Afstellen Magin one

Hallo Jan,

dan bestel ik er de Leopard motor bij! Of een turnigy van bij hobbyking of is de Leopard dan nog de betere motor?

De 1800kv komt dan op 59kmp/h de 2000 op 65 en de 2200 op 73kmp/h, dat is inderdaad wel snel. Neem ik er waarschijnlijk de 2000kv motor bij, mits in voorraad, anders misschien da 1800 kv op 5s. Kan ook zeker? Gaat dan wel weer 70kmp/h, wel behoorlijk hard!

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

De Leopard is (op papier) de betere motor, pas als je aan de maximale belasting komt, zul je de verschillen duidelijk gaan merken, blijf je daar ruim binnen, dan zullen de verschillen minimaal zijn.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Bij mij wordt het ofwel de 1800kv of de 2000kv, rapper moet het echt niet gaan, moet vooral vlot varen. De leopard zit met 1500watt toch aan het dubbele vermogen he, moet toch rap te merken zijn? En is een 180Turnigy Marine regelaar voldoende voor de Leopard 4074 motor?

mvg,

Roy
 
Hallo Jan,

Bij mij wordt het ofwel de 1800kv of de 2000kv, rapper moet het echt niet gaan, moet vooral vlot varen. De leopard zit met 1500watt toch aan het dubbele vermogen he, moet toch rap te merken zijn? En is een 180Turnigy Marine regelaar voldoende voor de Leopard 4074 motor? mvg, Roy
Hallo Roy,

Dat hogere vermogen merk je vooral aan het koeler lopen van de motor, pas als je werkelijk de grenzen gaat opzoeken van dat vermogen, dan merk je de verschillen met de goedkopere clonen.
Bijvoorbeeld:
Ik vaar deze motor aan een 42 mm prop op 4S 5000mAh:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner
Op basis van de maximaal toegelaten stroom van 78A zou ik de zes minuten vaartijd bij benadering niet halen, echter door de gekozen prop trekt de motor gemiddeld maar zo'n 43A en haal ik de vaartijd wél.
Ik kom dus lang niet aan het 1155W opgenomen vermogen met deze set-up, ik haal gemiddeld net de helft (43A x 14,8V = 636,4W).

Hetzelfde geld voor jou Leopard, bij de milde set-up, die jij voor ogen hebt, is het worst of het maximale vermogen nu 1500W of méér is, je gebruikt er nog niet eens de helft van...

Dit is de Turnigy versie van de 2000Kv Leopard:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK4074-B-2000KV Brushless Inrunner for Boat

Let er op, dat je bij de Turnigy 180A de timing voor de motor lager moet(!) zetten, want die staat standaard op 15° en dat is te veel voor een 4074 Leopard vierpool met een D-wind, dat moet 3,5° worden.
Verzuim je dit, dan zal er iets afbranden, de motor wordt te heet en de regelaar is hier ook niet blij mee.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Zal ik er zeker op toe zien dat de timing juist staat! De turnigy motor kost wel maar de helft van de leopard en levert toch een hoog vermogen, aangezien ik toch maar de helft daarvan gebruik kan ik mij dan niet beter de turnigy aanschaffen? Gaat toch over 45 euro he en met de turnigy moet het toch ook goed varen? Hoe hoog moet de timing bij deze motor?

mvg,

Roy
 
Jan, even een korte vraag tussendoor, aangezien nu al heel veel info hier voorbij is gekomen in dit bijna een maand lopende topic, zou je het 1 en ander kunnen samenvatten zodat het in de Boten FAQ zou kunnen, bij het speedboten gedeelte? Dan graag in dit topic ( invullen-faqs-modelbotengedeelte-3 ) plaatsen, dan kan het vandaar tzt worden verplaatst als de FAQs open gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou je het één en ander kunnen samenvatten zodat het in de Boten FAQ zou kunnen, bij het speedboten gedeelte?
Hallo Henk,

Dat 'samenvatten' is niet een klusje, dat ik even met wat knip en plakwerk kan doen, daar zit veel tijd in, om het voor een ieder begrijpelijk te formuleren.
Het is ook al gedaan, door Henning Busch, die heeft een pdf van maar liefst 135 pagina's over dit onderwerp geschreven:
http://www.rc-raceboats.de/special/Beginner E-Powerboat.pdf
Helaas is de Duitse taal decennia geleden zo goed als uit het voortgezet onderwijs in Nederland verdwenen...

Om nu 'das Rad neu zu erfinden'...

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

Dankjewel voor de timing! Ga dan maar eens gaan bestellen, dit laatste nog, een backorder bij HK duurt ong 7tot31 voor het back in stock is, wat als je bv een bestelling doet met 3producten die in stock zijn en bv 7niet. Wordt de verzending dan opgedeelt of wordt er gewacht tot alles weer in voorraad is en dan verzonden?

Zullen we hier maar afsluiten, wil je echt niet tot last zijn met dit lange topic he! Dankjewel voor het snelle antwoord op al mijn vragen, je hulp komt echt van pas!

@ Henk dit topic duurt nu bijna inderdaad bijna een maand, vele mensen hebben het ook reeds gelezen en er net als mij waarschijnlijk veel van geleerd! Jan is zo vriendelijk geweest op elke vraag een goed en deftig antwoord gegeven waarvoor ik heb zeer dankbaar ben! Voor elke vraag die ik heb kan ik toch niet een nieuw topic oppenen he? Jan moet toch niet extra werk krijgen omdat hij antwoordde op mijn talloze vragen denk ik.

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Voor zover ik weet splitst HK een bestelling niet, maar wacht tot alles 'in stock' is en verzend dan de hele handel in één keer.

Je hoeft dit topic heus niet af te sluiten hoor, als ik geen zin had in het beantwoorden van je vragen, dan was ik er in eerste instantie niet eens aan begonnen...

Ik vind het echter leuk, om starters in de hobby een beetje op weg te helpen, dus vraag maar raak!

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Want ik bestel redelijk wat bij HK, is zeer goedkoop en de romp moet ik er toch bestellen dus heb ik meer voor dezelfde verzendkosten.

ok daar ben ik je echt eeuwig dankbaar voor, ik heb van jou de laatste maand meer geleerd dan van de modelbouwwinkel op een heel jaar. Mijn talloze mailtjes werden vaak beantwoord met, kom eens langs, en als je dan gaat kom je er altijd buiten met iets nieuws in je handen omdat ze aanraden van dit of dat te kopen.. Je snapt me wel..

Ik wil je helemaal geen extra werk bezorgen he met dit topic!
Ik denk dat mensen zeer veel kunnen leren van ervaren modelbouwers! Zonder je antwoorden was het waarschijnlijk een traxxas spartan geworden.

Daar denk ik na het lezen van heel wat artikels (staat zo verschrikkelijk veel op dit forum!) helemaal anders over!

Een boot opbouwen vanaf de romp, zou ik vorig jaar nooooit gedaan hebben, maar met enige hulp is het eigenlijk echt niet zo moeilijk meer want ik denk (na lezen van zowat 500paginas forum!) dat de enige echte goedvarende boot een zelfgemaakte is! Heb al zoveel gelezen over de 'RTR' boten en niets dan problemen vroeg of laat.

Nog dit: 1)Hoe maak jij je mpx plaatje voor de motorkracht te verdele? Hoe weet je exact hoe groot het moet zijn? Maak je eerst 1 uit karton of papier of plastic?

2) Als HK me de Pursuit hull levert zonder de coremat, heb je er ergens een filmpje gestuurd waarin ze de nieuwe romp laten zien, is volledig uit fiberglass, ik zie er toch geen coremat inliggen? Moet ik dan ook versterkingen aanbrengen?

Als het zover is moetje me maar eens echt in detail uitleggen wat er moet gebeuren met de epoxy en glasvezel want wil geen fouten maken met de Pursuit! Laat je dan nog wel iets weten!

Wat ik ook heb gelezen is dat het echte leuke stuk van een modelbouwboot pas begint na de eerste vaart. Met het afstellen van de boot zijn er blijkbaar vele een groot stuk van het vaarseizoon bezig!

Heb nog een filmpje gevonden, gaat toch voorruit, 4s op 2200kv: [media=youtube]q0sXb2eeReQ[/media]
heb ook nog deze: [media=youtube]LLaxeH0HAU4[/media]
Geloof wel nooit dat dit helemaal stock is, wat denk jij Jan? Gaat toch behoorlijk snel neen?

Als het bij mij maar sneller gaat dan op het filmpje van hobbyking ([media=youtube]TmO2coCTW1o[/media]) want dat is me toch wat traag!

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

De eerste video is van een amerikaanse forumkennis uit de VS, die varen dit soort boten met parallele packs en een dikke motor erin (Leopard 4074 2150Kv op 2 4S packs).
De tweede boot is van een forumlid, Arnold, die heeft de boot standaard gevaren en vervolgens alles eruit gehaald en omgebouwd naar een starre as en een andere (Feigao) motor, dat is volgens mij de versie op de video.

De HK video laad niet, ik moet m'n provider er maar eens op aanspreken...

1) Ik heb het multiplex plaatje alleen gebruikt om middels lijmklemmen het glasweefsel en epoxy aan te persen in de spiegel, omdat de toegang hier niet geweldig is om alles keurig vast te tamponeren met de kwast, een plaatje en wat extra hars was veel gemakkelijker.
Om te voorkomen dat de boel vastplakte was het plaatje in vershoudfolie gewikkeld.
Na het drogen van de epoxy zijn de klemmen verwijdert en het houten plaatje (18 mm dik) verwijderd.
De maat van het plaatje bepalen is simpel, ik heb een tweetal stroken 50 mm breed plakband op de spiegel geplakt, met een viltstift de omtrek nagetrokken en het plakband van de spiegel getrokken, en op het stuk multiplex geplakt.
Vervolgens een vijftal millimeters binnen die lijnen het stuk multiplex uitgezaagd en passend gemaakt in de spiegel.
Omdat het alleen voor het aandrukken gedacht is, hoeft de passing niet op de millimeter nauwkeurig te zijn.

2) Als de romp zonder coremat wordt geleverd ben jij degene die beoordeelt of de spiegel zonder extra versteviging in de vorm ban een aantal lagen glasweefsel en epoxy kan.
In de praktijk is er geen fabrikant die de spiegel dusdanig verstevigd aanlevert, dat je er vol gas mee over een dikke tak kunt boenderen zonder dat je roergarnituur uit de spiegel breekt...
De spiegels (en het deel van de bodem tot de motor) van al mijn rompen zijn verstevigd, de spiegel tot minstens 2-3- mm totale dikte.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Sorry, maar in mijn filmpje is alles op de as na stock, ook de motor!(fds 2250 kv meen ik)
Bij Astec werd(en word?) de Pursuit uitgeleverd met een andere set up dan in Hk.

gr. Arnold
 
Hallo Jan,

Ik had eraan gedacht 2 x 4s lipo packs van 8000Mah te nemen maar ze wel apart te varen, wegen toch een 500g en als ze allebei in de boot liggen. En je hebt al eens gezegd dat tijdens de wisseling van de batterijen de motor dan een kans krijgt af te koelen.

De HK video is niet veel vets, de boot springt nogal, en is in mijn ogen echt traag..

1) Dat is een zeer goede oplossing jan, had ik nog niet aan gedacht! Dat was nu wel niet echt wat ik bedoelde maar komt toch van pas! Ik wou eigenlijk weten hoe je de maat van de motorsteun bepaalde, die maak je toch ook zelf he?

2) Ik heb er geen idee van hoe sterk de romp is, ik veronderstel dat hij wel wat aankan maar misschien dat verstevegingen geen kwaad kunnen. Hoeveel epoxy en glasvezel heb ik juist nodig?
3) En ik welke volgorde moet ik die juist aanbrengen?

Ik vaar er wel mee alleen als het rustig en zonnig weer is anders dan jij die waarschijnlijk zelfs in de slechtste weersomstandigheden geen wedstrijd laat schieten. Wat ik ook wel begrijp als je er zoveel mee bezig bent!

@ Arnold, dat verklaard heeeeeeeeeeeeel veel! Je moet het filmpje van HK maar eens bekijken! Die boot is echt traag en ik zag bij jou de boot toch behoorlijk snel gaan! Zag er geweldig uit! Heb er veel vaarplezier mee!

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Aha!
Als je motorspant bedoeld, dan moet je dat ook zeggen, nu werd ik op het verkeerde been gezet...

1) Een motorspant is de vorm van de dwarsdoorsnede van de romp op de plaats waar de motor komt.
Ik leg een strook karton van boord tot boord passend op de plaats van de motor, meet dan de afstand tot de bodem in het midden; dat is de V-stelling van het motorspant.
Vanuit het midden trek ik de lijnen naar de buitenzijde en knip de driehoeken eraf.

Vervolgens passen en eventueel corrigeren, tot het kartonnen malletje mooi op de bodem aansluit.

Als het goed is, heb je het midden al afgetekend, 4-5 mm rechts daarvan komt de aandrijving.
Controleer, dat ook op de spiegel die 4-5 mm correct is afgetekend, zodat de hele aandrijving parallel met de hartlijn van de romp komt.

Nu boor ik eerst het gat in de spiegel voor de schroefaskoker, de afstand tot het midden is aangegeven, de hoogte is een beetje een gok, ik moet vaak nog even met de vijl in de weer, om de juiste positie te krijgen.
Je wilt namelijk, dat als de boot op een vlakke ondergrond ligt, dat de schroefaskoker 10-13% van de romplengte uit de spiegel steekt, en dan 1,5 - 2 mm boven die vlakke ondergrond hangt, zie foto:

full


Op deze manier is de ashoek het kleinst en werkt de aandrijving het efficiëntst, en zal de boot niet gaan wippen boven een bepaalde snelheid.

Vervolgens teken ik de diameter van de koppelingsflens (Ø20 mm of zo, nameten!) op de 'goede' plaats op het motorspant en knip dit uit.

Je kunt nu de motor (met koelmantel!) aan de koppelingsflens schroeven, de lengte van de schroefaskoker bepalen (en afkorten) en de boel droog passen.

Nu bepaal je de definitieve hoogte van het gat in de spiegel en de diepte van het gat voor de flens.
Let hierbij op de goede hoogte van de as en zorg ervoor, dat de koelmantel vrij ligt van de bodem.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Heb je soms een foto van een motor met koppelingsflens gemonteerd op het motorspant?
Sorry voor de foute verwoording maar de vaktermen zijn me allemaal nog wat nieuw :p

Met een foto zou het wat duidelijker zijn, je motorspant maak je zelf ook? Met een stukje printplaat als ik me niet vergis? Dus eerste een kartonne versie maken en daarna een printplaat versie?

1) Wat ik me ook nog afvroeg, wanneer moet ik mijn boot juist binnenbrengen? Bij de Magin one viel na 5min vare soms alles uit, dan moest ik een halfuur wachten en de boot daar maar zien dobberen en dan ging hij weer, geen idee hoe dat kwam, maar vond het heel raar. Heb jij een vaste regel voor het binnenbrengen van de boot want zou niet weten wanneer dat zou moeten..

2) Bij een flexas is er veel onderhoud, waaruit bestaat het onderhoud bij een starre as juist? Want deze kan je toch moeilijk uit de boot halen he :D

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Zie hier:
[160186] afstellen-magin-one-10

Meestal gebruik ik een stuk éénzijdig van een koperlaag voorzien stuk printplaat, da's goedkoper dan een stuk epoxyplaat aanschaffen.

Ook hier foto's van een motorspant: mhz-flash-mono-1-set-up
Hier heb ik de koperlaag laten zitten op de plaats waar de flens tegenaan komt, dan blijft het oppervlak mooi vlak.
De rest van de koperlaag slijp ik eraf met een schuurschijfje in de Dremel, anders heb je geen hechting voor de epoxy (met glasweefsel).

Het donker gekleurde motorspant op de foto van de Arowana van mijn zoon is de kartonnen mal, verzadigd met epoxy en aan weerskanten voorzien van twee laagjes glasweefsel en epoxy, een zelfgemaakte sandwich constructie, dus.
Werkt perfect (ik had toendertijd geen epoxyplaat in huis en wou verder kunnen bouwen).

1) De meeste regelaars, die ik gebruik, hebben een instelbare onderspanningsherkenning, als die ingrijpt, heb ik nog voldoende stroom over om met half gas naar de kant te komen.
Meestal houdt ik de topsnelheid van de boot in de gaten, zakt die merkbaar (hoorbaar) in, dan weet ik dat de lipo leeg raakt en kom ik naar de kant.

2) ik vet mijn starre assen licht in (verenstaal roest als de neten) en spuit voor elke tweede of derde run een beetje siliconenolie op de as via de koppelingsflens (boot met de neus omhoog houden, dan loopt het de schroefaskoker in).

Na een jaar of zo haal ik de as er eens uit en controleer de kogellagers en vernieuw ze desgewenst.

Een starre as zit alleen aan de motorzijde vast in de koppeling, als je die stelboutjes losdraait, trek je de as zo achter uit de boot.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

De foto verduidelijk alles! Heel erg bedankt! Weet ik tenminste hoe ik dat al moet maken he!
Ik heb wel zitten kijken al naar een printplaat thuis maar er zitten allemaal nog weerstandjes op en nog wat soldeerwerk, bestel ik dan niet beter ergens een kleine printplaat? Zou wel niet weten waar.. Of ik kan hem ook uit karton of hout in combinatie met epoxy en glasvezel, hout misschien niet want dat rot..

1) Heeft de Turnigy marine esc ook zo'n herkenning? Heb geen zin om telkens al zwemmend de boot te gaan halen snap je?

2) Dat kan ik wel doen, als dat het enige onderhoud is! Makkelijk, veel makkelijker dan met de flexas..

3) Moet ik de pursuit eigenlijk altijd afplakken? Heb op nog geen enkel filmpje gezien dat hij omkantelt eigenlijk?

mvg,

Roy
 
3) Moet ik de pursuit eigenlijk altijd afplakken? Heb op nog geen enkel filmpje gezien dat hij omkantelt eigenlijk?

mvg,

Roy


Je weet natuurlijk dat als je de kap afplakt, je geen flip zult maken, maar net die ene keer dat je het vergeet, of denkt "ach, het hoeft niet" maak je wel die flip, en krijg je een sloot water binnen...
 
Hallo Roy,

Je kunt printplaat los kopen in de electronica winkel, éénzijdig voorzien van koper, kosten rond de € 4,00-5,00.

1) Ja, het heet een LVC (Low Voltage Cut-off)

3) Behalve de HK boot in het filmpje, zijn alle andere (snellere) boten afgeplakt, die van Arnold weet ik zeker, de boot van Carl uit de VS ook, de afdichting is niet spatwater dicht , dus je krijgt altijd wat water binnen, ga je onverhoopt op je dak, dan heb je nieuwe elektronica nodig, want als de kap niet is afgeplakt, loopt de boot langzaam vol...

Erger is, dat de afdichting niet bestand is tegen de torsie krachten, die optreden bij een heftige flip op volle snelheid, meestal ben je dan zonder tape je deksel kwijt (en als er onvoldoende drijfvermogen in de boot zit, ook de boot).

Maar je móet de kap niet afplakken, hoor...

Groeten, Jan.
 
Back
Top