Afgelopen maanden flink aan het leren CAD tekenenen en CNC frezen. Nu bijna een eerste versie klaar! Of het gaat vliegen

Mischien leuk om het eea te delen. De afmetingen en profiel is van Elf gecopieerd,
Het AG12-13-14 profile verloopt soepel over het vleugeltje heen. Ik hoop dat de AG12 als rootrib is! Anders ben ik de pineut.
De eerste vleugel ontwerpen waren belabberd en de vleugel kon makkelijk rotereren. Toen besloten een versie te maken met het inboxen met 1mm balsa. Jammergenoeg geen koolstof staafje als neuslijst meer!
Wat cijfertjes:
- Ribben en Webbing 1.5 mm -
erg fijntjes en dunnetjes en kunnen makkelijk breken. Misschien een volgende versie 2 mm en minder ribben)
- Indekking 1mm
Het bouwen is een beetje moeilijk. Vooral de bovenste beplanking uitrichten en lijmen op de hoofdligger. Volgende versie ga ik de hoofligger 0.1-0.2mm dieper leggen zodat ze vlak liggen. Je kunt makkelijk krom bouwen. De achterlijst ha ik de volgende keer vastlijmen op de tafel.
De bovenbeplanking gaat over de Rip aan de tip. De onderste beplanking gaat tot tegen de Rip aan de tip. Als compensatie loopt de onderste ligger wel door (sleufje in rip aan tip).
Als Peg versteviging vul ik de ruimte tussen de beplanking op met reststukjes balsa.
Het voelt zonder bekleding redelijk solide aan hopelijk gaat het werken!
- Neuslijst 5*5mm balsa met profieletjes voor te schuren
- Achterlijst en Hoofdligger 0.5*5mm koolstof.
De achterlijst is een leuk concept het is echter de vraag of dit concept gaat werken. Het heet totaal geen structurele bijdrage.
- Rompje 1.5mm triplex 1.5mm beplankt.
Veel concept gecopieerd van Decker planes! Staartboom zit vast met drie kleine frames. Hopelijk sterk genoeg!
- Stabilo Kielvlak 2.5mm.
2.5mm oogt erg lomp en dik. Misschien een volgende versie 2mm. Scharnieren met vier stukjes glasvezel ingesneden in balsa. Deze dikte gekozen omdat ik bang was dat ik de veertjes niet geinstalleerd krijg.
- Romp 6mm koolstof.
Nu het toestelletje verder afbouwen! Ben benieuwd of het vliegt. Helemaal bang ben ik of het een zwiepertje kan verdragen!

Gr,
Vince
Bijlagen
Laatst bewerkt: