Hallo Jan,
1) Rubber is toch rekbaar neen? Ik kan eventueel ook die van de Magin one gebruiken, dat zal ook wel een brede geweest zijn!
2) Moet ik de servo dan juist ver of niet ver van de spiegel zetten?
3) Je weet wel Jan, een bik om mee te schijven?
4 Ik had er aan gedacht om 5000Mah dan in parallel te varen he, zodat de uiteindelijke capaciteit 10.000Mah bedraagt? Is het dan beter met die 2 in parallel of met 1 van 8000Mah rekening houdende met de burst enzo, wat zou jij kopen moest je in mijn plaats zijn?
5) Ik wil wel alles koel houden want de boot moet toch wel lange vaartijden trotseren he!
mvg, Roy
Hallo Roy,
1) Rubber is inderdaad rekbaar, maar daar zitten wel mechanische grenzen aan, je kunt een Chinees balgje met een gat van Ø4 mm echt niet over een 6 mm buisje heen krijgen, zonder dat dit na verloop van (korte) tijd scheurt.
2) Hoe verder van de spiegel, hoe langer de stuurstang en hoe kleiner de laterale beweging bij het buisje in de spiegel. In het geval van een lange stuurstang moet je een Ø 2 mm verenstalen as nemen en zo weinig mogelijk knikken er in maken, wil je een spelingsvrije aansturing houden.
Ik zou wachten met het positioneren van de roerservo, tot je alle spullen in de romp hebt geplaatst en het zwaartepunt bepaald hebt.
Zeker als je met parallelle Lipo's gaat varen, zal het zwaartepunt op de goede plaats moeten liggen en niet bepaald worden door een verkeerd geplaatste servo...
Als de boot een vloedkanaal krijgt, dan is het terugkantelen met parallel geschakelde lipo's problematischer dan met één dikke lipo links van de as tegen de vloedkanaalwand.
Je ontkomt dan niet aan lood aan de linkerzijde om het terugkantelen te bewerkstelligen.
3) Hier komt zo'n pen oorspronkelijk uit het Franse en heet 'ie Bic.
Het plastic hiervan laat zich slecht lijmen en tape om een huiddoorvoer af te dichten is een slecht idee, maar daar kom je wel achter als je na elke vaart 'onverklaarbaar' veel water in de boot hebt...
4) Wat de belastbaarheid betreft maakt het niet uit of je twee 20C in parallel vaart, of één 30C in z'n uppie.
Het gewichtsverdelingsdillemma staat onder 2).
5) De Turnigy 3674 1900Kv zal van een vaartijd van 20 minuten thermisch net zo weinig onder de indruk zijn als van 7 minuten vol gas.
Alleen tijdens een hittegolf, waarbij het oppervlaktewater voor de koeling zo'n 20°C is, zal de motor een 40-50°C worden, en daar kan 'ie ook best tegen.
Groeten, Jan.