Afstellen Magin one

Hallo Jan,

Bedankt voor de info! Eenmaal als ik de romp heb, maak ik er met potlood wat tekening op, op de spiegel dan en stuur ik ze wel eens door, kan je oordelen of het dan goed zit of niet!

Bij mij moet de boot weliswaar ook naar links kunnen draaien, het roer moet dus zo'n 45graden naar links ook kunnen, Dat zal dan wel een beetje proberen worden!

De maximale propgrote wordt denk ik een 48mm drieblad? Of is dat te groot voor de Leopard motor? Denk het niet he?

Hopelijk dat het niet meer te lang duurt voor wanneer alles geleverd wordt!

PS: Aan het roerblad zit wel nog een moertje, als ik deze zo hard mogelijk aandraai, kan het roerblad niet meer opgeklapt worden? Is dat ook een optie om met het roer de prop zeker niet te raken?

mvg,

Roy

Hallo Jan,
1) Bedankt voor de info! Eenmaal als ik de romp heb, maak ik er met potlood wat tekening op, op de spiegel dan en stuur ik ze wel eens door, kan je oordelen of het dan goed zit of niet!
2) Bij mij moet de boot weliswaar ook naar links kunnen draaien, het roer moet dus zo'n 45graden naar links ook kunnen, Dat zal dan wel een beetje proberen worden!
3) De maximale propgrootte wordt denk ik een 48mm drieblad? Of is dat te groot voor de Leopard motor? Denk het niet he?
4) Aan het roerblad zit wel nog een moertje, als ik deze zo hard mogelijk aandraai, kan het roerblad niet meer opgeklapt worden? Is dat ook een optie om met het roer de prop zeker niet te raken? mvg, Roy
Hallo Roy,

1) Da's goe.

2) 30° naar iedere kant is méér dan zat, naar links zou ik sowieso kleiner maken, anders vaar je op snelheid je boot ondersteboven (propwalk en roerbeweging werken elkaar dan heftig tegen).

3) Ik zou gaan testen met een aanzienlijk kleinere prop, zodat je niet met permanent samengeknepen billen aan de waterkant hoeft te staan (Óf, erger, permanent in deellast gaat varen, omdat je nog niet aan de snelheid gewend bent...'poef', gaat dan je regelaar...).
Pas als de boot goed is afgesteld zou ik met grotere props gaan testen, éérst de goedkope Graupner K-serie en pas als je de definitieve maat gevonden hebt een metalen exemplaar.

4) Het opklappen van het roerblad is een veiligheid tegen grotere schade, zet je het roerblad vast en is het obstakel waar je overheen vaart zwaar genoeg, dan breekt er iets anders af, zoals je hele roeruithouder uit de spiegel...

De truuk is, om direct in de gaten te hebben, dat je ergens overheen bent getetterd, zodat je naar de kant kunt varen zónder(!) naar links te sturen, want dan zal je prop toch écht het roerblad raken als je 45° uitslag hebt ingesteld.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

2) Ik had op dit forum reeds gelezen dat de meeste mensen met een uitwijking van 45graden varen, maar achter jou theorie zit wel wat dus misschien beter maar 30 graden uitwijking he! Moet de uitwijking naar rechts dan ook beperkt worden tot 30 graden?

3) Ik heb een 40,42 en 45K prop bestelt van de graupner series, hoewel ik dat verschrikkelijk props vind wou ik toch eerst efjes testen maar waarschijnlijk wordt het een aluminium drieblad van 42mm. Dat lijkt me de beste keuze eigenlijk voor een evenwichtige balans tussen vaartijd en snelheid en met de leopard gaat het dan tegen 60per uur en dat lijkt me om mee te beginnen al meer dan snel genoeg! Zeker om te wennen aan de hoge snelheden die de Pursuit kan halen!

4) Ja dat had ik wel gedacht.. Maar ik wou het eens vragen voor de zekerheid! In principe als ik het roer ver genoeg van de prop zet (ook niet te ver) en de uitslag langs links beperkt tot 30graden (worden dan wel ruime linkerbochten nee?) moet het toch wel goed komen? Zelfs als het roer opgeklapt is? Dat zal waarschijnlijk een beetje uitproberen en testen worden eens alles aangekomen is en vaarklaar is!

5) Nog een vraagje, bij de zenderset krijg je een S200 Spektrum servo bij, ik heb bij hobbyking ook deze bestelt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2
Welke kan ik het best gebruiken denk je?

mvg,

Roy

Laatst bewerkt:
Hallo Erik,

Ik heb reeds velen van die propjes versleten, de meeste waren maar een kort leven geschonken. Bij mij duurde het meestal een minuutje of 10 of er was weer eens 1 kapot.. Dus na elke vaart kan ik een andere prop steken.. Een prop die me tussen de 2 en 5euro kost naargelang de kwaliteit, heb ze allemaal geprobeerd, grote kleine dure en goedkope en allemaal met hetzelfde effect.. Ze braken.. Maar om eens rustig te testen zijn ze wel erg geschikt maar voor langer gebruik vind ik een aluminium blad veel beter!

En waarom een drieblad?
1) Ik vind een drieblad veel beter staan dan een tweeblad maar dat ligt natuurlijk aan mij!
2) Je vaart er stabieler mee en dat vind ik toch een voordeel aangezien ik geen vloedkamer ga inbouwen in de Pursuit.

mvg,

Roy

Hallo

Ik had nog wel een vraagje,

Ik heb een Spektrum DX3e DSM3 K bestelt, dit is een zenderset op 2.4Ghz, ik heb al veel gelezen dat zenders op 2.4Ghz niet al te best werken bij marinetoepassingen?

Is dat echt zo? Kan ik er in dat geval de speciaal ontworpen marine ontvanger bijnemen of gaat dat niet veel uithalen?

mvg,

Roy

Hallo Roy,

Het zijn dan niet de props die verschrikkelijk zijn, maar is je vaarwater erg vervuild.
Je moet al ergens overheen varen wil je een Graupner K-prop stuk maken.
De K serie wordt al decennia als voorkeursprop in wedstrijden gebruikt en dat is beslist niet omdat ze zo snel stuk gaan...

Drieblads props trekken over het algemeen méér stroom, dan een tweeblad met hetzelfde bladoppervlak.
Om die reden worden ze in wedstrijdset-ups zelden gebruikt.

Dat het beter zou staan is een kwestie van smaak...

Groeten, Jan.

@Roy: drieblads prop kan wel 'ns zorgen voor meer 'propwalk' en is lastiger uit te balanceren cq duurder als je het uitbalanceren uitbesteed. Er zijn vele afgietsels van de K-serie gemaakt vanwege de goede eigenschappen van deze serie.

Back