(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 29 sep 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb gister de kist in het echt mogen bewonderen en echt een schitterende kist.

    Qua vliegen moet Jaap er nog even bekend mee worden (vooral die landingen, maar ach Mark moest ook nog oefenen met z`n Wigens ;-) ) maar dat gaat helemaal goed komen.

    Volgende keer moet ik toch echt even wat filmen :yes:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hehe, opbeurende opmerking van Mark aan het einde:D
     
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Berto en Onno bedankt! Wat een mooie kleuren en wat een geniaal geluid.. BRAAAAAAAP

    Ow, ik moet echt geen stallturns vliegen. Dat kan ik niet (blijkt wel uit het filmpje) :)

    Die opmerking over "niet druk maken"? of "Ga jij het leren ofzo"?

    Die "niet druk maken" sloeg erop dat ik me even daarvoor wezeloos had staan slaan om de motor te starten.. En ding starte maar niet. Mark slaan.. Ook niets.. Staat de ontsteking wel aan? Ja, die heb ik aangezet. Kijken. Schakelaar staat uit. huh?

    Dus toen dacht ik, ik heb hem toch aangezet???? Zou ie al aangestaan hebben en dat ik hem uitgezet heb? Hoe lang zou ie dan aangestaan hebben? Zou ik hem bij het laden omgegooid hebben, of bij het uit de auto halen!?. SHIT!

    Nouja, toch gestart en even wat gas gegeven. Lijkt allemaal te werken. Vliegen, maar toen hoorde ik hem af en toe toch een beetje rommelig oppakken bij gasgeven. Dat doet ie wel vaker want de motor staat nog erg rijk. Maar nu dacht ik dat het erger was dan normaal. Ik wilde niet dat de motor in de lucht uitvalt, dus: Landen!

    Vandaar die korte vlucht en die opmerking van Mark dat de kist nog wel een rondje zou vliegen als het moest.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2008
  5. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    je gaat een platte accu niet echt merken in het opnemen van de motor, maar meer in het inhouden bij volgas. Motor zal zowiso blijven draaien.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik had het laatst ook bij de ontsteking van de MVVS58; per ongeluk een dag laten aanstaan, met laden ging er bijna niks in, stilstaand verbruikt ie haast niets. Overigens; 5 vluchten van 10 minuten kost mij net 550Mah aan stroom, valt ook reuze mee.

    Grt.
     
  7. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Ede
    Volgens mij gaat die onsteking na 40 sec. vanzelf op uit als er geen actie/geen omwenteling meer is!
    Daarom dus de schakelaar uit/aan zetten als je even hebt gewacht met aanslaan.
     
  8. remlof

    remlof

    Lid geworden:
    8 aug 2004
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Warnsveld
    Je haalt me de woorden uit de mond

    Bij de MVVS is dit zo.

    Groeten Peter
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij mij na 90 sec, dan gaat ie in de Fail Safe 1 mode, heb het ff opgezocht:)

    Als de accu onder 4.4V komt, dan gaat ie in Fail Safe 2; motor krijgt max 4000rpm, zodat je moet denken: "Hé, ik moet landen":)

    Grt.
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nou, dat is goed om te weten. Hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen meer om te maken.

    Bedankt voor de informatie heren!
     
  11. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Vandaag 3x15 minuten met 'nieuwe' zender gevlogen (Graupner MC-24). Wat is dat wennen zeg. Je knuppelbewegingen moeten veel groter zijn dan met de MX-12 (die veel kortere knuppeltjes heeft). Mijn eerste vlucht leek echt nergens op. Ik kon niet een figuur vliegen. Maar 2e en 3e vlucht gingen al een stuk beter. Je kunt veel nauwkeuriger sturen.

    Oh en wat ik echt helemaal geweldig vind.. De flighttimer die gaat lopen als ik meer dan 2/3 gas geef (take-off). Zo vergeet ik nooit mijn timer te starten. Dat ging voorheen ALTIJD fout.

    Nu alleen nog VEEL vlieguren maken om aan de zender te wennen.



    Heb wel 1 vraagje.. De kist maakt bij het rollen een lichte 'barrel-roll'. Nou staan de rolroeren qua uitslag niet 100% gelijk, dus ik denk zelf dat dat het is. Klopt dat of heb ik iets anders fout ingesteld? Moet ik weer aan het meten en fijnafstellen?
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2008
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zoveel gas heeft die kist helemaal niet nodig om los te komen :noo: ;-)

    Dat kan er zeker mee te maken, en is dus maar 1 manier om dit op te lossen.

