Afbouwverslag ASK-13

Het mooie is dat wat jij 3D tekent er ook zo ook uitkomt met de CNC laser qua form en daarom ook zeker voor 100% goed zal passen. En dit frustreert mij des te meer dat ik nog steeds met een figuurzaag aan de slag moet. :)
 
Het mooie is dat wat jij 3D tekent er ook zo ook uitkomt met de CNC laser qua form en daarom ook zeker voor 100% goed zal passen. En dit frustreert mij des te meer dat ik nog steeds met een figuurzaag aan de slag moet. :)
Psies!
Het is overigens een frees, geen laser (dan rook ik m'n man-cave uit ...). ;)
 
Laatst bewerkt:
Met een figuurzaag kan ook precies . Kost alleen meer Handwerk en geduld . Een cnc machine geeft meer gemak.
 
Psies!
Het is overigens een frees, geen laser (dan rook ik m'n man-cave uit ...). ;)

Heel jammer want ik wilde een pukkel weglaten halen bij jou en een frees is net even iets te heftig. ;)

Met een figuurzaag kan ook precies . Kost alleen meer Handwerk en geduld . Een cnc machine geeft meer gemak.

Ook met een figuurzaag werken heeft zo zijn charme en ik heb er zeker geen hekel aan. Maar het is net even dat extra stukje precisie wat je krijgt met een frees en ook een bevredigender gevoel als de passing van de onderdelen perfect is, een voorwaarde is dan wel dat je ook goed 3D moet kunnen tekenen.

Ik denk dat de afbouw van de ASK-13 in combinatie met de bouwkunde van Dirk daarom een mooi verslag zal worden.
 
Een stapje verder. Nieuw stabilo in wording.
Voorste deel in schuim-glas-balsa sandwich, hoogte roeren (2 !!) in ribbenbouw.
In de schuim kern komen 2 servo's.

Stabilo%20in%20wording.png
 
Ik weet even niet meer waarom je voor het stabilo nou voor schuim gekozen hebt . . .
Sterker, sneller bouwen, het vaste deel van het stabilo is toch ondoorzichtig.
Eigenlijk was de reden om een nieuw stabilo te bouwen: slechte bouw vorige, ander profiel, origineel heeft ribben hoogteroer.
 
Een flinke stap verder.

Boorslabloon voor de stift-scharnieren.
De bovenste (een soort bakje) valt precies over de afgeronde schanierkant van het roer heen. Links kun je nog net zien dat hij aan de kop is afgesloten. Dat is de aanslag voor het tipblok.
De onderste valt ín de overstekende bekleding van het vaste deel van het stabilo.
Op die manier kan ik de gaten voor de stiftscharnieren exact tegenover elkaar boren.
IMG_20180510_172404.jpg


Hier zie je de eerste over het roer, klaar om te boren.
IMG_20180510_172503.jpg


Hier zie je de tweede in de overstekende balsahuid.
IMG_20180510_172719.jpg


Past perfect. Vanavond deel-1 verlijmen : de stiften in de roeren.
Morgen de stiften in het vaste stabilo-deel.
IMG_20180510_173527.jpg


Ontwerp servo-montage hoogteroer. Van binnenuit gezien, je kijkt dus vanuit het schuim tegen de balsa huid aan.
Grijs = een raampje dat onder tegen de balsa huid en in het schuim wordt gelijmd.
Daar doorheen steekt het servo-montage-raam met deksel. raam+deksel zijn verlijmd.
Servo daarop gemonteerd, het geheel wordt op de grijze rand geschroefd. Goed onderhoudbaar ...
Hoogteroer%20servo%20montage.PNG


En zo wordt het dan.
IMG_20180510_172848.jpg


En dicht ...
IMG_20180510_173200.jpg
 
Kleine update:
Onder de 'ring' waarop het servo-montage-deksel wordt gemonteerd (2 foto's omhoog) zijn nu messing 2 moertjes gelijmd. Helemaal ingebed in dikke epoxy met katoenvlokken.
Een MPX plug in gelijmd, en een provisorische verbinding naar de ontvanger gemaakt.
Servo-montage-deksel met servo en servo armpje gemonteerd en grof in de zender geprogrammeerd.
Voorlopig doe ik hier niets meer aan, tot de Koverall erop gaat en roerscharnieren ingelijmd worden.
N.B.
de kleine kruisjes op de foto geven het midden aan van twee 18 mm beuken deuvel-hout(jes).
Hier doorheen zal het stabilo later op de romp geschroefd worden.
IMG_20180521_125305.jpg


In de rechter vleugel heb ik nu de remklep-servo's gemonteerd en afgesteld (2 stuks! dubbele klep boven, enkele onder, dit wordt baksteen-afdalen :D).
De rolroer-servo's worden identiek gemonteerd als die van het hoogte-roer. Voor de rechter vleugel is dat gerealiseerd, en ook grof geprogrammeerd.
Ook is de kabelboom gemaakt en op vergelijkbare wijze als het hoogteroer hierboven een stekker in de wortel-rib gelijmd.
Helaas daar geen foto's van.
 
Zo, het project heeft een tijd stilgelegen, maar nu langzaam aan de draad weer wat opgepakt.

Stabilo bekleed, en scharnieren ingelijmd:
IMG_20181016_191709.jpg


Kielvlak idem, en scharniertjes liggen te te drogen in de dikke epoxy met katoenvlokken:
IMG_20181016_191748.jpg


Van de vleugels heb ik geen foto's, maar die zijn ook bekleed.
Van de week nog de rolroeren: eerst de scharnieren in het roer lijmen, daarna ook bekleden met Koverall en PU-lak.
Na afloop wordt de hele boel nog netjes in kleur afgelakt. Ik denk aan iets in deze geest:
ASK-13-e.jpg
 
Heb je de inbouw van de roerhevels in de hoogteroeren wel voorbereid?
Goed verstopt!

Mooi kleurenschema!

jan.
Er zit een 15 mm dik blok hard balsa in de betreffende ruimte tuseen de twee ribben die twee ribben zijn aan de binnenzijde eerst nog met 0,6 mm triplex versterkt.
De roerhoorn zelf wordt straks uit GFK-plaat op maat gefreesd en met epoxy erin gelijmd.

Het richtingsroer wordt losneembaar. Als je goed kijkt zie je de scharnierpen zitten. Bovenaan zit een haaks bocht, die in een gaatje in het Ri-roer valt. De aansturing wordt pull-pull, losneembaar.

Het kleurenschema vond ik ook wel mooi, en goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
Heel netjes gebouwd Dirk.
Nou, het kan mooier.
De bekleding met Koverall is toch nog wel een lastige. Die vouwen krijg je er nauwelijks uit. En de lak die ik gekozen heb (G8, dat is de UV-stabiele variant van G4 PU lak) heeft ook wel een nadeeltje.Eenmaal langer dan 4-6 uur uitgehard, moét er geschuurd worden. Anders trekt de nieuwe laag open. maar met schuren schuur je voordat je het doorhebt door het doek heen op de randen van de ribben. :eek::confused: Ik zit nu te denken aan 'chemisch schuren' oftewel etsen (met een zuur).
Ook het overlappen (bv. om de achterlijst heen, zeker op de hoekpunten) is een hele uitdaging, zeker icm. de beperkte tijd voor de volgende laag. Voordat je er achter bent wat de beste werkwijze is, ben je een paar 'rampjes' en herstelpogingen verder ... Maar straks vanaf 2-3 meter zie je er niets meer van. ;)
 
Back
Top