(Af)Bouwverslag Batavia van Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Jaques, 8 dec 2018.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat probleem kwam ik ook tegen. Ga me er eens in verdiepen. Want het gaf wel voordelen ivm het doorbuigen.

2. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Stephan, ik denk dat het met redelijk recht staande stagen wel zou kunnen, maar met die stagen die redelijk vlak lopen dan zal je in mij beleving met het aanspannen weer hetzelfde probleem tegen komen.
    De bezaanstag waar het hier om ging is 0,8mm dik, dat zou dan neer komen op een staalkabeltje van 0,5 - 0,6mm dikte waar het touw omheen gaat, dus het gevaar dat deze doorbuigt lijkt mij dan net zo groot.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Nee, dat buigt echt niet door. Door het bekleden en dan sealen met lijm krijg je een heel stevig geheel dat nagenoeg niet doorbuigt bij het doel waar hij voor gebruikt wordt. Mijn ervaring althans. Maar het probleem is dat zoals Hans ook zegt, de bevestiging. Daar wil ik mij nog eens in gaan verdiepen. Je ziet bij mij aan de Endeavour geen verschil tussen beide stagen. Alleen de bevestiging is knudde. Dat valt op die schaal niet zo op maar een grotere schaal wordt al een punt. En een stag mag op een schaal van 1 op 72 makkelijk 1,5 mm dik zijn bij de hoofdmast.

4. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Misschien is zoiets een idee...:
    download.jpg
    :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

5. Pingu57

Pingu57

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat buigt vast niet door Koos

Jaques en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    En als je hem zwart verft valt hij vast niet op.

Jaques vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Twordt een gaaf bootje Koos!

Jaques vindt dit leuk.
  8. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Even een berichtje vanaf de Batavia werf, naast de hierboven gemelde gekheden en de complimenten is er toch nog wel wat werk verricht.

De laatste brassen en schoten zijn klaar, dus is ook in grote lijnen de tuigage gereed.

Het is haast ondoenlijk om nog een knappe foto te plaatsen dus doen we het nog even met deze:
    2764CCF0-7CCE-45FE-8C19-19EDF638E62C.jpeg
    Hierboven de schoot van het fokkezeil die belegd word op een kruishout tegen de verschansing aan de binnenzijde, te zien op de achtergrond.

90762FE9-3938-4BCE-97A4-4F2701A18DFF.jpeg
    En de schoot van het grote zeil, start via een oogringetje op de verschansing, via het 3-1 blok aan de schoot, terug naar het 4-1 blok achter in de verschansing, door de doorvoer en ook weer belegd aan het achterste kruishout tegen de verschansing.

Tja, daar zullen we het mee moeten doen, ben nu bezig met het opnieuw afhangen van het roer wat na het aanbrengen van deze tuigage een heel karwei is, maar ook dat vordert gestaag, hierover later meer.

Gr Koos.

9. Jaques

Jaques

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Momenteel diverse andere bezigheden zowel zakelijk als privé, waardoor de Batavia even naar de achtergrond geschoven is, maar hoop binnen enkele dagen de bouw weer op te pakken, nou ja bouw....

Ben nog volop aan het klooien met mijn roer ophanging en dat valt echt niet mee op een volledig getuigd schip..:(:(
    Maar ook dit gaat helemaal goed komen... dus zoals ik eerder schreef, later meer

Gr Koos

Hoosterw, Pingu57, SjorsZ en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Wat moet een schip al in de zeilen zonder je roer he Koos!......

Deel Deze Pagina