Afstellen Magin one

Neen, met de prop erbij is dit zo'n 4en halve cm, tekort dus, maar ik heb gisteren tijdje zitten zoeken maar een langere schroefas vinden is echt niet zo makkelijk :o Ik vaar op 2x3 s lipo van 4000Mah, deze passen juist tussen het gele tussen stuk in het midden van de boot en de wand, hiertussen zitten ze dan stevig geklemd(zie foto's). Ik kan ze toch niet beide aan dezelfde kant steken? Wat ik wel kan doe is de motor nog 4cm naar achter steken, 3cm laten zaken zodat deze bijna op de bodem ligt, op die manier zou de prop wel 8cm uit de boot steken maar ik denk niet dat dit een oplossing is? Ik zoek vandaag nog wat naar een langere as!

mvg,

Roy

Heb even bij gundert gekeken, site die je me stuurde, Neue Seite 1

Indien ik de schroefas neem met bestellingsnummer 3293(38cm lang) is dit dan genoeg voor de magin one? Of moet het nog langer? Moet ik dan hier ook het lagerhuis bij nemen?(bestellingsnummer 3041)

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Hier is de link naar een as, die Gunther heeft gebruikt in zijn Magin One:
[71319] bouwen-van-een-magin-one
De motorflens heeft de bevestigingsgaten op 29 mm, terwijl jouw motor die op 25 mm heeft, hiervoor moet je een verloopring maken uit aluminium (ze zijn ook te koop, maar ik maak ze zelf).

De langere 3293 heeft M5 schroefdraad, daarmee beperk je jezelf enorm in het aantal bruikbare schroeven, ik zou het niet aanraden.

Als Lagerhülse heb je de 3040 nodig, passend voor de Ø8 mm schroefaskoker van de 3292.

Ik heb je foto's nog eens bekeken, en ik kan me niet voorstellen, dat het zwaartepunt op 38 - 30% van de romplengte ligt, met je lipo's zover naar voren.
De boot moet in balans zijn (op twee vingertoppen) tussen 23,8 en 25,5 cm vanaf de spiegel.
Alle foto's van de Magin One laten de lipo's bijna helemaal achterin tegen de spiegel aan zien.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Ik ben absoluut niet zo'n knutselaar dus deze zelf maken is denk ik geen optie.. Heb je een adres waar je ze kan krijgen? Lipo's zaten toen zover naar voren omdat de modelbouwwinkel me dit aangeraden had een te proberen voor het springen te verminderen, had niet veel resultaat.. Ga dan maar eens uitkijken naar de 3292 en het bijpassende lagerhülse.

mvg,

Roy

Lipo's zaten toen zover naar voren omdat de modelbouwwinkel me dit aangeraden had een te proberen voor het springen te verminderen, had niet veel resultaat... mvg, Roy
Hallo Roy,

Zonder te weten welke modelbouwwinkel het betreft, kan ik je zeggen, dat er in de Benelux, voor zover ik weet, maar één winkel is, waar je zulke 'adviezen' niet zult krijgen...
Helaas voor jou zit die in Bussum.

Had je de boot mee naar de winkel toen je kwam met vragen over het springen?

Groeten, Jan.

Ja, dit was mijn eerste echte 'kit' dus dacht ik te luisteren naar mensen die toch dagelijks in contact komen met modelbouw en de Robbe aandrijfset enzo erbij gekocht, toen ik voor batterijen ging en ik zei dat ik niet zou weten welke kopen door het grote aanbod verkochten ze me 2 x 3s lipo, wel van goede kwaliteit maar wat had ik daar nu aan met een motor die dat niet aankun, dus nieuwe motor gekocht en nog eens door de winkel laten controleren, zeiden dat alles goed zat.. Heb eens gedacht, indien ik de motor laat zaken maar de gewone lengte hou, dus 4cm zit de schroef van de boot af, maakt dit erg veel uit? 4 of 8 cm want voor de 4cm zijn er wel in mijn ogen al vrij grote kosten aan..

