Afbouwverslag 3.16m Extra 330L "Patty Wagstaff".

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik had het al op een andere plek aangekondigd, maar zal er nu een apart draadje voor openen. Afgelopen zaterdag ben ik het nieuwste project gaan halen, wederom een Extra, 316 centimetertjes spanwijdte voor motoren rond de 150cc. Geheel houtbouw met gfk wielkappen, motorkap, en fairings voor het landingsgestel. Motor zal waarschijnlijk een DA150 worden, niet omdat ik van 3W afstap, maar de prijs ligt momenteel erg gunstig, en de ervaringen zijn overwegend positief, dus why not:) EDIT: hier ben ik ondertussen op terug gekomen.....

De kist kwam in een kartonnen doos met een sterk houten frame, met rondom platen hout ter bescherming van de spullen binnenin, erg netjes dus.

Hij is ook best compleet; ball-links, aansturingen, roerhevels, etc, het zat er allemaal bij. Het toestel is bespannen met origineel oracover, in eerste instantie had ik daar mijn twijfels over, maar na uitgebreid onderzoek bleek dit echt te kloppen, lekker makkelijk voor het geval je ergens iets moet bijplakken enzo.

Op de ailerons komen 6x Hitec digi 13kg servo's, op de hoogteroeren 4x Hitec digi 13kg servo's en op rudder 2x een JR 8911 digi 29kg servo's aan elkaar gekoppeld. Een
Emcotec DPSI RV LDO zorgt voor de stroomvoorziening met 2s4000Mah lipo's.
Ontvanger wordt een Futaba R5114DPS.

Hier alvast wat foto's;

HPIM5193.JPG

HPIM5194.JPG

HPIM5195.JPG

HPIM5196.JPG

HPIM5197.JPG

HPIM5198.JPG

HPIM5199.JPG

HPIM5200.JPG

HPIM5201.JPG

HPIM5202.JPG

HPIM5203.JPG

HPIM5204.JPG

HPIM5205.JPG

HPIM5206.JPG

Tot zover. Er moeten nog een aantal spullen binnenkomen (waaronder de motor) maar kleine klusjes kunnen al wel gedaan worden.

Grt.

Laatst bewerkt:
Ziet er weer aardig uit Alex.

Maar om hem echt Patty Wagstaff te maken moet er nog wel hier en daar nog wel wat reclame bij geplakt worden ;-)

Maar om hem echt Patty Wagstaff te maken moet er nog wel hier en daar nog wel wat reclame bij geplakt worden ;-)

Klopt, ik ga eens kijken hoe ik dat het beste kan gaan realiseren, kan ie ook mee naar de schaalwedstrijden:D

Grt.

is het reglement niet max 15 kg voor schaalwedstrijden ?

verder ziet het er degelijk uit alex. Jammer dat er geen 100cc versie van is.

Zeer mooi kleurenschema, zeker bijpassend popje zoeken!

Zit er een tunnel in voor canisters? Op de foto's lijkt deze er niet in te zitten.

Zeer mooi kleurenschema, zeker bijpassend popje zoeken!

Vind het zelf ook een mooi schema, toen ik hem ging halen ging ik voor dit schema;

ae74_1.JPG

Ook niet lelijk, maar hij vertelde dat ie ook de Wagstaff had, toen was mijn keuze heel snel gemaakt:p

Zo wordt ie dus;

064012B_big.jpg

Er is nog geen ruimte gemaakt voor canisters in het schot, maar dat is in 5 min gebeurd:) Moet even kijken wat ik doe, ik heb 2 nieuwe 85cc Pefa resonantie-uitlaten liggen, als ik ze hier in kwijt dan, dan doe ik dat wel. Anders gaan ze in de 3.2m Extra, en komen de dempers daarvan weer in deze kist.

Grt.

De 1e vleugelhelft is klaar, voorzien van alles servo's en aansturingen (en uiteraard ook afgeregeld)

HPIM5207.JPG

HPIM5208.JPG

HPIM5209.JPG

Grt.

Mooi ding! Smaken verschillen, ik vind het schema wat je eerst wilde, veel mooier dan dat uberdrukke wagstaff schema.

