Advies sleepkist

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Arnold 85, 28 mrt 2022.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    En daar lijm je zo een doosrompje elkaar?

    Heb je dan geen spanten nodig?
    Of vervang je gewoon de balsa bekleding voor triplex?(lijkt me een gewichtige zaak)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is het 3,6mm.
    Het zijn platen van een euro of 6.
    Ik heb er laatst een stuk of 8 gekocht en inderdaad, even kijken of je een rechte plaat hebt.
    https://www.gamma.nl/assortiment/multiplex-timmerplaat-3-mm-122x61-cm/p/B818520

    De voorkant tot net even voorbij de vleugel moet van triplex zijn, de rest zou balsa 3mm kunnen worden.
    Je hebt wel spanten nodig en 3 hoekslijst balsa.
    De 3 hoekslijst komt op de hoeken en die kan je mooi rond schuren, plus dat het stijfheid geeft.
    Je begint met een motorspant, dat mag gerust 8mm dik triplex zijn, en de rest 3mm triplex.

    Je kan ook de hele romp uit triplex maken en dan daar "verlichtingsgaten" in maken.
    7 gatenzaag doet wonderen, zeker aan de achterkant moet de romp lichter worden anders kom je niet uit met het CG.

    GJ
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een foto van de romp van de Calmatow.
    Achterin is triplex weggefreesd.
    Je ziet ook het stabilo staan, 8mm dik balsa, en het kielvlak, beide ongeprofileerd.
    Een geprofileerd stabilo en kielvlak geven minder weerstand.

    CIMG4954.JPG
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Was gewoon een flauw grapje gebaseerd op "neutraal". Niet te veel van aantrekken.
     
    Justus vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een beginner als ik is dat (denk ik) alleen maar prettig.
    Ik merkte dat de Big Lift zich prima met een paar klikjes hoogteroertrim meer of minder in een stabiele klim liet dirigeren zonder dat ik zelf de vliegsnelheid in de gaten moest houden. Dat lukt met een "neutraal" profiel veel minder goed voor zover ik weet.
    Ook het na de start en eerste steile klim iets gas terug nemen leidde niet tot vervelend gedrag, maar gewoon tot een min of meer automatisch iets vlakker wordende klim..

    Ik kan me voorstellen dat het lastiger wordt als je verschillende zwevers met verschillende snelheidsbereiken sleept, maar daar waag ik me voorlopig toch nog even niet aan.
     
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Voor de goede orde:

    Big Easy

    Vleugel:
    1 delig?, 2200mm
    -eps kern, beplankt met 1.5 mm balsa
    -ligger van "huid tot huid"
    -onder het balsa evt een lap glasweefsel
    -vleugelbuis koolstof/aluminium (moet ook netjes uit het schuim gesneden, lijkt me een lastig klusje)

    Romp:
    -3mm triplex doos constructie met gaten en spantjes
    -geprofileerd stabilo en staartvin, beide uit schuim gesneden en beplankt....
    -plek sleephaak net achter de vleugel?

    Setup:
    Hacker a60
    Jeti 120A regelaar
    6S 5000mAh accu
    hitec digitale servos

    Zou je ook xps(gesloten cel) kunnen gebruiken? Evt. Carbon/aramide weefsel onder de huid.....zou dat een ligger overbodig maken?
     
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is niet verkeerd.
    Marl is ook niet zo ver rijden.

    Dan de vragen:


    Vleugel:
    1 delig?, 2200mm
    Ligt aan je transportmogelijkheid.
    1 delig is altijd sterker en makkelijker te bouwen.

    -eps kern, beplankt met 1.5 mm balsa
    Of met abachi, is goedkoper en abachi kan je in grote breedtes en lengtes kopen.

    -ligger van "huid tot huid"
    Ligger moet altijd van huid tot huis, in elk model.

    -onder het balsa evt een lap glasweefsel
    Geeft meer sterkte en stijfheid.

    -vleugelbuis koolstof/aluminium (moet ook netjes uit het schuim gesneden, lijkt me een lastig klusje)
    Je kan de breedte van de buis uitsnijden en dan boven en onder opvullen met hout (vuren latje) dan kan je er ook makkelijk een V stelling inbrengen.

    Romp:
    -3mm triplex doos constructie met gaten en spantjes
    5 spanten moet genoeg zijn bij een doosromp als de PAF trainer.

    -geprofileerd stabilo en staartvin, beide uit schuim gesneden en beplankt....
    Dat is wel het mooiste maar geen must.

    -plek sleephaak net achter de vleugel?
    Er zijn speciale sleephaken met bevestiging te koop.
    Je moet dan wel een stevig spant net achter de vleugel maken, dus geen 3 maar 4 mm of een 3mm spant dubbelen.

     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    nou....... afgelopen zaterdag zag ik ineens een sleper met daarachter een zwever beide in rugvlucht laag over het veld komen :D

    die vertikale sleep was trouwens ook wel lachwekkend... starten en dan 90 graden bocht en loodrecht omhoog :rofl:
    dat slepen lijkt mij ook wel wat :p
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rugvlucht slepen is standaard in Kampen.
    Bertus en Gerben deden dat regelmatig.
    Opstijgen, circuitje vliegen en dan laag in rugvlucht over het veld, zwever en sleper.
    Ik heb geen multisleepjes gezien, soms trekt 1 sleper een paar zwevers tegelijk omhoog.
    In Duitsland ergens op een show heb ik daarbij iets gezien wat ik nog nooit gezien had.
    3 zwevers achter 1 sleper en dan de zwevers om elkaar heen rollen zodat de lijn gevlochten werd.
    Maar dat kan alleen als je een team bent, losse individuen zie ik dat niet doen.

