Albatros DVa 1/3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door njisa, 7 dec 2018.

  1. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    ps Maiden Flight heeft reeds op 14 september plaatsgevonden., met goed resultaat. daarover later.

    Ten aanzien van de motorkoeling: nadat het toestel vliegklaar gemaakt was, is het wel nodig om eerst de motor op het toestel af stellen, tja hoe krijg ik het toestel naar het veld. tja hij is wat aan de grote kant.
    Het vervoer van het toestel met een gehuurde aanhanger naar het veld.
    Bij temperatuurmetingen met een infraroodmeter bleek de cilindertemperatuur tegen de 200°C uit te komen en is verder gestopt met de runs.
    De aanwezige experts konden niet direct vertellen hoe hoog de cilindertemperatuur maximaal mag worden maar algemeen werd aangenomen dat dit toch aan de hoge kant was. Hierop thuis enkele runs uitgevoerd.
    De start zonder motorkap (motorkap bestaat uit een bovendeel samen met de motordummy en een onderste deel motorkap) temperaturen bleken ook weer gemeten met een infrarood temperatuurmeter rond de 165°C uit te komen.
    Na eerst het onderste deel motorkap weer aan te brengen bleek de temperatuur tegen de 220°C aan te lopen. Zo hoog laten oplopen omdat ik wilde weten hoe hoog de temperatuur überhaupt zou worden, Plots viel de motor stil en er zat geen beweging meer in. de propeller was niet meer te verdraaien. Oei, motor dan toch vast gelopen door de hoge temperatuur? Met veel zweet de motor uitgebouwd. Een vriend E.M. opgebeld, het verhaal verteld. Nadat hij de motor bekeken had bleek de bevestigingsmoer van de v-snaar poelie los te zijn en vast tegen het achterhuis zat. Pfff geen vastloper maar "gewoon" een loszittende moer. Deze alsnog op een juiste manier vastgezet en de motor verder beoordeeld was als zijnde zo goed als nieuw zonder enige aantoon van de eventueel te hoge temperaturen, de motor weer ingebouwd. Het weten van de cilindertemperatuur is wel wenselijk waardoor ik een MT 300 van Jeti heb ingebouwd. de 2 voelers zitten rond de bovenste koelrib direct boven de uitlaat (hoogst mogelijke punt) en rond de koelrib onder de uitlaat. Daar de temperatuur sowieso te hoog was, is er een opening in de onderste deel motorkap gemaakt. Na runs bleek de temperaturen zich maximaal ca 175°C (met gehele motorkap geplaatst) Hierop de motor op het toestel afgesteld. Wel moest enige malen de spanning van de V snaren bijgesteld worden daar deze zich toch rekken (langer worden.De temperatuur van de V-snaren worden gesteld tot ca 100°C. Temperatuur ter plaatse is hoger, dus rek door een temp van meer dan 100°C? Bij de poging om de Maiden Flight te maken, bleek de motor niet meer te starten door het rekken van de v snaren en niet meer kunnen bijstellen van de spanning op de riemen. Dit was de 2 set v snaren waarvan de rek dusdanig groot waren dat er niet meer bijgesteld kon worden. Hierop heb ik een 2mm opvulplaatjes geplaatst onder de vertraging waardoor er weer gesteld (spanning op de riemen) kon worden gezet. Problemen opgelost klaar voor de Maiden. inbouw ZG62 mmet vertraging.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Helikapoter, ISOLA2, serge pot en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
  3. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    uiteindelijk toch tevreden over de "Schlundt", had mijn twijfels m.b.t. de v snaren, na diverse vluchten houden deze toch goed. De nieuwe v snaren zijn iets breder en liggen dus beter in de poelie. De "Schlundt" voor dit model is ruim voldoende, n looping zit er misschien na een flinke aanloop wellicht in, maar of dit voor dit soort toestellen de bedoeling is? Zoals je op youtube kan vinden zijn er meerdere toestellen met de "Schlundt" uitgerust bv Fokker D VII en vliegen er ook goed mee. Mooi rustig of snel langsvliegen geeft mij kik. Wellicht komt er nog een mogelijkheid om samen met de Albatros van Norbert Simons te vliegen, lijkt mij wel zo gaaf.
    Zijn Albatros is ook uit de stal van J Wonneberger met eenzelfde "Schlundt".
     
  4. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Goed te horen. Dank voor deze info.

    Zelf heb ik gistermiddag ook een JW-Flugmodelle Albatros DV van Jörg Wonneberger besteld. Mag even geduld hebben, momenteel iets van drie maanden lever/productietijd.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2023
  5. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
  6. 4Unlimited

    4Unlimited

    Lid geworden:
    16 apr 2021
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Lichtenvoorde
    Stap #1
    Ontvang bestelling:
    2023-04-20 12.29.19a.jpg
     
    jmk1, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  7. njisa

    njisa

    Lid geworden:
    21 okt 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Buchten
    hiermee ga jij veel plezier aan beleven.:banana:
     

Deel Deze Pagina