Niet lullig bedoeld, maar is er wel een kist die je echt kent qua vliegen? ik kan mij voorstellen dat je met zoveel keuze uit toestellen en zo'n hoog verloop, nooit een kist echt goed leert kennen?

Niet lullig bedoeld, maar is er wel een kist die je echt kent qua vliegen? ik kan mij voorstellen dat je met zoveel keuze uit toestellen en zo'n hoog verloop, nooit een kist echt goed leert kennen?

Valt mee hoor, ik vlieg periodes met name met 1 toestel, begin dit jaar veel met de Knol, toen met de 300S op een aantal shows, en nu een maand of 3 (bijna) alleen maar met de 3.2 meter, dus ik leer ze wel kennen hoor:D

Zodadelijk toch maar richting het veld, is waarschijnlijk het enige goede moment als je naar de voorspellingen kijkt....

Grt.

Hezik moet ik nu toch wel gelijk geven hoor Alex.Ik weet wel niet hoeveel uren je vliegt per week maar buiten dat feit is het zo dat je zegt dat je ruim 3 maand met een kist vliegt en dan weer een andere.
Ik begrijp best dat je graag met verschillende modellen vliegt maar ik zou je aanraden om minder te wisselen.
Je begint de kist echt door en door te kennen na bepaalde tijd en net op dat tijdstip ga je je weer concentreren op een ander model.
Ik denk dat je prestaties beter zullen en kunnen worden als je echt een heel seizoen met 1 enkele kist vliegt.
Dit is natuurlijk mijn mening en mijn ervaring.Dus vat het positief op hé :-)

Gert,

dan vlieg jij zondag ook met je extra mee en niet met de yak ?

mooie bak ;)
misschien heb ik erover gelezen maar van welk merk is ie?

Het is die van Topmodel.fr maar dan via een goedkopere -Nederlandse- omweg gekocht:p

is het zo dat je zegt dat je ruim 3 maand met een kist vliegt en dan weer een andere.

Jawel, maar ik blijft geen kisten kopen na deze:) Dit jaar kwam het door wedstrijden en shows toevallig zo uit dat ik wat meer met de ene kist vloog dan met de andere (ook simpelweg omdat ze niet allemaal tegelijk klaar waren). 2009 ga ik het keurig afwisselen, vier 3 meter+ toestellen moet genoeg zijn denk ik:D (en ja, ik heb er nog over zitten denken om er 1 te verkopen, maar kan niet kiezen, dus dat doen we maar niet:D)

Gert,

dan vlieg jij zondag ook met je extra mee en niet met de yak ?

Als hij zelf achter zijn verhaal staat, dan zal hij dat ongetwijfeld ook doen toch?:cool:

Grt.

Verschillende toestellen... ja maar in zijn geval altijd ene van het type Extra(behalve de uitstap naar de Yal). Dus zo extreem zullen de verschillen wel niet zijn zekers?

Verschillende toestellen... ja maar in zijn geval altijd ene van het type Extra(behalve de uitstap naar de Yal). Dus zo extreem zullen de verschillen wel niet zijn zekers?

Klopt ook wel, de verschillen zijn onderling ook niet zo groot, uiteraard zijn er wel verschillen tussen de kisten, maar na 1 rondje vliegen ben ik meestal wel weer gewend daaraan.....

Grt.

Het gaat mij hier niet om welles nietus, als Alexzzz zegt dat hij z'n kisten kent, is het daarmee klaar wat mij betreft.

Echter.. op bovenstaande.. zelfs tussen 2 dezelfde kisten van dezelfde fabrikant zitten verschillen. Ik ben er zeker een maand of 2 3 echt veel vliegen mee bezig om een kist te leren kennen en bij de Derwisj merkte ik dat je ook na die 2 of 3 maanden nog steeds dingen over je kist leert.

Voor gewoon rondvliegen maakt dat geen klap uit natuurlijk, maar als je echt kunstvlucht wil gaan doen, eventueel in wedstrijdvorm, dan komt het wel op de details aan.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat je beter heel veel met 1 kist kunt vliegen, dan je vliegervaring spreiden over meerdere kisten, maar nogmaals, dat is hoe ik er tegenaan kijk.

En eerlijk is eerlijk.. ik ben ook gewoon jaloers :).. ik zou ook wel 4 kisten van 3m+ willen hebben ;)

Back