Dank.. ben er ook erg tevreden over.. zeker nu de kleuren er opzitten. Het spuiten is mij 100% meegevallen tot nu toe, maar het kritische stuk (aflakken) komt nog.
Het ging allemaal best snel, had er niet zoveel tijd voor maar toch de vleugel afgekregen. De truuk: eerst de lijnen afplakken met 6mm 'lo tack' tape. Dan een stuk afdekplastic iets groter als de vleugel er overheen. Op dat plastic met gewone afplakband langs de randjes van de 'lo tack' tape gaan. Dan met een schaar de te spuiten stukken uitknippen (daarom plak ik tape op de buitenkant; dan is het spul te knippen) en als laatste nogmaals met afplakband de randen afplakken.
De kleuren komen op de foto niet echt goed over, maar ik ben zeer tevreden. Op een paar hele kleine spuitfoutjes na, vnl. op hoekjes waar de afplaktape over elkaar heen ging, is het gewoon goed geworden. Ik had het niet zo strak kunnen foliien.
Al met al is er op de hele vleugel zo'n 60 gram verf gegaan. Dat houdt in dat glassen/verfen zoals ik het gedaan heb, zeker zwaarder is dan folieen. Het zal straks op de hele vleugel een gram of 60~70 schelen tov. folie. Als ik naar het resultaat kijk, dan had ik het er voor over. Waarschijnlijk kan een meer ervaren bouwer het lichter krijgen, sterker nog, de volgende keer dat ik het doe zal het al lichter worden
Dan.. de foto's.. de hele bovenkant:
De onderkant:
Voor de goede opletter.. de violet band is met opzet smaller dan de gele en de rode. De gele en de rode zijn exact even breed, de violet is 1,5cm smaller. Dit omdat ik niet teveel donker op mijn vleugel wil. Daarnaast maakt het het kijken leuker, je ziet het niet direct maar je registreert wel dat er 'iets' afwijkend is.
Dan wat details.. op de foto's komt het wat smoezelig over, in het echt is het egaal qua kleur. Kwam er net achter dat er ook stof op m'n lens zit.. tsja.. schuurstof komt ook overal..
Vleugeltip:
de 'pijl' op de vleugels:
Ook hier is de violette opzettelijk iets smaller dan de andere. Bizarre aan deze foto vind ik de hoek bij de aileron; die is toch echt 90 graden, zoals ook op de overzichtsfoto te zien is, maar hier lijkt hij wel 45 graden? Denk dat de hoekrand van de vleugel weggevallen is in de flits ofzo..
Het zijn ook lastige kleuren om te fotograferen, vooral de metallig grijs en de violet komen er niet echt goed uit.. zal morgen even een foto maken bij daglicht..
Het lakken zal nu nog niet gebeuren. Eerst alle andere zaken afspuiten en dan pas lakken. Reden hiervoor: ik gebruik spuitbussen en als je zo'n lakspuitbus 'aanbreekt' heb je 24 uur voordat de bus waardeloos is geworden (2 componenten lak). De vleugel zou makkelijk met 1 bus moeten kunnen, maar als je er vlak voor het eind achterkomt dat je een 2e bus nodig hebt, MOET je 'm dan ook 'aanbreken' en gooi je dus effectief een bijna volle spuitbus (a 30 euro voor de lak) weg.. dat doe ik dus maar even niet
Wat ook positief meegevallen is, zijn stofjes.. ik was bang dat ik overal stofjes zou krijgen, dat is niet het geval. Deze verf droogt ook ontzettend snel, na 5 minuten kun je er al op afplakken met de 'lo tack' afplaktape.