(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Netjes hoor, ik vroeg me alleen af hoe je die servo's in het stabilo trillingsvrij bevestigd. Het lijkt alsof je er niet meer bij kunt om de schroefjes er in te draaien.

Benno Z zei:
Het lijkt alsof je er niet meer bij kunt om de schroefjes er in te draaien.

Jawel hoor, vanaf de wortelrib 4 gaatjes prikken om met de schroevendraaier er doorheen te komen...

Grt.

Ja dat lijkt mij ook de enige oplossing, maar of Fraggy wel door zijn wortelrib wil heenprikken :?:

Geeft niks hoor die kleine gaatjes, en zoals het nu is, zal hij wel moeten :lol:

Er zijn ook andere manieren;

Zo zit het in m'n 3m Extra;

Hpim4388.jpg

En zo in de 2.6m Krill Velox;

Hpim4228.jpg

Hpim4229.jpg

Grt.

Alexzzz zei:
Geeft niks hoor die kleine gaatjes, en zoals het nu is, zal hij wel moeten :lol:

Er zijn ook andere manieren;

Zo zit het in de 2.6m Krill Velox;

Hpim4228.jpg

Ja, zo heb ik het ook gedaan:

IMG_1950.JPG

Goed gezien Benno.

Het hart van het stabilo is piepschuim en daar prikken we inderdaad een paar kleine gaatjes doorheen om de servo's vast te kunnen schroeven.

Weer een update van een avondje bouwen. Er is nu echt wat vooruitgang te zien!

Ik heb de houder waar de brandstoftank in komt te liggen verder verstevigd en de brandstoftank kan er in principe nu in.
Brandstoftank wordt gewoon met tie-rips vastgesnoerd. Dat blijft wel liggen. Hier heb ik helaas geen foto's van.

Wat heb ik nog meer gedaan? Vier gaatjes geboord in beide stabilo-helften om de servo's vast te kunnen schroeven.
img_3604.jpg

Vanaf de andere kant?
img_3602.jpg

Nou, dan moet er ook nog een GAT! gemaakt worden om de servokabel en het stekkertje doorheen te halen.
Het stabilo is net dik genoeg zodat er onder de servo nog een klein beetje ruimte is om de servokabel onder de servo door te halen.
img_3611.jpg

Zou ik het allemaal goed hebben uitgemeten? Ja, prima!
img_3613.jpg

En de servo's zitten op hun plaats.
Helaas geen foto gemaakt van de zijkant, zodat je over het stabilo langs de servo's kijkt, maar de servo's sluiten precies aan met de bovenkant van het stabilo (ok ok. technisch de onderkant).
Zit er echt netjes in al zeg ik het zelf. Heel tevreden over.
img_3614.jpg

De servo's meteen even op de ontvanger aangesloten en even de zender aangezet. Uitslag genoeg op die servohoorntjes.

Terwijl ik de bijna de hele avond bezig ben geweest met een paar gaatjes boren en twee servo's vastschroeven, heeft Mark zich wel echt nuttig gemaakt..

De motor zit op zijn plaats!
img_3615.jpg

De motor hangt mooi in vier rubbers. Geen hydromounts, maar toch net iets flexibeler dan een starre ophanging. Ik hoop dat dit een beetje stiller is dan starre montage en, belangrijker nog, dat het helpt om te voorkomen dat er allerlei electronica kapot-trilt. Aan de andere kant het is een 43cc motor (die voor een 1-cylinder van zichzelf al vrij trillingsvrij loopt) en geen dikke 80cc ofzo.
img_3616.jpg

Zoals ik in een voorgaande post al zei: Het brandschot en motorschot worden nog met carbon gelamineerd (het oog wil ook wat!)
Maar er moet eerst nog een uitlaat gekocht en ingebouwd worden. Daarvoor zal ook weer een hap uit het brandschot en in het motorschot gehaald worden.
img_3617.jpg

Motorkap erop en even een spinner backplate en een prop erop om te zien hoe het er uit komt te zien. Stoer hoor. Foto is niet helemaal recht genomen dus het lijkt alsof de motor niet recht staat tov het kielvlak, maar dat is gezichtsbedrog! Motor zit echt strak in het midden.
img_3610.jpg

Zo'n carbon prop is wel ontzettend mooi om te zien, maar een houten prop is iets 'rechter' gevormd. Dus even gewisseld om te kijken of die prop niet tegen de motorkap aan komt.
img_3605.jpg

Wat zal dat zijn? Een halve cm speling tussen de prop en de kap?
img_3607.jpg

Daarnaast heeft Mark nog wat triplex verstevigingen in de romp gelijmd om de cockpitkap aan vast te schroeven en om die pennetjes die vanuit de vleugel in de romp steken (niet de wingtube, maar die 'kleine' pennetjes die de vleugel recht houden en voorkomen dat je vleugel rondjes gaat draaien om je wingtube, je weet wel, hoe heten die dingen?)

Helaas (ook) geen foto's van gemaakt. Komt de volgende keer wel.

We hebben inmiddels ook de servo's in de vleugels zitten.

Eerst blokjes hout maken in een sandwitch van triplex-balsa-triplex.
Het blokje aan de rechterkant valt voor de helft onder de beplanking, dus die haakt daar mooi achter.
img_3618.jpg

Servo erin. Even passen.
img_3619.jpg

Daarna hebben we uit een stuk aluminium hoekprofiel gepakt en daar strookjes afgezaagd.
Gaten geboord en verzonken zodat de servo's met boutjes met verzonken koppen en nylock moertjes aan de hoekjes vastgeschroef kunnen worden.
Boutjes moeten voor het oog nog even allemaal op dezelfde lengte afgezaagd worden.
img_3623.jpg

Dan kunnen als laatste de hoekjes weer in de eerder ingelijmde blokjes worden geschroefd.
Voorlopig even met twee schroefjes. Servo's moeten er toch weer uit.
img_3626.jpg

Weer wat af!

Alexzzz zei:
Origineel idee van die aluminium hoekjes :lol: 8)

Grt.

Tja, jij bent niet de enige die dat zo doet. Laat ik het zo zeggen, dat aluminium profiel stond al in de hobbyruimte en er was al een keer een stukkie afgezaagd ;)
Er zijn nou eenmaal maar een beperkt aantal mogelijkheden om servo's in een vleugel te bevestigen. Zeker als de vleugel al helemaal afgebouwd is.

Maar dit zal wel werken denk ik.

Werkt super hoor, en zit muurvast :lol: Alleen dat gaatjes boren in aluminium duurt zo vreselijk lang :roll: :lol:

Hpim4446.jpg

Grt.

Berto zei:
Dan moet je toch eens een goed setje boren kopen (of leren omgaan met...... ;-) ).

Hehe, daar heb je wel een klein beetje gelijk in; een superkwaliteit boortje was het niet, daardoor duurde het al wat langer dan zou moeten. Ook had ik mezelf een groot plezier kunnen doen door de kolomboormachine te gebruiken ipv de accuboor, maar die staat helemaal beneden in de schuur, dan moet ik steeds die trap af, ben een beetje lui :oops: :lol:

Grt.

Berto zei:
Alleen dat gaatjes boren in aluminium duurt zo vreselijk lang
:?
Dan moet je toch eens een goed setje boren kopen (of leren omgaan met...... ;-) ).
Ja dat vroeg ik mij ook al af, normaal gesproken ben je in een paar seconden door dat zachte aluminium heen, ook met een accuboor....

