Afbouwverslag ASK-13

Wat die Mirko gemaakt heeft ziet er goed uit. :thumbsup:

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een goeie startwagen nemen . . .

(En dan kun je een tweeblad ipv. een drieblad prop gebruiken . . . :))


jan.
 
Ik hoef geen wedstrijd te winnen met die kist. Dat gaat sowieso toch niet lukken ...
Bodem start is leuk, maar ook niet perse noodzakelijk. Er komt ook een bugee koppeling in:
Een busje voor onder in de romp, schuin naar voren gericht.
Daarin komt een pen die aan de bungee-kabel vast zit.
Diameter pen is 1 mm kleiner dan de binnendiameter bus.
Spanning van de lijn af ... valt de pen er direct uit.

Starthoogte door de bungee 1 tot 10 meter (ik verwacht 5 m).
Daarna motor aan ...
Dat kan ik altijd doen met een 2- of 3-blad prop.

De keuze voor 3-blad is mede gedaan vanwege vermogen.
 

Bijlagen

  • upload_2019-7-15_13-1-30.png
    upload_2019-7-15_13-1-30.png
    21,8 KB · Weergaven: 280
Schuin naar achteren, schuin naar voren . . .

Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde: de onderkant moet naar achteren wijzen!

;)


jan.
 
Schuin naar achteren, schuin naar voren . . .
Waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde: de onderkant moet naar achteren wijzen!
;)
jan.
Een haak moet inderdaad schuin naar achteren wijzen, maar een bus waarin een pen/stift wordt gestoken moet schuin omhoog naar voren wijzen.
Op deze manier:

Je ziet hier een romp een beetje op z'n zijkant liggen. Ik steek de stift in de opening (aande onderkant dus). Aan de lus wordt het bungee-elastiek bevestigd.
Het gat erachter is de opening voor de normale sleepkoppeling.
Daarom wil ik dus geen uitstekende bungee-haak hebben.
Teveel kans dat de sleeplijn daaraan blijft haken ...

Edit: teksktueel en spelling
 
Laatst bewerkt:
Verzwakt het verfoplosmiddel het kunststof van de prop niet?

ik heb onderstaande gebruikt , ook op Oratex. Voordeel is dat het een 2 componenten is die pas buiten de bus reageert. Dus meerdere keren kunnen gebruiken zonder dat het hard wordt in de bus. En het ziet er erg goed uit.

https://www.hornbach.nl/shop/MASTON-Two-2K-gentiaanblauw-400-ml/6311775/artikel.html.

En de ontvetter van Lanitz/oracover;
https://www.lanitz-aviation.com/flu...ilfsmittel/entfetter-fuer-oratex-und-oracover

zie ook dit draadje ;
https://www.modelbouwforum.nl/threa...eprobeerd-houdbare-2k-lak-in-spuitbus.264795/

Is trouwens niet terpentine gedragen zoals bij Hornbach staat .
 
Laatst bewerkt:
Verzwakt het verfoplosmiddel het kunststof van de prop niet?
Geen idee, maar ik heb meermaals gelezen dat ze het zo doen.
Overigens is het sneldrogende verf, dus veel tijd om erin te trekken is er niet.
Evt. schade zal zeer oppervlakkig blijven.
N.B. ik heb het eerder gedaan, op een kleiner propje (maar die draait harder) zonder problemen.

Die '2' componenten spuitbus moet haast wel H2O uithardende poly-urethaan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Weer een paar stapjes verder.

Het wiel zit er in, en is eenvoudig uit te nemen.
Het blok voor de sleep- en bungee-koppeling zit erin.
Bungee-koppeling is gereed, van de sleepkoppeling moet alleen de stang naar de servo nog op maat gemaakt worden.
Wiel-sleepkoppServo+blok.jpg


Toen nog wat CAD- en freeswerk.
Er moet een frame komen voor de cockpitkap en ik wil een montage-bodem hebben om ontvanger, ESC, en accu's te plaatsen.
Dat vraagt een hoop meet- en tekenwerk, maar uiteindelijk goed gelukt.

Uitfrezen montage-bodem:
Bodemplaat%20kabine.png


Die cabine-kap wordt 72 cm lang!!!
Daarom een spant in het midden, en dat heeft het origineel (tweezitter) ook.

Montage-bodem en frame uitgefreesd.
Cockpit+bodemplaat.png


De twee randen waarop de montage-bodem wordt vastgeschroefd (met schroefgaatjes al gefreesd, 3e en 4e van onderaf).
Die twee randen op de plaat schroeven, passen en meten en de randen afschuinen, en in de romp lijmen.

Demonteerbare%20bodemplaar.jpg


De sleepkoppeling + servo zitten helemaal onder deze montage-bodem:
Sleepkoppeling+servo.jpg


En het cockpit-kap-frame met reeds verlijmd spant losjes op z'n plek:
Begin%20frame%20cockpitkap.jpg


Wordt vervolgd ...
 
De volgende stap is uiteraard het pas maken van de cockpit-kap. Veel schuren, passen en meten ... Geen foto's.:(

Maar wel hieronder het verlijmen met het frame.
Eerst pas-stiften erin gelijmd. 6 stukst 3 links, 3 rechts. later volgen nog een sluitstift voor en achter.
Bruime verpakkings-tape + PVA om evt. verlijmen te voorkomen.
Vervolgens het frame op z'n plaat fixeren. Je ziet tape waarmee het frame op z'n plek wordt gezet, het hout trok toch een tikkie krom (vocht?).
Daarna de rand van het frame voorzien van lijm, en met twee man (man en vrouw!) het raam plaatsen.
Fixeren met tape, en een paar uur wachten
De gebruikte lijm staat er bij. Bijzonder spul. Een variant van secondelijm, behoorlijk dun, maar het loopt maar langzaam.
Die witte lijm droogt prachtig glashelder op.

IMG_20190803_143806.jpg
IMG_20190804_214044.jpg


En hier het resultaat. Perfect passend.
Eerst heb ik nog met een injectie spuitje met een afgeslepen naald de hele binnenrand voorzien van een ril lijm.
Dan zie je meteen als het ergens nog niet goed verlijmd is, teveel lijm het hout in getrokken. Dat loopt mooi vol met witte lijm, en is na een paar uur ook helder.
IMG_20190804_212027.jpg


Nu rest nog een mooie witte rand rondom het frame. Hoe?
- smalle strook witte oracover of zoiets?
- schilderen?
- ...
 
Ik stel mezelf de vraag dan ; hoe deden ze het bij het originele. Daar hebben ze het alvast voor je voorgedaan.
 
Back
Top