Afstellen Magin one

Heb juist ook wat filmpjes van de traxxas spartan bekeken, ook een echte snelle boot, wel wat duur.. wat is jou idee over de spartan jan?
mvg, Roy
Hallo Roy,

Ik vind de Spartan een miskleun; welke gek brengt nu een plastic boot op de markt met de optie om er redelijk hoge snelheden mee te halen...?
Als je iets raakt met 80 km/h zal de romp desintegreren
Wat leesvoer:
Traxxas Titan/Spartan/Gladiator? - RC Groups

Als je zó hard wilt kunnen varen, neem dan een epoxy romp zoals de MHZ Lizard-X.
Die overleeft de meeste klappers zonder schade.

Groeten, Jan.
 
Heb op foto's ook gezien dat de originele motor maar met een soortgelijk systeem bevestigd zit... mvg, Roy
Hallo Roy,

Ik zou er geen problemen mee hebben om de Outlaw uit te rusten met jouw motor, maar daar je aangeeft zelf niet zo'n knutselaar te zijn, weet ik niet of je dat voor elkaar zou krijgen.

Op de foto is alles een op elkaar afgestemd geheel:
vergrsserte Ansicht

Ik weet niet hoeveel speling de Ø29 mm buitenloper tot de bodem heeft en dus ook niet of een Ø36 mm motor plus koelmantel (Ø42,5 mm) passend te maken is zonder de kunststof drager te moeten modificeren.

De motorhouders uit je links moeten met epoxy en glasweefsel in de romp worden gelijmd, epoxy houdt niet bijzonder goed op ABS, dus je zou een ander soort lijm moeten gebruiken (kit).

Een ander punt is de radio box, een overblijfsel uit de nitroversie, waar je in de elektro set-up alleen maar last van hebt, je 6S lipo's passen er niet eens in.

Alweer, alles is aan te passen, maar of je het zelf voor elkaar krijgt?

Als je zover wilt gaan om een plastic romp aan te passen aan de spullen die je hebt en opnieuw wilt gebruiken, is het eenvoudiger om een kale romp te nemen en die op te (laten) bouwen zoals jij dat wilt.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,


Ik heb zojuist een mailtje naar Thunder Tiger gestuurd. Indien ik er een grotere motor wil insteken zeggen zij:
Om deze boot op 6s lipo te laten lopen raden wij de motor van de nieuwe traxxas spartan aan:
Velineon® 540XL Brushless Motor met hierrond de gepast koeling! Deze kan de 6s lipo cellen aan in combinatie met de gepaste regelaar. Dan zal mijn Robbe 3656/09 motor ook wel passen??

Hiervoor moet wel een nieuw bevestegingssysteem voorzien worden. Deze dient bevestigd te worden met schroeven, ze raden me af ook maar enige vorm van lijm te gebruiken op de ABS romp.

Ook werd er aangeranden de ABS romp niet sneller te laten varen dan 70 tot 80 kmp/h. Zal dit het geval zijn met mijn motor?

Voor de plastic radio box, zeiden ze me, de lipo's links en rechts van de box bevestigen, zorgen dat het zwaartepunt behouden blijft, 2gaatjes boren in de box, 2aparte kabeltje maken (kabel tussen lipo en regelaar), deze aan de regelaar hangen en door de geboorde gaatjes, deze vastplakken met een plastic compatibele lijm, zorgen dat de aansluiting waterdicht is, en vervolgens kan je de box behouden + de lipo cellen zonder problemen aansluiten. Of geen gaatjes boren en de box open laten gedurende de vaart.

Indien je dit geen goeie optie vind,
Mag ik dan weten welke romp je voorstelt? Ik vind het heel moeilijk om de juiste setup uit te kiezen om te gebruiken samen met mijn motor, regelaar, schroef, ...

Een eventueel alternatief is deze: http://www.airlandseahobbies.com/product/rcbt0028-yb
weet wel niet of de bijgeleverde motor 6s aankan, anders vervangen door de Robbe 3656/09 of is dit geen goed idee?


mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Een eventueel alternatief is deze: AirLandSeaHobbies31.5" RC EP Fiberglass FRP Arowana Deep-vee ARR Racing Boat
weet wel niet of de bijgeleverde motor 6s aankan, anders vervangen door de Robbe 3656/09 of is dit geen goed idee? mvg, Roy
Hallo Roy,

Dit is de motor die in de boot uit je link zit:
R2hobbies.com - Turborix 1880kv RC Boat 540/3660 Inrunner Brushless Motor, Motors, rcps9153650_b_13
Om die op 6S te laten draaien...?
Het zal wel kunnen, maar 37.500 toeren onder last is wel héél enthousiast, het is maar een FSD motor en daar zitten niet de allerbeste lagers in.

De prijs in jouw link is 'iets' aan de hoge kant, als je het vergelijkt met de Chinese leverancier:
R2hobbies.com - 31.5" RC EP Fiberglass FRP Arowana Mono 2 Deep-vee a-RTR Racing Boat, a-RTR, rcbt0028_code

Mijn zoon en ik varen beide met een Arowana, de originele motor is op 4S al goed voor meer dan 65 km/h.

Als je niet overdreven groot gaat proppen is je Feigao/roxxy met 56 mm nog steeds niet erg groot voor deze boot (80 cm), maar zal het wel lukken.
De boot vaart als op rails en stuurt uitstekend, zoals je op het filmpje in deze post kon zien: [160186] afstellen-magin-one-3

Mijn Arowana is voorzien van een kantelkamer, wat zeer relaxed vaart, standaard zit deze er echter niet in.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Dat was ook wel wat ik dacht, 37.500 toeren is toch wat aan de hoge kant :p
De prijs maakt me niet uit, maar welke motor zou jij vandaag de dag aanraden om op 6s lipo te varen? Mocht ik voor de arowana gaan zou ik hem op 3s varen waarschijnlijk met 40mm prop, wat scheelt er eigenlijk met de roxxy motoren?

Zou je de outlaw aanraden of helemaal niet? Wat vind je van de modificaties die nodig zijn, mogelijk of niet, zou graag een oprecht antwoord van je hebben?

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Even dit apart jan,

mocht ik me deze romp aanschaffen; Hydro & Marine
Moet ik er dan best deze set ook bijnemen: Ausbausatz Ausbausatz Mono II Flextrimm NEU? Wat heb ik voor de rest nog nodig bij deze boot?

Of denk je dat ik beter voor de arowana ga? lijkt me uistekende boot, prijs kwaliteit dan. Is het mogelijk op deze boot de octura X440 te zetten? Welke regelaar raad je er bij aan? ik zou hem op 3s varen dan waarschijnlijk. Zal wel al rap gaan zag ik op de filmpjes. Welke turnvin raad je er bij aan? Heb gezien dat jij er ook 1 hebt, daarmee.

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
maar welke motor zou jij vandaag de dag aanraden om op 6s lipo te varen? Mocht ik voor de Arowana gaan zou ik hem op 3s varen waarschijnlijk met 40mm prop, wat scheelt er eigenlijk met de roxxy motoren?

Zou je de outlaw aanraden of helemaal niet? Wat vind je van de modificaties die nodig zijn, mogelijk of niet, zou graag een oprecht antwoord van je hebben?
mvg, Roy
Hallo Roy,

Voor een monohull mik je qua toerental op 25000 - 30000 aan de prop, ga je hoger dan kom je in de specifieke SAW afstellingen waarmee je eigenlijk alleen zo hard mogelijk rechtuit kunt varen.

Het Kv is dus een rekensom; het gewenste toerental delen door het gewenste voltage, gedeeld door 0,9 (voor het verlies in de aandrijving en slip van de prop, waarbij geldt; hoe kleiner de prop, hoe groter het verlies in rendement, dus hoe kleiner de factor waardoor je deelt).

