Afgerond.

Oh ja, je bent op vakantie. Is geen haast bij natuurlijk, tekening moet nog gemaakt worden begrijp ik....
Uitslag servo moet altijd lukken, bij Jeti kun je de middenstand een offset geven, bv. midden niet bij 0% maar bij bv. -60%. Dan heb je dus meer ruimte over voor de DT stand.

Romp voor E-uitvoering wordt een paar cm langer, net als bij die van jou neem ik aan.

Laatst bewerkt:
5 cm langer...in de diesel uitvoering ook..anders moet de staart te licht en kwetsbaar gebouwd worden...en we gebruiken een iets voorlijker zwp en iets meer instelhoek verschil om diep duiken na een slechte overgang in te dammen.

Stillair prestaties zijn minder van belang...het moet lekker vliegen en wat sneller dan org om ook bij een paar meter wind vooruit te kunnen komen.

We zitten hier te wachten op fietsweer..
Ik moet de 1,5 cc Skylon XL toch nog wat minder kritisch trimmen, want als je bij wat meer wind het wegdrijven tijdens de stijgvlucht probeert te corrigeren met rudder, dan kan het zijn dat er een soort slinger beweging ontstaat, die de snelheid nog verder laat oplopen waarna er doodenge oscillaties ontstaan.
Let ook op, dat je met de ruddertrim niet de uitslag van de servo zó begrenst, dat de DT niet meer inkomt.
In dat geval heb je dus wel een roer naar rechts staan, maar geen DT.
In anderhalve spiraalslag ben je zó beneden en dan heb je brokken....
Ik weet het, met een Webra Record zou dat allemaal (letterlijk) zo'n vaart niet lopen, maar die Taifun Hurrikan is zo'n lekker motortje...
Waarschijnlijk zit het euvel in een te flexibele stabilo-ophanging. De volgende keer begin ik met meer en stuggere elastieken.
En een tandje minder vermogen, dan gaan we zien wie er het laatst lacht.....

Over fietsweer... Ik ben zowel zaterdag als zondag er nog op de Gazelle 1975 racer op uit geweest en zondag ging al weer heel aardig.
Morgen in de ochtend zou ook een mogelijkheid zijn, maar dat zien we dan wel....

Op de Dreamweaver tekening zie ik in het midden van de vleugel alleen wat extra driehoekjes om de vleugelhelften bij elkaar te houden. Met RC en Lipo aan boord is de vleugelbelasting natuurlijk wat hoger dan vroeger. Heb jij dat nog versterkt daar Henk?

Laatst bewerkt:
Ok, mooi project voor komende winter dus. Sterkte van de vleugel is over nagedacht begrijp ik, ook mooi dat het profiel is aangepast om wat meer wind aan te kunnen. Ik zal er meer mee gaan vliegen als een normale elektrozwever, dus niet met een loodrechte start met veel power, maar iets rustiger aan. Gewoon een goede klim en dan zweven. Zit er aan te denken om er geen klapprop op te zetten, maar een klein propje met een hoogtoerige motor, dan heb je toch een beetje het geluid van vroeger :)

Ja hoor ! Ik raakte op denkik 10 jarige leeftijd mijn "der kleine uhu " kwijt na een hand start. Warme dag in een groot weiland deed ik er hand starts mee, op een gegeven moment werd het model opgetild ze leek het en vloog een paar rondjes, ik stond versteld en vond het leuk totdat hij wel erg hoog ging. Hij verdween als een stipje en realiseerde ik dat ik hem kwijt was. Trauma voor het leven.

Back