(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Nagels vtv vastlijmen is net zoiets als je hamer en je tang vastlassen op je werkbank, zodat ze er niet vanaf vallen. :rofl::rofl::rofl:

maar je heb het handig opgelost. :)
 
Ik herken het allemaal Koos. Het wordt een hele spinnenweb aan touwen. En zie het maar voor elkaar te krijgen allemaal. Je gaat als een speer. Mooi he al dat touw!
 
Mooi he al dat touw!
Het is geweldig Hans :) leuk om te doen maar je komt vaak handen (met vėėl kleinere vingers) en ogen te kort. Het is en blijft opletten dat het touwwerk zijn logische loop blijft volgen zonder dat deze een ander touw raakt.....
Maar dat gaat helemaal goed komen hoor :p:p
 
Gaat er mooi uitzien Koos. Het touw werk is ook mijn hinderpunt met mijn handjes (formaat shovels) Maar al doende leert men (ik misschien ook wel) :)
Maar je bent goed bezig!

grz,
Chris
 
Jongens allemaal weer bedankt voor de complimenten, en ja Chris het zijn inderdaad heel veel touwtjes maar met de nodige kalmte en het geduld kom je een heel eind hoor. :)

Vandaag weer verder met deze touwtjes, de laatste van de blinde en bovenblinde werden ingeregen:
839A4689-E67A-49A6-B0C3-F844685A8831.jpeg

De chaos boven het galjoen is inmiddels compleet....

En nu eerst alles maar eens vastgezet en op de korvijnagels alles gefixeerd met een drupje lijm:
3F1974F2-97D6-467C-921F-193FF68F288E.jpeg

Het touwwerk van deze twee zeilen bijna compleet af, rest alleen nog de schoten van de blinde.....

Hiervoor werden er eerst twee oogpinnetjes in de romp geboord, een aan elke zijde en twee 3-1 blokken met een stuk touw dat aan het want geknoopt werd. Vanaf de schoothoorns in de onderhoeken van de blinde, via het 3-1 blok aan het want werd er een gestropt 3-1 blok aangebracht dit allemaal ter voorbereiding, want voorlopig worden deze schoten niet verder afgewerkt. En zo ziet het er dan uit:
3842B975-A7A2-485E-9A96-05D6B08756FC.jpeg

Aan stuurboord.......

37C70C47-0BEC-485D-BE78-7419A714C0A4.jpeg

En aan bakboord.......

Tot slot nog een overzicht van de twee zeilen:
A86FFFA5-4FBA-493F-8F01-F27E4BA6BACD.jpeg

Ben niet ontevreden met dit resultaat....

Nu kunnen we de werkzaamheden een mast verder naar achter verplaatsen, het fokkezeil is nu als eerste aan de beurt maar dat is weer voor de volgende keer........

Gr Koos.
 
Tja Stephan, het beste is om tijdens het werken met die blokken niet te niezen.....;)

Dank je Hans, dat hard gaan valt wel mee hoor, en dat spieken zit er voorlopig niet in hoor......:cool:

Maar goed, we gaan weer verder met de fokkera en het fokkezeil, als eerste weer het lijktouw rondom eraan genaaid met in de onderhoeken weer de twee schoothoorns:
0E309F6D-600C-4693-9603-0CEE6321EB3B.jpeg


Vervolgens werd het zeil aan de ra genaaid met de festonsteek:
F96BC04B-35AC-492A-88B1-8D68887A44BD.jpeg


In het midden aan de achterzijde van de ra werden twee gezwarte oogjes aangebracht voor het latere rak:
AE02CA85-561E-432A-BB88-7F189E1476C9.jpeg


Gevolgd door de benodigde blokken:
CB5B4160-BA76-41E3-AED0-005476A119DA.jpeg

Links boven een 3-1 blok voor de geitouwen, rechtsboven het “platte” vioolblok voor de toppenanten en de schoot van het stengezeil, en rechtsonder een 4-1 blok aan het touwtje voor de brassen.