Fraggy, bij het lezen vroeg ik mij twee dingen af: waarom triplex-balsa-triplex en hoe krijg je de servo-afdekplaat vast? Jou kennende komt die er wel op natuurlijk :wink:

triplex-balsa-triplex omdat de schroefjes van de aluminium hoekjes in de beide triplex-plaatjes geschroefd worden. Dat moet dus stevig zijn. Het balsa in het midden is alleen een opvulstukje om de twee stukjes triplex aan elkaar te maken en zo een iets stevigere constructie te krijgen. Dat het middenstukje balsa is en geen triplex is omdat balsa lichter is. Dit scheelt natuurlijk geen kilo's op een paar van die kleine blokjes, maar of je nu triplex of balsa gebruikt maakt voor de tijd die je bezig bent niet uit en dus kun je beter voor de lichtere optie gaan lijkt me zo. Elk grammetje dat je niet mee de lucht in hoef te nemen is er weer winst en als je dat maar consequent volhoudt bij het bouwen dan schelen al die grammetjes bij elkaar toch uiteindelijk merkbaar gewicht. Zo wil ik de aluminium hoekjes ook nog een klein beetje inkorten (millimeter werk) omdat ze nu te lang zijn en dat functioneel niets toevoegt. Alleen gewicht.

Afdekplaat komt er niet op. Zo'n plaat heb je alleen nodig als je daar de servo op vast zet en dan de servo+plaat weer op de vleugel vastschroeft. (dat is een andere manier om servo's te monteren). Er komt straks gewoon een klein stukje folie overheen als er gefolied wordt. Eenmaal afgesteld hoef ik toch niet elke week bij die servo's en als ik er wel bij moet dan gaat er daarna gewoon weer een nieuw stukje folie op. Dat is de moeite niet.

Jah, het moet er allemaal wel mooi uit zien (net zoals jou Cessna trouwens!). Hij kan straks hardstikke mooi vliegen, maar als het er niet uit ziet dan vind ik dat echt zonde van zo'n mooi gebouwde kist.
Ik heb er geen haast mee. Belangrijkste is dat alles goed gebeurd en er netjes uit ziet.

En daar waren we weer met een update.

Slagpluggen in de cockpitkap gezet. Was nog een hoop gepruts want de romp is net te smal om er met een dremel of accuboor in te kunnen.
Je moet het dus helemaal uitmeten en dan van de buitenkant boren zonder dat je kunt zien waar je uitkomt en maar hopen dat je goed gemeten hebt. Zoals je kunt zien ben ik goed uitgekomen. geluk is echt met de domme.
img_3627.jpg

Hier nog een foto. Het past! Natuurlijk zitten er inmiddels korte plastic schroefjes in en geen lange stalen schroeven.
img_3628.jpg

Vervolgens een bijzonder moment. De eerste keer de vleugels erop. (ja, ik heb hem ooit even kort gezien met vleugels, maar daarna nooit meer)
Mark was de instelhoeken aan het controleren.
Ook zie je hier de cockpitkap waar Mark druk mee bezig is geweest om hem pas te maken op het frame van de kap.
De kap en het frame zijn in principe ook klaar om verlijmd te worden.
Toch is het een grote kist als ie zo opgebouwd staat. Dan lijkt die zolder opeens heel klein. En die 21/12 prop lijkt opeens niet meer zo belachelijk groot.
img_3636.jpg

Omdat de vleugels er toch op zaten ben ik meteen aan het werk gegaan om kleine opvulblokjes te maken op de romp waar de vleugel op de romp aansluit.
Ze moeten nog een beetje bijgevijld worden.
img_3638.jpg

Nu alleen de uitlaat er nog in en dan zijn alle grote klussen wel gedaan. Dan wordt het afwerken en folie eromheen.

Een tipje van de sluier voor wat betreft het ontwerp. Hier de twee belangrijkste kleuren die straks op de kist komen.

Fluor-groen en Donkerblauw!
img_3731.jpg

Schreeuwerig! Net als zijn baasje.

Ik ben het met je eens Alex,

Fluo groen is niet echt iets voor een schaalkistje. Maar dat is iedereen zijn keuze

Fraggy zei:
Fluor-groen en Donkerblauw!
img_3731.jpg

Dat Blauw kan ik inkomen en zie ik wel, maar Groen zie ik er echt niet in, dat is bij mij Geel.............Maar ja, ik ben dan ook kleurendoof..........en dat is soms verdomde lastig...................

Back