Advies gezocht voor goede beginnershelicopter (zoals Blade mSR) en zender

SAFE zorgt dat je heli met 1 druk op de paniekknop weer stabiel en rechtop vliegt.
De CPS vliegt net als een CPX, maar dan met voorgeprogrammeerde curves.

Verder is een scheve swash in beginner mode geen probleem. Niet gaan trimmen.
Als je de electronika de tijd geeft om te initialiseren, vliegt de heli stabiel. En een trimvlucht is zo gedaan. Soms meerdere keren nodig. Ik heb een 230S(AFE) en die vliegt strak en desgewenst heel makkelijk.
 
Dus kan ik de nano CP S net zo makkelijk nemen als de mSR om verder te leren ook al heb ik alleen 'hover'-ervaring.

Hij is ook klein en licht dus ik neem aan net zo crashbestendig als de mSR?
 
Safe in de heli maakt hem niet makkelijker om te vliegen. Safe is alleen een o shit knop. Als het fout gaat is er een oplossing.
Naar mijn mening een prima optie die je een heli kan besparen. Steeds meer high flightcontrollers voor gevorderde hebben dat ook.
 
Ik ben nog niet zo bekend met de technology. Ik bedoel dan waarschijnlijk dat de helicopter meerdere 'modes' heeft inclusief een makkelijke beginnersmodus. Ik dacht dat dat ook bij SAFE hoorde maar is blijkbaar een aparte feature?
 
Als ik google op SAFE dan zie ik onder ander:

Safe technologie: 3 vlieg modi, self-leveling en paniek knop helpen om te vliegen.

Daarmee lijkt de beginnersvliegmodus dus wel deel uit te maken van SAFE. Naast self leveling (en de genoemde paniekknop).
 
Klopt drie modes. De derde is gewoon een "normale" stabilisatie. Als je die gebruikt vlieg hij als andere heli's.
Mode 1 en 2 zorgen ervoor dat de heli niet de sterk kan hellen.
 
Het maakt het vliegen/besturen, zelf niet gemakkelijker, maar wel de kans dat het fout gaat kleiner.
 
Natuurlijk moet je het leren. En dat kost tijd. Hopenlijk gaat de simulator daar ook in helpen. Trouwens ook weer zo'n keuze pfff phoenix of realflight. Het houdt niet op met keuzes o_O
 
Zoals Rhelie al aangeeft, als je makkelijk wilt is een drone een betere optie. Helivliegen is mi juist zo leuk omdat het een uitdaging is en blijft. Dat niet iedereen er zomaar mee wegvliegt maakt het een beetje exclusief.

De wl toys is makkelijk te vliegen in de 6g modus, maar bedoeld word makkelijk voor helivliegers. Heb je geen of weinig ervaring dan is er voldoende om te leren. Je leert dan de juiste richting te sturen, gas en pitch te geven etc. Hierin heb je meerdere rates, hoog en laag, daarnaast kan je eenvoudig de mate van maximale pitch instellen. In de 3g modus heb je diezelfde opties maar heb je alle opties die een volledig cp heli ook heeft en dat vind ik binnen zelf nog moeilijk. Als je dat binnen kan, is elke heli buiten geen enkel probleem meer..

Nogmaals, ik heb er geen aandelen in, maar zoek je iets wat niet duur is maar perfect vliegt en je alle mogelijkheden geeft te leren dan is dat de keus. Niks tegen de blade, nine eagles etc.. maar ik heb er onder andere mee leren vliegen. Als je liever iets anders hebt is ook prima maar daar kan ik je ws geen zinnig advies in geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen moeite met de wl toys hoor! Het enige is, dat ik denk ik toch een DX6 wil hebben en die werkt niet met wl toys. En gezien mijn ervaring met de RTF zender van blade vs de DX6i heb ik gemerkt dat een goede zender heel veel uitmaakt in vliegplezier en gemak van vliegen. Met de zender van wl toys ben ik bang dat hetzelfde geldt.
 
De wltoys is ook een prima heli! Als je het je in € kunt veroorloven, moet je gewoon "hup" een keus voor 1 vd 2 maken en eruit halen wat er in zit. Beide heli's kunnen meer dan je waarschijnlijk ooit zult kunnen. De volgende fase (groter-duurder) dient zich vanzelf aan.
 
De kennis die me helpt met vliegen heeft me zojuist blij gemaakt met een oplossing. Hij heeft nog een DX5e liggen die ik mag lenen. Daarmee kan ik mijn mSR blijven gebruiken en daarmee leren vliegen. Kan ik eventueel de DX6 aanschaffen met een simulator om ook daarmee te oefenen. En dan als de mSR goed lukt, een cp heli :)
 
Als je wilt dat het makkelijk is, kun je beter een droontje nemen voor binnen. Veel goedkoper en ook nog eens leuk om te vliegen.

Plus 1..

serieus misverstand trouwens dat elke quadcopter uit zichzelf vliegt..

Ik heb leren helikopter vliegen (mezelf) door te beginnen met een mini qbot van HK.

Dit stomme ding is heel crashbestendig en kan je ook buiten vliegen.

