Afstellen Magin one

Hallo Jan,

1) Bedoel je zoiets: Epoxide printplaat 250x250mm in de Conrad online shop voor de printplaat.

2) Welke tape gebruik ik hier het beste voor? Gewone plakband of een speciale soort?

3) Oke Jan ik heb het al begrepen! Altijd afplakken dus! Wil niet dat alle elektronica vervangen moet worden :p
Nu helemaal overtuigd ---> [media=youtube]hvFdBYbmS9M[/media] (einde!)

4) Wat is met de leopard en de turnigy motor zowat de maximale grootheid van de prop? Of moet ik dat uittesten? en zien of de motor warm loopt of niet?

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Roy,

1) Conrad is wel prijzig, de plaatselijke elektronicawinkel zou het voor de helft moeten doen.

2) Ik gebruik de goedkoopste tape, die ik kan vinden (want er gaat nogal eens een rolletje doorheen met vijf boten op een race-dag).

3) De vaarder in het filmpje was niet geconcentreerd bezig, de flip aan het eind was eerder driver error (overcorrigeren naar links op hoge snelheid), dan wat anders...

Daarbij komt de boot érg langzaam op snelheid, een teken dat de standaard prop er achter zat (waarschijnlijk niet geslepen, gezien de massieve roostertail), of eentje, die duidelijk te klein is, met de toeren die de motor maakt, zou de boot veel sneller moeten zijn.

Als je voor de Leopard 4074 gaat, houdt dan bij de opbouw rekening met een grote prop (51K, of 45mm alu drieblad) want die props draai ik ook al met de Turnigy 3674 1900Kv zonder dat de motor warm wordt (de lipo's is een andere zaak, je moet véél capaciteit aan boord hebben, maar dat was je al van plan...).

Voor de eerste vaarten zou ik altijd conservatief beginnen met een kleine prop, vanaf 40 mm en dan geleidelijk groter gaan, tot je jouw ideale combinatie van snelheid en vaartijd hebt gevonden.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

1) Ok dan zal ik daar eens gaan kijken maar het is toch zoiets dat ik nodig heb?

Ik ben eigenlijk ook van plan om voor de turnigy motor te gaan, kost 35euro en de leopard 75. Toch een aanzienlijk verschil en ik denk dat ik niet echt het uiterste uit de leopard ga halen en met de turnigy wel zal toekomen!

Bestel ik dan eigenlijk best bij graupner wat carbonprops? Had bij de Magin one eerst ook van die plastic props maar die waren na minder dan 5min varen meestal kapotgevaren..

Het grootste dat te verkrijgen is is een 48mm drieblad, maar dat zal wel wat groot zijn denk ik zo :p ik was van plan het eigenlijk met een 42mm drieblad te doen om toch alles wat koel te houden maar dan beste eerst een carbonprop van 42 en 45mm bestellen en zien welke het beste vaart?

mvg,

Roy
 
Hallo Jan,

Heb net de lange starre as binnengekregen + het roer!
Maar kan het zijn dat de 2mm as wat te lang is? Als ik de koppelingsflens op de as aansluit komt het 2mm deel tot buiten de flens, toch niet wat het moet zijn denk ik zo he?

Ook krijg ik de 5mm as van de Robbe motoren heel moeilijk in de schroefaskoker, is dat normaal?

Wat heb ik voor de rest nog nodig om het roer te vervolledigen?

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

De as wordt met overmaat geleverd, omdat je er alleen iets kunt áfzagen.

Pas als je, indien nodig, de schroefaskoker aan de motorzijde op lengte hebt gemaakt en de koppelingsflens erop hebt gelijmd en de zaak in de boot geplakt, maak je de 2 mm as op lengte, niet eerder, omdat je er niks áán kunt zagen...

Waarom zou je de Roxxy aan de koppeling willen zetten, als je een andere motor gaat gebruiken?

