Afstellen Magin one

Hallo,

Ik heb een robbe Magin one, gaat redelijk snel maar vanaf het moment dat ik de snelheid wat opvoer begint de boot erg te springen. Ik heb reeds een trimset:
Trimmklappenset
Wat moet ik doen om het springen te verminderen? De trimkleppen omhoog of omlaag afstellen? Batterijen naar voor of naar achter?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Welke versie van de Magin One heb je, de gele, of de Black edition?

Welke componenten (motor, schroefas) heb je ingebouwd, op hoeveel Volt vaar je?

Een paar foto's van het binnenwerk en de ashoek zou mooi zijn.

Trimvlakken zijn een lapmiddel voor een slechte set-up, als je die nodig hebt, deugt er iets niet aan je afstemming.

Groeten, Jan.

De gele, en allemaal originele componenten van Robbe, bouwset die je erbij kan kopen.
Post morgen wat foto's.
En deze zijn me aangeraden door de modelbouwwinkel.. Moet ik misschien ergens met lood verzwaren? Maak morgen direct wat foto zodat je binnenkant kan zien.

mvg, Roy

Hallo Roy,

Die motor op 6S is aardig 'enthousiast' met dik 24500 toeren onder last, maar het moet kunnen.
Als je werkelijk de spullen die robbe aanbeveelt volgens de bouwbeschrijving hebt ingebouwd, is het geen wonder dat de boot niet naar behoren vaart, die aanwijzingen deugen voor geen meter...

Ik wacht de foto's af.

Nog wat leesvoer:
bouwen-van-een-magin-one
Lees ook even de links in antwoord #4.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Graag advies
mvg, Roy
Hallo Roy,

Ik heb je foto's bekeken, en het is nog 'erger' dan ik dacht.
Dit zal nooit goed varen.

Mijn advies is, om de boot leeg te halen en op te bouwen met de goede materialen, op de goede manier...

Dat klinkt erger dan het is; in wezen gaat het om een nieuwe, langere schroefas (met schroefaskoker uiteraard), zodat de hoek van de as zo klein mogelijk wordt.
De hele aandrijftrein (motor en schroefas) 4 mm rechts van de hartlijn van de boot plaatsen, om propwalk tegen te gaan.

Zoals je op onderstaande foto kunt zien, zit het gat voor de schroefaskoker 4 mm uit het midden:
full

De motor moet ín de step liggen en niet er bovenop staan, de ashoek wordt dan veel te steil.
Hier de motor in mijn Xcalibur, 65 cm lang met een step, de motor ligt met de koeling bijna op de bodem:
full

Apropos koeling; de Roxxy motoren zijn Feigao's met een ander kleurtje en een robbe sticker, deze tweepool motoren moeten een volledige koelmantel hebben, anders worden ze veel te heet, de spiraal die er nu om zit is meer voor het oog, de werking is te verwaarlozen door het minieme contactvlak.

Zoiets moet je hebben:
full

Let ook even op het motorspant, dat de krachten over de breedte van de romp verdeelt, dit werkt beter dan de puntbelasting van de standaard (kunststof) motorhouder.

Als voorbeeld voor een bruikbare ashoek hier mijn ARPRO, een boot van 65 cm lang, de schroefas in deze boot is 42 cm lang:
full

De schroefas moet tussen de 10 en 13% van de romplengte uit de spiegel steken, met de standaard as van Graupner is dat niet mogelijk.
Op de foto de as achter de Xcalibur:
full

Op je foto's zie ik, dat de rand van de spiegel nog rond is; in de (niet helemaal waardeloze) bouwbeschrijving staat dat je die recht moet vijlen/schuren, (als ik me goed herinner éérst aan de binnenzijde vullen zodat er meer 'vlees' staat) zodat de trailing edge tussen de bodem en de spiegel scherp is, hierdoor zal de waterstroom afbreken, in plaats van bij de spiegel omhoog te kruipen en extra weerstand te veroorzaken.
Hetzelfde geld voor de rand van de step, ook die moet scherp zijn.

Hoe is je Duits?
Hier staat een wereld aan informatie over hoe je een boot opbouwt en afstelt:
http://www.rc-raceboats.de/special/Beginner E-Powerboat.pdf

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alvast bedankt jan! Dit is info waar ik echt iets aan heb!
Om het even samen te vatten: moet de motor op de bodem van de boot komen, in de step, en moet ik een andere motorhouder zoeken? Kan dit ook met zo een plaatje zoals je laat zien op de foto met de motorkoeler? + langere schroefas, boot is 85 cm dus iets van 60 cm lang dan voor de schroefas? Servo dan laten zitten waar hij zit of moet ik hier ook aanpassingen aan doen?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

De spullen uit de Funrc links zijn voor een flexas, daar kun je niks mee zonder een strut, of een stinger.

