Afstellen Magin one

Hallo Roy,

De inlaat / uitlaat uit je link zullen niet zo mooi werken als een zelfgebouwde; de reden hiervoor is de opvoerhoogte.
Op de foto's van de Arowana (zie eerdere post) zie je dat de buisjes plat op de bodem liggen, daardoor is er maar heel weinig snelheid nodig, om de flow op gang te brengen, bij de haakse nippels uit de link zal er onvermijdelijk opvoerhoogte overwonnen moeten worden en zal er geen koelwater lopen als je niet eerst even flink gas hebt gegeven.
Ook wordt er uit gegaan van slangen, en die hebben een aanzienlijk hogere inwendige weerstand dan aluminium buis, grote lengtes in de boot dus altijd uitvoeren in aluminium buis.

Is het systeem eenmaal gevuld met water, dan zal de werkingsgraad ongeveer gelijk zijn.
Je kunt dan je regelaar en motor met één circuit koelen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Bedankt voor de info! Zoals je al zei, een speedboot moet rap varen, dus ik denk dat die 2cm dat het water naar boven moet snel overwonnen zal zijn tegen een gemiddelde snelheid van 50kmp/h!

1) Had wel nog dit: Kan ik best een 42 of 45mm schroef gebruiken bij een leopard 3674 motor 1900kv?
2) En waar ergens plaats ik best de in en uitlaat van het drukloos systeem?


Ik heb alles bestelt! Nu nog maar wachten tot alles is stock is en aangekomen en dan kunnen we beginnen bouwen he!

Als ik tegen dan nog vragen heb weet ik je wel te vinden!

Heel erg bedankt voor de vele snelle antwoorden, die hebben me echt wel goed verder geholpen!

mvg

Roy
 
1) Had wel nog dit: Kan ik best een 42 of 45mm schroef gebruiken bij een leopard 3674 motor 1900kv?
2) En waar ergens plaats ik best de in en uitlaat van het drukloos systeem?

mvg Roy
Hallo Roy,

1) Een 3674 trekt moeiteloos een 42K en ook een 45K, ik heb afgelopen zondag in één heat een Ø45 alu drieblad er achter gehad en dat ging ook prima (en hard...), de volgende maat prop die ik ga testen is een Ø48 mm tweeblad.

2) Die foto's staan hier: [160186] afstellen-magin-one-10

De precieze plaats hangt een beetje ervan af, hoe goed je aan de binnenzijde straks toegang hebt, bij onze Arowana's ligt de krul in de inlaat 20 mm vanaf de spiegel, teneinde nog ruimte om te lamineren te hebben.

Als je de afstand vanaf de spiegel bedoeld, dan moet je dat zeggen, dan meet ik dat op.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

1) Is een 45K blad ook geen probleem bij een vaartijd van rond de 30min? Zou graag alles koel houden, liever wat minder hard en een 42K blad dan dan een 45K en een opgerookte motor.. Heb wat slechte ervaringen met de carbonprops, kosten 4.5euro per stuk en gaat direct kapot.. Een 48mm blad, waaauuw, die boot gaan vliegen denk ik zo!!

2) De foto's zijn duidelijk genoeg hoor, klein stukje van de middenlijn af een cm 8 van de spiegel?

mvg

Roy
 
Hallo Roy,

1) er wordt niks (overmatig) warm met die maat prop, tenzij je een hele lipo in deellast leegvaart, dan wordt vooral de regelaar heet en moet je extra elko's bijplaatsen.

Over de vaartijd hebben we het al eens gehad; je moet érg veel capaciteit meenemen om een half uur te kunnen varen, beter is twee packs, waarmee je elk 10-15 minuten kunt varen, lichtere boot en dus rapper.

En: hoe groter de prop, hoe hoger de snelheid en het stroomverbruik, hoe korter de vaartijd.

2) het hart van de sleufgaten zit op 60 mm vanaf de spiegel.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Bedankt, dan weet ik dat ook weer! Ik was van plan 2keer 10-15minuten te varen zoals je me had aangeraden, de motor de tijd te geven af te koelen!

Om de vaartijd te rekken hou ik het misschien wel op een 42mm prop, nog wat verder twijfelen!

Dankjewel voor de opmetingen!

Hoe hoog moest de timing bij de leopard weer? 3grade?

mvg Roy
 
Hallo Jan,

Zal ik er zeker op toe zien dat de timing juist staat! De turnigy motor kost wel maar de helft van de leopard en levert toch een hoog vermogen, aangezien ik toch maar de helft daarvan gebruik kan ik mij dan niet beter de turnigy aanschaffen? Gaat toch over 45 euro he en met de turnigy moet het toch ook goed varen? Hoe hoog moet de timing bij deze motor?

mvg,

Roy



Die Turnigy motor is een tweepoler, de Leopard een vierpoler....dat scheelt ook nog wel een beetje hoor. Ben echter eens met Jan dat die Turnigy ook prima kan werken met deze setup. Maar helemaal 100% vergelijkbaar zijn ze niet. Ik gebruik zelf die Leopard in mijn mono2 Exiga (1790 rpm/v) op 6s (ja ik weet het, moet hard gaan:cool:). Die motor is erg efficient en blijft koel na het varen. Vaar hem met een 120 ampere YGE regelaar. In mijn Triton heb ik een Tenshock 2250/8 meerpoler zitten, die is wat dorstiger qua stroom dan de Leopard. Die Turnigy 180A regelaar is overigens een super regelaar, heb er ook 2 in gebruik in andere bootjes en als je de lipo afslag even uitzet (die slaat er veel te vroeg in) en zelf in de gaten gaat houden dat je niet te lang blijft doorvaren als je boot iets van power verliest, ga je daar veel plezier van hebben.
 
Hallo Jan,

Een keertje volgas ga ik zeker wel varen maar een echte wedstrijdboot wordt het zeker niet maar dat wist je niet!

@Marcel, bedankt voor de reactie!
Nu nog maar wachten tot alles weer in voorraad is zodat de bestelling verzonden kan worden! Ik ga het denk ik toch maar houden op de Leopard 3674 op 1900kv op 4s en 42mm prop, moet zo rond de 60gaan en dat lijkt me meer dan snel genoeg!

mvg,

Roy
 
De Turnigy 3674 B 1900Kv is ook een vierpool...
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner

Als je binnen de specs blijft, is er weinig verschil tussen de Leopard en de Turnigy.
Het wordt kritisch voor de Turnigy, als je de grenzen van de motor gaat opzoeken, maar dat was Roy toch niet van plan.

Groeten, Jan.


Je hebt gelijk Jan;) Was blijkbaar toch nog niet zo wakker als dat ik dacht vanmorgen:D:cool: Overigens komen de Leopards via E-bay ongeveer voor weinig meer geld t.o.v. de Turnigy motoren je kant op (55 euro inclusief verzenden, zonder koelmantel) als dat de Turnigy met verzendkosten vanuit Hong Kong zouden gaan kosten (als ze niet in Duitsland op voorraad zijn)
 
Hallo jan,

Ik had nog wel enkele vraagjes:

Moet ik de gloednieuwe Leopard motor eerst laten inlopen of kan ik hier direct mee voluit gaan?

En hoe kan ik een nauwaansluitend contact maken tussen motor en regelaar?

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

In een borstelloze motor zitten geen onderdelen die op elkaar moeten inslijten, zoals bij borstelmotoren, je kunt dus gelijk voluit gaan.

Een "nauwaansluitend contact maken tussen motor en regelaar" kunje maken door de regelaar direct aan de motoraalsluitingen te solderen, dit is echter lastig; als je de motor of as voor onderhoudswerkzaamheden eruit wilt halen.
De gemiddelde vaarder neemt hiervoor 4 mm goudstekkers, die zijn groot genoeg gedimensioneerd voor de motor.

Aan de Lipo's met grote capaciteit zit tegenwoordig bij HK al standaard 5,5 mm goudstekkers.

Daar ik al mijn boten op 4 mm goudstekkers heb, in verband met de onderlinge compatibiliteit, haal ik die 5,5 mm eraf en soldeer er 4 mm stekkers aan, gaat prima bij de stromen, die ik hanteer.

Tip: ik soldeer bij de 4 mm stekkers altijd de verende kooi aan één kant vast aan de stift van de stekker, zodat het contact altijd optimaal blijft.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Ik werk reeds met 4mm goudstekkers. Indien ik de motor en regelaar met elkaar verbind via die 4mm goedstekkers is er dan genoeg contact?

In de winkel heb je ook nog 2mm goedstekkers? Welke zijn het beste? De 4 of 2mm?

mvg,

Roy
 
Halo Roy,

Als je de kooi (met een puntje, zodat de kooi nog wel kan veren!) op de stekkers vast soldeert, heb je goed contact, ik jas er ruim 45A doorheen en er wordt niks warm.

Voor dat soort stromen is de 2 mm te klein.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Ok, goed om dat te weten! Is het contact zo slecht als ik het contact niet vast soldeer?

En hoe weet ik waar ik ergens op de spiegel het roer en de opening voor de stuurstang moet maken? Een beetje gokken?

mvg

R.
 
Hallo Roy,

Het contact ís niet slecht, maar door het gebruik wórdt het contact op den duur slechter omdat de kooi wat ruimte gaat krijgen.
Het vastsolderen voorkomt dit grotendeels.

Ik loop de stekkers van tijd tot tijd na en vervang de exemplaren die niet meer lekker strak zitten.
Preventief onderhoud als het ware.

Je kunt natuurlijk gokken met de plaats van roer en stuurstang, maar uitmeten werkt een stuk betrouwbaarder...

De schroefaskoker komt 4-5 mm rechts van de hartlijn en het hart van het roergarnituur zit daar zo'n 43 mm rechts van.
IK zou wachten met het boren van gaten tot je as in de boot hebt zitten; je kunt dan de grootst mogelijke prop er opschroeven en aan de hand daarvan de afstand tussen schroefaskoker en roerblad bepalen.

Je wilt namelijk niet té ver naar de zijkant met je roer, maar je wilt ook niet, dat de prop het roerblad kan raken als het is opgeklapt, omdat je over iets bent heen gevaren.
Om die reden heb ik de roeruitslag naar links ook beperkt tot een 10°, meer heb je niet nodig om te corrigeren en als het roerblad is opgeklapt, verniel je niet je roerblad en je prop...

Groeten, Jan.
 
Back
Top