Ik vaar de Arowana momenteel met deze motor:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner
Op 4S kom ik dan op 1900 x 14,8 x 0,9 = 25000 toeren onder last. Bij dit toerental kun je nog Graupner props gebruiken zonder dat je de bladen er af breken (wat boven de 32000 toeren wel degelijk gebeurt), wat aanzienlijk in de kosten voor je props kan schelen.
Met de huidige Tenshock 42 mm stalen prop zit ik tegen de 70 km/h aan.
Nadeel van een stalen (elke metalen) prop is het feit, dat 'ie geslepen en gebalanceerd moet worden; af fabriek zijn de bladen te dik, de randen te bot en de bladen niet even zwaar.
Een ongebalanceerde prop bij die toeren geeft zulke enorme trillingen in de aandrijving, dat de hele zaak uit de romp kan breken.

Zou je op 6S 25000 toeren aan de prop willen hebben, dan kom je op 25000 : 22,2 :0,9 = 1250Kv
Tadaa, de Roxxy 3656 heeft 1230Kv.

Het verschil tussen de Turnigy en de Roxxy is naast 18 mm lengte (= koppel) het feit, dat de Roxxy een tweepool is en de Turnigy een vierpool.
Dit laatste geeft een behoorlijk verschil in aanloopgedrag en stroomverbruik.

Een tweepool is minder zuinig dan een vierpool, als beide motoren binnen de specs worden ingezet (hang je er een véél te grote prop achter, dan zal het koppel van de tweepool eerder inkakken dan de vierpool, maar bij beide motoren gaat het stroomverbruik dramatisch omhoog).

Ook wordt een tweepool heter dan een vierpool; aan een Feigao 12L (Ø 3660 - 2159Kv) op 4S met een 40,5K prop heb ik me vorige zomer blaren op de vingertop bezorgd toen ik de astap aan de achterzijde van de motor aanraakte om te voelen hoe warm die zou zijn na een run van zeven minuten vol gas.
Tegenwoordig heb ik een infrarood temperatuurgadget.
De vierpool komt tien graden boven omgevingstemperatuur na een run van dezelfde zeven minuten.

Een Arowana met een 40 mm prop aan de roxxy op 3S is 'zielig' (1230 x 11,1 x 0,8 = ruim 10.000 toeren), de boot komt amper in plané, de prop steekt te diep in het water en het stroomverbruik is te hoog.

Op 6S zal de boot met ruim 24500 toeren onder last prima varen, waarschijnlijk zal een 42K ook nog wel kunnen.

Wat betreft de Roxxy motoren; die zijn niet slecht, het zijn Feigao tweepolers, die voor robbe worden vervaardigd, een ander kleur behuizing krijgen en waar robbe de prijs ruim van verdubbeld vergeleken met de zelfde (paarse) Feigao, die dezelfde prestaties levert.
FG-A-540S series motor - A series sensorless motor - A series motor - Product Catalog - Changsha FEIGAO Model Co., Ltd.

Een vergelijkbare Feigao kost nog geen $40,00.
Er scheelt dus niks aan de motoren, het stoort mij dat robbe z'n klanten het vel over de oren haalt.

Betreffende de H&M boot, je moet de naam van de romp even noemen, want de link gaat alleen naar de homepage.
Wil je de produktlink, dan moet je er in de lijst met de muis op gaan staan (niet aanklikken) en de gegevens, die dan linksonder in je scherm staan noteren en in je post plaatsen.
Als ik wil linken naar de gele Speedman krijg je dus dit:
Hydro & Marine

Ik vind de Outlaw er gelikt uitzien, maar de materiaalkeuze maken aanpassingen lastig, zoals TT in z'n mailtje al aangaf, niet onmogelijk, maar lastig...

