ALF DLG

ALF.jpg
ALF DLG 1.JPG
ALF DLG 2.JPG
ALF DLG 4.JPG
ALF DLG 6.JPG
ALF DLG 7.JPG
Hallo allemaal,

Afgelopen maanden flink aan het leren CAD tekenenen en CNC frezen. Nu bijna een eerste versie klaar! Of het gaat vliegen :) of zinken :( weet ik niet!

Mischien leuk om het eea te delen. De afmetingen en profiel is van Elf gecopieerd,

Het AG12-13-14 profile verloopt soepel over het vleugeltje heen. Ik hoop dat de AG12 als rootrib is! Anders ben ik de pineut.

De eerste vleugel ontwerpen waren belabberd en de vleugel kon makkelijk rotereren. Toen besloten een versie te maken met het inboxen met 1mm balsa. Jammergenoeg geen koolstof staafje als neuslijst meer!

Wat cijfertjes:

- Ribben en Webbing 1.5 mm -
erg fijntjes en dunnetjes en kunnen makkelijk breken. Misschien een volgende versie 2 mm en minder ribben)

- Indekking 1mm
Het bouwen is een beetje moeilijk. Vooral de bovenste beplanking uitrichten en lijmen op de hoofdligger. Volgende versie ga ik de hoofligger 0.1-0.2mm dieper leggen zodat ze vlak liggen. Je kunt makkelijk krom bouwen. De achterlijst ha ik de volgende keer vastlijmen op de tafel.

De bovenbeplanking gaat over de Rip aan de tip. De onderste beplanking gaat tot tegen de Rip aan de tip. Als compensatie loopt de onderste ligger wel door (sleufje in rip aan tip).

Als Peg versteviging vul ik de ruimte tussen de beplanking op met reststukjes balsa.
Het voelt zonder bekleding redelijk solide aan hopelijk gaat het werken!

- Neuslijst 5*5mm balsa met profieletjes voor te schuren

- Achterlijst en Hoofdligger 0.5*5mm koolstof.
De achterlijst is een leuk concept het is echter de vraag of dit concept gaat werken. Het heet totaal geen structurele bijdrage.

- Rompje 1.5mm triplex 1.5mm beplankt.
Veel concept gecopieerd van Decker planes! Staartboom zit vast met drie kleine frames. Hopelijk sterk genoeg!

- Stabilo Kielvlak 2.5mm.
2.5mm oogt erg lomp en dik. Misschien een volgende versie 2mm. Scharnieren met vier stukjes glasvezel ingesneden in balsa. Deze dikte gekozen omdat ik bang was dat ik de veertjes niet geinstalleerd krijg.

- Romp 6mm koolstof.

Nu het toestelletje verder afbouwen! Ben benieuwd of het vliegt. Helemaal bang ben ik of het een zwiepertje kan verdragen!

ALF.jpg

Gr,

Vince

Bijlagen

• ALF 1.jpg
    ALF 1.jpg
    273,3 KB · Weergaven: 278
  • ALF 2.jpg
    ALF 2.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 236
  • ALF 3.jpg
    ALF 3.jpg
    125,1 KB · Weergaven: 242
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik gebruik CAMBAM en MACH3 met een KK1000s freesmachine van CNC4All. De freesmachine eigenlijk op gevoel gekocht. Ik dacht eerst aan een stepcraft maar uiteindelijk gekozen voor de KK1000s. Voor CAD ben ik nog zoekende. Erg veel twijfels heb ik gehad of de keuze van de KK1000s goed was. Maar uiteindelijk ben ik tevreden over de freemachine.

Jammergenoeg heb ik wel de grenzen opgezocht met dit project. De details zijn erg klein voor dit toestel. Maar het gaat nèt (net of niet bedoel ik).

Nice!

Vleugelachterlijst gaat wel goedkomen denk ik. Bij vrijevlucht-modellen worden er zelfs trapezium-vormige lijsten gebruikt.... Loopt het profiel mooi door.

Waarom heb je de werp-blade voorzien van gaten?
Die dingen krijgen veel te verduren! En volgens mij hetlpt het aerodynamisch ook niet...

Zie nu de foto's pas.. Je hebt er al één gebouwd! Petje af. Super strak zeg.
Let ook op bij de stabiloverbinding aan de romp. Mag best stevig zijn.

ALF Stabilo.jpg
Thank You.

Dankjewel voor de input.

De gaten gaan dan weg! Ik heb nog niets gefreesd. Zou 1.5mm GFK voldoende zijn voor dit kistje?

Stabilo bevestiging is inderdaad tricky. Was op dit concept gekomen vandaag, de triplex steekt ook door de balsa, samen met CFK buis vormt het een constructie. Ik ben geen prof constructeur, maar volgens mij is de lijmverbinding tussen de triplex en de CFK het meest gevoelige punt.

Ziet er allemaal strak uit.
Voor een 1m model-werpblade zal glasvezel plaat het misschien wel houden. Voor een full size kist is het slap.
Misschien eens kijken wat er bij een 'Elf' geleverd wordt.
Stabilobevestiging kan ook wel denk ik. Het lijkt mij jammer dat de plaatjes zo prima staan om de krachten op te vangen, maar meteen ook dwars op de wind.
Achja aanpassen kan altijd nog. Vliegen zal het best!

Wat is de spanwijdte eigenlijk?

Prachtig vleugeltje zeg!!! Ik vind de box echt top zo!

Ik vraag me af wat gewicht betreft je het stabilio niet beter zoals bij de MIMI bevestig?

Een gram achter in is snel 5 voor in

Ben erg benieuwd naar je eind gewicht en hoe het vliegt!

Succes!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Spanwijdte is 1meter. Ik zit nu op 130 gram onbekleed (incl: servo's los erin, 350mAh 1s, en 10 gram lood erbij (voor ontvanger compensatie).

Misschien valt er nog wat te smokkelen, inderdaad in de tail sectie valt te verbeteren. Ik zit teveel te denken als CNC man :rolleyes:. Nu wil ik alles proberen te ontwerpen :cool:! Makkelijker is natuurlijk een stukje balsa te schuren aan de romp gewikkeld in schuurpapier!

Het spannende is of het vliegt en een zwieperd aankan! Daarom knutsel ik maar meteen een versie in elkaar. Ik ben geen ervaren eigen bouwer van toestellen. Misschien klopt het concept niet! Ik heb de neiging te blijven tekenen.

Nu nog wachten op wat componenten en naar de viswinkel.

Gr,

Na een korte blik op je prachtige tekening zie ik 3 aandachtspunten.
1, werpstift. is al genoemd hierboven
2. Stabilomount. Zal stevig genoeg zijn zo echter levert het op deze manier wel heel veel weerstand
3. De pook loopt naar mijn idee niet ver genoeg door in de romp. Op deze manier zal hij na een paar krachtige worpen er uit breken. Laat hem doorlopen tot in de spant onder de neuslijst.

Na een korte blik op je prachtige tekening zie ik 3 aandachtspunten.
1, werpstift. is al genoemd hierboven
2. Stabilomount. Zal stevig genoeg zijn zo echter levert het op deze manier wel heel veel weerstand
3. De pook loopt naar mijn idee niet ver genoeg door in de romp. Op deze manier zal hij na een paar krachtige worpen er uit breken. Laat hem doorlopen tot in de spant onder de neuslijst.
4 De beplanking aan de tip krijgt nagenoeg geen support meer van de ligger wat 1 mm balsa dan wel heel fragiel maakt. Een liggertje wat met de beplanking mee naar achteren buigt geeft dan veel meer stevigheid.
En al eerder genoemd die stabilopylon is een grote remklep en moet echt anders. Simpel een balsa blokje geschuurd in profiel levert zo 500% minder weerstand.

Geweldig Dankjewel voor de mooie input.

Voor een eventuele volgende versie gaat de stabilo bevestiging anders worden.

Voor de tipconstructie, zie ik opeens wat Alex bedoeld. De ligger zou voor een volgende versie oa. iets meer naar achter laten.

De gebouwde tip "voelt" wel stevig aan. De ruimte tussen de beplanking aan de tip heb ik namelijk opgevuld met 2mm reststukjes balsa. Bedoeling is ook nog een glasmatje erom.

Ben benieuwd of het dingetje ook vliegt. Achteraf gezien heb ik wat veel hooi op de vork gehaald. De ribbetjes zijn zo smal en dun :confused:. Het leer traject geeft mij iig veel plezier.

Misschien een maiden dit weekeinde.

Wellicht helpt t om nog een truuk toe te passen:
Carbon capstrips over de ribben!
1 of 1.5 mm breed en 0.1 dik. Een wereld van verschil!
Evt. losse stukjes dunne roofing met ca erop plakken......?

Ik vind dat het hooi keurig van je vork is gekomen! Vliegen met deze zal vast naar meer smaken!
En als alles klaar is roept iedereen hier voor een 'frees-pakket'!

Vleugeltje behangen met standaard Oracover. Deze mooie kleur had ik nog teveel van liggen. Ieder concept voertuig ziet toch een beetje ruw uit!!

Normaal ben ik met bouwen een beetje te mooi bezig (geen kreukelte / deukje hier en daar). Maar ik heb geleerd:

"Na een eerste vluchtje is het (hopelijk) een gebruiksvoorwerp geworden."

Deze kleur had mijn vader ooit geadviseerd. Dan zie je tenminste het toestel als het in een boom hangt!!! Mijn vader is van origine een vrije vlucht vlieger.

Mocht het uiteraard een bouwbaar en vliegbaar project worden zal ik alle tekeningen/bestanden delen! Eerst maar eens kijken of het concept klopt. Bij sucses een aanpaste versie met de advisen verwerkt.

Rode vleugels zijn het best
Thermiek technisch gezien!

( bijgeloof dingetje van de mimi's)

Laatst bewerkt door een moderator:
Een kleine update voor geïnteresseerden.

Ik had de verkeerde keuze voor de staartbuis 0.5*6mm. In lengte richting erg stevig maar qua torsie een ramp. Als noodoplossing heb ik een stuk 3*3mm balsa erin geduwd en CA langs laten lopen. Torsie voor mijn gevoel acceptabel. De manier eigenlijk gejat van Decker planes, ik heb een birdy DS gebouwd waar een dergelijke methode ook is toegepast. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Volgende keer beter onderzoek doen welke staartbuis te gebruiken!

Het toestel laat zich makkelijk optillen aan een vleugeltip zonder merkbaar boorbuiging. De sterkte in lengte richting is niet waar ik bang (twee CFK liggers) voor het torderen wel! Echter torsie "voelt" goed aan maar de praktijk zal het leren!

Hier nog wat fototjes (ik heb ze verkleind hopelijk is het okay voor de systeem administrator!). Ook een foto van de mooie remklep onder het stabilo!

20150803 1.jpg
20150803 2.jpg
20150803 3.jpg
20150803 4.jpg
20150803 5.jpg
20150803 6.jpg

De rompzijkanten zijn die van balsa of zit daar een extra laag triplex in. Als ik het zo bekijk zou de hele achterkant er wel eens achter weg kunnen breken bij een wat stevige worp. Theo had al gezegd dat de rompbuis beter verder door kan lopen. Dat is de lichste en stevigste oplossing.

Back