Accu's voor 2008

Oeps

ik ken die John Doucakis verder niet, maar als ik zijn blog bekijk is het orion voor en orion achter.
Ik bedoel als mijn schoonmoeder me elke maand nieuwe accu's geeft plak ik ook haar foto op mijn body en noem haar de mooiste en liefste vrouw van Nederland.

Wil ik dat doen, dan moet ik 1:5 gaan rijden; anders past het niet...

Ik zat net even te kijken wat de Grepow prijzen in NL deden tenopzichte van matchers in Amerika en ik schrok nogal van het verschil.

Daarna was ik verbaast toen ik onderstaande op de site van PKracing aantrof:
Nieuwe cel van Grepow, EFRA legaal. Na het fiasco van de laatste EFRA vergadering waarbij alle bestaande cellen illegaal werden, zijn dit de enige 4200 cellen die nog gebruikt mogen worden op wedstrijden.
Wat is hier nu eigenlijk waar van? Volgensmij zijn er toch helemaal geen cellen verboden verklaard in Europa en komt er alleen een nieuwe standaard. Of is dit een aanprijs methode voor de onwetende mensen die cellen kopen bij PK?

Ik vond de match varianten van de Grepow cel wel erg prijzig in NL zeker gezien de prestaties van de ongemachte variant. Iemand trouwens ervaring tussen beide varianten. IK denk dat ik voor komende maand een aantal setjes uit Amerika laat komen om eens te kijken hoe de cellen het doen. Ik heb vernomen dat ze lager in gewicht zijn dan de EP4500.

Ik bedoel als mijn schoonmoeder me elke maand nieuwe accu's geeft plak ik ook haar foto op mijn body en noem haar de mooiste en liefste vrouw van Nederland.
ZO dat is een uitspraak die ik niet zo graag doe. ;) Maar waar is het natuurlijk wel. Ik denk dat 99% van de rijders hier ook op het forum zo weinig merkt van accu verschillen dan de blijvende discussie over cellen zinloos is. Gisteren heb ik bij de indoor wedstrijd van Limac gebruik gemaakt van de EP4500, Grepow 4200, IB4200 en SHO en gezien de rondetijden en gemiddelde rondetijden over de gehele dag binnen 0.2 sec verschil zaten merkte ik allemaal maar weinig van het verschil. Omdat de EP weer lichter is dan de IB moet er alleen lood bij maar dat is allemaal zo minimaal dat ik het niet kan merken. In de 4de kwalificatie heb ik met de SHO gereden maar doordat ik daar problemen had met mijn banden (verkeerde smering, veel griproll) kan ik geen serieus antwoord geven of die cellen nu slechter zijn dan de huidige cellen.

ZO dat is een uitspraak die ik niet zo graag doe. ;) Maar waar is het natuurlijk wel. Ik denk dat 99% van de rijders hier ook op het forum zo weinig merkt van accu verschillen dan de blijvende discussie over cellen zinloos is. Gisteren heb ik bij de indoor wedstrijd van Limac gebruik gemaakt van de EP4500, Grepow 4200, IB4200 en SHO en gezien de rondetijden en gemiddelde rondetijden over de gehele dag binnen 0.2 sec verschil zaten merkte ik allemaal maar weinig van het verschil. Omdat de EP weer lichter is dan de IB moet er alleen lood bij maar dat is allemaal zo minimaal dat ik het niet kan merken. In de 4de kwalificatie heb ik met de SHO gereden maar doordat ik daar problemen had met mijn banden (verkeerde smering, veel griproll) kan ik geen serieus antwoord geven of die cellen nu slechter zijn dan de huidige cellen.