De koppeling moet strak gaan, om een zuivere passing te garanderen.
Als het extreem stroef gaat, stook ik de koppeling warm (stelboutjes eruit) met een elektrische verfafbrander en schuif deze heet om de (koude) motoras in één snelle beweging, waarbij ik de hete koppeling met een houten wasknijper vasthoudt, teneinde de warmte niet te snel te laten afvloeien(zoals bij een tang zou gebeuren).

Houdt in het achterhoofd, dat je de koppeling ooit eens op dezelfde manier (warmstoken) er ook weer af moet halen.

Om het roer te bevestigen heb je passende boutjes met ringen nodig, om de Ø2 mm stuurstang te bevestigen zij er speciale stel'tonnekes' in de handel, ik zal straks het typenummer even opzoeken.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Oef ik dacht al dat er iets mis was :p Heb even gekeken en er moet ong 3cm van de as af naar mijn schattig maar dat ga ik pas doen nadat ik jou aanwijzingen heb gevolgd :)

Ik wou gewoon een kijken hoe het er zou uitzien, ik heb de Roxxy er niet op vast gezet of zo hoor maar gewoon om te kijken of alles paste :p In de boot komt jou turnigy motor (1900kv) als die 85procent rendement levert kom ik met een 42mm 3blad op net geen 60km per uur en met de 45mm ruim over de 70. Maar ik denk dat ik het op de 42mm ga houden. 60km/h is me ruim voldoende en de vaartijd zou dan toch ook nog redelijk lang moeten zijn, zo'n 12-15min op volgas. Dan neem ik 2x4s lipo dus samen goed voor zo'n 25min volgas varen, dat lijkt me ruim voldoende!

Voor de koelmantel heb ik voor de leopard koelmantel gekozen, 65mm lang voor een 74mm lange motor, dat moet toch een goede koeling zijn he!

1) Heb wel nog een vraagje voor de koeling: koel ik de motor en esc best apart? Of gaan die niet heel warm worden op een 42mm prop? Dacht aan zo'n koelsysteem:Transom Water Pickup, Water Cooling Accessories | Rc Boats by OffshoreElectrics
Als ik de esc beter apart koel bestel ik er zo'n 2? Goed idee of niet?

Daar had ik nog niet aan gedacht! maar wel een heel goede oplossing :p Zo zal dat wel passen!

2)Had ook nog een vraagje over de motorsteun, had een mailtje gestuurd naar de fabrikant, met het probleem dat jij me gaf, de steun die door de romp heen ging, zij konden me vertellen dat een mogelijke oplossing was er een stukje rubber onder te steken. Ik kan bijvoorbeeld een binnenband van een fiets openknippen en zo 2stukjes rubber onder de steun steken maar of dit een goede verdeling is twijfel ik dan nog wel aan, misschien best met een motorspant.

Bedankt jan! Had al reeds gezien dat ik nog wat kleine dingetjes moest hebben maar ik vond ze nergens..

mvg,

Roy
 
Voor de koelmantel heb ik voor de leopard koelmantel gekozen, 65mm lang voor een 74mm lange motor, dat moet toch een goede koeling zijn he!

1) Heb wel nog een vraagje voor de koeling: koel ik de motor en esc best apart? Of gaan die niet heel warm worden op een 42mm prop? Dacht aan zo'n koelsysteem:Transom Water Pickup, Water Cooling Accessories | Rc Boats by OffshoreElectrics
Als ik de esc beter apart koel bestel ik er zo'n 2? Goed idee of niet?

2)Had ook nog een vraagje over de motorsteun, had een mailtje gestuurd naar de fabrikant, met het probleem dat jij me gaf, de steun die door de romp heen ging, zij konden me vertellen dat een mogelijke oplossing was er een stukje rubber onder te steken. Ik kan bijvoorbeeld een binnenband van een fiets openknippen en zo 2stukjes rubber onder de steun steken maar of dit een goede verdeling is twijfel ik dan nog wel aan, misschien best met een motorspant.

Bedankt jan! Had al reeds gezien dat ik nog wat kleine dingetjes moest hebben maar ik vond ze nergens..
mvg, Roy
Hallo Roy,

Ik heb deze koeling erop zitten, werkt prima:
</title><meta name="description" content="60mm Water Cooling Jacket Boat B36 540 Motor V2 Golden in Toys Hobbies , Radio Control Control Line , RC Engines, Parts Accs , Airplanes Helicopters |eBay"><meta name="keywords" content="60mm Water Cooling Ja

1) Met een goed afgestelde spray pick-up heb je zo'n 2 Bar waterdruk op je koelsysteem, dat is méér dan zat om éérst de regelaar en vervolgens de motor te koelen.
Ik vaar met een spray pick-up in mijn MHZ Flash en kom net terug van het water om verschillende props te testen, de pick-up stond een beetje te dicht bij de prop en ik had een varende fontein, zoveel water ging er doorheen!
Even naar de kant gehaald en de waterstroom gereduceerd tot een klein straaltje, door de pick-up wat verder omhoog te zetten, dat koelt meer dan voldoende.

Is de weerstand van een spray pick-up al te verwaarlozen, het drukloze systeem, dat ik in onze Arowana's heb gemaakt is helemaal 'Idiotensicher'; je hoeft niks af te stellen en eenmaal op gang heb je altijd water door je koelsysteem:
[160186] afstellen-magin-one-10

Het 'emmer onder de boot' systeem uit je link is typisch Amerikaans en heeft aanzienlijke weerstand, te ver uit het midden gemonteerd en je boot krijgt eenmaal op snelheid zeer avontuurlijke vaareigenschappen...
Doelloze troep, alleen gebruiken als je écht niks beters kunt bedenken.

2) Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Welke fabrikant kwam met dat briljante idee, als ik vragen mag?
Hoe had die gedacht de motor vast te zetten in de boot? Waar wordt de stuwdruk van de prop afgevangen, door een stukje rubber?

De stuurstang zet je vast met de 'Gestängeanschluss van Graupner, Bestelnummer: 1177.
Stelschroefje borgen met loctite, of nagellak. (niet vergeten!)

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

1) Wat heb ik juist nodig voor een water pickup te maken? Ik had maar wat zitten rondkijken naar een koelsysteem maar een waterpickup systeem vond ik niet direct dus daarmee.. Jij maakt het jouwe zeker zelf?

Het drukloze systeem, daar begin ik liever niet aan, meestal lukt het me niet de boot waterdicht te maken of is hij wel waterdicht maar is het een knoeiboel van lijm etc.. Liever dan met de waterpickup!

Voor de koelmantel moet ik nog zien binnen een dikke maand, na de exames, dan bestel ik al het andere materiaal, waaronder ook een koelmantel, zal dan ook nog wel eentje vinden op ebay zeker? Anders stuur ik je wel een berichtje! En eenmaal klaar wat varende beelden want daar heb je dan wel recht op denk ik zo!

2) Ik kreeg een mailtje van ebay dat mijn bestelling in orde was met daarbij ook de contactnummers van de fabrikant. Daar heb ik dan maar een mailtje naar gestuurd, na een week stuurden ze me, misschien vergeten te zeggen, dat er een rubberen laagje onder de motorsteun komt en daarna epoxy erover om alles vast te zetten. Ik heb er geen idee van of dat werkt?

Bedankt jan voor het bestelnummer! Ga direct eens kijken!

Had deze gevonden op HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13401__Servo_Con_Rod_for_Boat_Rudder.html
Die past in de servo via de gebogen kant maar ik had er geen idee van hoe je de stang vastzette op het roer? Moet dat dan met het graupner systeem? En eens alles vast zit moet daar een laagje nagellak overheen?

Hoe moet ik de servostang door de romp van de boot krijgen? Zie dat dat bij jou boten door een cilinderkoker gaat? Kan ik die ook bestellen online ergens?

Heb efjes rond gekeken en heb hem iets of wat goedkoper gevonden: http://www.voltmaster.de/index.php?a=56268&lang=eng&&lang=eng
Als jij een adres in Belgie hebt weer ze ze hebben maar dat vond ik niet..

