu's weet ik zeker dat dit wel vaker voorkomt. Controle op dit soort wedstrijden is er nauwelijks hierop.

Wat mij daarnaast opvalt is dat als de cellen van Orion zo licht zijn en de Tamiya zo licht is waarom b.v. Wilck zo weinig lood hoeft te plakken om aan de 1400 gram te komen.

Weet niet of het zo is, maar qua accu's gebeurd er op dit moment denk ik vanalles.

Zo was er ook een incidentje met Kaerup op de DHI, die ook "vreemde" geluiden uit z'n cellen hoorde komen. Bij mijn weten wordt hij gesponsord door Orion. Terwijl deze cellen nu juist veilig zouden zijn. De krimpkous was volgens mij wel een 4200 SHO.

welke cellen zouden jullie aanraden voor een hpi-firestorm? er zit nauwelijk prijs verschil tussen die grepows en intelects, menigen lijken nogal verdeelt..., het iis gewoon voor recreatie dus geen hoge laadspanningen enzo en waarschijnlijk ook geen hele hoge ontladingen doordat er gewoon een redelijk standaard brushed motor in zit.

(ik heb nog geen e-firestorm, maar wil gewoon inschatten wat het me zou kosten en ik twijfel nu tussen een wedstrijd 1/18 en een fun offroadertje)

vriendelijk groet Jacar

wanneer het voor recreatie is is zal ik noch een grepow, noch een IB4200 pakket aanschaffen. De 3600's van intellect zijn veel degelijk en gaan ook nog best hard, en zij een stuk goedkoper (ook ongematched is geschikt voor recreatief rijden;)):D

type foutje, ik bedoelde de 3600 ook... zijn inderdaad voor een mooie prijs nu te koop bij pk, en daar zag ik ook die grepows dus vandaar dat ik het is vroeg.

Jacar

ok, ongematched zijn ze heel betaalbaar, als ik me niet vergis heb ik 30 euro per 6-cellen pack voor betaald aan het begin van het seizoen. En daar heb je volgens mij nog geen Grepow cellen voor...

En ze zijn zo mishandeld door mij (nja, aan het begin van het seizoen toen ik nog niet zo fanatiek was alleen nooit ontalden) maar nog nooit een kapotte cel of iets dergelijks gehad, net als alle andere rijders die er op de club mee reden... mja volgend seizoen wil ik 19T gaan rijden en dan wil ik gewoon zo hard moelijk gaan;)

Back