    Wij (Gerben en ik) zijn met een Ikarus Trainer met een 15cc 4 takt voorop en 180cm span begonnen met slepen.
    Op een gegeven moment had ik een Simprop Solution en ik moest omhoog.
    Dus Gerben een sleephaak op de Ikarus gezet en ik er 1 in de neus gemaakt.
    En dan een stuk lijn ertussen en kijken wat er gebeurd.
    Dat was hartstikke leuk (ook al vond ik zwever voor ouwe lullen).
    Na een tijdje had ik een 4 meter vol gfk ASW 28 en die ging ook achter de Ikarus omhoog, je moet dan alleen wel rekening met elkaar houden want ik kon de Ikarus gewoon opzij trekken en Gerben moest ook genoeg snelheid houden om mij in de lucht te houden.
    Op een gegeven moment gingen we over op electro en dat is veel sterker dan een brandstofkist.
    Volgens mij had Gerben eerst een Ibis van Promodels op 10S, dat ging perfect maar het model was vrij zwaar en de aandrijving was gewoon een simpele buitenloper.
    Gerben wilde toen de Sig Rascal 110 en ik kon er goedkoper aankomen, dus er 1 voor hem besteld.
    Hij had zelf al een motor besteld bij Steve Neu, een binnenloper met 6.7 vertraging.
    Hij had een prop berekend en die heb ik toen ook besteld bij Fiala, een custommaat.
    Iedereen die wel eens op een electrosleepmeeting geweest is weet wat dat ding kan.
    Dat trekt echt alles van de grond, de 7 meter JS1 van Berrie met gemak en ooit een keer een (volgens mij) 21 kilo enorme kunstvluchtzwever van Nico Quint.
    Doet echt niet onder voor een 100cc herriebak.

    Als ik advies zou mogen geven, probeer eerst iemand te slepen die een niet te groot model heeft maar wel ervaring heeft met slepen.
    Mocht het fout gaan kan hij afkoppelen.
    En dan stapje voor stapje groter gaan.
    Maar zorg wel dat je sleepkist meteen goed is want 2x bouwen is zonde, je kan het beter meteen in 1 keer goed doen.
    Denk dat je Bertus (Bertus die op visite kwam in Kampen) of Gerben wel een berichtje kan sturen en om advies kan vragen.
    Dat zijn gasten die op de meetings 80-100 sleepjes per dag deden.

    GJ
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    ik wil dat gaan doen met een Christen Husky van Byron originals met een span van 2,7 mtr
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had een tijdje geleden contact met iemand die er 1 te koop had voor heel weinig.
    Ik wilde hem kopen maar toen ik hem zou ophalen lag ik in het ziekenhuis.
    Alleen zit je dan wel vast aan brandstof want die Byron kisten zijn niet heel erg licht gebouwd, of je moet zelf een nieuwe romp en andere kunststofdelen gaan bouwen.
    Dan kan je denk ik wel 50% gewicht besparen.

    GJ
     
    Terence vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Romp mallen zit ik inderdaad te overwegen, anderzijds vliegt ie al met een zenoah 38, en met een 50 boxer moet je er prima mee kunnen slepen.. wellicht met een Roto 35 ook al wel
     
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ……en weer even on-topic:). Ik zet in de hoeken van de romp altijd latten van 6-8 mm. Dan heb je wat meer lijmoppervlak en kun je de romp ook iets meer afronden. Vaak zie je dat daar driehoekige latten voor worden gebruikt maar die zijn veel duurder dan zelf gezaagde vierkante latten.Alleen bij de neus van de Big Easy hebben we in de voorste 10 cm een paar zelf geschuurde driehoekige latjes van 15 mm gezet. Maar dat was vooral om de romp daar extra rond te maken en ook voldoende ruimte voor de motordraden te houden
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Een dikke balsa plank kan je natuurlijk ook even over de proxxon zaagtafel jakkeren met het blad op 45 graden
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.080
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Mijn zaagtafel kan alleen onder 90 graden zagen. Later als ik groot ben koop ik een echte:hammer:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een paar "V-blocks" (Worden ook gebruikt om assen op rechtheid te controleren) lossen dat ook op...
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een driehoekslatje van 10x10 kost 68 cent.
    Op het totaal is dat te verwaarlozen.
    De stroom is zo duur dat als je de zaag aanzet je al meer kwijt bent.

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb wel een bouwzaag(tafel) zaag.
    Die zaagt mooi zuiver. Alleen het blad is vaak wat dik 2.6 mm volgens mij....

    Materiaal en hout zagen enzo komt wel goed, dat doe ik weleens vaker
    Het lastigste aan modelbouw vind ik de aansturing en setup inbouwen(plaatsing, hoe en wat)
    Bij deze kist moet dat ook wel goed komen!

    Wie weet kom ik later als ik groot ben ook wel inverted over het veld in Kampen.
    Een tafelzaag heb ik al.....je moet wat te wensen hebben
     

Deel Deze Pagina