Afgerond.

Ben benieuwd wat er uit je alternatieve toerentalmeting gaat komen. Zou goed kunnen dat het een 1350 kv motor is, want ik vond het al merkwaardig dat het opgenomen vermogen veel lager was dan berekend. Je zou dan ook de vertraging kunnen aanpassen naar een lagere waarde, dan kan de motor en Lipo hetzelfde blijven.
Je zou dan een vertraging van ongeveer 10 à 11 moeten hebben volgens mij. Maar even een 4s Lipo proberen gaat wat sneller natuurlijk :)

Je zou het zeggen inderdaad, een 1600 kv lijkt het meest waarschijnlijk, 1350 zeker niet, daarvoor maakt ie teveel toeren
En dat een 2000 kv zover inzakt door alleen de belasting van de vertraging lijkt ook onwaarschijnlijk, dan moet die vertraging wel erg zwaar lopen.
Op de bestelling bij Ali wordt de kv niet vermeld? Raar. Met een stukje tape op de motor geplakt en mijn toerenteller zou ik de kv zo kunnen meten, maar daarvoor naar Zwolle rijden is me wat te ver.....

Iets wat jij nog niet hebt, dat wordt moeilijk denk ik :) Op vintage gebied heb ik momenteel alleen de E-Cardinal, dat was destijds mijn eerste vrijvliegende motorkistje (dat heb ik geweten, bij de eerste vlucht in ca. 1962 weggevlogen en nooit meer teruggezien). Een nieuw vintage model zal in ieder geval een kist met E-motor moeten worden, ik vlieg al sinds 1975 alleen met elektromodellen.
Een model met de vleugel op pylon trekt me wel, daarom had ik ook de Playboy genomineerd, maar dan de junior uitvoering omdat ik geen 2m kist wil. Verder vind ik dus de Dreamweaver mooi, of bv. de Dixielander, dat soort kisten. Maar die zijn voor jou niet nieuw natuurlijk, er zullen er wel meer zijn, zal eens gaan zoeken.

Tja, da’s moeilijk kiezen, het zijn sowieso stuk voor stuk juwelen.:wave
Ik durf wel wat snel’s en ben geen diesel man, tenzij dat ook in de ramjet moet…:thumbsup:
Maar hoe zit het bij jullie met Harsewinkel, begrijp uit TAM-5 topic dat als het kan, jullie gaan.
Ik ga sowieso (ook als piloot) en zou dan kunnen assisteren met de ramjet en de ‘Hols der Teufel’.
Er komt over niet al te lange tijd (dit jaar nog) een 2de verdiep met 2 grote kamers vrij…zowel Mitchel & Naomi en Didier gaan het huis verlaten dit jaar en dat gunnen we ze van Harte..;) Moet Papa wel nog ff ad slag…:hammer:
En daarna, tja een 1:1… nee toch maar niet, echter iets groots zou moeten kunnen, als het maar in de caravan past.:rofl:
En ja uit en in huis takelen vanaf de 2de verdieping kan.:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Ik kende wel Lammert-Jan Beumer uit Heerde van de vliegclub destijds, Rudi Beumer kan ik me eigenlijk niet herinneren die moet ik dan toch ook wel eens op de Renderklippen hebben ontmoet.

Ik had het geluk dat ik op loop afstand woonde van de modelbouw winkel. Straat uit en ik was er. Als het sinterklaas tijd was wisten ze daar eerder dan thuis wat ik wilde hebben .

Helaas heeft er nooit in mijn schoen gezeten wat ik boven aan het lijstje had staan .
Graupner bell 47 G was toch iets te gortig voor de goede sint, 1977 zal het zo ongeveer geweest zijn dat ik mijn eerste schreden daar over drempel zette.
Schermafbeelding 2025-07-02 om 14.19.45.jpeg

In een voorgaande post van dit draadje zie ik iets interessants, de laatste foto, daar staat de motor op en de onderdelen voor je vertraging. Als ik die foto uitvergroot dan zie je iets staan van D2... en daaronder 160...., de rest valt buiten beeld.
Dat lijkt er inderdaad op dat het een 1600 kv is dus.
Met deze motor haal je 680 proptoeren, vervang je deze door hetzelfde type van 2000 kv, dan wordt het nieuwe proptoerental theoretisch 2000/1600x680 = 850 toeren. Vermoedelijk iets minder omdat de stroom van de accu toeneemt en de spanning dus iets zal zakken. De 1600 kv motor geeft ook al minder toeren dan je zou verwachten, dus wellicht is het motortje wat te licht voor deze belasting. Dan kan de D2822 met 1800 kv een verbetering zijn, ondanks dat je liever 2000 kv zou hebben, maar die bestaat niet en 2600 kv is wel weer een erg grote stap.......

1600..JPG

Back