(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

En een tip voor als je ruimte tekort gaat komen (zoals in mijn geval); ik hang de rompen tegenwoordig aan het plafond; vleugelbuis door de romp en dan met ty-wraps aan het plafond aan een haak. Gaat met een 3.20m Extra romp uitstekend, wel met 2 haken.

Grt.

nog een tip als je ruimte tekort hebt.. met 2 of 3 kisten heb je echt genoeg, als je dan door blijft kopen, zijn je huidige kisten kennelijk toch niet goed genoeg.

tsja, ieder z'n meug zullen we maar zeggen. Ik zou genoeg hebben aan 1 goede F3A kist, eventueel een reserve voor als er wat misgaat, een klein ragkistje, een shocky en .. dan ben je er zo'n beetje. Misschien nog een zwever en 3D kist. Dus zeg maar per uniek toepassingsgebied 1 kistje.. ik heb mensen nooit begrepen die 4 of 5 praktisch iedentieke toestellen in huis hebben.

Maar goed, offtopic, dit ging over de QQ Yak.

Enige wat ik over de QQ Yak nog kan melden, is dat de SFG's in het echt tegenvallen, eigenlijk zelfs lelijk zijn. Slecht gegraveerd plexiglas. De rest van de kist ziet er gewoon erg mooi uit en het is duidelijk een courant ontwerp. Het ding zit goed in elkaar.

wat gebreft de scharnieren, ik doe aan het scharnierpunt altijd wat vaseline of iets dergelijks aan zodat daar al geen lijn tussen kan, als je dit ook een beetje uitsmeert naast de gaten waar de scharnieren in verlijmt alvorens de epoxy in te spuiten wordt de epoxy ook hard maar hecht niet waar hij niet mag hechten. Met deze methode is het niet dat overdaad schaadt. Nadien heb je wel wat poetswerk.

Het kan aan mij liggen Hezik, maar wat zijn SFG's ?

Side Force Generators ofzo:p zit bij de funtanax 100 ook, dit zijn zo van die opstaande vlakken op het uiteinde van de vleugel... zou stabieler zijn en zeker in meskant... wel uiterst lelijk:p

52.jpg

tsja, ieder z'n meug zullen we maar zeggen. Ik zou genoeg hebben aan 1 goede F3A kist, eventueel een reserve voor als er wat misgaat, een klein ragkistje, een shocky en .. dan ben je er zo'n beetje. Misschien nog een zwever en 3D kist. Dus zeg maar per uniek toepassingsgebied 1 kistje.. ik heb mensen nooit begrepen die 4 of 5 praktisch iedentieke toestellen in huis hebben.

Maar goed, offtopic, dit ging over de QQ Yak.

Enige wat ik over de QQ Yak nog kan melden, is dat de SFG's in het echt tegenvallen, eigenlijk zelfs lelijk zijn. Slecht gegraveerd plexiglas. De rest van de kist ziet er gewoon erg mooi uit en het is duidelijk een courant ontwerp. Het ding zit goed in elkaar.

ik zou toch liever ook 3 3M kisten hebben dan kan je jezelf eens laten gaan:) en als alex ze heel kan houden is dat toch goed voor hem :p we zijn toch niet jaloers e;)

Zijn er 4 he:D (nouja, de DA150 is even de deur uit, maar komt vast wel weer een keer terug)

En ja, ze blijven vooralsnog heel:) (ff afkloppen....)

Grt.

Ja,idd...zou ik ook doen.Ik zou niet graag een 3m zien crashen als het van mij was...gelukkig blijft meestal de electronica heel!

Die sfg maken je kist meestal niet veel mooier, wel wat specialer... en het beste vanal, ze gaan er meestal wel beter door vliegen. Dus why not ? :-)

ok weer iets bijgeleerd.

ter info, indien je wedstrijdplannen hebt moeten ze er wel af.

Leuke kist hé die Yak.
Ik vlieg deze op electro, en ben er zeeeeeeeeeeer tevreden van.
Vliegt haarscherp, zonder compromissen, wat hij doet doe jij.
Je zal er veel plezier aan beleven.

Jan

ok weer iets bijgeleerd.

ter info, indien je wedstrijdplannen hebt moeten ze er wel af.