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Die afstand van 10% van de romplengte tussen de spiegel en de voorzijde prop is geen willekeurige gekozen afstand.

Bij elke romp ontstaat met toenemende snelheid een 'kuil' achter de spiegel en op een gegeven moment staat je prop, als die te dicht op de spiegel staat, midden in die kuil en verliest dus deels het contact met het water, waardoor de snelheid inzakt en de motor even maximale roeren zal draaien.

Door het terugvallen van de snelheid verdwijnt de kuil even en zal de prop opnieuw grip krijgen en schiet de boot weer vooruit, tot de snelheid de kuil weer richting prop verplaatst en het spelletje opnieuw begint.

Als de prop op 10 - 13% van de romplengte achter de spiegel staat, heb je hier geen last van.

Helaas ben je bij de aanschaf onbedoeld in de luren gelegd door robbe en zijn verdelers; de aandrijfset voor de Magin One is niet samengesteld uit de juiste componenten, maar uit de componenten, die robbe in grote aantallen op voorraad heeft.
Het is voor hen veel voordeliger om die spullen (duur) te verkopen, dan een set samen te stellen uit de componenten die er eigenlijk bij horen.

De enige goed varende Magin One's die ik kende, zijn de boten, die door de eigenaar zijn omgebouwd met de correcte spullen.
Al het andere blijft geknoei in de marge.

Inmiddels is het ontwerp dusdanig achterhaald, dat niemand er serieus meer mee vaart en zelfs robbe een Black Edition, met een aangepast onderwaterschip, met betere spullen, op de markt heeft gebracht.

Wat betreft de kosten, het is natuurlijk hobby, en dat kost altijd geld...
Gemiddeld ben ik voor het opbouwen van een kale romp tot vaarklaar wedstrijdmodel tussen de 250 en 300 Euro kwijt, waarbij ik de zender, lader e.d. niet mee reken, daar ik die voor al mijn modellen gebruik.

Groeten, Jan.

hallo jan,

weet je toevallig nog een adresje waar je zo'n voorloopring kan halen? Indien je wilt mag jij deze ook maken, tegen vergoeding wel te verstaan en stuur je hem maar op, je zegt het maar.

mvg,

Roy

Beste Jan,

Na een mailtje naar Robbe te hebben gestuurd laten zij me weten dat alles perfect zou moeten werken met de originele setup die zij erbij verkopen. Heb hen ook de foto's gestuurd en ze zeggen ook wel dat de as wat omhoog moet, zodat hij meer in lijn met de boot ligt. Heb dan maar even op youtube gezocht en vond dit filmpje:B--uBY9JZyQ[/media] Magin one brushless - YouTube
Deze is nog op NiMh cells en de schroefas steekt denk ik toch echt niet verder uit dan die van mij of zit ik verkeerd?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Ik heb uiteraard ook naar filmpjes gezocht en heb deze ook gezien, bedenk, dat de video al vijf jaar oud is en niet echt meer up-to-date...

Naar de huidige maatstaf is de boot voor z'n formaat slaapverwekkend langzaam, ik heb de video niet helemaal afgekeken...

Wat je duidelijk kunt horen op dat mooie vlakke water, is het effect van de prop te dicht bij de spiegel; je hoort de aandrijving 'bibberen', dat is de prop, die beurtelings wél en geen grip heeft, de boot huppelt (uiteraard) in hetzelfde tempo.
Slecht opgebouwd.

Ter vergelijking onze gematigd afgestelde Arowana's, 80 cm lang met een 1880KV motor op 4S (25000 rpm onder last) en een 42K prop, 65+ km/h:
5Uhw3G3zJ-I[/media] Mono I and Mono II testing - YouTube

Het verwonderd me niks, dat robbe zegt, dat met hun spullen de boot goed moet kunnen varen, ze zullen daar gek zijn en bevestigen, wat heel de bootjevarende gemeenschap allang weet over de Magin One...