D2B09AFA-2DBA-4F90-83EB-2B2A83C845EA.jpeg

Onder aan de schoothoorn nog een 3-1 blok voor het geitouw

Deze geitouwen werden alvast aan de ra geknoopt en ingeregen:
1B87CB5F-7B06-4242-8757-C33E9B8FD82B.jpeg

Is op deze manier iets gemakkelijker dan als het zeil aan de mast hangt :):)
 
Laatst bewerkt:
Nu alle blokken ogen en geitouwen aangebracht zijn kon de ra aan de mast gehangen worden met een rak, maar hiervoor moest ik eerst de zes rakplaatjes maken:
2DF457B4-2D5A-4946-82B4-726C70D904DF.jpeg

Uit een noten latje van ongeveer een mm dikte werden deze gemaakt, maar liefst 10mm lang en 2,5mm breed, 3 gaatjes van 0,7mm erin en daartussen twee holletjes gevijld, het is bijna net echt :p

De rakplaten met Dani’s Oil geschilderd en na droging kon het inrijgen van het rak beginnen.
Als eerste werd een touw met een lusje aan bakboordzijde om de ra geknoopt, beginnend op de ra, langs voorkant ra naar beneden, onder de ra door en dan bovenop de ra door het lusje terug naar de achterkant, waarna het inrijgen van het rak kan beginnen:
AD1CD71F-2149-4972-A63B-8203557BBF49.jpeg

Dit start met een kraaltje, het zg klootje, bovenin door de eerste rakplaat, weer een klootje etc.etc. waarbij na de zesde en laatste rakplaat het zevende en laatste klootje kwam.

Nu werd het touw om de mast heengeslagen aan stuurboordzijde van boven naar beneden over de ra en vervolgens weer met klootjes door de onderzijde van de rakplaten terug naar bakboord:
D99D1A23-54A5-4E42-B26F-12718D16CB00.jpeg


Het touw gaat aan bakboordzijde van onder naar de voorkant bovenlangs terug, door het BB oogje weer met de nodige klootjes midden door de rakplaten, achter de mast langs, van boven naar beneden door het oogje aan SB.....

Wel even goed op de volgorde letten maar dan kan het rak met wat “jutteren” strak om de mast getrokken worden:
9724F575-B0C2-48FC-9E6E-001E8ECAA71D.jpeg


B825604C-9A60-4B70-BE0C-6457AA922FF5.jpeg

Het rak vanaf de voorkant.....

D9638B81-5AF5-4EB4-8674-4AFCA30AC9AD.jpeg

Het rak van achter de mast gezien.

Tjonge een heel verhaal maar het is ook een heel werk waarbij je moet blijven opletten voor het verloop om tot dit resultaat te komen......

En zo hangt het zeiltje er momemteel bij:
0DA825E7-DADE-4B4C-B14A-871700A667BF.jpeg

De twee losse touwen voor het zeil zijn de eerder geplaatste vallen waarmee de ra later aan de mast (via het ezelshoofd) word opgehangen....

Maar voorlopig was het weer genoeg voor vandaag, dus tot de volgende up- date.

Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Koos, ik was er even een weekje tussen uit en ik zie dat je het tuigwerk al aardig onder de knie weet te krijgen:thumbsup:.

Nog even een 'weetje' wat de 'geien' betreft; Bij razeilen (waar jij nu mee bezig bent) spreek je over 'geitouwen' en 'geien' vind je op/aan latijnse zeilen en bijv. de 'bezaan' Het verschil is dat de geitouwen de schoothoorn naar de ra(nok) trekken en geien trekken het zeil naar de mast.
 
Nog even een 'weetje' wat de 'geien' betreft; Bij razeilen (waar jij nu mee bezig bent) spreek je over 'geitouwen' en 'geien' vind je op/aan latijnse zeilen en bijv. de 'bezaan' Het verschil is dat de geitouwen de schoothoorn naar de ra(nok) trekken en geien trekken het zeil naar de mast.
Piet welkom terug en bedankt voor je compliment, de benaming van de geitouwen zijn inmiddels in de twee bovenstaande posten aangepast, weer wat geleerd, dank je...;);)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer professioneel uit.
Ach Stephan, op de foto is het altijd mooier hoor ;);)
Een mooi kunstwerkje Koos:worship::worship:
Bedankt Peter, ik doe mijn best alhoewel het lijkt of mijn vingers dagelijks dikker worden en de Batavia kleiner :rofl:

Maar goed het leven gaat door nietwaar, zo ook dit project.
Nadat ik gisteren het rak aangebracht had werd nu eerst de reeds eerder voorbereidde draaireep om de ra geslagen en met een oogje en bindsel afgewerkt, dit aan beide kanten:
553D0CEB-D1FA-4979-8364-42B4D03EFFCD.jpeg

De bakboordzijde is hier goed te zien.....