JeanPaul, ik denk dat je hier een heel goed punt hebt alleen weet jij ook net zo goed als ik dat toch iedereen het onderste uit de kan wil hebben. Always have, always will be... Wat je net ook al aangaf dat er zo weinig verschil zit tussen de cellen en wat wij ervan merken. Plus het feit dat er heel veel mensen zijn die alleen op de clubs rijden. Ik weet van mezelf dat ik aankomend buitenseizoen alleen op de MACH zal rijden en voornamelijk de ZAC zal doen. Tuurlijk wil ik wel goede cellen hebben maar dat komt ook echt wel goed in mijn ogen.

Wat ik nu heb gezien en gehoord van de nieuwere SMC IB's is dat deze wel erg goed zijn en blijven dus voor mij zal het een keuze worden tussen de nieuwe SMC's en de SHO's van Orion.

Daarnaast zal ik ook nog wat 6 cell pakketten nodig hebben voor de Pro10 die ik ook rijdende wil hebben in aankomend seizoen maar daarvoor is de eis van de cellen veel minder hoog.

Joost.

Ik denk dat 99% van de rijders hier ook op het forum zo weinig merkt van accu verschillen dan de blijvende discussie over cellen zinloos is. Gisteren heb ik bij de indoor wedstrijd van ......

Dit lijkt me een ietwat indoor getinte uitspraak.

Op indoor circuits kun je meestal niet alle power kwijt die er tegenwoordig in de accu's zit.
Buiten op de grotere banen zoals de mach, zijn er zelfs mensen die in de stock klasse een goede accu leeg rijden.
Ook als je een erg lang recht stuk hebt geeft elke tiende volt je wat meer topsnelheid.

Dus voor die 1% is dit toch wel een interessante discussie.

Wat is hier nu eigenlijk waar van? Volgensmij zijn er toch helemaal geen cellen verboden verklaard in Europa en komt er alleen een nieuwe standaard. Of is dit een aanprijs methode voor de onwetende mensen die cellen kopen bij PK?

Geen idee v.w.b. je laatste vraag, maar voorzover ik weet en kan terugvinden op de EFRA site is de nieuwe akkuhomologatielijst die per 1 april in zal gaan nog niet publiek gemaakt. Gezien de scherpere regels m.b.t. de afmetingen van de cellen zullen echter een aantal cellen die op de huidige homologatielijst staan (m.n. >3800Mah) niet langer toegestaan worden. Totdat de nieuwe lijst officiëel door EFRA gepubliceerd wordt weten we echter niet welke cellen er wel en niet toegestaan zullen worden. Dit geldt zowel voor "oude" als nieuwe cellen. Ik heb geen idee waar PK haar informatie vandaan heeft.

Overigens is het ook goed te weten dat EFRA in haar laatste fabrikantenoverleg wel duidelijk heeft aangegeven dat EFRA zich het recht voorbehoudt om cellen die mogelijk onveilig zijn van de homologatielijst af te halen.

Overigens is het ook goed te weten dat EFRA in haar laatste fabrikantenoverleg wel duidelijk heeft aangegeven dat EFRA zich het recht voorbehoudt om cellen die mogelijk onveilig zijn van de homologatielijst af te halen.

Zijn er ook veilige cellen als je kortsluiting maakt in je auto ?

als dit nog nergens staat lijkt dit me een goede plek,
dit is voorlopig afgesproken bij een nomac vergadering dec07... wellicht is er nog wat verranderd maar t staat redelijk vast....

1. gewijzigd NOMAC sectiebestuur EC10: Remon Groen, Jan v Steeg
2. motoren voor stock klasse: Orion V2 Element met groene endbell (19T)
3. Banden voor alle klasses: LRP-VTEC30R
4. 1400 gram minimumgewicht (was 1350 gram in 2007)
5. stekkerverbindingen tussen regelaar en accu verplicht
6. met klem wordt er op gewezen dat cellen met afmetingen binnen de vastgelegde grenzen van 43.0mm lengte en 23.0m moet zitten

dus de IB4200's met 43.5mm gaan het niet worden. je ouwe packs van vorrig jaar worden niet toegelaten op het nomac. wss zullen locale clubs het nog wel goedkeuren maar als deze de regels van het nomac aanhouden zul je ook locaal nieuwe packs moeten kopen...

orion heeft al de goede formaat accus:
Team Orion 4200SHO EU2008 cells Red RC - RC Car News

cheerz
Mark

Zijn er ook veilige cellen als je kortsluiting maakt in je auto ?