In plaats van de (dure) Traxxas Velineon® 540XL kun je beter deze 1600Kv buitenloper nemen, die heeft voldoende koppel om een 52 drieblad te draaien op 4S:
HobbyKing R/C Hobby Store : XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner
Op 6S zou ik het op een 40,5 of 42K houden, dan sta je ook al trillend aan de waterkant...
Een buitenloper bij voorkeur op een watergekoeld motorspant monteren om de restwarmte af te voeren.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Dat is heel wat nuttige informatie! Over de romp van hydro en Marine, ga ik niet nemen, zou dan toch liever voor de arowana te gaan. Ik zou deze toch graag varen op 6s, anders weet ik niet wat gedaan met de lipo's. Kan ik dan best de Robbe motor behouden en deze in de arowana steken of een nieuwe aanschaffen? Welke Regelaar moet ik hierbij nemen? Nu hangt er een 60Aregelaar aan maar heb ook nog een 90A liggen(allebei hype seaking regelaars) De prop wordt een 40K driebladsschroef.

Of

Ik vaar de originele setup met de 1880kv motor op 3s en een 40K prop, geef een kleine 21.000 toeren, is dat genoeg? of nog steeds aan de lage kant?

Nog enkele vragen

Ik zie ook dat de boot een flex-shaft heeft, wat betekent dit exact?

hoelang zou ik ongeveer kunnen varen? Lipo's zijn 4000Mah? Of kan u mij hier geen idee van geven?

Ik zie ook dat u het originele roer vervangen heeft? Vaarde dat zo slecht?

Indien u het nog weet, welke turnfin hebt u erop staan?

Waarschijnlijk een domme vraag maar hoe hang je twee 3s lipo's parrallel aan elkaar?

Erg bedankt alvast!

mvg,

Roy
 
Nog enkele vragen

1) Ik zie ook dat de boot een flex-shaft heeft, wat betekent dit exact?
2) hoe lang zou ik ongeveer kunnen varen? Lipo's zijn 4000Mah? Of kan u mij hier geen idee van geven?
3) Ik zie ook dat u het originele roer vervangen heeft? Vaarde dat zo slecht?
4) Indien u het nog weet, welke turnfin hebt u erop staan?
5) Waarschijnlijk een domme vraag maar hoe hang je twee 3s lipo's parallel aan elkaar?
mvg, Roy
Hallo Roy,

Als de Roxxy met je huidige regelaars goed werkt, zie ik geen reden om een nieuwe aan te schaffen, mijn zoon vaart de 1880Kv motor ook met een Chinese 80A regelaar.

1) Een flexas is een flexibele as, die door middel van de stinger het verstellen van de ashoek toelaat.
Ik heb geen boten met een flexas, er zit namelijk extra onderhoud aan; na elke vaardag moet de flexas uit de boot gehaald worden, gedroogd en ingevet worden, om vastroesten te voorkomen.
Op de foto's in de link zie je de stinger aan de spiegel van de Arowana:
R2hobbies.com - 31.5" EP Fibreglass Deep-vee Mono 2 Arowana ARR Racing Boat - Yellow/Blue (US Warehouse), ARR, rcbt0028_arr_ybu_1
Let ook even op de meegeleverde prop; die zit op de as met een z.g.n. dog-drive, een meenemer, die op de as zit en waar alleen props met een glad geboord gat op passen.

2) Op 4000mAh zul je een vaartijd van een minuut of 6-8 hebben vol gas.

3) Ik heb de romp kaal gekocht, zonder hardware en mijn eigen roer en as uit Duitsland gehaald.
Het standaard roer werkt prima, het is alleen wat klein voor een 80 cm boot.

4) Mijn turnfin is een platte plaat, die aan de zijkant is geschroefd:
full


5) Parallel is beide plussen en minnen samen naar de plus en min van de regelaar, je hebt dan 3S met de dubbele capaciteit.
In de Arowana heeft 3S met de Roxxy niet zoveel zin, die zou ik gewoon op 6S varen.
Ook met de standaard motor kom je nét over de 18500 toeren onder last, dat schiet niet op...