Groeten, Jan.

ja oud is het filmpje zeker wel en echt snel oogt de boot ook niet! Heb de positie van de schroefas wat gewijzigd en nieuwe foto gepost, indien je tijd hebt en even wilt kijken of het nu wel goed zit? Langere schroefas komt er zeker en vast in, weet alleen nog niet wanneer. Ben eerst nog op zoek naar voorloopring, vind nergens 1 op internet...

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Die 10% van de romplengte is inderdaad vanaf de voorzijde van de naaf, niet inclusief prop...

Iets anders: als je op een van je foto's in je album klikt, komen er twee rijen links onder te staan, als je de onderste selecteert en kopieert in je antwoord, dan is de foto direct dáár te zien, en hoef ik niet iedere keer naar je profiel te gaan, dat werkt en stuk gemakkelijker.
Het is de BB code.
Hier een plaatje wat illustreert hoever de as uit de romp steekt (prop naast het roerblad):
full

Ik heb een verloopring gevonden bij H&M, helaas zonder maatvoering erbij, ik heb ze een mailtje gestuurd om te vragen of dit de goede is.

Groeten, Jan.

Hallo jan,

hier de foto van de gewijzigde schroef:
full

kan je eens kijken of het er nu al beter uitziet? Erg bedankt voor de mail naar H&M!

Gisteren was ik wat aan het rondlezen op fora en internet over het opbouwen van rc boot, zag op vele foto's, net zoals op de jouwe die je net stuurde dat op vele boten een turfvin zit? Is dit essentiel voor de boot?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Ik was vandaag een dagje ESH-racen in Hengelo dus daarom pas vanavond achter de computer.

Een turnfin zorgt ervoor, dat de achterkant van een speedboot niet uitbreekt bij het nemen van een bocht op snelheid.

Als je geen scherpe bochten belieft te varen dan is 'ie niet noodzakelijk, maar dan neem je op de koop toe, dat je boot zo nu en dan onbedoeld 180° de andere kant uit wijst bij een te snel en te scherp genomen bocht.

In het filmpje van de Magin One is dat ook ergens te zien.

Als je de rondingen van de step en de spiegel eerst vlak vijlt (dan sluit je weer een bron van slecht vaargedrag uit) dan zou ik de boot gewoon eens proberen, nee heb je...

Groeten, Jan.

Geen enkel probleem Jan! nog nieuws over de voorloopring? Indien ik die niet heb kan ik geen langere as steken he.. Moeten deze scherp zijn of volledig aansluitend met de romp van de boot? En ga dan maar eens proberen zeker! Alvast erg bedankt voor de hulp, heb ik echt veel uit geleerd!

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Ik verwacht niet eerder dan morgen bericht van H&M, Oliver Siess heeft op zondag vast betere dingen te doen dan mailtjes beantwoorden...

Hier een schetsje betreffende het scherp maken van de trailing edge, dan zie je de bedoeling beter.

full

Het aanbrengen van een extra strip en de ruimte opvullen vervalt in het geval van de Magin One, want dat is al door de fabrikant gedaan, jij hoeft de rand alleen maar scherp te vijlen.

Groeten, Jan.

Kan ik wel begrijpen, laat me maar iets weten als je nieuws hebt! Met wat vijl ik dit het beste? een houtvijl of is dat wat te scherp? Of schuurpapier?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

je kunt behoorlijk grof beginnen, maar zodra je er bijna bent, rap fijnere vijl of met vijl (= recht) ondersteund schuurpapier gebruiken.

Neem je tijd voor het laatste stuk, je wilt beslist niet dat er een ronding ontstaat in het laatste stukje voor de spiegel.

De adapterring van H&M is de verkeerde, het lijkt erop, dat je er zelf eentje moet fabrieken, want ze zijn niet meer te vinden, ik heb ook al op Duitse forae geïnformeerd...

Groeten, Jan.

Back