Afgerond.

Énke Blériot

verslagschrijvers
Dit verhaal is afgerond. Nu eerst 1 tot 2 jaar een andere (non modelbouwforum)bezigheid weer oppakken.
 
Laatst bewerkt:

RC/E conversie van primaire VV klassen​


Al meermaals is de vraag langs gekomen om aandacht te gaan besteden aan RC-E conversie van de primaire VV klassen kisten. In de vintage periode van voor 1951 hadden die de welluidende namen van Nordic/A2, Wakefield en Power en in het aansluitende FAI tijdperk de wat kalere namen F1A, F1B en F1C.



In de afgelopen jaren zijn er op beperkte schaal wat van die kisten gebouwd en er is al behoorlijk ervaring opgedaan wat er zoal kan en moet om ze ook bij een beetje wind te kunnen vliegen.


Dit heb ik na vallen en opstaan aan het vliegen:

De 1975 zuigerkist Plurabelle..gaat als een speer..

Bekijk bijlage 622878



De Dream Weaver..knalt naar boven...

Bekijk bijlage 622879




De Nederlandse Aquita van 1962..een org kist uit die tijd. 28x30 mm motor en op 2S 300 mAh, stijgt heel rustig:

Bekijk bijlage 622880
 
Motoren voor sixties zuigerkisten.

Nu gaat het al wat lastiger worden, is het mogelijk met de traditionele bouwwijze het vliegbeeld van een dergelijke kist te krijgen en dat bij 10 seconden motorloop.

Uitgangspunt:
Motor 512 Watt afgegeven vermogen, 21.000 toeren.

Als voorbeeld nemen we de Night Train met een ST G15

Startgewicht moet minimaal 750 gram zijn en mijn kist weegt 811 gram ( vanwege de RC toevoeging).

De motor weegt 168 gram en kunnen we een voldoende krachtige motor vinden welke incl de lipo's niet over de 168 gram gaat?


Bv De Aliexpress D 3536-05

Bekijk bijlage 622908

35 mm dia kan nog net en deze is 1450 Kv en zal dan met een 4S en een 8x4 prop op rond de 17.000 toeren komen en een afgegeven vermogen van rond de 655x0,7= 460 Watt. Gewicht 102 gram.

Een bijbehorende lipo kan deze 4S zijn met 81 gram en 30x30x 58 mm:

Bekijk bijlage 622909

Samen 183 gram ( ipv 168 gram) en qua vermogen 460 Watt (ipv 512 Watt) en 17.000 toeren (ipv 21.000).

Dus..om in de buurt te komen van een ST G-15 moet of de motor sterker worden..wat zeker een zwaardere motor oplevert en mogelijk ook weer een zwaardere lipo vraagt en de kist nog verder boven de 800 gram komt of..

Een andere bouwwijze van de kist kiezen nl deels koolstof zodat het startgewicht in de buurt van de 650-700 gram zal komen.
 
Wanneer ik E-calc mag geloven, en dat doe ik meestal zou de MEGA ACn 16/25/2 met een 7x3.5 prop afhankelijk van hoe de spanning van de accu het uithoudt wel aan je eisen voldoen.
Met de 4S tattu accu die je in post 46 laat zien, of met een andere heel goede 4S racedrone accu zou het voor de paar seconden die je nodig hebt moeten kunnen lukken, mits je de accu op 40 à 45°C voorverwarmd. Zo niet komt er minder vermogen uit én gaat de accu heel snel kapot.
 
Ziet er goed uit Henk, ben benieuwd of de trekkracht met de nieuwe motor en vertraging nu wel voldoende is. Kun je het toerental van de prop meten?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik al jaren deze RC200 om rpm van props te meten, best handig, het lijkt er op dat deze nu niet meer te koop is.
Maar er zijn wel meer van die goedkope apparaatjes te koop.
Ben benieuwd hoe het straks gaat vliegen, nadeel is natuurlijk dat het snelheidsbereik van zo'n grote relatief langzaam draaiende prop beperkt is, dus je moet de spoed inderdaad goed kiezen.
Ik heb zelf wel zin om ooit nog eens zoiets te bouwen als jouw Dreamweaver met E-motor, wel met richting en hoogte assist, ik heb op mijn "prive" veld beperkt ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top