Hallo,
Als het geen probleem is hier wat voortgang. Al is het voor mijn eigen verslag.
Waar is dat jongetje eigenlijk mee bezig?? Ik ben druk aan het solliciteren en aan het bouwen!
Dit is de tweede keer dat ik dit type vleugel bouw. Ik heb een werkmethode bedacht om hopelijk:

kromme vleugels te voorkomen

Minder of geen ribben te breken

Beplanking beter te laten aansluiten
1)
Ik heb de beplanking gelijmd met middel CA. Een paar druppeltjes laten lopen aan de "binnenzijde van de vleugel". Wel heb ik goed moeten opletten voor de correcte combo's linker en rechtvleugel (inclusief stempel!).
2)
Gaatjes in tekening gemaakt en achterlijst gelijmd op bouwplank met hot lijm. Onder de beplanking op de positie van de webbing leg ik een reststuk 0.5*5mm koolstof. Zo ligt de beplanking wat hoger en sluit de beplanking beter aan bij het bouwen (onderzijde ribben is gewelfd). Opvulling zou wat dikker kunnen zijn volgens mij.
3)
Koolstofspar
door tipribben leiden. Tipribben vastgelijmd. De ribbetjes zijn bijde verschillend eentje is ietsjes kleiner. De koolstof spar een stukje laten uitsteken dan kan de tipafwerking tegen verlijmt worden. Opvallend, de onderste beplanking (heeft ID gaatjes) loopt tot tegen de tipribben de topbeplanking over de tipribben.
4)
Gaten een beetje ruimen voor wingjoint (triplex rib met balsa mesje een beetje geschraapt rond sleufje). Het is niet leuk het erin te persen als de vleugel bijna klaar is, dan duw je alles kaput.
5)
Triplex en dummy rib vastgelijmd aan achterlijst alleen. Let op onder 11 graden hoek gedaan! Dit 11 graden hoekstukje zal ik nog ergens plaatsen in een tekening.
6)
Alle ribben gepositioneerd en vastgelijmd aan de achterlijst alleen.
7)
Tipversterking gelijmd en geschuurd (ruimte maken voor spars boven en onder!).
8)
Webbing droog geplaatst tussen de ribben. Toen met een kleindruppeltje medium CA aan de sparzijde vastgezet. Lichtjes de te lijmen spar/rib naar onder geduwd. Ik ben bij de middelste rib begonnen en toen naar buiten gewerkt.
9) Ik mag niet meer fotojes plaatsen dus meer bla bla. De top beplanking lichtjes omhoog duwen (naalden eerste verplaatsen of verwijderen!) en vastlijmen met een beetje dunne CA (injectienaald). Dan topspar positioneren en zorgen dat deze vlak ligt en op een paar plekjes lijmen met dunne CA. De vleugel kan nu losgemaakt worden. Lijm met voldoende dunne CA de webbing en de onderste beplanking vast. Ga iedere rib langs.
De vleugel tordeert en fladdert nu nog alle kanten op.
Probeer en pas de topbeplaking en schuur eventueel een beetje aan top spar. Beetje dikke CA aan top spar en top beplanking vast gezet. De top beplanking loopt precies over de twee ribben aan de tip. NU wederom met dunne CA topbeplanking vastlijmen aan ribben. Niet met teveel kracht werken en spanning inbouwen (kan misschien krom worden).
10)
Twee vleugel helften links 21gram rechts 24gram (toevallig goed 50% kans toch???). Zelfst zonder neuslijst voelen deze vleugel al zeer torsie sterk. Beide vleugels zijn mooi recht. De proto vleugel (compleet vliegklaar 80 gram) had nog wel wat torsie zonder neuslijst, maar de beplanking wat ook van zachter balsa dacht ik. Ik ben benieuwd wat het eindgewicht wordt deze ga ik met Oralight bespannen.
nb.
Tijdens het bouwen van deze vleugel zijn geen ribben opzettelijk mishandeld of verminkt. Helaas hebben er twee wel een tikje gekregen omdat ik de opvulling onder de vleugel nog niet goed had liggen. Maar naar mijn mening is alles goed te doen.