Ik heb een andere kist voor wedstrijden en trainen. Dit wordt gewoon een fun-kist. De SFG's moet ik maar eens zien. Ze komen er in de eerste instantie niet op. Ik vind ze inderdaad vrij lelijk, maar ik ga er wel mee experimenteren en als de kist er echt veel beter door gaat vliegen....

Leuke kist hé die Yak.
Ik vlieg deze op electro, en ben er zeeeeeeeeeeer tevreden van.
Vliegt haarscherp, zonder compromissen, wat hij doet doe jij.
Je zal er veel plezier aan beleven.

Jan

Ah, dan kan ik aan jou dus QQ Yak specifieke vragen stellen !?

Vlieg jij hem met of zonder SFG's?
Wat weegt die van jou totaal?
En heb jij nog aanpassingen gedaan aan de kist? (buiten de electro conversie natuurlijk).

Laatst bewerkt:
Ik heb een andere kist voor wedstrijden en trainen. Dit wordt gewoon een fun-kist. De SFG's moet ik maar eens zien. Ze komen er in de eerste instantie niet op. Ik vind ze inderdaad vrij lelijk, maar ik ga er wel mee experimenteren en als de kist er echt veel beter door gaat vliegen....

Ah, dan kan ik aan jou dus QQ Yak specifieke vragen stellen !?

Vlieg jij hem met of zonder SFG's?
Wat weegt die van jou totaal?
En heb jij nog aanpassingen gedaan aan de kist? (buiten de electro conversie natuurlijk).

Zonder SFG
mijne weegt 8,400 kg totaal met A123 cellen (28 stuks)
Nee, geen aanpassingen, enkel dubbele ontvanger.
Bij harde wind vindt ik haar nogal windgevoelig, maar verder vliegt de yak perfect.
J.

Ik heb een paar weken erg rustig aan gedaan met de Yak. Ik kreeg zelfs al een ongerust telefoontje van een collega-vlieger. :)

Dat het zo rustig was met de Yak had twee redenen:

1) Ik was nogal druk met mijn werk.

2) Ik zit te wachten op onderdelen (Specifiek rubbers voor de motorophanging, uitlaatbocht en uitlaat en dat soort dingen). Ik had in mijn hoofd zitten om de motor + uitlaat eerst helemaal op de kist te monteren, zodat ik kon kijken wat het zwaartepunt ging doen. Dit omdat de MVVS 58 die ik gebruik ruim 400 gram zwaarder is dan de DA50 waar het vliegtuig omheen ontworpen is. Helaas kan het nog wel een week of twee duren voordat ik die onderdelen binnen heb.

Ik was al wel met de motormount aan het prutsen, maar dat laat ik maar even liggen tot ik de rubbers heb.

Ik ga in ieder geval alvast de dingen bevestigen waar ik toch niet mee kan schuiven.

Tijd voor wat plaatjes :)

De MVVS 58 pro-sport die ik inmiddels wel binnen heb. Met een servo ernaast om een idee van het formaat te geven.
img_5988.jpg

De scharnieren van de twee hoogteroeren zijn gelijmd en schoongemaakt (afplakband eraf gepeuterd met een scalpel, pincet en veel geduld).
img_5984.jpg

Servokabeltjes op lengte gemaakt. Scheelt weer 1 gram (ja dat heb ik gemeten :)) en een kabelbende. Hieronder een voor en na foto.
img_5989.jpg

En zo ziet het er uit als het spul (met ingekorte snoertjes) op zijn plaats zit.
Die servo-hoorntjes zijn te kort en worden vervangen door mooie aluminium hoorntjes. Tja het oog wil ook wat :)
img_5991.jpg

Binnenkort even de servo's in de vleugels bedraden en dan mag de romp weer terug op de tafel.

Hee Jaap,

je bent er gelukkig nog ;-)
Zijn lekkere bouwdagen zo dus kun je lekker doorknutselen.

De scharnieren van de twee hoogteroeren zijn gelijmd en schoongemaakt (afplakband eraf gepeuterd met een scalpel, pincet en veel geduld).
Misschien volgende keer van dat blauwe schilderstape gebruiken dat is veelal makkelijker te verwijderen.

Ziet er goed uit! Ik zit al een tijdje over de QQ 3 meter versie te denken, de prijs is wel aantrekkelijk.....

Grt.

Back