Afbouwverslag ZNLine Alliance

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ik heb het idee dat er her en der nog een "sinasappelhuidje" te zien is, ga je dit er nog afschuren?

Verder een erg strakke kist!
 
Ja hij is nu nog te dik gespoten, ga 'm wet schuren met grit 3000 en daarna polijsten.
 
Als ik 'm uit het raam zou gooien, ja hoor :)

Druk geweest op werk en met andere zaken.. weinig voortgang sinds de laatste keer, behalve dan dat de vleugel zelf nu klaar is. Heeft nog redelijk wat geschuur en gepolijkst gekost, leermoment, niet zo hardnekkig op de knop van die lakspuitbus drukken.. :P

Romp heeft al een laag wit gehad op de plaatsen waar nodig. Bij het vullen/afwerken van de naad tussen de twee romphelften scheen zo her en der het kevlar door, dat is bijgespoten om straks kleurverschillen te voorkomen. Daarnaast zit er in het rompschema wit, dat is ook gespoten.

Dit weekend is het als het goed is goed weer, dus gaat er gevlogen worden. Misschien dat ik de romp ook nog afmaak dan.
 
Maar goed, er zijn dit weekend wel weer vorderingen gemaakt.. niet zoveel als ik gehoopt had, maar daarover later meer.

Hier mijn afplakmethodiek, het geel op de romp is hier afgeplakt:

538147b8a5c5a4785.jpg


Na het geel heb ik het rood er ook op gespoten en toen was de afplaktape op.. het witte stuk rond de canopy en het wit op het kielvlak, wordt dus nog violet. De bellypan is in het geheel nog niet gespoten.

538147b8a5c5cd3f3.jpg


Detail staart, de verstoring die je in het rood ziet zitten, is een stofrandje (gelukkig :P)

538147b8a5c5f06a7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De basislak is een Permacron lak van Spies- Hecker. Aflakken doe ik met een 2K lak (acryllak geloof ik, maar heb geen spuitbus hier staan nu).

Even een beetje onderdelen samengevoegd..
538147b8c6e061756.jpg

538147b8c6e098a6b.jpg


Het lijkt hier verder dan het is. Beide stabilo's zit nog werk aan, de romp moet nog, de bellypan nog en vervolgens alle roeren nog. Dan moet alles, behalve de vleugel zelf, nog gelakt worden.

Als dat erop zit moet ik de scharnieren snijden/bevestigen, de motor inbouwen, alle electronica inbouwen, uitslagen mechanisch instellen, landingsgestel/wheelpants monteren, model in zender configureren en dan.. dan is ie vast nog niet helemaal af :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als jij het zegt.. was een gokje van mijn kant, heb momenteel geen spuitbus hier staan..

Er stond iig. '2k clarlack' op ofzo.. duits goedje. In een spuitbus met op de onderkant een dop die je moet induwen om te mengen. Daarna heb je 24 uur om de bus te gebruiken.
 
Hoi Hezik,
Prima en prachtig lakje van Spies hoor ondanks dat t van de concullega is. ;-)
Die spuitbus met die knop op de onderkant is een echte uitkomst voor modelbouwtoepassingen.
Je kunt eventueel de spuitbus die al aangebroken is onder in de koelkast bewaren, de uithardingsreactie gaat daarmee naar beneden, kun je de volgende dag weer door met spuiten. Wel even terug op temperatuur brengen voor het spuiten anders ziet je te spuiten object er uit als één grote sinaasappel.

Johan: dat je bij acrylaatbasislak er verplicht kleurloze acrylaat-topcoat op zou moeten werken klopt niet.
Er bestaan blanke lakken op basis van polyesterhars, polyurethaanhars, acrylaathars, thiolhars, polyolhars ....en die kunnen allemaal over basislak heen, zonder mankeren.

Succes met de verdere spuitwerkzaamheden en vergeet je spuitmasker niet ;-)

greetz,
Frank
 
Ik heb een gasmaskertje gekocht wat ook geschikt is voor gebruik in een spuitcabine. Het ding is van 3M. Ding is vergelijkbaar met deze, al is de mijne blauw.. erg charmant zeg maar, kleed leuk af:
061024.jpg


Alle spuitbussen worden voor gebruik goed geschud en krijgen daarna een warm bad, waarna ze weer geschud worden.. dus ook de lak.

Bedankt voor de koelkasttip.. toch doe ik het anders.. voor de vleugel had ik (omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen) een uitzondering gemaakt, maar al het andere spul werk ik eerst af en dan wordt alles in 1 'zitting' in de lak gezet.

Ik heb de romp nu helemaal klaar en de hoofdvleugel is klaar. De stabilo's heb ik met thinner weer helemaal schoon gemaakt omdat ik er niet tevreden over was.

Ik moet nu dus nog (qua basislak-spuitwerkzaamheden) alles behalve de romp en de vleugel. Ik denk daar nog een week mee bezig te zijn.
 
De cockpit is inderdaad niet afneembaar. Het violet is inmiddels gespoten en dat is doorgespoten onder de rand waar de cockpit komt. Hierna lijm ik de (carbon) cockpitkap er met epoxy weer op. Daarna wordt de hele romp, inclusief cockpitkap, gelakt.

Meer/verder afwerken dan dat was ik niet van plan.

De 2K lak die ik gebruikt is niet helemaal helder van wat het precies is.

Op de spuitbus staat:
Ein Produkt der Peter Kwasny Gruppe, Aerosol, made in germany.

uitsluitend voor professionele verwerking. Technische documentatie lezen. SprayMax(r) 2K Blanke Lak heeft alle voordelen van 2K. Een uitstekende hechting, glashelder, krasvast, benzinevast en met een blijvende, volle glans.

Het spul heet dus kennelijk SprayMax en is van Peter Kwasny :P
 
ik gebruik de spraymax 2K bussen op al mijn helikappen.
werkt perfect. word bikkelhard.

let wel, er komt relatief veel en dunne lak uit de bus, begin dus op wat meer afstand te spuiten !!!
 
Nou, de spraymax bussen komen er de volgende keer niet weer in bij mij.

Het eindresultaat is goed, maar ik krijg hetniet voor elkaar om 'mooi' te lakken met die ondingen. Ik maak ze warm van te voren in een warm badje, schud me ongans, maar het blijft een beetje pet. Er zijn 2 opties; of het komt er dun op en vloeit niet, en dat laat een 'gespikkeld' oppervlakte na, of het komt er op met allemaal sinaasappelhuid. Mogelijk heeft dat te maken met de leeftijd van de bussen, ik had de laatste 2 gekocht en volgens mij waren die al oud, maar ik vond het niets. De romp en de vleugel zijn hiermee gedaan, bij de vleugel ben ik 2 dagen aan het schuren en polijsten geweest, de romp zal iets soortgelijks worden. Zoals gezegd, het eindresultaat is dan wel mooi.

Omdat de Spraymax bussen bij 'mijn vaste leverancier' op waren (savelkouls te Utrecht), heb ik wat rondgebeld. Ik vond in Zeist een winkel die de 2k lakbussen verkoopt die bij de permacron lak horen, lak van spies dus.

Wat een verschil! De bussen zijn kleiner (200ml) maar ze spuiten veeeeel fijner. In principe is er na spuiten helemaal geen afwerking meer nodig, gewoon een mooi dun glad glimmend oppervlakte.

Ik heb wel al gezien dat mijn spuiten zwaar is. Ik heb de onderdelen die klaar zijn gewogen en kom op een eindgewicht van rond de 4800 gram, daar waar, met redelijke schattingen, 4600~4700 ook mogelijk was geweest.

Dat ligt natuurlijk niet aan de lak of de spuitbussen, maar aan ondergetekende.. ik weet nu ook al dat het volgende project minder zwaar zal worden.

Het glassen is wel heel goed gelukt, wat er aan fouten inzit, is ontstaan bij spuiten/aflakken.

Het eindresultaat is een mooie kist waar ik trots op ben, maar waar naar mijn mening nog teveel fouten inzitten. Heb er wel van geleerd, was ook de 1e keer dat ik het deed, dus schaam mij er zeker niet voor, maar de volgende wordt beter :)

Heb niet zo heel veel gedaan de laatste tijd, maar hoefde ook niet zoveel meer te gebeuren. Zodra die $*#@($@#(* KPN het eindelijk voor elkaar krijgt om ons ADSL en Telefonie te leveren hier, zal ik weer foto's posten. Zou toch denken dat dat pak-m-beet 3 maand na een verhuizing toch een keer zou moeten werken allemaal..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hezik,

Je had misschien gewicht op het toestel kunnen besparen door er niet zo veel wit vol en dekkend op te werken op plaatsen waar het wit toch weer wordt overgespoten met een andere kleur.
Wit is namelijk de kleur met het hoogste soortelijk gewicht.
Misschien een tip: Een witte schuurfiller om alles wit te spuiten, dan kleur er op (waar t nodig is) in basislak, dan alles in de clearcoat.
Veel basislakken laten zich na 20-30 minuten al afplakken, dan kun je in een avond vaak al meerdere kleuren spuiten.

Greetz,
Frank
 
Hey Frank, bedankt voor de tips..

Het voorspuiten met wit was iets wat aan mij verteld is wat ik _moest_ doen, zeker daar ik met rood en geel werk. Op de wheelpants heb ik het niet gedaan, en daar zie je, als je goed kijkt, inderdaad nog wat van de ondergrond doorheen.

Vol of dekkend had misschien niet gehoeven inderdaad. Sowieso weet ik dat ik op dat vlak veel gewicht (nou ja, relatief) had kunnen besparen.

Je andere tip verwacht ik meer van op het punt van gewichtsbesparing, inderdaad in plaats van lakken, schuren, lakken, schuren enzovoort, het glasweefsel aanbrengen met 1 of 2 lagen G4 en dan met een plamuur (schuurfiller) afwerken. Als je dan een witte plamuur neemt, scheelt dat ook al weer een hoop.

Ik had voor deze methode gekozen, omdat die werd aangeraden op mijn club. Het is ook niet 100% de schuld van de methode dat e.e.a. relatief zwaar geworden is, het komt ook deels door het werken met spuitbussen en voor het grootste deel uit een gebrek van ervaring.

De basislak die ik gebruikt heb (permacron) laat zich in de praktijk na 5~10 minuten afplakken, bijna alle kleurlagen zijn dan ook op 1 avond gespoten. Op dat punt heb ik niets te klagen dus. Vind het zowieso een erg fijne lak, permacron. De bijbehorende clearcoat is ook perfect. De stabilo's, alle roeren en de bellypan zijn daarmee gedaan, en die behoeven niet tot amper nabewerking. De vleugel ben ik lang mee bezig geweest, de romp lijkt tot nu toe mee te vallen. Perfect zal hij niet worden, maar het ding glanst straks wel mooi :)
 
Back
Top