Aileron, dual rate of differentieel?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door pompebled, 12 mrt 2021.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Dual rates doet EXACT hetzelfde als expo in de eerste deel van je stickuitslag.
    Dus ook niemand die dual rates gebruikt hier dan, of aanbeveelt?
    De formule voor expo op opentx is:
    y=expo[%]*x^3 + (1-exp[%])*x
    Dus de afgeleide is:
    y'=expo[%]*3*x^2 + (1-exp[%])
    En bij x=0 dus 1-exp[%]

    Wat betekent dat dan?

    Dat 20% expo hetzelfde oplevert als rates 80% rond neutraal stand.
    En 50% expo hetzelfde als 50% rates.
    En 35% expo hetzelfde als 65% rates.

    Allemaal onzin, die expo horror.

    Gewoon je verstand gebruiken.
     
  2. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Voorbeeld voor 80% expo, dus alsof je rates van 20 % gebruikt, voor het gedrag van de sticks rond het midden. Aangezien je toch rustig wil sturen, helemaal hetzelfde als rates, alleen met dit verschil dat je wel KAN sturen als het nodig is.

    (Dit voorbeeld is extreem natuurlijk. Gebruik iets van 20-35%)

    [​IMG]
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Sommigen vinden dual-rates prettig, ik samen met expo totaal niet dus zal ik dat niet adviseren.

    ik wil dat een vliegtuig vlot op de knuppels reageert, wat expo juist een beetje dempt, en verder wil ik tijdens de vlucht zo min mogelijk met schakelaars in de weer moeten zijn. Dus ik wil niet naar een schakelaar moeten grijpen om mijn uitslagen aan te passen aan de snelheid waar ik denk dat mijn kist mee vliegt.

    Ik ben wel altijd een beetje aan het fine-tunen met de diff en de rol-richting mixer om mijn bochten lekker te laten lopen maar dat doe ik altijd na een vlucht als ik het gevoel heb dat ik daar iets aan wil veranderen. Verder heb ik bij m’n F5j modellen voor sommige flightmodes iets aangepaste uitslagen maar dat beperkt zich hoofdzakelijk tot de speed mode waar ik de flaps niet mee laat sturen en ik minder rolroeruitslag heb.
    Het 3-standen schakelaartje voor die flightmodes is verder de enige waar ik tijdens de vlucht regelmatig mee speel, de rest komt uit de stuurknuppels. Als ik hard vlieg moet ik kleiner stuurbeweginen maken en Vice -versa. Zou houd ik ook ‘gevoel’ met wat de kist doet want hoog in de lucht kan er veel meer wind staan waardoor je vliegsnelheid lastiger in te schatten is. Dan wil ik mijzelf niet ook nog bezig moeten houden met welke uitslagen ik nu eigenlijk gebruik, ik zie zelf wel of hij sneller reageert op wat ik loop te hengelen.

    Voor mij is dus die hele mogelijkheid van expo en dual-rate tijdens de vlucht aanpassen totaal onnodig. Ook op mijn sleep-kist heb ik geen enkele behoeft om in de sleep-fase met andere uitslagen te werken dan in de los-vlieg fase. Dit had ik wel geprogrammeerd maar dat beviel mij totaalvoetbal omdat de kist totaal anders ging reageren en daar had ik grote moeite mee
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het ligt genuanceerder.
    Dual rate bepaald de maximale slag. (Lineair)
    Exponentieel bepaald de gevoeligheid van de stick in het middengebied. (Logaritmisch)
    Zo is het ontworpen in de basis.

    Ik gebruik in al mijn modellen dual rate en expo.
    Dual rate pas je bijvoorbeeld toe om gedurende normale vlucht kleine uitslagen te hebben zodat je nauwkeuriger kunt sturen. Expo gebruik ik erbij om het middengebied van de stick nog ongevoeliger te maken waardoor je exact recht kunt vliegen / nauwkeuriger kunt sturen. (Hanno Prettner o.a. was een van de bedenkers van dual rate en expo)

    De grotere uitslagen (dual rate) gebruik ik bijvoorbeeld voor een snaprol of spin. Ook hier expo, zodat het middengebied van de stick minder gevoelig is.


    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    En dus adviseer ik expo te gebruiken, en geen rates.

    Natuurlijk kun je rates gebruiken om je maximale slag te beperken. Maar hou het nu simpel voor de beginner hier.
    Stel je servos in zodat die hun maximaal gewenste slap hebben die je OOIT wil gebruiken.
    Gebruik expo om de 'rates' bij kleine uitslagen in te stellen.
    Geef je toch grote stickinputs, heb je automatisch je '100%' rates ter beschikking.

    En kun je lekker leren vliegen.

    Ik raad overigens iedereen aan gewoon een schuimpjevte kopen en zelf te vliegen, zonder instructeur. Leer je het snelst van.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dual rate zet ik altijd op een schakelaar, rol en hoogte apart op een schakelaar.
    Dat doe ik altijd bij een nieuw model, dan kan ik als ie te nerveus is de schakelaar omhalen en is ie rustiger.
    Eigenlijk is het zo dat dual rate een dubbele uitslag is maar iedereen gebruikt het om te verkleinen.
    Expo is bij veel modellen een must.
    Als je langzame dingen vliegt dan kan je zonder maar zodra iets wat gevoeliger word op de roeren heb ik graag een beetje expo.
    Sommige kunstvluchtvliegers hebben er 40% opstaan, dat vind ik te sompig vliegen, 20% is vaak mijn maximum.
    Als instructeur zette ik ook altijd wat expo bij de leerling in zijn model.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Voor een beginners trainer heb je inderdaad geen dualrate nodig. Een dergelijk model vliegt rustig zijn rondjes. Grotere of kleinere uitslagen heb je dan niet nodig tijdens de vlucht.
    Expo kan dan inderdaad helpen om nauwkeuriger te kunnen sturen.
    Indien nodig aileron differentiatie instellen mocht de kist haken in de bocht en / of niet zuiver rollen.

    Mocht je echter een spin willen vliegen met de trainer dan heb je wel de dual rate nodig. Voor het vliegen van een spin heb je grotere uitslagen nodig dan waar je normaal mee vliegt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij Wil had ik dual rate onder een schakelaar gezet toen hij zijn eigen model in ging vliegen.
    Hij vond hem iets te nerveus met de grote uitslagen dus hoppa, schakelaartje om, uitslagen naar 70% en hij vloog heerlijk.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is gewoon domweg ONWAAR...

    Je voelt het verschil tussen dual rate en expo al, als je gewoon van 5% stickuitslag naar 10% gaat, gewoon omdat je respons niet lineair is.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, dat is gewoon verkeerd advies, dat gaat de beginner bij zijn allereerste iets kritischer sololandingen schade opleveren.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Jazeker, mode 2 en ik gebruik ook nog dezelfde sim versie (Phoenix 5.5l) die op de club gebruikt wordt.
    En als ik niet vergeet om een opslagstickie mee te nemen, krijg ik een Phoenix versie van het club veld om op te oefenen.

    Ik moet zeggen dat ik het reuze interessant vind om te lezen hoe de diverse vliegers over het gebruik van hulpmiddelen als dual rate, expo en differentieel denken, lekker leesvoer!

    Groeten, Jan.
     
    Cnn en Justus vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... wacht maar tot ze over de gebruikte bouwmaterialen beginnen... :D :D :D
     
    Cnn en Justus vinden dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat sommige mensen wel of geen expo adviseren ligt aan het model dat ze zelf vliegen.
    Een langzame zwever heb je geen expo op nodig, dat reageert traag.
    Ga je met snellere modellen of kritischere modellen aan de gang dan is het een must.
    Dual rate zet ik bij eerste vluchten altijd op 100 en 70%.
    Na de landing ga ik hem finetunen en kan na een paar keer de dual rate eraf.
    Behalve bij bepaalde typen zwevers, die snel en langzaam kunnen.
    Dan heb ik op speed kleine uitslagen en in thermiek of landing grote uitslagen.

    GJ
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    En aan persoonlijke voorkeur

    Ik vind de schakelaar voor vliegfases, en de sleepkoppeling, genoeg om tijdens de vlucht mee bezig te zijn.