Omdat het zo klein en beweeglijk is vliegt het zeker niet makkelijk, heb nog niemand geweten zonder ervaring die het langer dan 2 seconden in de lucht kan houden.

Dus zeggen dat dit geen uitdaging is en uit zichzelf vliegt is de grootste onzin eigenlijk..

Voor alle duidelijkheid ik heb niets met drones maar ik vind wel dat je er perfect mee kan leren heli vliegen.
De basis toch al zeker.
 
Verder is een scheve swash in beginner mode geen probleem. Niet gaan trimmen.
Als je de electronika de tijd geeft om te initialiseren, vliegt de heli stabiel. En een trimvlucht is zo gedaan. Soms meerdere keren nodig. Ik heb een 230S(AFE) en die vliegt strak en desgewenst heel makkelijk.
Nou, bij mij ging dat toch anders. Ik kon initialiseren 'til blue in the face', maar na het los komen moesten de sticks flink naar de hoek - en daar vastgehouden- om het geval op z'n plek te houden.
Dus deze procedure een keer of tien uitgevoerd: https://www.horizonhobby.com/pdf/BLH2400-Drift-Calibration-Sheet-ML.pdf Geen effect.
Ten einde raad maar twee extra mixers aangemaakt die alleen offset toevoegden, op een schakelaar.
Vervolgens initialiseren, zodra dat klaar is, schakelaar aan en de offsets zetten de swash recht.....
En toen vloog het ook probleemloos in Flightmode 1. Maar wel heel sloom.

Dus toen naar Flightmode 2, daar ging alles zonder offset meteen goed. Nou ja, zolang ik me maar realiseerde dat ik ineens "met aillerons vloog, zonder V-stelling". Dat was een relatief simpele exercitie. Wel lastig is dat dit ook voor hoogteroer (vooruit/achteruit) geldt. Dat is voor mij het moeilijkste van helivliegen, maar alles is te leren, dus dit ook. Vind die CPS nu heel lekker vliegen.

@Peter Brand : Prima oplossing, vlieg vooral nog een tijdje met die MSR, je coordinatie wordt daar alleen maar beter van. Probeer een CPS alleen niet de eerste keer in de huiskamer! Gewoon naar een indoorvliegsessie bij je in de buurt toe gaan. Als je in zo'n sporthal kunt opstijgen en vlak voor je blijven, dan stijgen je kansen thuis aanmerkelijk...;)
 
Ik zal je tip ter harte nemen Bruno :) Een kennis heeft een loods en daarin heb ik best wat ruimte om het uit te proberen :) En wie weet ook bij een club. Alhoewel ik het idee heb dat clubs toch meer van het buitenvliegen zijn. Ik zag wel een meeting voor indoor bij een club en dan staat er dat je 5 minuten mag vliegen.. Zal wel aan mij liggen, en natuurlijk zijn er nog meer mensen, maar 5 minuten is nou niet heel lang....
 
Ik zal je tip ter harte nemen Bruno :) Een kennis heeft een loods en daarin heb ik best wat ruimte om het uit te proberen :) En wie weet ook bij een club. Alhoewel ik het idee heb dat clubs toch meer van het buitenvliegen zijn. Ik zag wel een meeting voor indoor bij een club en dan staat er dat je 5 minuten mag vliegen.. Zal wel aan mij liggen, en natuurlijk zijn er nog meer mensen, maar 5 minuten is nou niet heel lang....
Ik vlieg indoor bij Gooi & Eemland en daar hebben we op het hele en halve uur een blokje van 5 minuten exclusief voor heli's - door de hele zaal-.
Voor de rest oefen ik gewoon in een hoekje (meestal ;)) net buiten het circuit.
En dan mag ik na de heli-blokjes ook nog eens met m'n F1N zwever, indoor vrijevlucht handlaunch (= werp :D).
"Hoe stuur je dat nou?" "Nou, gewoon, voordat je hem lanceert..."
We beginnen om acht uur en voordat je het weet is het alweer tien uur.

Prima om op het forum onze ervaringen als -relatieve- beginners (ik vlieg al 48 jaar F2B) te delen.
Het is fijn als we dan tips en commentaar krijgen van piloten voor wie dit allemaal gesneden koek is. Worden we allemaal beter van.:thumbsup:
 
Al dat mooie nieuwe spul blijft toch trekken (dat komt jullie vast helemaaaal niet bekend voor :cool:)

Daarom heb ik de spreekwoordelijke knoop doorgehakt en zojuist de Spektrum DX6 besteld tezamen met de Blade mSR S. Op aanraden besteld bij RC Heliparts en ik moet zeggen ik kreeg een vlotte reactie op mijn mail met adviesvragen en het voorstel om gebeld te worden omdat dat makkelijker is dan mail. Ik werd ook echt teruggebeld dus zeer goede eerste ervaring. Ze zijn wel iets duurder, maar dit soort service maakt dat toch wel goed.

Anyways, ik ga het zaterdag ophalen en dan heel veel oefenen en leren en plezier hebben :D
 
Back
Top