afbouw verslag SD Models yak 33% 3W75i

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
verslag komt even stil te liggen , ben thuis weer even aan het klussen maar hij zal spoedig klaar zijn .
als de pakking binnen is dan maak ik de carb en de gas servo in orde en daarna moet ik alleen nog wat kleine dingetjes doen om hem klaar te maken .

er volgen snel weer foro`s en hopelijk een maiden .

mvg eric

nee hoor , maar we hebben gisteren het plafond in de woonkamer compleet verwijderd en naar de stort gebracht .
vandaag nieuwe electra en cv leingen boven het plafond maken zodat van de week het nieuwe gipsplafond erin kan .
als dit klaar is ga ik de hele woonkamer stuccen en sauzen en er komt een mooi whitewash laminaat in .

dan is de woonkamer compleet en dan is de vrouw weer blij :D.

ik heb tenslotte de extra staan om mee te vliegen .
morgen gaan we vliegen en en op de club dus dat komt helemaal goed .

mvg eric

ps nog gefeliciteerd met jouw maiden .

Dank je, ging gisteren behoorlijk mis maar hij is wonder boven wonder heel gebleven.

Wel grappig ik moet ook het plafond in de woonkamer ook afmaken ligt al een jaar stil nu...ben een boerderij aan het opknappen ben nu al 4 jaar bezig. Word tijd dat ik weer verder ga!

ik ben al; 3 jaar bezig aan een dijkwoning uit 1938 dus ik weet wat je meemaakt ;)

alleen die crisis heeft de boel erg vertraagd , als zelfstandige is het geen vetpot geweest de afgelopen 2 jaar .:nooo: maar goed daar hebben we allemaal last van jammergenoeg .

niet klagen , want klagers hebben geen nood !

mvg eric
ik hoop snel even de yak af te kunnen maken dalijk .

Hey Eric!

Hoe staat het er voor ? :p gaat ie mee naar Nistelrode over 3 weekjes ? :p
Ik heb die van mij vorige week gemaidend! Vliegt als een droom, echt mega lekker. Ben hem nu aan het leren kennen :p prophangen gaat steeds beter, gister zat ik al rond de 10m hoogte :p was wel even eng XD maar ik wil het nog lager :p

Maar ben weer benieuwd naar je volgende update!

hey michael , nou hier is ie al weer hoor de update .
ik heb de carb aansturing ingebouwd en ik heb gekozen voor een choke servo .
hiermee kan ik via de zender choken en als ik de motor af moet zetten kan het hier ook gelijk mee .
ik zal effe wat foto`s posten moment ..........

687ars.jpg

hier moet effe een M2 draadeindje tussen maar die moet ik effe halen ergens van de week .
het pertinax heveltje heb ik zelf gemaakt ( heb van de week een plaatje gekocht ) en deze zit verlijmd en geborgd met een boutje .
het werkt perfect zo .
1zwkv1s.jpg

4pzzl.jpg

hier de choke servo , heb hier gewoon een 225 bb voor genomen daar hier toch niks spannends aan is .
2vc7rsp.jpg

ik heb vandaag de extra pakking binnen gekregen uit duitsland , nu komt de carb mooi netjes achter het motorschot uit .
fulxmx.jpg

hier heb ik een sparing gemaakt aan de bovenkant van de motorbox deksel , zo kan ik straks met alleen de motorkap eraf de motor afstellen mocht dit nodig zijn .
2wnqlp4.jpg

ik ga morgen wat soldeerwerk doen ( 4 x servokabels en 4 x kabels voor de ontstekings schakelaar en 4 x banaanpluggen voor de vliegaccu`s . )
als dit klaar is ga ik even de pull pull kabels van het rudder doorknippen en ik ga zorgen dat de scharnierpunten van de couplers in 1 lijn staan met de scharnierpunten van de rudder scharnieren .
ook de afstand van de twee couplers moeten even groot worden als de afstand waarmee de ballinks op de hevel bij de servo`s zitten om zo te zorgen dat ik bij volle uitslag geen slappe kabel heb op de rudder aansturing .

later meer .

ps het ligt eraan of ik de yak meeneem naar nistelrode , ik wil hem eerst een vlucht of tien hebben gevlogen op ons eigen veld ( vertrouwd ) alvorens er mee op een vreemd veld met bomen eromheen te gaan vliegen .

misschien is hij snel klaar en kan ik hem op onze club maidenen en even wennen en kan hij wel mee de 21`ste.

cheers !