    Uitslagen wat aanpassen en proberen (of Mark laten vliegen en afstellen ;-) ).


    Mooi dat de nieuwe zender bevalt, is altijd even wennen als je overstapt qua knuppellengte maar dat went wel.
     
  13. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    De barrel rol kan komen doordat de rolroeren juist een (te) gelijke uitslag maken.

    Als het roer evenveel naar boven als naar beneden gaat maakt hij een rol waarin het lijkt alsof er UP wordt getrokken.

    Het beste is om het neergaande roer een kleinere uitslag te laten maken. Ik had van harold weierhauser begrepen dat de vuistregel is neergaand 93% van waar opgaand roer 100% is. Dat zou gemiddeld zijn voor een 3D kist, van daar uit kun je het zelf nog verfijnen. :D

    succes! 8)

    gr,
    niels
     
  14. erg mooie kist! :celebrate:heb het draadje helemaal gelezen et is nu 3u s'nachts Ik wou "even" een bouwdraadje over een extra lezen. :((heb zelf een graupner extra 300 1.60 gekocht, nog ietsjes kleiner dan de jouwe;))

    Mvg Ferdi
     
  15. extra330

    extra330

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Den Ham
    Het is al weer een tijdje geleden maar hoe kun je twee ontvanger accu's gebruiken? of heb je er een powerbox oid in?
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2009
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Dat is op zich heel eenvoudig. Ik gebruik twee Eneloop pakketjes met vier cellen (gewoon 4.8volt dus). Beide zijn via hun eigen schakelaar aangesloten op een lege uitgang van de ontvanger. Verder niets. Geen powerbox, geen spanningsregelaars, geen diodes.

    Voordeel dat ik heb is dat ik 2x2000mA bij me heb (terwijl ik ongeveer 600 tot 800mA verstook op een dag flink vliegen) en dat er een accu los kan trillen of een schakelaar kapot kan gaan zonder dat ik dat merk. Er mag zelfs een accu kapot gaan (zolang die maar geen langdurige kortsluiting maakt) Daarnaast wordt de getrokken stroom min of meer gelijk verdeeld over beide accu's. Wat wel een prettig idee is met die digitale servo's.

    Heb het in mijn Yak ook weer zo gedaan. Bevalt me prima.
    af-bouwverslag-qq-yak-54-2-2mtr
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Nou Jaap,

    Het is even geleden dat je deze thread begonnen was :) en was voor mij wel mooi om je kist eens in het eggie te zien, zelfs de plaatjes van afgelopen zondag konden wel hetzelfde zijn ware het niet dat de achtergrond van de twee kisten ietsje anders was en natuurlijk ook het te oefenen vlieg programma;)

    Tot weer eens,
    Heino
     
  18. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Hoi Heino,

    Leuk je even gesproken te hebben! Inderdaad, beide kisten stonden weer eens naast elkaar
    op het veld. Dat gebeurt helaas niet zo vaak meer als vroeger en dus is het deste leuker als het weer eens kan.

    Ik mocht in Venray als gast-vlieger langskomen om daar samen met Mark de boel onveilig te maken. (Met twee Funjets, en met de Extra's natuurlijk!) Geweldige vliegclub, leuke mensen en perfect weer! Wat wil je nou nog meer? Ik kom (ondanks dat het voor mij anderhalf uur rijden is) graag nog eens terug. Ik heb echt een geweldige middag gehad!


    Ik had een paar maanden niet met de Extra gevlogen, want ik was druk met mijn Yak aan het prutsen. Maar hij vloog weer geweldig! Het verbaasd me elke keer hoe goed de Extra vliegt. Echt als op rails!

    P.S. Ik had wel eens een beter programma gevlogen ;) Oh well, de hele winter nog om te trainen voor volgend jaar. Ik vond het al geweldig om gewoon weer eens met de Extra te vliegen.
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ga je weer meedoen met de F3A-X? (dit jaar ben je niet geweest toch?)
     
  20. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Het was afgelopen jaar gewoon de intentie om mee te vliegen, maar om verschillende redenen heb ik wedstrijd na wedstrijd af moeten zeggen. Ik ben dus inderdaad dit jaar niet geweest.

    Volgend jaar hoop ik er wel bij te zijn.

    En jij Alexander? Wat zijn jou plannen voor volgend jaar? Want jij bent dit jaar ook niet bij alle wedstrijden geweest volgens mij :) Kom je naar de jaarvergadering?
     

Deel Deze Pagina