Je kunt natuurlijk je Magin One ombouwen naar een flexas, maar of dat veel zal uitmaken ten opzichte van een starre as betwijfel ik..

Zo'n 'plaatje' is inderdaad een stuk epoxyplaat, dat maak ik zelf, of ik gebruik een stuk printplaat, waar ik de koperzijde vanaf schuur.

De sterkte hiervan hangt af van hoe goed de hechting op de ondergrond is en de gebruikte hoeveelheid glasweefsel.
Samen met de motorflens op de foto werkt het al jaren uitstekend in mijn boten.

Dit soort assen koop ik bij Gundert of H&M:
Neue Seite 1
Hydro & Marine

Het is lastig om de goede lengte te vinden, ik zal eens uitzoeken waar mijn (lange) assen vandaan gekomen zijn.

Als koelmantel voor je motor heb je deze nodig, die is 45 mm lang:
http://www.ebay.de/itm/Xpower-Marin...Control_Parts_Accessories&hash=item4aa2cd057b
Hij is er ook in het groen (pasend bij je motor...):
http://www.ebay.de/itm/Xpower-Water...Control_Parts_Accessories&hash=item3358aa92a4

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
heb ook al wat naar een lange as aan het zoeken geweest maar nog niet gevonden..
Laat maar weten als je nog weet vanwaar de jouwe kome!

verder laat ik de boot dan zo?

mvg,

Roy

Eens even wat gekeken naar de boot en als ik do motor losmaak uit het gele plastic kan ik deze nog 3 cm naar onder schuiven, waardoor hij op juist dezelfde plaats zou komen als jij motors met het epoxyplaatje, of dit even goed is, waarschijnlijk niet maar het blijft natuurlijk een recreatief bootje voor mij. Zit de positie van de batterijen voor jou goed of deze best ook een ander plaatsje geven? zitten daar wel goed vast op de huidige positie maar een expert ben ik natuurlijk niet en alle advies is welkom! Voor de rest werkt de waterkamer niet wat normaal is indien je lipo's gebruikt. Is dit op te lossen met lood? Hoe kan ik weten waar dat ik het lood moet plaatsen? Las bij een ander lid dat hij ook 50g lood in de neus van de Magin one stak? Valt dit te meten waar en hoeveel lood je moet gebruiken?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Als de motor nog 30 mm(!) kan zakken zal de ashoek er aanzienlijk beter uitzien.
Of de prop dan ook 10% van de romplengte (= 85 mm) uit de spiegel zal steken is dan de vraag, waarschijnlijk niet.

Recreatief of wedstrijdboot, maakt niks uit, een boot moet goed opgebouwd en afgesteld zijn, ander is er geen lol aan...

Bij een boot met een vloedkanaal ligt de lipo meestal rechtop tegen de vloedkanaalwand aan, dit om voldoende gewicht aan de linkerzijde te hebben om het moment van de schroef tegen te werken en om te zorgen dat de boot terug kantelt na een flip.
De boot ligt in rust dan met de linkerzijde dieper, zodra de boot op gang komt zal 'ie dan weer recht gaan varen.

Een enkelvoudige 6S lipo zal waarschijnlijk te zwaar zijn om in z'n geheel links van de as geplaatst te worden, maar dit weet ik natuurlijk niet zeker, dat zou je eens moeten proberen en bekijken of de boot dan nog recht gaat varen, zodra je op snelheid komt.

De standaard vloedkamer is berekend op de zwaardere NiMH, en is dus te klein om met lipo's te functioneren.
Je kunt met de plaats van de lipo's experimenteren en als laatste wat lood aan de buitenzijde van de vloedkamer dicht bij de spiegel plakken om de vloedkamer werkend te krijgen.

Meestal zal dit amper lukken; in mijn 80 cm Arowana heeft het vloedkanaal een inhoud van 2,3 liter en dit is niet voldoende om de boot terug te laten kantelen, daarvoor heb ik nog 65 gram lood moeten bijplaatsen links achter in het vloedkanaal.

Lood in de neus is onzin, het zwaartepunt bepaal je met de plaats van de lipo's.

Groeten, Jan.

Back