(Af)Bouwverslag Top Flight Spitfire MK IX

All right thx. Ik vond het al een zware methode. Zal het mogelijk niet goed gelezen hebben. Gr,
Freek

Was ook nog op zoek gegaan naar electrische retracts en gevonden. Helaas worden ze niet meer gemaakt door deze leverancier. Ze zoeken een nieuwe leverancier die dit allemaal over wil nemen. De huidige, zie link, stopt er mee. Op rcuniverse zijn verschillende draadjes te vinden over het product. In het kort, product is geweldig maar de maker/leverancier onbetrouwbaar en duurt eeuwig voor het wordt geleverd.

Het is een gat in de markt, raar dat dit door andere fabrikanten nog niet wordt opgepakt. Ik zou zeggen, Robart, grijp je kans!!!

lado-tech.com

Kijk even op Unitracts International, deze leveren in principe alles, en wat er niet is kunnen ze maken:D
En de prijzen zijn ook een stuk vriendelijker dan bv sierra.

Nog even een laatste opmerking over die lagen, daarna houd ik er over op om je draadje er verder niet mee vervuilen:rolleyes:. In dit draadje bouwverslag-f4u-corsair-nick-ziroli-plans wordt zelfs 4 lagen mat aanbevolen. Zal dan neem ik aan met het formaat van het model te maken hebben. Deze spit heeft als ik het goed heb een span van 160 cm/3,5 kg en die Corsair van Ziroli 236 cm/14 kg.
Mvg,
Freek

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt helemaal. Als je op een Spit van dit formaat zoveel glas gaat plakken krijgt hij een grotere vleugelbelasting dan een baksteen :mrgreen:

1 mat. Als je meerdere matten gaat gebruiken wordt het allemaal veel te zwaar.

Na de eerste keer lakken en drogen ga je gewoon verder met nog minimaal 3 lagen. Daarna schuren. Hier wordt er wat verschillend over gedacht, lakken dan schuren, weer lakken dan schuren. Kan vast ook maar ik denk dat je snel de vezel van de mat raakt en deze dan beschadigd. Ik doe dus meerdere lagen voordat ik ga schuren.

Je moet het zaakje wel binnen 24 uur schuren anders krijg je er een zware dobber aan, G4 wordt na dit tijdsbestek keihard. Ik schuur altijd tussen de lagen, voor het beschadigen van je mat hoef je niet snel bang voor te zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat voor het glassen alles glad heb geschuurd.
Mooie spit, succes verder.

Groeten Michiel

Een poosje niets laten horen hier maar de vleugel is inmiddels verschillende keren in de lak gezet. Het schuurwerk gaat nu beginnen. Hoeft van mij niet super strak, een echte Spit was dat ook niet. Een van de ailerons heb ik inmiddels ook rond geschuurd, de tweede volgt dinsdag wel. Ik maak nog wel wat fotootjes met de vorderingen.

Hey Burp een super mooie kist!!
Ik ben wel benieuwd. Spitfires waren toch wel de mooiste oorlogs vliegtuigen die er waren.
Ik neem abbotje!

Nog even een laatste opmerking over die lagen, daarna houd ik er over op om je draadje er verder niet mee vervuilen:rolleyes:. In dit draadje bouwverslag-f4u-corsair-nick-ziroli-plans wordt zelfs 4 lagen mat aanbevolen. Zal dan neem ik aan met het formaat van het model te maken hebben. Deze spit heeft als ik het goed heb een span van 160 cm/3,5 kg en die Corsair van Ziroli 236 cm/14 kg.
Mvg,
Freek

Hoi Freek,

De 4 lagen worden alleen maar gebruikt voor de wieldeuren en niet de hele vleugel.

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, drukke tijden breken aan. Eerst huis opknappen voor verkoop (valt wel mee) en bootje afmaken. Dan weer verder met de spit. Gelukkig heb ik in het nieuwe huis een grote werkruimte zodat ik thuis ook goed zou kunnen werken.

Afijn, op dit moment geen vordering met de bouw, vlieg en vaarseizoen ;)

Spitfire plannen

Beste,

Mooi gemaakt! Ben zelf bezig met een depron A-10 maar de spit staat ook hoog op de lijst.
Heb je tekeningen hiervoor die misschien ook te gebruiken zijn om met depron te bouwen?

Alvast bedankt voor je reactie.

Beste,

Mooi gemaakt! Ben zelf bezig met een depron A-10 maar de spit staat ook hoog op de lijst.
Heb je tekeningen hiervoor die misschien ook te gebruiken zijn om met depron te bouwen?

Alvast bedankt voor je reactie.
Burp is wel goed maar niet de beste. ;) Zeker niet qua bouwtempo want de vleugel ligt al maanden op de club te wachten op verdere actie. :(

Maar goed.... Even zoeken en je vindt op het forum zo een Depron Spitfire met vele bouwers en hun ervaringen. :thumbsup:

Haha, gelijk heb je sleur. Echter breken de bouwtijden weer aan en kan ik weer vrolijk verder gaan met de spit. Of hij helemaal klaar is om volgend jaar te vliegen weet ik niet. Hoop het wel natuurlijk. Echter zal er met de verhuizing en alle bijkomende dingen wel wat bouwtijd verloren gaan.

In het nieuwe huis zorg ik uiteraard wel voor een mooie bouwplek waardoor er misschien wel wat extra voortgang komt.

Zo'n spit is natuurlijk geen haastklus :nooo:

Ik moet mijn 1,6 meter spit ook maar is afmaken
aleen zie ik er een beetje tegenop het landingsgestel er weer uit te breken
Dit zijn meganiese retracs bij hobby inn vandaan
En echt goed zijn se niet
en ik moet nogsteeds een raamkapje maken

Eindelijk weer een beetje verder kunnen gaan. Geen mega update maar het begin is er weer en de volgende updates komen dan vanzelf weer.

De ailerons gisteren geschuurd zodat de scharnieren geplaatst kunnen worden. even een paar foto's;

Foto-AJJZKURE-G.jpg

Foto-38ZZBQEI-G.jpg

Foto-TSRFCRI6-G.jpg

Foto-YXCBG8AZ-G.jpg

Back