Na de vele mooie en leuke info`s op het forum kan ik niet achter blijven om weer iets van mij te laten horen. Ben dus al een tijd met de bouw van de Akula bezig. Dus hier weer een paar foto`s van de boot. Ben dus da laatste tijd bezig geweest met de detailering van de boot. luiken uitzagen en graveren,wat een secuur werkje is. De volgende stap is het inbouwen van de motor en de 4 servo`s voor de duikroeren, en kijken hoeveel batterijen en amp.ik er in kwijt kan. Denk zo`n 3.5 amp 12v voor de electronica en motor + 3.5 12v amp voor de compressor. Dus op naar de volgende info. Harry.
Hoi danny. Het ingraveren doe ik met een handzaagje.Daar heb ik met een kniptang de top eraf geknipt. Voor het graveren teken ik op schaal het graverende gedeelte af. Een stukje dun messing of aluminium gebruik ik voor het geleiden van het zaagje,en graveer heel voorzichtig op de romp de gravering uit.Het is secuur werk,doe het rustig aan,want je zult wel eens uitschieten. Ook zijn er luiken die ik uitzaag,en van een stuk printplaat een nieuw luik er in zet. Deze kunnen dus ook open. Dus oefening baard kunst. Harry.
Hoi Harrie, als je zo door gaat zoals je nu bezig bent dan wordt het echt een top onderzeeër heel veel bewondering er voor. Ik zal dit zeker blijven volgen.
hallo harry top en heeeeeeeeel erg mooi maak eens een foto van dat zaagje de top er afknippen ???? ik dacht dat het met zo een ijzerzaagje gedaan werdt of een dremel maar met die laatste heb ik minder goede ervaringen het ijzerzaagje vind ik nogal brede gleuven maken groeten raf
Dank alle voor het complimend. Ik gebruik dus een handzaagje waar ik dus de top van af heb geknipt. Men krijgt hier door een scherpere punt. Raf. Je hebt gelijk dat de gleuf breed is,maar voor mijn schaalverhouding kan ik de gleuf van 1 mm wel gebruiken. Als je een kleinere boot,of schaal hebt, is de 1 mm gleuf te groot ,je zult dan een minder breed zaagje kunnen gebruiken. Maar dan is deze ook minder stabiel.Ook heb ik wel eens een heel dun vijltje gebruikt dat ging ook wel goed. In Duitsland,zag ik een model van een Duitse 7c ,deze heeft een plat boven dek. Alde uitsparingen en graveringen waren met computer en plotter uitgevreest.Geweldig mooi. Harry.
hallo moet met dit nieuw speeltje ook kunne het staat reeds binnen alleen moet het nog op zijn plaats geraken maar dat is voor in het weekeinde groetjes raf
Hè Raf, wat nu ga je nu op grotere schaal boten maken en verkopen,wil ik wel direct in in de bestelling doen. succes verder.
hallo ik dacht een klein freesje is makkelijk maar een grote geeft meer mogelijheden en dan zag ik deze en was er direct verliefd op hahahahahaha hier kan een hele romp onder geen probleem meer om vloed gaten te frezen dacht ik zo bij mezelf er is genoeg plaats op de tafel steun om extra steunen te zetten om een romp te steunen alles mooi uitlijnen en dan frezen maar scribing wordt meteen een stuk eenvoudiger met dit toestel niet ?????? groetjes raf
@ Harry: Erg mooi ziet de boot er zo uit! Zeer benieuwd naar het eind resultaat! @ Raf: Leuk stukje gereedschap! Kan jij ooit voor mij wat vloedgaten vrezen aan de achterkant van mijn U-96? Groeten, Joris
In 1 woord een mooi apparaat. En ik nog steeds moederdevrouw overtuigen voor een metaaldraaibankje........ Ik heb ook ooit eens een collega gehad die van dit soort dingen op zolder had. Freesbank,draaibank,kolomboormachine enz...... Die man was net zo'n kunstenaar als Frederick. Alleen de buren waren er niet zo blij mee :wink:
Zeg Raf. Ik staa helemaal :? Paf :? . En als je dus gaat graveren,vergeet dan niet,dit met een èèn milliboortje te doen. Harry.
hallo harry 1 mm gaat moeilijk zijn maar ik heb reeds 100 freesjes van 1.15 mm maar over die 0.15 gaan we niet moeilijk doen dacht ik hahahahaha morgen beton blokken halen ik moet in de garage put een muurtje op trekken van 30 cm breed op 1 meter lang daar de frees anders 30 cm in het nbiets hangt en die roosters die de werkput afdekken die betrouw ik niet met dat gewicht dus muurtje metsen van dubbele betonblokken en dan afwerken met een betonlaagje was dit nog ontopic ????? groeten raf
We weten nu waar we moeten zijn als we wat gefreesd moeten hebben. Met een machine van 1000 kilo moet het zeker lukken. En dan mag er best een freesje breken. En aan de fundering zal het niet liggen hoor. Raf wanneer kan ik de eerste opdracht doorgeven?
hallo rustig aan hoor ze heeft voor het eerst proef gedraait vandaag nadat we ze aangesloten hadden (is het zij of is het hij??) eerst wat kabel getrokken met de nodige zekeringen en stopkontakten en dan met het handboek in de hand en heeeeeeeel voorzichtig proeflaten draaien een juweeltje van een apparaat hoor je haast niet draaien en dan meteen maar terug stop ik heb niet genoeg hydroliek olie dus niets forceren ze draait en alles werkt buiten het geheugen maar daar wordt aan gewerkt nu nog wachten tot de betonnen sokkel hardt is en dan kan ze in de juiste richting vastgezet worden ze moet nog 1/4 draaien en van de pallet af want nu staat ze echt wankel op die stukjes hout groeten raf
Maar de opdrachten kunnen richting As komen? je moet het toch nog leren dus................ Opdrachten.
mooi machientje, maar laten we het draadje ntopic: houden want het ziet er allemaal zeer mooi uit, en het zou zonde zijn dat dit draadje werd overspoeld met andere info. hoe staan de vorderingen eigenlijk? groeten gertjan
We zijn al weer een stukje verder met de bouw van de Akula. Er zit deze keer meer werk in dan ik had gedacht. Komt ook mede dat voor ik nu wat ga inbouwen,of zagen of solderen,drie keer na denk en bereken dat het goed komt. Anders moet ik later er weer veranderingen aanbrengen. Inmiddels heb ik bij festo de nodige onderdelen voor het duik en lucht sisteem besteld en ook al in huis. Was wel even schrikken van de prijzen.Alles is een stuk duurder geworden sinds de Euro. Maar ja wat eigenlijk niet. Ook heb ik al veel electronica en bedrading klaar voor inbouw. Net als in de andere boten heb ik voor de stroom verzorging weer voor het bussisteem gekozen. Dit zijn eigenlijk stroom railzen waar je met stekkers allelei zaken kunt inpluggen. Ze zijn heel gemakelijk te maken. Enwel van stroken messing,dan gaten boren van 2 mm,en verkrijgbaar bij de electronica, stekkerplaatjes kopen en die er in solderen. Je kunt ze zo lang maken als je zelf wild. En dan lijm ik ze aan de binnen zijde van de boot. De volgende faze is bepalen waar de duiktank komt. Ik heb in de boot een voorlopige rails gemaakt,met aan het uiteinde een servp deze rails komt een gewicht,dat de boot net blijft drijfen.Dan kan ik met de zender de servo bedienen,en zo het gewicht verschuifen,en het middelpunt bepalen. Nou tot de volgende udate. Harry.