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Ik maak mijn pick-up inderdaad zelf uit een afgeschuind messing buisje Ø4 mm en een strip uit messing plaat, waar het buisje aan vastgesoldeerd zit.

Ik zal morgen wat foto's maken hoe je zoiets zou kunnen doen.

Als bevestiging op de servo gebruik ik zo'n 1177 dingetje, evenals op het roer.
Het bedrag uit je link, is voor tien stuks (inclusief imbussleuteltje voor de stelschroefjes).
Een kwiklink aan de servozijde werkt ook goed.

Op de foto's een geknikte 1,5 mm rvs stang, aan de servozijde in één van m'n Arpro's:

full


full


Aan de roer hoorn een 1177 om de zaak af te kunnen stellen:
full


De balgjes komen per twee verpakt, Graupner bestelnummer 3356.
In de romp zit een stukje alu of messing buis gelijmd met een buiten Ø van 6 mm, daar past de balg strak overheen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Bedankt voor de foto's! dat verduidelijkt al veel!
Bij HK heb je de balgjes ook, meer wel een pak goedkoper:HobbyKing R/C Hobby Store : Waterproof Sheath - Suit HobbyKing Vanquish 1075MM BOAT
Aangezien ik de romp daar toch moet bestellen..

Dan juist nog zien hoe ik de propspray ga make! Word waarschijnlijk een hele opdracht maar moet lukken!

Heb wel nog een vraagje: als ik ga varen, moet ik de motor dan eerst efjes warm laten lopen of mag ik direct alles open gooien?

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Die Chinese balgjes hebben wel een kleiner gat dan de Ø5 mm van Graupner, dit vereist dus een strakkere inbouw, om te voorkomen, dat de stuurstang tegen het buisje in de romp gaat aanlopen.
Ik heb ik zo'n geval een stukje krimpkous om de stuurstang, om metaal op metaal contact te voorkomen, dat is namelijk een bron van storing voor het ontvangersignaal.

Het is een elektromotor, als het goed is zal een Turnigy 3674 1900KV nét op omgevingstemperatuur zijn als je klaar bent met het leegvaren van één lipo, dus nee, je hoeft de motor niet warm te draaien.

Als dat zo zou zijn, dat zouden onze wedstrijden er ook merkwaardig uitzien, met één opwarmrondje vóór de eigenlijke start...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Bij HK hebben ze verschillende soorten balgjes dus er zal er ook wel een grotere bij zijn zeker? Ik dacht het buisje in de romp te maken van een brede bik, dat is plastic en ongeveer even groot als het ijzeren stukje van mijn magin one. Dan komt er ijzer tegen plastic dus dat moet dan goed zijn?

Ok goed dat ik dat toch al weet. Na de 2e batterij zal de motor dan wel al aardig warm zijn!

Had wel nog een vraagje: ik zou normaal 2 x 4s 8000Mah batterijen nemen, deze zijn 30C en 40C burst deze kosten elks 86dollar.
Maar ik kan ook 4x 4s van 5000Mah nemen die zijn 20C en 30C burst en kosten elks 43dollar, prijsverschil is er dus niet maar wel in verschil in C en in burst. Wel 4000Mah meer.. Goed voor 6min extra vaartijd!

Maakt dat veel uit, dat verschil in C? Welke neem ik het beste denkje?

PS: Is deze al niet wat breder: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12685__Flex_Rod_Boots.html

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

Afhankelijk van hoe dicht de servo bij de spiegel komt te staan, is de laterale beweging van de stuurstang niet te verwaarlozen, met een Ø 6 mm gatv is dat aanzienlijk gemakkelijker vrij te laten lopen dan met een Ø4 mm buisje.

Alle Chinese balgjes, die ik tot nu toe in handen heb gehad, waren met een kleiner gat dan de Graupner.

De uitdrukking 'brede bik' zegt me even niks..., laat dat zich verlijmen in polyester (met epoxy)?

De 8000mAh 30C kan maximaal 240 leveren, een 5000mAh 20C 'maar' 100A, daarvan zou ik er dus twee parallel gebruiken om de levensduur van de lipo's te verlengen.

De Turnigy 3674 1900Kv trekt maximaal 78A, de pieken zijn gemakkelijk ruim twee keer zo hoog, daarvan krijgt een 5000mAh 20C lipo het echt wel warm...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Rubber is toch rekbaar neen? Ik kan eventueel ook die van de Magin one gebruiken, dat zal ook wel een brede geweest zijn!

Moet ik de servo dan juist ver of niet ver van de spiegel zetten?

Je weet wel Jan, een bik om mee te schijven? Uit plastic? Ik heb er thuis liggen die ong 1cm in diameter zijn daar snij ik dan een stukje van 3cm lang uit en daar moet ik dan alleen nog een balgje omheen en dat is dan ook weer klaar!
Ik denk wel dat dat te verlijmen moet zijn, desnoods doe ik het met hele sterke tape, een kleine strip tape eromheen en dan blijft dat ook wel zitten!

Ik had er aan gedacht om 5000Mah dan in parallel te varen he, zodat de uiteindelijke capaciteit 10.000Mah bedraagt? Is het dan beter met die 2 in parallel of met 1 van 8000Mah rekening houdende met de burst enzo, wat zou jij kopen moest je in mijn plaats zijn?

Ik wil wel alles koel houden want de boot moet toch wel lange vaartijden trotseren he!

mvg,

Roy
 
Hallo Jan,

1) Rubber is toch rekbaar neen? Ik kan eventueel ook die van de Magin one gebruiken, dat zal ook wel een brede geweest zijn!

2) Moet ik de servo dan juist ver of niet ver van de spiegel zetten?

3) Je weet wel Jan, een bik om mee te schijven?

4 Ik had er aan gedacht om 5000Mah dan in parallel te varen he, zodat de uiteindelijke capaciteit 10.000Mah bedraagt? Is het dan beter met die 2 in parallel of met 1 van 8000Mah rekening houdende met de burst enzo, wat zou jij kopen moest je in mijn plaats zijn?

5) Ik wil wel alles koel houden want de boot moet toch wel lange vaartijden trotseren he!
mvg, Roy
Hallo Roy,

1) Rubber is inderdaad rekbaar, maar daar zitten wel mechanische grenzen aan, je kunt een Chinees balgje met een gat van Ø4 mm echt niet over een 6 mm buisje heen krijgen, zonder dat dit na verloop van (korte) tijd scheurt.

2) Hoe verder van de spiegel, hoe langer de stuurstang en hoe kleiner de laterale beweging bij het buisje in de spiegel. In het geval van een lange stuurstang moet je een Ø 2 mm verenstalen as nemen en zo weinig mogelijk knikken er in maken, wil je een spelingsvrije aansturing houden.

Ik zou wachten met het positioneren van de roerservo, tot je alle spullen in de romp hebt geplaatst en het zwaartepunt bepaald hebt.
Zeker als je met parallelle Lipo's gaat varen, zal het zwaartepunt op de goede plaats moeten liggen en niet bepaald worden door een verkeerd geplaatste servo...

Als de boot een vloedkanaal krijgt, dan is het terugkantelen met parallel geschakelde lipo's problematischer dan met één dikke lipo links van de as tegen de vloedkanaalwand.
Je ontkomt dan niet aan lood aan de linkerzijde om het terugkantelen te bewerkstelligen.

3) Hier komt zo'n pen oorspronkelijk uit het Franse en heet 'ie Bic.
Het plastic hiervan laat zich slecht lijmen en tape om een huiddoorvoer af te dichten is een slecht idee, maar daar kom je wel achter als je na elke vaart 'onverklaarbaar' veel water in de boot hebt...

4) Wat de belastbaarheid betreft maakt het niet uit of je twee 20C in parallel vaart, of één 30C in z'n uppie.
Het gewichtsverdelingsdillemma staat onder 2).

