afknap verslag calmato en charter watervliegtuig

Discussie in 'Watervliegen' gestart door drestar, 1 dec 2009.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Naar aanleiding van deze PB zal ik hier even reageren daar hebben meerderen wat aan.
    allereerst wat voor een motor gebruik je, als het een gewone 6,5 is dan heb je aan een 10 of 11 meer dan genoeg.
    Scheelt al iets opspattend water.

    Dan meer spoed kan, echter vliegen wij gewoon alles zoals ze ook van land vliegen dus is geen must en zou ik ook niet doen.

    Tja, motor een paar graden up zal iets schelen, echter wij hebben dat nog bij geen enkele kist gedaan.
    Als het nou puur waterkisten waren alla, maar het zijn voornamenlijk land listen die 2 keer het water op mogen.

    Dat gewicht en weerstand van die drijvers trim ik er voor zo@n dag wel even uit dan, ga ik niet de hele motor voor verstellen :nooo:

    Verder werkt een propspeling van 1 a 2 cm boven de bovenzijde van de drijvers vaak wel voldoende.
    En wat opspattend water maakt het alleen maar leuk.


    Maar wat jouw echte probleem is is het volume van de drijvers, deze liggen te diep en zodra je gas geeft gaan ze duiken.

    Wat je voor morgen even kan proberen is de drijvers 1 tot 2 cm naar voren te plaaten (op de foto`s lijkt ook dat de step iets te ver naar achter zit maar da`s heel moeilijk te zien en kan ik mis hebben).
    De achterzijde zal dan wel konstant onder water staan maar om te proberen geeft dat niet.

    Dan met beleidt de kist op gang laten komen, dus niet meteen volgas maar dit geleidelijk opvoeren.
    In eerste instantie met vol up om de neus omhoog te houden maar als er meer snelheid op de kist komt dit terug brengen naar 0.
    Zeker als de kist op de step staat de kist eerst goed laten versnellen om hem dan rustig los te trekken.


    Denk dat ie dan wel los komt.

    Succes in ieder geval.


    Grt,
    Berto.
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    oei dubbelpost,pc doet raar .
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2010
  3. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    de achterzijde lag al erg diep,en de motor is een 8.5cc irvine,
    als ik de drijvers naar voren moet gaan plaatsen moet ik weer heel de ophanging gaan veranderen en is niet even gedaan.maar de prop ging best wel diep het water in .de weerstand was merkbaar en het vliegtuig trok scheef naar één kant omdat waarschijnlijk de voorkant de drijvers het water in doken.ik was bang bij meer gas het vliegtuig zou kantelen dus ik zal dan toch nog iets naar voren moeten met de drijvers terwijl de achterkanten al onder water stonden.deze drijvers komen van een calmato af en heb ik tweedehands overgenomen van iemand hier op het forum die er ook veel in zeumeren mee gevlogen heeft.dus ik neem aan dat het drijfvermogen ook goed is voor mijn calmato,
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, okee met een 8,5 moet je meer speling hebben, de prop mag zeker niet door het water slaan en moet zoals gezegd toch wel 1 a 2 cm boven de bovenzijde van de drijvers uit komen.

    Dus of een kleinere prop met meer spoed of de kist iets hoger op z`n poten zetten.


    Wat weegt de combi totaal? kan natuurlijk zijn dat ie erg zwaar uitvalt maar hij lijkt mij errug diep te liggen.


    En er staat nu ook zoveel motor vermogen op dat ie de neus het water in trekt, 6,5 is meer dan voldoende maar er zijn er die willen altijd meer ;-)

    Misschien dan toch ook de motor maar iets meer up geven.
     
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    ik heb nog even een foto gevonden waar te zien is dat volgens mij de step toch gelijk aan een derde van de vleugel zit,

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, vrees toch dat je met een drijvervolume probleem zit.
     
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    de calmato is flink overpowered maar weegt toch maar rond de 2500 gram zoals elke andere calmato met bv 7.5cc motor.de drijvers wegen tussen 4-500 gram denk ik.de 8.5cc irvine weegt erg licht en zelfs minder dan een 7.5cc door de grotere boring in hetzelfde huis.de motor in combinatie met de 12x5 apc prop zorgt er vanaf het land al voor dat de kist op een paar meter los komt.hierbij staat de motor ook wel erg scherp afgesteld moet ik zeggen,ik kan de calmato zelfs laten prophangen,zoveel trekkracht heeft die.dus mijn gedachte was ook al dat de motor er zo hard aan trok dat hij daardoor voorover ging,dus ik ga in ieder geval eens een kleinere prop met meer spoed proberen om de trekkracht te verminderen en meer ruimte tussen het water te krijgen, de kist hoger op zijn drijvers zetten betekend twee grotere beugels maken en = ook weer meer gewicht.
     
  8. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    oei dat is niet best :(
    vertel? wat zie je op de foto,
     
  9. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Rene,

    ik zou er eventueel ook nog een 10x9 op kunnen zetten als een 11x8 niet gaat,in de hoop dat het nog iets uithaalt,
     

Deel Deze Pagina