(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 8 dec 2018.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik kan het weer helemaal volgen Koos. Ik ben er vrij recent achter gekomen dat dit zuchtend en steunend en alle houdingen die je lichaam toelaat vechten op de cm2 is. Chapeau dus om alles te plaatsen.
    En nu je dit lukt zou ik ook een zwichting maken om het af te maken.
     
    Stephan Kertész en Jaques vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk dat is de eerste die hier een opmerking over plaatst, goed gezien Hans.....:):)

    De zwichtingen staan niet op de tekeningen van *Hans* maar ik heb er wel eerder aan gedacht waarbij ik ze eventueel later (nadat de raas hangen) ga plaatsen maar daar ben Ik nog niet over uit ....

    Dus wie weet, en trouwens bedankt voor je medeleven :p:D we friemelen gewoon verder tot aan het einde....
     
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het is makkelijk om de was te drogen en het zorgt er voor dat je want niet gaat wijken. Maar je kan op elk moment dit nog toepassen
     
    Jaques vindt dit leuk.
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Aha is dat daar voor.....:rofl::rofl:
    Inderdaad Hans, het klopt wat je zegt het kan altijd nog.. dus daar ben ik nog niet uit dus laat mij daar ook maar eens even over denken..... ik heb ergens gelezen dat er iemand is die dat ook "heel veel" doet.;)

    Maar ik kan er nu nog steeds gemakkelijk bij hoor, en voor de zeilen zitten ze nu niet in de weg:
    IMG_7903.JPG
    Bovenstaande foto is de huidige status, dus er is ook aan dit zeil nog wel wat werk te doen.

    Gr Koos
     
    CXello, SjorsZ, Hans Groenenberg en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    En wat n pragtige status is dit nie!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Verdorie, kijk ik een dag niet, komen er allemaal zeilen uit den hooge hoed van Koos getoverd. mooi man:yes:
     
    Jaques vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, dat ziet er weer piekfijn uit:thumbsup: (de zwichtingen had je evengoed beter in een vroeger stadium gezet, als je dat van plan was, want dat word nu wel een stukkie lastiger :rolleyes:)
     
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Bedankt voor het compliment Piet, betreffende de zwichtingen zal er vanavond een ingelast "directie overleg" plaatsvinden dus hier horen jullie nog van ;);)

    Uiteraard ook dank aan Heinrich en Peter voor de complimenten.
    Gr Koos
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik denk dat de directie er wel voor zwicht
     
    Jaques vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Gewoon plaatsen - ze horen erop. Bij de Duyfken en Willem Barentsz' schip wordt in de bouwbeschrijving aangegeven deze aan te brengen (weliswaar in redelijk eenvoudige vorm), en in de vernieuwde beschrijving van de Batavia komen ze ook.
     
    Herby63 en Jaques vinden dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Verdorie, bericht van de Admiraliteit ontvangen, het geplande directie overleg van vanavond gaat niet door.... tja, de hoogste orders gaan voor alles natuurlijk :p:D
     
    Stephan Kertész en pietsan vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Tja Hans hier hoef ik dus geen antwoord meer op te geven, want onze Admiraal heeft hier al de opdracht toe gegeven ;)
    Vanavond even gekeken Piet maar het lijkt mij nog wel te doen na de zeilen, ik kan mbv een naald het touw er dan recht doorsteken denk ik toch...:rolleyes:

    Maar goed even nog wat andere zaken mbt de voortgang, eerst nog een foto die ik gisteren al heb beloofd:
    9D9A2F5A-16EE-4A05-A689-A4BABF355516.jpeg
    De ra ophanging die belegd is op de kop van de nagelbank achter de fokkemast.

    Vanavond ook de raktalie vast gezet op de mars aan een oogpinnetje:
    F48556C9-D718-47BD-8DC3-E5FFE3405384.jpeg
    Midden voor op deze foto.

    Tja en toen verder met de overige zaken van dit zeil, maar alles vastzetten is nog geen optie want op de bovenstaande mars dienen nog meerdere zaken belegd te worden volgens mijn tekening:
    B9983112-53CA-4399-AE42-636847121006.jpeg
    Het betreft de toppenanten van het bramzeil....

    Dus eerst maar alles inrijgen en voorlopig nog los laten, dan kan ik er nog wel bij.

    Het inrijgwerk aan stuurboordzijde:
    E72392A3-A2A6-4EC9-ACDD-EE37B48263A9.jpeg

    0034F8E5-8A9A-44D2-A015-8872F6958F82.jpeg
    Het geitouw, buikgording en de toppenanten aan SB.

    Tja als je dit dan vergelijkt met de laatste foto van gisteren dan ziet het er met de buikgordings toch heel anders uit, je ziet nu veel meer detail van oa de marsen. Dus hier ben ik achteraf toch wel blij mee dat ik dit alsnog zo heb uitgevoerd ;);) het is wat extra werk maar dan heb je ook wat.....

    86360F8C-1751-4D7E-8CFE-E7761BF58C37.jpeg
    Even in detail de situatie onder de mars.....

    Het is een heel gedoe en gepuzzel om deze tuigage zo strak mogelijk richting de korvijnagels aan te brengen maar met een naald is het te doen om dit strak door het puttingwant en want aan te brengen.

    En nogmaals alles zit nog los en word later pas definitief vast gezet....