Laatst bewerkt door een moderator:
zo vandaag alle solderingen gemaakt .
de boel moet er alleen nog in gezet worden en dan is alle bedrading klaar .
ik heb met 2 knijpers een soldeer hulpje gemaakt , dat had ik eens ergens op het forum gezien en dit werkt echt prima .

2yy4ly8.jpg

jz87ja.jpg

2vt1jz4.jpg

heb vandaag alle kabels geordend en alles aangesloten waar nodig , ontsteking is geplaatst en aangesloten , ontvanger ingebouwd en aangesloten , gas stangetje erop gezet , choke en gas servo`s in de zender gezet , ik heb alleen nog het probleem van de slappe kabels bij grote uitslagen , ik hoop dit snel op te kunnen lossen maar het maken van een dubble hevel van pertinax is niet het probleem maar twee nette sleufgaten in het rudder maken zodat de hevels er doorheen gestoken kunnen worden das een ander verhaal.
ik heb de kabels nu kruislings aangesloten , misschien als ik ze direct aansluit zonder te kruisen dat het dan wat beter zal zijn .

later weer wat foto`s .

cheers !

Dat zelfgemaakte soldeerhulpje is ook een top-idee trouwens.

is niet mijn idee hoor , ik heb dit ook ergens afgekeken ;)
maar ja beter goed gestolen dan slecht verzonnen ! nietwaar ?

zoals het er nu uitziet gaat de yak zaterdag mee om alles te testen .
de motor wil ik laten lopen en de smoke testen uiteraard .
ik zal wat fotos maken ervan en posten .

mvg eric

ja inderdaad , ik heb net de l;aatste dingen aangesloten .
de bekabeling is allemaal klaar en geordend ik heb nog een schakelaar met laadplug ingebouwd voor de smokepomp lipo , en de smokepomp in de zender geprogrammeerd .
alle kabels van de ontvanger naar de powerbox en van de powerbox naar de goede servos zijn klaar en de kanalen zijn allemaal in de zender geprogrammeerd vanuit alle nulstanden en de choke en smokepomp zijn op schakelaars van de zender aangewezen en functioneren naar behoren .
het enige is nog steeds die slappe kabel bij de grotere uitslagen van het rudder .
alex gaf aan dat dit niet erg is maar ik heb er geen fijn gevoel bij , als ik vol rudder geef naar 1 kant dan hangt de andere kabel helemaal slap in de romp , naar mijn mening moet dit allemaal strak kunnen bl;ijven staan met volle uitslag , daar moet toch een manier voor zijn ???
ik plaats morgen even een vraagje op het forum of iemand hier een oplossing voor weet .
als ik de motor en smoker ga testen zaterdag volgen er uiteraard fotos .

mvg

Ziet er netjes uit! Moet je trouwens nu iedere keer de cockpit verwijderen om de schakelaar van de ontsteking aan en uit te zetten?

haha nee hoor , die schakelaar en laadplug zijn voor de smokepomp !
de ontstekingsschakelaar zit uiteraard uitwendig aan de rechterkant van de romp ( je kunt hem nog net zien aan de onderkant van de middelste foto ).
ik wou alleen de smokepomp ook geschakeld ingebouwd hebben , dan kan ik hem altijd uit laten staan als ik hem niet gebruik en kan de pomp nooit droog gaan pompen als je per ongeluk de schakelaar op de zender om zou zetten .

ik moet alleen alle kabels netjes wegwerken maar ik wil eerst de boel gaan testen , anders moet ik dalijk iets aanpassen ofzo en dan zit alles al netjes gebundeld en moet het er weer uit .
mvg

hoop op beter weer morgen maar het is afwachten weer .

ik heb omdat de 3w motor erop is gegaan een nieuwe pefa demper gekocht en een krumscheid header met flexibel .
de demper kreeg ik er maar moeizaam in het scheeld mm of hij had er niet in gepast .
gelukkig is alles oke nu en het geluid van de demper is erg stil

hier nog wat plaatjes van de andere motor en uitlaat .

120qy4i.jpg

33xas1u.jpg

ik moest de tanks en al er weer uithalen om de canister erin te prakken , wel weer wat werk geweest maar alles is gelukt .

9izh5h.jpg

Back