Akula.

Discussie in 'Duikboten' gestart door harry grapperhaus, 19 jan 2007.

  1. Hallo Gert.
    (Van links naar rechts)

    Op de foto zie je de + en - van 4.8 volt.Hieraan plug ik de accu en laadstroom deze gaat naar een laadplug.
    Ook gaat er van de 4.8 volt een aansluiting naar een aan en uitschakelaar,die de ontvanger aan zet.

    Dan de tweede rij, aan de 12 volt komt de accu aansluiting,en ook weer een laadplug aansluiting.
    Ook een vaste aansluiting naar het compressor-relais.En een aansluiting naar de schakelaar.

    De derderij, 12 volt wordt aangeschakeld achter de schakelaar,of relais.En hier kun je de electronica en andere zaken mee aanschakelen,
    ook de vaartregelaar,multicwiths,enz.

    De vierderij (groen) Kunnen allerlij zaken worden aan gesloten die achter de beveiliging liggen.
    Zoals als de luchtdruk te laag, of geen ontvangst,water alarm.enz.
    Verder heb je zelf de mogelijkheid om te expermiteren.

    Ik heb voor dit bustisteem gekozen.Dat voor jaren geleden toen ik met deze hobby begon, ik de stroomschakelingen alle met kroonsteen
    aansloot.
    Moest je dan weer iets loshalen,dan moet de kroonsteen weer losgeschroeft worden en ook de draden die niet losmoeten.
    Bij het bustisteem maak je los of vast wat nodig is.



    Grt;Harry.
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Hier weer een update van de in aanbouw zijnde Akula.

    Eerst heb ik alle onderdelen los in de boot geplaatst,zodat hij kon varen en duiken.
    Aan de waterkant is eerst de boot uitgetrimt met lood,er moest ongeveer zo`n 5 kilo lood
    bijgetrimt worden.Ik had in de boot hier al plaats voor gereserveerd.

    De eerder uigeballanseerde ballast tank bleek bij de eerste duik voor 95% goed te zijn geplaatst.
    Met een paar gram lood voor en achter bleef de mooi horisontaal aan de waterlijn.
    Ik wist toen genoeg waar de rest van het lood geplaatst moest worden.

    Zo werden alle onderdelen er weer uitgehaald.Het resteren lood werd zo diep mogelijk op de bodem geplaatst.
    Daarna kon ik gaan "vast" inbouwen van alle onderdelen.
    Op de foto`s voor zover het resultaat tot nu toe.
    Ben nu met de piroscopen en radar e.z.v bezig.

    Tot de volgende update blub blubpers .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    grt; Harry.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Harry,

    Ziet er weer prachtig mooi strak en gedetaileerd uit zeg :worship: Complimenten!!

    Waar dienen die messing 'snorkels' voor? Ontluchtingen voor de tank?
     
  4. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Harry,

    Dat ziet er zeer professioneel uit, mooi hoor
    met het persluchtinstallatie

    Gr. Rob
     
  5. Guest

    Guest Guest

    Hoi lex.

    De messingbuis met de stiropordrijver heeft de volgende funktie.
    Als de boot boven water is kan er lucht aangezogen worden voor de compressor.
    Deze lucht gaat via een slang aangesloten aan de onderkant van de messingbuis in de boot naar een medicijnpotje.
    Dit is gedaan als er toch nog waterdruppels worden aangezogen deze worden opgevangen in deze pot.

    Als de boot gaat duiken,dan sluit de drijver met een zachtrubber de inlaat af.Voor de veiligheid zit er onder de drijver een klein magneet.
    Deze schakeld een reedcontact in,en geeft aan de compressor-electronica info, dat als er te weinig vooraad-lucht is de compressor kan gaan draaien.Dit kan dus alleen boven water.
    De info met de reedcontact gebruik ik ook bij de Walrus,omdat een paar jaar geleden de Walrus boven water kwam om lucht te draaien de drijver bleef hangen op de afsluiting,en de compressor ging draaien zonder dat hij lucht kon aan zuigen.


    De Achterste buis is voor de ontluchting van de ballasttank,dit gaat via twee festokleppen.
    De buis is als een sifon gemaakt,zodat er altijd lucht in blijft.

    Dank voor jullie complimenten.

    Harry.
     
  6. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Harry,

    Tja, ben dus niet de enige die snel kan bouwen. Het ziet er prima uit, maar dat is met al jouw modellen!
    Het wekt wel een bepaalde jeuk op, om te BOUWEN!!!!!!

    Die zien we dus bij de volgende subsail wel weer voorbij varen...............

    Douglas
     
  8. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er supermooi uit zover ik kan oordelen. ik kan alleen de laatste foto's zien. ga je het onderste richtingsroer nog vergroten??? ik zie tot nu toe bij elke akula dat hij een hele grote draaicirkel heeft.
     
  9. Robert.

    Het onderste richtingsroer is al enigsinds vergroot.
    Ik denk dat de boot in het voorjaar gereed zal zijn,en als dan blijkt dat de boot een te grote draaicirker heeft ??
    Dan zal ik wel zien wat ik aan het roer zal veranderen.
    Dus maar even afwachten dus.

    Ben nu bezig met de pirescoop luiken op de Seal.Deze gaan open voor dat de pirescopen en masten naar buiten worden geschoven.
    en ook omgekeerd.
    Ben nu zover dat het er redelijk goed uitziet.Als alles goed werkt komt er wel weer een foto op de site.

    Grt:Harry.
     
  10. Akula torenluiken

    Update Akula.

    Al een hele tijd aan het expirimiteren met de luiken op de toren van de Akula.
    Deze gaan namelijk open als de masten omhoog gaan,en weer dicht als de masten zijn
    ingetrokken.
    [​IMG]
    Het is zo dat je deze constructie zo moet maken dat als de luiken open zijn,de masten dan pas uitgeschoven kunnen worden.En dan mogen de luiken niet dicht gaan.
    De luiken gaan weer dicht als de masten weer ingeschoven zijn.
    Maak je op de luiken en de masten geen beveiliging,dan loop je het risico dat de zaak vast loop.

    Ik hab al een constructie gemaakt met een servo,maar dit liep niet naar mijn wens.
    Wilde de constructie in eerste instantie niet met luchtcilinders maken,omdat dit een veel duurdere oplossing is.
    Maar uiteindelijk ben ik hier toch weer op terug gekomen.

    Heb de constructie zo gemaakt.

    Twee messing assen lopen door geleidebussen,daarop zitten tandwielen,deze zijn verbonden met messing assen aan de luiken.
    [​IMG]
    En via een festo cilinder met een uitslag van èèn centimeter weer aan een as bevestigd.
    Deze festo cilinder schuift de luiken open en dicht.

    Hoe heb ik de beveiliging gemaakt.

    De meeste Festo cilinders hebben een zuiger die magnetisch is.
    Men gebruikt dit magneet als electroniche informatie.
    Dit heb ik dus ook zo gemaakt.

    Op de cilinders die de luiken en de masten bedienen zitten reedcontacten.
    Heb een kleine print gemaakt met And en Nand poorten en twee tip 130 en wat weerstanden,en de informatie van de reedcontacten,worden twee festo kleppen gestuurd.
    [​IMG]
    En wel zo dat als de luiken open zijn,de festoklep voor masten omhoog wordt vrijgegeven.
    En als de masten omhoog zijn,de festoklep voor luiken dicht,wordt geblokkeerd.
    Deze constructie functioneert goed.
    [​IMG]
     
  11. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Was het niet makkelijker geweest om een mechanische contructie te maken waarbij de periscopen bij het dichtgaan tijdens die laatste halve centimeter in de toren de luiken dichttrekken met een palletje en dat ze door een veertje worden opengeduwd zodra de periscopen omhoog gaan?
    Als er iets kapot gaat gaan ze automatisch open (de "rust" of "ontspannen" toestand is namelijk de geopende toestand) en het scheelt weer een bom duiten aan luchtdruk electronica en onderdelen.

    Ziet er iig wel mooi uit die luiken
     
  12. Luiken

    Daar heb je wel gelijk in.

    Het had ook wel eenvoudiger gekend,met plaatjes en veertjes.
    Heb ik ook uitgeprobeerd,maar werkte niet perfect.
    Je moet natuurlijk wel net op de juiste constructie uitkomen die wel goed werkt.
    Nou ja,ik was dus toch weer met de duurste oplossing gekommen,want ik ben nu èènmaal
    gek op perslucht en electronica.
     
  13. P.B

    Raf Ja hebt een P.B tje.
    Harry.
     
  14. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Tja, zo'n constructie als deze uitdenken achter de PC is natuurlijk makkelijk, het ook daadwerkelijk werkend fabriceren is een tweede. :p
     
  15. Het enige wat ik met de pc doe is een schema maken voor de electronica.
    Kan ik het altijd zo weer oproepen vooral als ik moet zoeken naar de kleurcode van de draden.
    [​IMG]

    Grt:Harry.
     

Deel Deze Pagina