(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Weer een stapje in de goede richting. Er zijn een paar veel te dure zwarte doosjes afgeleverd.

img_3530.jpg

Conclusie: terwijl Mark mijn katana heeft gerepareerd
Stuur MArk eens een keer deze kant op kan ie helpen bouwen aan onze kisten ;-)

Zelf mag je ook meekomen, kun je de stofzuiger bedienen :lol:

Maar een hele mooie kist, denk je het dit jaar nog wordt of ga je voor het voorjaar?

Berto zei:
Conclusie: terwijl Mark mijn katana heeft gerepareerd
Stuur MArk eens een keer deze kant op kan ie helpen bouwen aan onze kisten ;-)

Zelf mag je ook meekomen, kun je de stofzuiger bedienen :lol:

Maar een hele mooie kist, denk je het dit jaar nog wordt of ga je voor het voorjaar?

Hey Berto, bedankt voor het compliment. Vind het zelf alleen al om hem in ruwbouw te zien een vreselijk mooie kist. Nu maar hopen dat 'ie straks net zo mooi vliegt als 'ie er uit ziet. Maar met Mark erbij komt dat wel goed.

Ik kan eigenlijk ook niet wachten om er mee te gaan vliegen, maar ik denk niet dat het dit jaar nog gaat lukken, we doen lekker rustig aan en ik zie dit echt als een winterproject om die arme Mark een beetje van de straat te houden :D
Er zit toch nog wel wat avondjes werk in. Folieen gaat nog een hele klus worden, want we zijn bezig met een vrij complex ontwerp.

Berto zei:

Tja....
1) Als hij nou eens een motor bestelde....
2) Als ik bel om te bouwen heeft ie geen zin :) Zal dus wel volgend jaar worden...

Mark Oostveen zei:
Berto zei:

Tja....
1) Als hij nou eens een motor bestelde....
2) Als ik bel om te bouwen heeft ie geen zin :) Zal dus wel volgend jaar worden...

1) Ik probeer als een gek ergens een motor vandaan te trekken, maar ik mag kennelijk bij niemand een motor kopen. Moet je daarvoor een geheime modelbouwers groet geven ofzo?
2) Sorry, ik zal het nooit meer doen. :oops: :D

Fraggy zei:
1) Ik probeer als een gek ergens een motor vandaan te trekken, maar ik mag kennelijk bij niemand een motor kopen. Moet je daarvoor een geheime modelbouwers groet geven ofzo?

Wist je dat niet dan? Bij Pé moet ik doorgaans 4 tot 5 mailtjes sturen en soms nog een pb erbij als extraatje, dan reageert ie soms :D

Grt.

Alexzzz zei:
Fraggy zei:

Wist je dat niet dan? Bij Pé moet ik doorgaans 4 tot 5 mailtjes sturen en soms nog een pb erbij als extraatje, dan reageert ie soms :D

Grt.

Oh. Pé is juist degene die me telefonisch zeer uitgebreid het een en ander over brandstofmotoren uitgelegd heeft.

Christiaan Vis zei:
gewoon ff bellen, dat werkt het beste (en is leuk)

Dat zal het ook wel zijn, maar ik mail meestal :D (bellen doe ik alleen als het haast heeft)

Grt.

De motor was gisteren binnengekomen.

De keus was gevallen op de MVVS 45, gekocht bij Pe Reivers van www.mvvs.nl
img_3533.jpg

En dan moet je die motor moest natuurlijk meteen 'even' op het vliegtuig zetten. Of teminste.. Moest Mark de motor even op het vliegtuig zetten.
Dit is even een test om te zien hoe de motor het netste in de kap past.
De motor wordt niet star gemonteerd, maar komt in rubbers te hangen en die 'gatenkaas' wat ooit een mooi motorschot/brandschot was wordt straks nieuw gemaakt.
img_3538.jpg

Even de kap en een willekeurige prop erop om te zien hoe het er straks uit komt te zien.
Met een prop erop lijkt het bijna een vliegtuig!
img_3535.jpg

Ik heb natuurlijk ook niet stil gezeten. Ik ben bezig geweest om de servo's in het stabilo te monteren.
Hele avond bezig geweest om 1 servo op zijn plaats te krijgen. Ben 3x opnieuw begonnen omdat ik niet tevreden was over het resultaat.
De andere stabilo helft is nog niet af. Beetje netjes met hout werken valt me nog niet mee.

Alles bij elkaar weer een leuke avond lekker aan het bouwen geweest!

Ik had hem al gezien op de site van Michel! Zo moet ie inderdaad worden. Op de kleurstelling na dan. Oh en ik heb de hoogteroer servo's in het stabilo gezet, niet in de romp. Maar das een persoonlijke keuze.

Is 'ie van jou? Hoe vliegt 'ie? Bijvoorbeeld in vergelijking met die extra 260 met MVVS45 of die 330L 2.6mtr in jou onderschrift?
Genoeg power met die 35cc motor en die 20x10 prop?

Wat voor servo's zitten er in?
Lipo of NIMH accu's? Wat voor capaciteit en hoe veel?

Zijn er nog andere bijzonderheden waar ik rekening mee moet/kan houden?

Gisteren bij Michel Knol thuis geweest (voor de 3m Extra 300L ) en de 3 meter versie van de 330s bekeken, zag er ook heel strak uit :D

Grt.

Oeh! Das niet vervelend Alex!

Daar ga je volgens mij veel plezier aan hebben. Wat voor motor ga je erin hangen?
Die heren bouwen echt mooie kisten.

Superstrakke kist ja, en lekker licht. Er komt een 3W120 boxer in, ik hoop 'm volgende maand de lucht in te sturen, ik maak nog wel een klein verslagje...

Ik zal nog wel eens een foto plaatsen van de romp met de romp van een 2.6m Extra ernaast, die 2.6m ziet er dan ineens zo lief klein uit :lol:

Grt.

Alexzzz zei:
Ik zal nog wel eens een foto plaatsen van de romp met de romp van een 2.6m Extra ernaast, die 2.6m ziet er dan ineens zo lief klein uit :lol:
Net zoals die 2mtr kist van mij naast die 2.6mtr kist van Mark in de eerste post van dit bouwverslag. :roll:

groot-groter-grootst.

Zet die 2m naast die 3m Extra en je weet helemaal niet wat je ziet :lol: Anyways, nu maar weer terug naar de 2 meter uitvoering :P

Grt.

JAH! Gisteravond weer een avondje aan het bouwen geweest.

De hoogteroer servo's in de beide stabilo-helften kunnen in principe vastgeschroefd worden.
Hoe zitten ze dan in het stabilo?

Eerst uit 3mm triplex een soort U-vorm gezaagd en vastgelijmd.
img_3539.jpg

Blokje balsa erachter zodat de servo daarin vastgeschroefd kan worden.
Servo erin. Past precies!
img_3541.jpg

Nog een blokje balsa aan de andere kant. Dit is maar een 'half' blokje omdat de servo-hevel anders niet zijn volledige slag kan maken.
En we moeten natuurlijk wel minstens 60 graden uitslag op dat hoogteroer hebben straks. 8O :wink:
img_3540.jpg

Dan als laatste een paar wigjes ertussen zodat de beide blokjes goed vast gedrukt worden en de lijm goed kan drogen.
Zit er mooi in al zeg ik het zelf.
img_3542.jpg

Dan moet er ook nog een 500cc brandstoftank op zijn plaats gezet worden.

Om daar goed aan te kunnen lijmen is het handig om de kist even iets anders neer te zetten.
In de tussentijd was mark met brandschot en motorschot bezig, dus we zaten elkaar lekker in de weg.
Vooral omdat het lastig meten is aan de neus van de kist als 'ie zo op de grond staat: :lol:
img_3546.jpg

Een paar 2mm balsa plankjes, ingesneden zodat ze de rondingen wat beter volgen en lijmen maar.
img_3550.jpg

Ik heb er ook nog wat grenen liggertjes in gelijmd voor de stevigheid (helaas geen foto van) en dat is ook weer klaar.

In de tussentijd heeft Mark zijn avond ook nuttig besteed aan het maken van een brandschot en een motorschot die via rubbers met elkaar verbonden gaan worden. Dat is ook bijna af en ziet er allemaal super uit.
Brandschot zit 'los' aan de romp, brandschot en motorschot zijn met rubbers met elkaar verbonden en motor is op het motorschot bevestigd. Volgende keer het fijn-afstellen en de motor zit er op.

Kan niet wachten tot beide schotten met carbon-fiber bekleed zijn en de motor erop zit. Dat moet er toch wel super uit gaan zien. Weet iemand of er transparante motorkappen leverbaar zijn? Zonde om dat soort mooie technische details te bedekken.

Ik heb van dat hele proces helaas maar 1 foto gemaakt van het motorschot dat nog uitgezaagd moet worden. Was te druk met eroverheen kwijlen. Sorry, foto's komen nog wel.
img_3543.jpg

Daar hoop ik ook op. Maar er moet nog gefolieed worden en we hebben een belachelijk complex ontwerp klaar liggen. Daar komt nog bij dat het maar kleine vleugeltjes zijn in verhouding tot die twee schuurdeuren van die kist van jou.

Dus complex ontwerp en een relatief klein oppervlak. dat wordt priegelwerk.

Back