Hallo Roy,
Die afstand van 10% van de romplengte tussen de spiegel en de voorzijde prop is geen willekeurige gekozen afstand.
Bij elke romp ontstaat met toenemende snelheid een 'kuil' achter de spiegel en op een gegeven moment staat je prop, als die te dicht op de spiegel staat, midden in die kuil en verliest dus deels het contact met het water, waardoor de snelheid inzakt en de motor even maximale roeren zal draaien.
Door het terugvallen van de snelheid verdwijnt de kuil even en zal de prop opnieuw grip krijgen en schiet de boot weer vooruit, tot de snelheid de kuil weer richting prop verplaatst en het spelletje opnieuw begint.
Als de prop op 10 - 13% van de romplengte achter de spiegel staat, heb je hier geen last van.
Helaas ben je bij de aanschaf onbedoeld in de luren gelegd door robbe en zijn verdelers; de aandrijfset voor de Magin One is niet samengesteld uit de juiste componenten, maar uit de componenten, die robbe in grote aantallen op voorraad heeft.
Het is voor hen veel voordeliger om die spullen (duur) te verkopen, dan een set samen te stellen uit de componenten die er eigenlijk bij horen.
De enige goed varende Magin One's die ik kende, zijn de boten, die door de eigenaar zijn omgebouwd met de correcte spullen.
Al het andere blijft geknoei in de marge.
Inmiddels is het ontwerp dusdanig achterhaald, dat niemand er serieus meer mee vaart en zelfs robbe een Black Edition, met een aangepast onderwaterschip, met betere spullen, op de markt heeft gebracht.
Wat betreft de kosten, het is natuurlijk hobby, en dat kost altijd geld...
Gemiddeld ben ik voor het opbouwen van een kale romp tot vaarklaar wedstrijdmodel tussen de 250 en 300 Euro kwijt, waarbij ik de zender, lader e.d. niet mee reken, daar ik die voor al mijn modellen gebruik.
Groeten, Jan.