    Dus dit word ongetwijfeld weer vervolgd.....
    Gr Koos.
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2020
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik kijk uit naar het vervolg Koos. Helder verhaal zo hoe je het doet.
     
    pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Hans ik doe er mijn best voor, net als jij en gelukkig inmiddels vele andere hier bij de houtkrulboys :rofl::rofl:
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  15. Leensen

    Leensen

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Apeldoorn
    Pfff, er ligt voor mij nog heel wat in het verschiet :)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Koos wat wordt dit mooi zeg! En dan loop ik te piepen over mijn wanten. Jij hebt toch wel even heel wat meer knoopjes moeten leggen. Diepe buiging hiervoor :wave
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ach Marco, niet van wakker liggen hebben wij allemaal zo ooit ervaren hoor, komt allemaal in orde :thumbsup::thumbsup:

    Misschien even ter verduidelijking en uitleg van de "regelmatige discussies" ten aanzien van de historische correctheid en de verstrekte tekeningen, laat ik beginnen om nogmaals te zeggen dat deze Batavia van Kolderstok een geweldig pakket is wat aan eenieder aan te bevelen is. (zo het eerste leuk punt heb ik weer te pakken :rofl::))

    Maar zonder gekheid ik heb gisteravond nog eens naar mijn vorige project zitten kijken, de Bounty van Amati, nou hier klopt dus qua tuigage geen ene bal van......
    De zaken die hier in het verslag ter discussie gesteld zijn, zijn minimaal (behoudens echte blunders van deze bouwer) en als ik deze in het kort de revue laat passeren dan tel ik er vier???
    1. De discussie omtrent de kruisstenge stag, is op meerdere manieren uit te leggen als je de boeken raadpleegt, maar vind ik een hele verfraaiing.
    2. De discussie omtrent de sloeptakel is een hele leuke uitbreiding met voor mij (persoonlijke mening) een grote meerwaarde, historisch correct en op deze schaal goed uitvoerbaar.
    3. De discussie omtrent de buikgordings, dit zat net op het scheiden van de markt rond 1620 -1640, de Batavia is van 1628 dus niemand weet hoe het precies zat, maar het is een stuk fraaier, zeker als je later meer detail wilt zien.
    4. De discussie omtrent de zwichtingen, daar is onze Admiraal inmiddels voor gezwicht (dank je Hans Gr) is ook voor hem een verbeterpunt voor de BB
    Bij al deze discussies is dan ook spontaan door onze fabrikant, de fa Kolderstok, op gereageerd wie doet hem dit na....

    Dus het valt allemaal best wel mee hoor :thumbsup::thumbsup:

    Als je kijkt naar het verslag van Danny, de eerste bouwer van dit schip, dan zie je een geweldig resultaat met een duidelijk verslag wat ik naast de BB continue geraadpleegd hebt.
    Aan het einde is de verslaglegging van de tuigage misschien wat summier (zonder Danny tekort te doen), vandaar dat ik het nu redelijk uitgebreid hier neerzet, misschien heeft er iemand ooit nog eens iets aan, maar dat houd dan weer wel in dat we daar nu bij dit verslag pas onze meningen over ventileren, wat ik geweldig vind en waar we allemaal veel van leren, ik tenminste wel.

    Dit is eigenlijk mijn verhaal naar de eventuele volgende bouwers toe, recht uit mijn hart, zonder enige betrokkenheid met wie of wat dan ook.

    Dus Marco, het komt allemaal wel goed mits je ook open staat voor deze zaken, en neem van mij aan bij onduidelijkheden tijdens de bouw dan is hier hulp genoeg aanwezig hoor, we slepen je er gewoon doorheen met zijn allen. :)

    Okee, we gaan weer verder met bouwen,
    Gr Koos.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2020
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dank je Maarten en hoeveelheid zegt niets hoor, hoe groter het schip hoe meer er zijn, daarom heb ik heel bewust de weeflijnen met andere zaken afgewisseld dus het is te doen :)
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik kan dan moeilijk niet op leuk drukken toch?
     
    Herby63, Leensen, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Het komt natuurlijk ook omdat jouw interesse ligt bij de V.O.C schepen.
    Het komt natuurlijk ook omdat je er inmiddels steeds meer van weet.
    Het komt natuurlijk ook omdat je steeds meer historisch correct wilt bouwen.
    Het komt natuurlijk ook dat je hierin geen fouten wilt maken.
    Het komt natuurlijk ook dat je dus alle details wilt laten zien.
    Het komt natuurlijk ook door dit forum wat je inspireerd!
    Het komt natuurlijk ook omdat iedereen een mening heeft.
    Het komt natuurlijk ook omdat niet iedereen gelijk heeft.
    Het komt natuurlijk ook door de leuke discussies.
    Het komt natuurlijk ook door de mooie adviezen van iedereen.
    Het komt natuurlijk ook door de ontwerper van jou schip.
    Het komt natuurlijk ook door een meedenkende ontwerper.
    Het komt natuurlijk ook door de service die je wordt verleent door Kolderstok.
    Het komt natuurlijk ook door de altijd aanwezige feedback van onze Admiraal
    Het komt natuurlijk ook door de kritiek waar je goed tegen kunt.
    Het komt natuurlijk ook door mij! die discussies uit daagt.

    Even ter verduidelijking. Ik had vandaag telefonisch contact met Koos en we vroegen ons af of er niet teveel kritiek doorklinkt in onze commentaren richting de producent Kolderstok als zijnde het niet eens zijn met de historische correctheid.


    Dit is geenszins het geval of de bedoeling. Het komt puur uit onze interesse voor dit soort schepen dat we ons soms iets afvragen en vragen of opmerkingen plaatsen.
    Ook ik heb geen betrokkingen overigens met iets of iemand. Dus jou verhaal richting volgende bouwers moet beslist stimuleren.
    En eerlijk. Jou verslag is een visitekaartje voor toekomstige bouwers!

    fijn dat dit recht uit je hart komt Koos
     
    Herby63, Prutsertje en Jaques vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina