afknap verslag calmato en charter watervliegtuig

Naar aanleiding van deze PB zal ik hier even reageren daar hebben meerderen wat aan.
hallo Berto

ik heb vandaag voor het eerst mijn calmato op drijvers geprobeert maar de prop sloeg steeds in het water als ik gas gaf.het spetterde alle kanten op,en werd bij meer gas alleen maar erger

ik zelf denk dat de prop een 12x5 apc te groot is,
kan dit kloppen? of doe ik iets anders verkeerd, ik heb ook een discussie gehad met iemand die zegt dat je ook beter een prop met meer spoed kan hebben voor het watervliegen.ook had ik wel eens ergens gelezen of gehoord dat je motor een paar graden up moest,maar volgens die persoon zou je dan niet goed uitkomen als je vliegt in de lucht. ik weet het even niet meer ,en zat zelf wel te denken aan een kleinere prop maar hoeveel afstand moet je dan hebben tussen je prop en drijvers??

hier het filmpje,User Media - TinyPic - Gratis foto's delen en afbeeldingen & video's hosten

gr Andre
allereerst wat voor een motor gebruik je, als het een gewone 6,5 is dan heb je aan een 10 of 11 meer dan genoeg.
Scheelt al iets opspattend water.

Dan meer spoed kan, echter vliegen wij gewoon alles zoals ze ook van land vliegen dus is geen must en zou ik ook niet doen.

Tja, motor een paar graden up zal iets schelen, echter wij hebben dat nog bij geen enkele kist gedaan.
Als het nou puur waterkisten waren alla, maar het zijn voornamenlijk land listen die 2 keer het water op mogen.

Dat gewicht en weerstand van die drijvers trim ik er voor zo@n dag wel even uit dan, ga ik niet de hele motor voor verstellen :nooo:

Verder werkt een propspeling van 1 a 2 cm boven de bovenzijde van de drijvers vaak wel voldoende.
En wat opspattend water maakt het alleen maar leuk.


Maar wat jouw echte probleem is is het volume van de drijvers, deze liggen te diep en zodra je gas geeft gaan ze duiken.

Wat je voor morgen even kan proberen is de drijvers 1 tot 2 cm naar voren te plaaten (op de foto`s lijkt ook dat de step iets te ver naar achter zit maar da`s heel moeilijk te zien en kan ik mis hebben).
De achterzijde zal dan wel konstant onder water staan maar om te proberen geeft dat niet.

Dan met beleidt de kist op gang laten komen, dus niet meteen volgas maar dit geleidelijk opvoeren.
In eerste instantie met vol up om de neus omhoog te houden maar als er meer snelheid op de kist komt dit terug brengen naar 0.
Zeker als de kist op de step staat de kist eerst goed laten versnellen om hem dan rustig los te trekken.


Denk dat ie dan wel los komt.

Succes in ieder geval.


Grt,
Berto.
 
Maar wat jouw echte probleem is is het volume van de drijvers, deze liggen te diep en zodra je gas geeft gaan ze duiken.

Wat je voor morgen even kan proberen is de drijvers 1 tot 2 cm naar voren te plaaten (op de foto`s lijkt ook dat de step iets te ver naar achter zit maar da`s heel moeilijk te zien en kan ik mis hebben).
De achterzijde zal dan wel konstant onder water staan maar om te proberen geeft dat niet.

de achterzijde lag al erg diep,en de motor is een 8.5cc irvine,
als ik de drijvers naar voren moet gaan plaatsen moet ik weer heel de ophanging gaan veranderen en is niet even gedaan.maar de prop ging best wel diep het water in .de weerstand was merkbaar en het vliegtuig trok scheef naar één kant omdat waarschijnlijk de voorkant de drijvers het water in doken.ik was bang bij meer gas het vliegtuig zou kantelen dus ik zal dan toch nog iets naar voren moeten met de drijvers terwijl de achterkanten al onder water stonden.deze drijvers komen van een calmato af en heb ik tweedehands overgenomen van iemand hier op het forum die er ook veel in zeumeren mee gevlogen heeft.dus ik neem aan dat het drijfvermogen ook goed is voor mijn calmato,
 
Mhhh, okee met een 8,5 moet je meer speling hebben, de prop mag zeker niet door het water slaan en moet zoals gezegd toch wel 1 a 2 cm boven de bovenzijde van de drijvers uit komen.

Dus of een kleinere prop met meer spoed of de kist iets hoger op z`n poten zetten.


Wat weegt de combi totaal? kan natuurlijk zijn dat ie erg zwaar uitvalt maar hij lijkt mij errug diep te liggen.


En er staat nu ook zoveel motor vermogen op dat ie de neus het water in trekt, 6,5 is meer dan voldoende maar er zijn er die willen altijd meer ;-)

Misschien dan toch ook de motor maar iets meer up geven.
 
Wat je voor morgen even kan proberen is de drijvers 1 tot 2 cm naar voren te plaaten (op de foto`s lijkt ook dat de step iets te ver naar achter zit maar da`s heel moeilijk te zien en kan ik mis hebben).

ik heb nog even een foto gevonden waar te zien is dat volgens mij de step toch gelijk aan een derde van de vleugel zit,



Uploaded with ImageShack.us
 
Mhhh, okee met een 8,5 moet je meer speling hebben, de prop mag zeker niet door het water slaan en moet zoals gezegd toch wel 1 a 2 cm boven de bovenzijde van de drijvers uit komen.

Dus of een kleinere prop met meer spoed of de kist iets hoger op z`n poten zetten.


Wat weegt de combi totaal? kan natuurlijk zijn dat ie erg zwaar uitvalt maar hij lijkt mij errug diep te liggen.


En er staat nu ook zoveel motor vermogen op dat ie de neus het water in trekt, 6,5 is meer dan voldoende maar er zijn er die willen altijd meer ;-)

Misschien dan toch ook de motor maar iets meer up geven.

de calmato is flink overpowered maar weegt toch maar rond de 2500 gram zoals elke andere calmato met bv 7.5cc motor.de drijvers wegen tussen 4-500 gram denk ik.de 8.5cc irvine weegt erg licht en zelfs minder dan een 7.5cc door de grotere boring in hetzelfde huis.de motor in combinatie met de 12x5 apc prop zorgt er vanaf het land al voor dat de kist op een paar meter los komt.hierbij staat de motor ook wel erg scherp afgesteld moet ik zeggen,ik kan de calmato zelfs laten prophangen,zoveel trekkracht heeft die.dus mijn gedachte was ook al dat de motor er zo hard aan trok dat hij daardoor voorover ging,dus ik ga in ieder geval eens een kleinere prop met meer spoed proberen om de trekkracht te verminderen en meer ruimte tussen het water te krijgen, de kist hoger op zijn drijvers zetten betekend twee grotere beugels maken en = ook weer meer gewicht.
 
Back
Top