5) De Turnigy 3674 1900Kv zal van een vaartijd van 20 minuten thermisch net zo weinig onder de indruk zijn als van 7 minuten vol gas.
Alleen tijdens een hittegolf, waarbij het oppervlaktewater voor de koeling zo'n 20°C is, zal de motor een 40-50°C worden, en daar kan 'ie ook best tegen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

1) Ik had gedacht aan deze stuurstang: HobbyKing R/C Hobby Store : Servo Con-Rod for Boat Rudder
En ik zal dan een 5 of 6mm balgje nemen, weet je toevallig waar ik zo'n cilindermantel kan krijgen dan als ik deze niet van een bic kan maken?
Is dit een goed balgje: http://www.ebay.de/itm/lIl-Gummiman...685418916?pt=RC_Modellbau&hash=item2a11b0b1a4

2) Maakt een servo van 50g dan zoveel uit bij de totale gewichtsverdeling? Maar ik zal er mee wachten tot op het laatst!
Ik dacht 2lipo's van 5000Mah aan elkaar te tapen, zodat het 1blok is en dan voor de motor te plaatsen? Zoals in het filmpje bij Hobbyking.

3)Hierover moest ik trouwens nog iets vragen, hoe zet ik de batterijen vast? Heb al gezien dat vele mensen dat doen met van die plakkers? Waar kan ik die ergens kopen?

5) Moet ik dan nog een thermometer bestellen bij HK of is dat overbodig denk je?

Ps: een vloedkanaal komt niet in de boot :p wil ik echt niet aan beginnen! :p

PS2: Bij ons in België zijn de 2schrijfwijze correct mits Bik een versteend begrip geworden is. Bik of Bic allebei juist volgens het groene boekje maar laat het ons op modelbouw houden!

mvg,

Roy
 
Hallo Jan,

1) Ik had gedacht aan deze stuurstang: HobbyKing R/C Hobby Store : Servo Con-Rod for Boat Rudder
En ik zal dan een 5 of 6mm balgje nemen, weet je toevallig waar ik zo'n cilindermantel kan krijgen dan als ik deze niet van een bic kan maken?
Is dit een goed balgje: lIl Gummimanschette Anlenkung L42mm 1.5mm/5mm | eBay

2) Maakt een servo van 50g dan zoveel uit bij de totale gewichtsverdeling? Maar ik zal er mee wachten tot op het laatst!
Ik dacht 2lipo's van 5000Mah aan elkaar te tapen, zodat het 1blok is en dan voor de motor te plaatsen? Zoals in het filmpje bij Hobbyking.

3)Hierover moest ik trouwens nog iets vragen, hoe zet ik de batterijen vast? Heb al gezien dat vele mensen dat doen met van die plakkers? Waar kan ik die ergens kopen?

4) Moet ik dan nog een thermometer bestellen bij HK of is dat overbodig denk je?
mvg, Roy
Halo Roy,

1) Die stuurstang zal prima werken, er staat alleen niet bij hoe dik of t'm is.
De balg is met 42 mm groter dan de Graupner (32 mm, maar je hebt plaats zat, dus dat is geen probleem.
Een dunwandig aluminium of messing buisje van de goede maat heeft elke goed gesorteerde modelbouw winkel.

2) Met de aslengte die je besteld hebt, zal de lipo niet vóór de motor komen te liggen, dan ligt het zwaartepunt véél te ver naar voren.
Het zwaartepunt van een monohull ligt tussen de 28 en 30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel.

3) HobbyKing R/C Hobby Store : Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr)
Op de tweede foto hier, zie je een stuk van deze klittenband op de bodem geplakt:
[160186] afstellen-magin-one-10
De witte back-to-back klittenband (manufacturenwinkel) geeft de plaats van één 5000mAh 4S Lipo.
De back-to-back klittenband hecht aan elkaar én aan de blauwe ondergrond.
Zelfs tijdens de meest heftige flips blijft de Lipo onwrikbaar op z'n plaats.

De blauwe klittenband van HK is zó sterk, dat eenmaal op de lipo geplakt, je eerder de krimpkous van de lipo stuk trekt, dan dat de lipo loskomt uit de boot, om die reden gebruik ik de back-to-back klittenband, dan houd ik m'n lipo's heel...

Op die foto krijg je ook een idee van de plaats van de verschillende componenten; met twee lipo's, elk aan weerskanten van de as zal de servo óf verder naar voren moeten, óf verder naar achteren en zo mogelijk dwars geplaats tegen de spiegel.

4) Zo'n thermometer is een leuke gadget en laat je zien, dat waar jij je vingers aan brandt, dit voor de motor/regelaar/lipo in kwestie een gewone bedrijfstemperatuur is.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Zal ik eens gaan zien in de modelbouwwinkel!

Dan zou ik beter ik grote lipo nemen?, heb ik daar toch al geen problemen mee! Heb je soms een linkje naar zo een back-to-back klittenband? Verkopen ze dat ook op ebay?

De gewichtsverdeling zal ik nog wel zoeken eens de romp aangekomen is! De pursuit ziet er me toch een redelijke brede romp uit dus dat moet nog wel lukken!

1) 10-13procent moet de as toch uit de boot steken he? De boot is 82cm lang, de as 40cm dus zo'n 30cm zal de as in de romp steken ---> inderdaad een pak te ver naar voor om de lipo's daar nog voor te leggen..

2) Ik heb wel nog een belangrijke vraag over de turnfins, ik had gedacht aan deze van HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12709__Metal_Stabi.html
Dat zijn er redelijk kleintjes maar ik heb er geen idee van hoe groot de turnfins zijn op de RTR versie van de Pursuit? Jij enig idee?
OF deze van offshoreelektrics: http://www.offshoreelectrics.com/proddetail.php?prod=ose-80125
Het probleem bij deze is of ze niet TE groot zijn ---> zijn 0.8cm langer dan de hoogte van de boot? Is dat een probleem? Heb graag even je hulp bij het kiezen?

Als hij dan in voorraad is koop ik de termometer anders laat ik dat wel zo, op een 42mm schroef zal alles wel redelijk koel blijven, moet alleen nog maar juist een manier vinden voor de propspray... Het Amerikaans systeem lijkt me het makkelijkste maar als jij dat afraadt ga ik liever voor de propspray, alleen nog vinden hoe ik die ga maken.

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
2) Ik heb wel nog een belangrijke vraag over de turnfins, ik had gedacht aan deze van HK: HobbyKing R/C Hobby Store : Metal Stabi
Dat zijn er redelijk kleintjes maar ik heb er geen idee van hoe groot de turnfins zijn op de RTR versie van de Pursuit? Jij enig idee?
OF deze van offshoreelektrics: One set Metal Turn Fins, Extra Large., Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics
Het probleem bij deze is of ze niet TE groot zijn ---> zijn 0.8cm langer dan de hoogte van de boot? Is dat een probleem? Heb graag even je hulp bij het kiezen?
mvg, Roy

Hallo Roy,

Ook zonder turnfin gaat de Pursuit al goed de bocht om, volgend mij kun je met een relatief kleine turnfin toe (ééntje, want links is alleen ornamenteel).
Volgens mij is het de fin uit je eerste link.

Een turnfin moet niet door het water slepen, als de boot rechtuit vaart, want dat remt.
Dus als je een groot oppervlak wilt hebben (of nodig hebt) dan wordt het een grote turnfin, die meer horizontaal uitsteekt.

Waarschijnlijk is back-to-back klittenband wel via eBay te vinden, maar ik haal het gewoon in de lokale manufacturen winkel, goedkoper, want geen verzendkosten.

De modelwinkel, die messing buisjes verkoopt, heeft ook messing plaat van 0,5 - 0,8 mm dik.
Uit deze plaat heb ik de strip gezaagd, die het buisje steunt.
Van tevoren een kartonnen malletje maken om de juiste vorm te bepalen.

Als je duidelijkere foto's wilt hebben, dan zeg je het maar.

Groeten, Jan.
 
Back
Top