Veilige cellen in mijn optiek zijn cellen die niet ontploffen maar alleen venten als er overdruk ontstaat. Als ik van Jilles hoor dat stukken van de cel die een gat in zijn trui hebben gebrand ook door een PolyButler koffer heen zijn gegaan dan concludeer ik dat sommige cellen niet voldoende veilig zijn. Het is duidelijk dat het niet verstandig is om zo'n ding naast je hoofd te houden als de cellen al sluiting maken zoals één rijder recentelijk nog gedaan heeft voordat de zaak uit elkaar plofte.

5. stekkerverbindingen tussen regelaar en accu verplicht
6. met klem wordt er op gewezen dat cellen met afmetingen binnen de vastgelegde grenzen van 43.0mm lengte en 23.0m moet zitten

dus de IB4200's met 43.5mm gaan het niet worden. je ouwe packs van vorrig jaar worden niet toegelaten op het nomac. wss zullen locale clubs het nog wel goedkeuren maar als deze de regels van het nomac aanhouden zul je ook locaal nieuwe packs moeten kopen...

Voor de duidelijkheid, voor NOMAC geldt het EFRA reglement en de homologatielijst behalve waar expliciet van EFRA wordt afgeweken. Dit laatste is bijvoorbeeld zo bij de bodies waar bij de NOMAC alle 4-deurs sedan bodies zijn toegestaan. Voor de akku's geldt echter straks de nieuwe EFRA homologatielijst. Punt 6 is alleen een bekrachtiging van de aangescherpte EFRA regel v.w.b. de afmetingen van de cel.

M.b.t. punt 5, prima regel. Ik zal echter als er een probleem is met een akku in een auto toch echt mijn hand er niet ondersteken om de stekker eruit te trekken. Ik heb mijn hand denk ik nog nodig ;-)

Veilige cellen in mijn optiek zijn cellen die niet ontploffen maar alleen venten als er overdruk ontstaat. Als ik van Jilles hoor dat stukken van de cel die een gat in zijn trui hebben gebrand ook door een PolyButler koffer heen zijn gegaan dan concludeer ik dat sommige cellen niet voldoende veilig zijn. Het is duidelijk dat het niet verstandig is om zo'n ding naast je hoofd te houden als de cellen al sluiting maken zoals één rijder recentelijk nog gedaan heeft voordat de zaak uit elkaar plofte.

:shock: DOOR een polybutler koffer?? Dat is dan ook niet zomaar uit elkaar bartsten.... Pff...

Ik kan me niet voorstellen dat accu's met zo'n gevaar door enige keuring komen. Worden ze wellicht verkeerd gebruikt?

Ik verval in herhalingen, maar nogmaals mijn punt. Ongeacht of deze cellen met een hoog amperage geladen worden, niet gekoeld worden, de temperatuursensor van de lader (als die dat heeft) vergeten wordt, de cellen sluiting maken of er iets anders ongewenst gebeurd waardoor in de cell druk opbouw ontstaat, hoort de cel te venten, niet te ontploffen. Drukventielen zijn een veiligheidsmiddel en als die onvoldoende de druk wegnemen dan is dat een design probleem dat de fabrikant aangemerkt mag worden.

V.w.b. keuringen, je zult op de meeste cellen die in de RC racerij worden gebruikt vergeefs zoeken naar het CE keurmerk. EFRA heeft momenteel geen objectieve regels om de veiligheid van cellen te testen (die zijn denk ik nodig) dus EFRA tests zullen potentiëel onveilige cellen dus niet afkeuren.

Eigenlijk raar dat het in Denemarken al verboden is en in een freaky land als Amerika nog niet (toch?). Daar ploffen ook cellen lijkt me...

ploffen kunnen alle cellen maar bij juist gebruik is er niets aan de hand.
waarschijnlijk krijg je in amerika eerst een hele handleiding dat je de accu's niet in de magnetron moet doen enzv. ;)

Bij Wauters komen deze week de orions binnen en duur zijn ze niet. 55 euro voor een pack Orion SHO eu2008 hv.
De ib's van mij zijn versleten dus ik heb zowie zo nieuwe cellen nodig.
Ib's haal ik niet meer. slijten te snel en je kunt ze niet voor lange tijd weg leggen.

die 1% aan meer voltage maakt wijnig uit als je niet zo goed kunt rijden.
Het meeste zit in de rijder.
Mij maakt het niet zo uit of de cellen 1,24 of 1,236v zijn. wil dat ze lang mee gaan en niet dat ik ze net als mijn ib's ze om het half jaar moet vervangen omdat de pit er uit is.

weet niet of er andere zijn die hetzelfde hadden met de 4200's?

Zo heeft iedereen zijn wensen/eisen die hij stelt aan de cellen. Bottomline is (wat Tony al vaak heeft gezegd) is dat de cellen betrouwbaar moeten zijn en goed moeten venten. Tuurlijk 'normaal gebruik' in acht nemende. Cellen laden met 30A (meerdere laders op 1 pakket gebruiken sommigen) is natuurlijk vragen om moeilijkheden

Wat ik raar vind is dat men de nieuwe 123 cellen opzij zet. Niemand (EFRA, ...) spreekt hierover alhoewel dit toch wel enorm interessante cellen zijn voor RC.

- Zeer (maar dan ook zeer) snelle laad tijden. (enkele minuten)
- Licht van gewicht
- Vrij grote capaciteit.
- Cellen gaan niet stuk bij te lage spanning (zoals bij Lipo wel het geval is)

De nieuwe A123 (lifepo) cellen zijn 3,3 volt en hebben iets afwijkende maten.

Het vermogen in mah is echter niet zo groot hoor 2300mah als ik me niet vergis .

Of ze dus echt geschikt zijn voor auto gebruik met de huidige set-ups betwijfel ik.

Als je een hoog voltage wilt hebben dan krijg je een lager amperage.
3.3v is wel erg hoog.
Dan heb je met 2 cellen meer volt dan met 5 gewone cellen.

Ze moeten net als de rest doet gewoon over gaan op lipo's en brushless 10,5T
dan heb je een mooie standaart klasse. Scheelt tevens in onderhoud van de motor.
1x aanschaffen is duur maar als je een jaar rijd heb je het zo terug verdient.

Jammer dat Nomac daar de Efra niet mee gevolcht is net als in belgie.

Als je een hoog voltage wilt hebben dan krijg je een lager amperage.
3.3v is wel erg hoog.
Dan heb je met 2 cellen meer volt dan met 5 gewone cellen.

Stroom.... Spanning... WAT??? :roll: :wink:

Scheelt tevens in onderhoud van de motor.
1x aanschaffen is duur maar als je een jaar rijd heb je het zo terug verdient.
Gaaf, brengt mijn motor geld op als ik er mee rij? :D

Op school zijn we ook bezig met de LifePo accu's van A123. En voor zo ver ik weet kunnen zei ze in ieder gewenste maat / spanning / stroom leveren. Uiteraard hangt dit wel samen, en kun je niet immens veel capaciteit kwijt in een klein pakket. Maar je kunt bijvoorbeeld wel bepalen of het een lang, of breedt pakket moet worden. Mooie cellen, maar gloednieuw en nog weinig mee getest. Bij ons zullen ze in zowel de Solarboot als de Shell Eco-marathon auto komen.

Groet Robert

Back