Albatros DVa (Proctor enterprises)

Alexander,

Hoe heb jij de ammo-boxen gemaakt?
Balsa met lithoplaat erover?
Afgesteund op hulpligger?
Ik kom er niet helemaal uit, kun je een aanvullende foto in het draadje zetten?
Ik zie dat het lijkt alsof je onderdeel 123 en 333 anders heb geschuurd dan ik van de tekening kan afleiden. Klopt dat?
Dank

Joris

Joris

Gewoon van balsa afm 75x140 mm voor de patroon magazijn houders ( ik heb 80 mm breed maar achteraf hadden ze beter 75 mogen zijn )
Voor de opvang magazijn 70x160

img1196int.jpg

Volgens mij heb ik 123/333 volgens tekening gemaakt.

img1299int.jpg

Inbouw van de magazijnen, verlijmd tegen elkaar en tegen de spant. ( zie foto )
Het geheel is wel krap op elkaar, en de houten afvoerkanaal zijn te ruw en niet geheel op schaal. Ik heb het er maar mee gedaan.

img1298int.jpg

Op dit moment ben ik begonnen aan de spandraden met vleugels voor te monteren, dat is echt de allerlaatste klus voordat ik begin met indekken.
Ik wilde eerst zeker weten dat alles past en klopt voordat ik ga indekken.

De scharnieren met een klein koper buisje geklonken

img1297int.jpg

Je verwacht het niet op deze site, maar veel (detail) foto info over diverse ww1 toestellen.

Wingnut Wings

Dank voor aanvulling, ik was weer veel te moeilijk aan het meten met bakjes, etc.
Ja, je hebt 123 en 333 volgens tekening gemaakt, op deze foto's zie ik .

Joris

Laatst bewerkt:
Zo even weer een update

De bedrading is achter de rug, het was even wat uit zoek werk hoe het op het veld wat makkelijk in elkaar kan gaan worden geschroefd.
Met een inbus maat ( M3 ) moet het nu lukken.

img1300int.jpg

Wat details

img1301int.jpg

img1303int.jpg

Nu nog even aan geven waar de hoogte besturing draden door de romp komen, tijd rovend klusje wat in een keer goed moet gaat.

img1361int.jpg

NU dan het "grote" werk, het aanbrengen van de houten buiten huid.
Helaas moet er van achter begonnen worden wat meteen ook de lastige kant is met allemaal verschillende rondingen.

img1378int.jpg

De Rudder geeft wel de nodige problemen, tijdens het folieen trekt alles krom met een beetje belijd heb ik nu de boel zo goed als recht, echter de punt ( waar nu de steun houtje tussen zit ) blijft naar beneden staan.
Dat word nog even puzzelen.

img1379int.jpg

img1380int.jpg

Daar was ik bij mij ook bang voor, maar is niet gebeurd.
Waarom weet ik niet.
Het aanbrengen van de rompbeplanking is wel erg leuk werk, maar zoals je al aangaf, het begin is erg lastig.

Op de bovenste foto lijkt het erop dat je het kielvlak wat kan uitvullen om de spleet evenwijdig te maken. Je hoeft dan niets aan het richtingroer te veranderen en van het kielvlak blijft dan ook de boog aan de voorzijde gelijk.
Kan je het richtingroer nog loshalen ivm de onderste foto? Dan zou je hem op de werkbank recht vast kunnen klemmen en de bekleding opnieuw verwarmen.

Ga je de beplanking van de romp doen als het voorbeeld in het begin van dit draadje?

Grt, Ram6

Rudder met veel geweld ( verf brander en diverse spalken en wiggen ) voor 95% goed gekregen laatste 5% misschien inderdaad de kiel vlak aanpassen.

Onderkant achterkant zit er op wat redelijk recht toe recht aan was.
Nu de bovenkant, anders dan je zou verwachten komt het middenstuk als laatste bij de orgineel is dit ook zo, waarom is me onduidelijk.

img1384int.jpg

img1383int.jpg

img1385int.jpg

Even een snelle update met een vraag

Het beplanken gaat meer tijd in zitten dan voorzien, had graag na de kerst vakantie klaar geweest maar ben pas op de helft, plankje eerst met transparante papier afschrijven plankje maken schuren plakken en wachten voordat houtlijm droog is voordat de volgende gemaakt kan worden, 4 per dag max.

img1388int.jpg

img1389int.jpg

img1392int.jpg

Ik ben nu bij de onderkant voorzijde gekomen waar de uitlaat door moet
Kan de setup zoals op de foto staat, dus dat de twee uitlaat slangen naar een worden geleid? er hoeft dan maar een gat door de onderkant
bvdank voor het advies
Alexander

img1393int.jpg

Ik ben geen expert, maar denk dat je er voor moet zorgen dat het gat-oppervlakte van de enkele pijp gelijk/groter is dan 2 x uitlaat-gat-oppervlakte, anders is het hetzelfde als je uitlaat dicht knijpen.

In plaats van een Y stuk, kan je de koper buisjes waar de flexpipe in steekt, ook tegen elkaar aan solderen en dan een stukje tot pijp gebogen plaat er op solderen. Zo ...

---------------------------------------
=========
=========
---------------------------------------

... als je begrijpt wat ik bedoel.

Ben het met Henry eens dat het gat waar de twee flexibele buisjes in uitmonden ook twee keer zo groot moet zijn!
Zou wel als ik jouw was een proefopstelling maken en het in de praktijk uit proberen!
Op deze manier kan je gemakkelijk een beetje experimenteren of de motorloop optimaal is en als het moet een beetje aanpassen!

Mvgr hans

Ik heb met de Enya altijd(3x..) 2 uitlaten naast elkaar in 1 pijp gezien met de uitmonding aan de onderkant vd romp. De pijp van messing oid waar de dempers in hingen. Zie ook de DVD die ik je stuurde.

Groet

Joris

Ik ben geen expert, maar denk dat je er voor moet zorgen dat het gat-oppervlakte van de enkele pijp gelijk/groter is dan 2 x uitlaat-gat-oppervlakte, anders is het hetzelfde als je uitlaat dicht knijpen.

Mmmmm kweenie,
zolang de beide uitlaatslagen maar ná elkaar plaatsvinden zal het geen probleem zijn,

gr.

Frank

Het antwoord,
To tune the engine you need to be able to hear the sound from each cylinder. If you combine the exhausts you may find difficulty in tuning. We would not recommend this.

Dat leek mij ook, heb er maar een mailtje aan Laser gewaagd.

Ja, maar je engine tunen, dat is toch dat je een resonantiepijp er op zet die je dan heen en weer moet schuiven om de juiste lengte/afstelling te vinden? Jij wilt alleen maar van je 2 pijpen, 1 pijp maken. Volgens mij is het geen antwoord op je vraag.

Edit: Oh nee, ze bedoelen met tunen het gewone afstellen waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Om alle problemen voor te zijn heb ik maar besloten om alle twee de uitlaten naast elkaar maar iets uit te laten steken.
Betrouwbaarheid staat boven aan, schaal getrouw moet maat even wijken.
Bij deze Albi zitten ook twee buizen door de romp, bij mij worden alleen iets groter

dsc0028int.jpg

Ja, maar je engine tunen, dat is toch dat je een resonantiepijp er op zet die je dan heen en weer moet schuiven om de juiste lengte/afstelling te vinden? Jij wilt alleen maar van je 2 pijpen, 1 pijp maken. Volgens mij is het geen antwoord op je vraag.

Edit: Oh nee, ze bedoelen met tunen het gewone afstellen waarschijnlijk.

Back