    Op m'n snelle hellingzwevers heb ik dezelfde uitslagen voor laag en hard langs het helmgras janken en voor hoog en langzaam achter de meeuwen aan drijven, en daar land ik ook mee op het strand.
     
  15. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    En ik weet het beter. Echt jongens. Dat is wat jullie met zijn allen doen.
    Proberen te bewijzen dat je het beter weet.

    Erg onprettig leesvoer. Zeker voor een beginner.

    Sorry, zal wel weer aan het trollen zijn.

    Duh.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Zoals hier reeds gezegd, het ligt aan het model waar je mee vliegt.
    Zelf vlieg ik veel met classic f3a modellen. Ik heb mij verdiept in de zender instellingen van o.a. Hanno Prettner, Sebastiano Sylvestrie en Christoph Paysant le roux.
    Allen vliegen hun f3a modellen met gebruik van dualrate en expo. Als je hun zender instellingen overneemt en aanpast op jou eigen voorkeur kun je veel preciezer en nauwkeuriger sturen, de praktijk heeft het bewezen.

    Echter, zoals reeds gezegd, dualrate is lineair en expo is logaritmisch, dat zijn twee totaal verschillende zaken.

    Je kunt het zelfs zichtbaar maken, zet een lange arm (ca 15 cm) op een servo. Laat de servo langzaam bewegen zonder dualrate en expo. Stel vervolgens eerst dualrate en daarna expo in, je kunt het verschil zien als je de servo langzaam beweegt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik probeer niet te ik-weet-het-beteren, alleen uit te leggen waarom ik iets wel of niet gebruik, dat was de vraag van Pompebled toch ook?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Natúúrlijk joh, dat is het... we zijn hier allemaal om elkaar vliegen af te vangen... :rolleyes:

    Nee, jij geeft, sorry dat ik het zeg, gewoon domweg verkeerde info. En dat is erg onwenselijk leesvoer voor een beginner.
    Zeker als je doodleuk 50% expo aanraad of beweert dat Expo en Dual Rate eigenlijk hetzelfde is. Daar kan een beginner niet mee overweg, dat is alsof je hem met een getemde Ferrari op zijn eerste rijles stuurt.
    Dat het JOU ooit gelukt is, soit, ik heb in mijn begintijd ook dingen gedaan die ik niet had moeten doen en waar ik toch mee weg kwam,
    Maar dat is nog geen reden om dat dan maar te gaan aanraden voor een beginner?

    Heeft niks met "beter weten" te maken, maar alles met dat het gewoon foute info is. Je zou ook eens naar jezelf kunnen kijken in plaats van anderen te verwijten dat ze aan het ikweethetbeteren zijn. Waar jij overigens net zo hard aan meedoet.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet gewoon de termen kennen en dan kan je met behulp van de leraar op de club bepalen wat je instelt.
    Het is allemaal persoonlijk.
    Het is ook de taak van de leraar op de club om je dingen uit te leggen.
    Vliegen is meer dan je model in de lucht kunnen houden, het is ook uitleggen hoe je een vliegtuig afstelt, maar ook wat je standaard in je zender in kan stellen.
    Differentiatie is voor een beginner abracadabra en het is beter om dat mechanisch voor elkaar te krijgen dan dat je dat in de zender doet.
    Zelfde met uitslagen, dat moet ook mechanisch goed zijn en dan kan je het finetunen in de computer van de zender.
    Maar dat zijn taken van de instructeur en afhankelijk van het model en de persoon.

    GJ
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  20. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Ik heb geen foute info gegeven. Ik heb onderbouwde info gegeven, feiten, wiskundig uitgelegd en toegelicht, en dan ga jij beweren dat ik foute info geef.

    Dat je het niet met mijn daarop gebaseerde advies eens hoeft te zijngo ahead.

    Rond het midden, daar waar je hoort te blijven met je stick inputs als je rustig cicuitjes wil leren vliegen, IS expo hetzelfde als rates. FEIT.

    Bij volle stickuitslag is expo gelijk aan 100% rates. FEIT.

    Maar ik weet het beter!

    Weer een draadje om zeep van een beginneling, die al lang niets meer heeft aan jullie ellenlange gepalaver, als je het mij vraagt.

    Duh!
     

Deel Deze Pagina