De link naar de Arowana is van de versie mét hardware, maar zonder motor, dat scheelt weer...

Nog even ter aanvulling;
Bij (al) onze boten zit de as (eigenlijk de as plus motor) rechts van het midden om propwalk tegen te gaan, bij een RTR ben ik dit nog niet tegengekomen.
Koop je de versie met reeds gemonteerde hardware, dan zul je bij het varen naar links moeten sturen om de boot rechtuit te laten varen; dit remt, kost vermogen en, als je sterk moet tegensturen bij snelheden boven de 60 km/h, krijgt het roerblad een hevelwerking, die de rechterkant van de boot uit het water zal drukken (of de linkerkant erin, wat je wilt), loopt de snelheid nog verder op, dan wordt de boot onstabiel en zal omslaan.

Gelukkig is het met een stinger eenvoudig op te lossen door een vulring tussen de spiegel en de stinger te plaatsen, waardoor de stinger lichtjes naar links wijst, hoever dit moet zijn, moet je in de praktijk uitvogelen, maar je krijgt er een superstrak varende boot door.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo jan,

Ik zou de boot dan ook met enkel de hardware kopen( dus incl. het roer wel of kan ik dit beter ook van ergens anders halen? ) aangezien ik reeds een motor heb he, de robbe + koelmantel past toch in de boot he?

1) Welke schroefas raad je dan aan bij deze boot? Welke heb jij erbij genomen?

2) Het roer laat ik dan zo en ik neem het meegeleverde exemplaar,
weet je toevallig nog vanwaar je je turnfin gehaald hebt?

3) Om propwalk tegen te gaan zou ik de schroefas dan 4mm rechts van de middenlijn van de boot plaatsen? Is dat dan opgelost? Kan ik met een nieuwe schroefas dan best de stinger behouden of niet?

4)Ik zoek er ook nog een goeie zenderset bij, had 1 van deze 3 in gedachten:
Albatros modelbouw - Spektrum DX3e DSM3 K
Albatros modelbouw - Spektrum DX3S DSM 3 with telemetrie 2 receivers
Albatros modelbouw - Spektrum DX3C DSM 3K

Erg bedankt Jan, heb al heel wat van je geleerd!

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

1) Ik heb een 42 cm lange starre schroefas genomen, puur voor het gemak en de mechanische sterkte vanwege het 'ruwe' wedstrijdgebruik.
Zowel het roer als de as kwam bij Hopf Modelltechnik vandaan, die toko bestaat niet meer als zodanig, ik heb de internetshop (eBay) tenminste de laatste tijd niet meer kunnen vinden.

Met de standaard meegeleverde flexas zal de boot ook goed varen, je hebt alleen wat meer onderhoud.

2) De turnfin is niet te koop in de vorm die wij gebruiken, die zijn zelf gemaakt uit een plaatje aluminium van 2,5 mm dik.
Ik heb bij het testen met de Arowana er een 'standaard' turnfin op gehad, die aan de spiegel geschroefd zat, daarmee was het bochtengedrag abominabel, de grotere plaat aan de zijkant geschroefd werd veel beter.

3) Propwalk ga je tegen door de starre schroefas (plus motor) rechts van het midden te plaatsen.
Bij een stinger (die al in de boot zit) zet je de stinger een beetje scheef, dat gaat omdat het deel in de boot een flexas is, het asdeel in de stinger is een stuk starre as.

Je zou een stinger natuurlijk ook uit het midden kunnen plaatsen, als het gat ervoor nog niet in de romp zit...

4) Ik vaar zelf met 40 MHz FM zenders, dus over 2,4GHz kan ik je geen advies geven.

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

Raar toch dat er bijna geen compatibele schroefas te vinden is voor mijn Robbe motor.. Ben even aan het zoeken geweest naar een schroefas, vind je bijna nergens meer, de flexas is anders wel allomtegenwoordig..
Indien ik de flexas zou behouden? Is deze as dan compatibel met de Robbe motor? Waaruit bestaat het onderhoud juist?

Vraagje: als ik de boot uit deze link neem :http://www.r2hobbies.com/old/eng/proddetail.php?prod=rcbt0028_arr_ybu_1 Wat is dan het extra materiaal dat ik nodig heb om de as op de motor aan te sluiten?
Je zei dat je de flexas er moet uitemen, drogen en opnieuw invetten? Is het telkens verwijderen van de flexas niet een enorme hoop werk?

Geen enkele van deze turnfins is goed?
Turn Fins & Trim Tabs | Rc Boats by OffshoreElectrics

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Raar toch dat er bijna geen compatibele schroefas te vinden is voor mijn Robbe motor..
Indien ik de flexas zou behouden? Is deze as dan compatibel met de Robbe motor? Waaruit bestaat het onderhoud juist?
mvg, Roy
Hallo Roy,

Je moet gewoon een passende knelkoppeling tussen je motor (5 mm as) en de flexas hebben.
Hier een voorbeeld (want de motoras zijde is géén Ø 5 mm)
R2hobbies.com - RC Boat Aluminium Φ3.2 x Φ4 x L32mm Flexshaft Drive Cable Shaft Collect, Collet / Connector, rcbp1839023
Ik zou R2Hobbies een mailtje sturen en vragen welke maat de flexas aan de motorzijde heeft en welke koppeling zij hebben voor die as en jouw motor.

H&M heeft ze ook: http://www.hydromarine.de/hm_20217.htm

Het onderhoud van een flexas bestaat uit het na een vaardag de as uit de boot nemen, schoonmaken, drogen en na droging weer opnieuw invetten.
Meestal blijft de as uit de boot, tot er weer gevaren gaat worden, dan weet je zeker, dat je de koppeling weer goed aantrekt en niet bij de eerste bocht de flexas uit de stinger verdwijnt, de diepte in.

Ik heb mijn boot niet goed varend gekregen met een gewone turnfin aan de spiegel.

Dat zijn trouwens best dure stukjes aluminium daar, voor dat geld zaag en vijl je er zelf een stuk of tien...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Hallo Jan,

Een flexas verwijderen uit een boot? Duurt dat eigenlijk lang?
Een aluminium plaat vind je in een lokale winkel zeker wel?

Heb ook een mailtje naar de lokale modelbouwwinkel gestuurd, zelfde verhaal gedaan, zij raden deze aan: http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=2552
Zij zeggen dat ik hierbij de motor eventueel kan vervangen en de regelaar als ik dat wil maar eigenlijk niet nodig zeggen ze, de octura X440 zou er ook op passen. Even jou advies hierover want je hebt het niet zo op RTR boten?

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Hier de reden, dat ik Chinese boten zo dicht mogelijk bij de bron koop:
PRO Boat Impulse 31 Deep-V BL RTR, Sell Impulse 31 Deep-V PRO Boat,Impulse 31 PRO Boat,Pro Boat Impulse 31 - Remote Control Toys
Omgerekend: €181,54
Hier komen nog verzendkosten bij, maar dan nog vind ik het prijsverschil fors...

Ik heb geen problemen met "RTR" boten, want die bestaan niet, de boot is geassembleerd in de fabriek (vaak niet eens erg goed), maar het vaarklaar (en lekvrij) maken moet je zelf (laten) doen anders ligt de teleurstelling (of erger) op de loer.

Voor het geld van een Impulse 31 uit je link heb je bijna twee Arowana's (romp + hardware).
Het is jouw geld...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Ik ben niet van plan de impulse te kopen, ik wou er alleen je mening eens over horen. ik vind de arowana persoonlijk een geweldige boot, zie er alleen wat op om de flexas goed te onderhouden maar dat neem ik er wel bij! Zijn RTR boten zo vaak dan niet goed geassembleerd?

mvg,

Roy
 
Zijn RTR boten zo vaak dan niet goed geassembleerd? mvg, Roy
Hallo Roy,

Uitzonderingen daargelaten, moet je bij een RTR boot de zaak zover uit elkaar halen als mogelijk is (zonder hak- en breekwerk) compleet demonteren, dus en opnieuw opbouwen, zodat je zeker weet, dat alle boutverbindingen vast zitten, en gezekerd tegen lostrillen met loctite.
Alle huiddoorvoeren controleren op lekkage en zonodig een aluminium of messing buisje in de romp lijmen, waar je dan aan weerskanten de siliconenslang op schuift (dát is dicht, niet een slangetje door een te krap gat in de romp...)

De aandrijving uitlijnen, zodat alles spelingsvrij en soepel loopt, bij sommige boten is dit echt dramatisch en breekt gedurende de eerste vaart de motorsteun uit de boot omdat de zaak zó slecht uitgelijnd is.
Flexas smeren en met voldoende speling tussen het achterlager en de drive dog monteren (een flexas wordt korter onder last), zonder speling zal de aandrijving zwaar gaan lopen, of zelfs vastslaan.

De stelboutjes van roer en koppeling zekeren tegen lostrillen, niks is zo vervelend als een as die lostrilt, of een roer dat niet meer functioneert...

Iets anders; ik heb net een review gelezen van de Outlaw OBL en de boot komt er niet slecht af, na enig instelwerk voor de beginner snel genoeg een, ,geschatte 20mph, voor de wedstrijdvaarder aan de tamme kant vanwege de kleine motor.

De testvaarder was een (Engelse) wedstrijdvaarder en de boot ter beschikking gesteld door de importeur, bovenstaand verhaal over "RTR" kennen zij ook, dus de boot zal wel even goed nagezien zijn, voor de doos de deur uitging.

Groeten, Jan.
 
Hallo jan,

Naargelang ik de reviews lees van de Impulse 31 blijkt het toch een goede boot te zijn maar de arowana zegt me toch wat meer. Ik snap niet hoe een fabrikant een boot de deur uit laat gaan die lekt of waar er veel spelling zit op de elementaire onderdelen.. Echt een schande voor de modelbouw vind ik zelf.. Jammer dat zoiets nog bestaat ..

Over de Outlaw heb ik niets dan goed te zeggen, ben er met een Engelsman over bezig geweest, die had ook een omgebouwde Outlaw Jr., zij wel dat het heel wat werk is, vooral wanneer je de boot over de 60 per uur liet gaan moest je de boot serieus aanpassen met turnfinnen en trimflaps, anders kon je de boot niet in het water houden. De man had er een leopard 4074 motor inliggen, 200A swordfish regelaar en 6s lipo en 40mm schroef. Moet wel vooruit gaan denk ik zo! Hij heeft ook de aanpassingen gedaan die TT aanraden + een ander roer want het standaard meegeleverde is rubbish kon hij me vertellen, was er wel ongeveer een volle week mee bezig geweest om de boot te laten varen hoe hij het wilde, het enige nadeel is wel de ABS romp vind ik, tegenover de Carbonvezel romp van de Impulse 31.

Nog dit: Als je de vergelijking maakt, De arowana kost me ong 150 euro voor de romp + roer + flexas, hierbij komt dan wel nog eens een zenderset (minstens 60euro) + een opzetstuk voor de motor aan de flexas te koppelen (ong 20 euro) Dit komt toch neer op iets van een 230 euro, indien ik de impulse vanaf jou site bestel zal ik ongeveer op hetzelfde bedrag komen maar hier is dan wel alles bij. De arowana lijkt me toch de betere boot ;)

mvg,

Roy
 
Back
Top