De tweede aan SB was wel een heel gefriemel maar als je de ra zo hoog mogelijk tegen de mars plaatst dan is het te doen.
Nadat deze vastgezet is kun je de ra weer naar beneden op de goede positie plaatsen waarna vervolgens het halende part van het rak aan een oog op het dek belegd kan worden:
D988DB74-3369-43E3-BA62-1316A8CE0411.jpeg

Naar een ring op het dek aan SB naast de fokkemast....

Tijd om de toppenanten aan te brengen, hiervoor had ik al veel eerder twee 4-2 blokken met oogpinnetjes onder aan de ra aangebracht maar dit ging niet goed, dus afbreken die handel en opnieuw aanbrengen nu zo dicht mogelijk onder tegen de mars en aan de stag:
0FB3E8A8-F255-4763-BDEA-73E9BF65A686.jpeg

Het rechter blok zit hier in de juiste positie....

Nu konden de toppenanten afgewerkt worden:
72D499AC-C8EA-4105-BE7B-0E95DE75FECB.jpeg


Deze werden belegd op buitenste nagels van de nagelbank achter de fokkemast:
9F1042C0-8ACA-45C6-B544-4B5FCFA26F28.jpeg


Verder met de geitouwen, deze had ik reeds eerder voorbereid en konden nu afgewerkt worden.
De halende parten lopen door het want dus even kijken waar deze de weeflijnen en wanttouwen passeert zodat hij een natuurlijk verloop krijgt zonder knikken:
3250833F-1CD3-4F2F-B03A-3CCBA0137F84.jpeg

Uiteindelijk worden deze belegd op de voorste nagels van de nagelbanken boven het bakdek, op bovenstaande foto is dit aan bakboord, punt #20 op de tekening.

Nu kon het zeil wat in model getrokken worden met deze geitouwen:
6E95221A-D4B7-4F23-A1AB-91D0CF4EED24.jpeg


E8C27CFE-0334-420A-99F0-29016E767E33.jpeg

Hetzelfde kunstje aan stuurboord op nagel #34

Ten slotte werden er nog twee 3-1 blokken met een stukje touw aan de schoothoorns geknoopt ter voorbereiding voor de later af te werken schoten van dit zeil (tip van Piet in het verslag van Hans :D):
BEB18268-DF01-4EA0-818D-7EE9EA51BBDA.jpeg


Ook de brassen zullen in een later stadium aangebracht gaan worden, dus voorlopig ben ik dan met dit zeil klaar:
EB1EEE83-3743-4293-AF93-3228B6B6B19B.jpeg

Een overzicht met de drie aangebrachte zeilen.....

Trouwens niet alleen ben ik klaar met dit zeil maar ook weer met deze update, dus houdoe en tot lezens......

Gr Koos.
 
Koos, hierboven in je laatste post schrijf je dat je 3-1 blok aan een 'stukje' touw aan de schoothoorn hebt bevestigd voor de schoot op mijn advies/tip, maar volgens mij heb je dit niet goed gezien of begrepen. De blokken voor halzen, schoten en gei(touw)en worden aan de schoothoorn gestropt en niet met een eindje touw, zie onderstaande foto,
JPG_5506_3024_bewerkt-3.jpg
Pijl is de schoothoorn, g is het geiblok, s is het blok voor de schoot en h is voor de hals. De blokken zitten om de lus aan de schoothoorn gestropt en dus niet met een eindje touw, ik kan me daarom moeilijk voorstellen dat ik dat advies van het stukje touw heb gegeven, dat moet je dan nog eens nakijken. Misschien is het een bepaalde manier van schrijven geweest, dat zou natuurlijk kunnen:rolleyes:
 
Back
Top