ALF DLG

Hallo allemaal,

Ten eerste bedankt voor alle nuttige input. Zelf iets knutselen is anders dan een bouwdoos!

Voor de geïnteresseerden hier een tekening van de eerste versie.

Blijft allemaal gehannes, de hoofdligger is circa 5mm naar achteren verplaatst, wordt de vleugel nog steviger aan de tip hoop ik. De ligger sluit nu beter aan bij het dikste punt aan de buitenste ribben :), echter minder mooi bij de middelste :(. Hopelijk is het geen verslechtering, de huidige versie is best stevig (vind ikzelf).

Zoals Frans Bal al waarschuwde "krijg je tipverdraaing als je de ribben op een vlakke ondergrond bouwt?".

In het ontwerp is alles gecentreerd op de koorde. Geluk zij met de domme :rolleyes:: er blijkt nauwelijks tipverdraaing op te treden (0.5 graden of zo). Ook nog op de goede manier zoals ik het begrijp, de tip van de neus rippen wijst naar beneden (negatieve AOA is toch de juiste definitie???). Schetsje staat in de tekening, even opletten, de hoek is hier positief (het schetsje is van de koorde gecentreerde ribben).

De interpolatie van de AG12, 13 en 14 doe ik in het tekenprogramma. Ik trek een soort kous over de ribben en snij dan de vleugel in stukken.

Ik bouw nog een versie. Als ik niet te hart loop te vloeken, door de dunne beplanking en gebroken ribben. Wil ik best andere bestanden delen zodat misschien geïnteresseerden kunnen stoeien. Belangrijk vind ik geen onzin online te zetten. Het moet bouwbaar en leuk vliegbaar zijn. Een nadeel is ook dat het gelaserd of gefreesd dient te worden. Het ontwerp is misschien iets te gelikt voor het oog, indekking gebogen en grappig gevormd rompje en zo. KISS (keep it simple stupid) is misschien beter

Gr,

Vince

Bijlagen

Pfew, eindelijk de eerste stukjes gefreesd (balsa) dit weekeinde. Wat een hoop werk dat tekenen.

Hopelijk past alle (puzzelstukjes) in elkaar! Hoef ik de tekeningen niet aan te passen.

Alle oriëntatiess qua vezels moeten aardig kloppen.

Ik twijfel alleen over de opvulling van de vleugel tip. In deze versie is de opvulling 90 graden gedraaid dan de beplanking. Bij de prototype heb ik gewoon met restjes gevult zonder nadenken :rolleyes: dat lijkt ook te werken.

Het staartwerk heb ik van 2mm balsa quarter grain stukje balsa. Ik had geen andere keus aan balsa liggen het frezen is goed gelukt. Stevig maar hopelijk niet te zwaar en laten de randjes zich goed afwerken.

De ribben zijn gefreesd van best oud balsa (minimaal 10jaar oud denk ik). Sommige planken zijn erg krom maar anderen zijn wel mooi. Heeft Pa gekregen van oud vrije vluchters uit Maastricht. Zij vlogen in het verleden veel in Weert en Arnhem.

20150824_185005 Small.jpg

20150824_144101 Small.jpg
20150824_151422 small.jpg

Vincent
Ziet er netjes uit hoor.
few, eindelijk de eerste stukjes gefreesd (balsa) dit weekeinde. Wat een hoop werk dat tekenen.
Ja het werk verlegd zich een beetje, vroeger een simpele tekening met een potlood en tijdens bouwen veel werk om de onderdeeltjes te maken.
Nu veel tijd kwijt met tekenen, en bouwen, tja het valt nog net niet vanzelf in elkaar (beetje gechargeerd)

:)

Heb er plezier aan!

Probleem is een beetje dat ik wil blijven sleutelen aan alles! Ik zie altijd probleempjes en wil blijven sleutelen.

Nog wat fototjes.

"To start the day: Koffie, witte lijm en balsa. Perfecte combo"
20150824_204749 small.jpg

Triplex is uitgehold tussen vleugel bevesteging. Toen ik eerste het triplex voelde dacht ik: "Dit gezwabber van het hout gaat niet werken". Toch maar even snel een gesloten versie gemaakt. Toen weer gedacht ik ga toch proberen de open versie te maken. Het uiteindelijk resultaat voelt goed en stijf aan (vergelijkbaar als prototype)

"Later op de dag: pure secondelijm, lekkerrrr."

20150825_135120 small.jpg

Beetje zwaar misschien maar ik gebruik de dekselmethode van de heer Decker. 0.8mm staaldraad pennetje en twee stukjes 2mm witte servo doorvoer buisjes. Ben erg gecharmeerd hoe hij dat deed. Jammergenoeg heb ik de optimale maatvoeringen nog niet gevonden :eek:. Maar het werkt :)met een kleine versteviging in de deksel (staat niet op foto).

"Na al die secondenlijm iets van tunnelvisie"

20150825_150043 small.jpg

Rompje dusver. Alle onderdelen passen gelukkig! Jammer genoeg is het stukje achter de vleugel eindlijst 10mm langer geworden (extra gewicht ooknog achter zwaartepunt). Je zou in principe de achterste 20mm kunnen afzagen (indien de rompbuis doorloopt tot voor vleugel). Neuslengte is nu 53mm, ik durfde nog niet korter als de ideale DLG. De MiMi is zelfst maar 43mm! Dat durf ik niet aan, ik weet niet hoed ik met het zwaartepunt nu uitkom. Ben angstig dat er misschien niet gaat werken.

"Rompje geboren (23gram) nu eerst koffie."

20150825_195524 small.jpg

In de tussentijd ben ik niet tevreden over de huidige vleugel beplanking wat ik gefreesd heb. Erg zacht 1mm balsa. Gelukkig heb ik wat harder balsa liggen dus ga ik die proberen.

Het voorstel van Frans Bal zou beter zijn. 1.5mm balsa beplanking. Jammer genoeg kom ik dan in de knoop met rip 19. Die wordt dan erg dun. Een optie zou zijn bijvoorbeeld 1.2mm diep en beplanken en 1.5mm en de rest gewoon schuren. Voor nu ff genoeg, anders kan ik mijn hoofd niet meer stilzetten. Koffie!

:)

Hallo,

Als het geen probleem is hier wat voortgang. Al is het voor mijn eigen verslag.

Waar is dat jongetje eigenlijk mee bezig?? Ik ben druk aan het solliciteren en aan het bouwen!

Dit is de tweede keer dat ik dit type vleugel bouw. Ik heb een werkmethode bedacht om hopelijk:

:eek: kromme vleugels te voorkomen
:oops:Minder of geen ribben te breken
:cool:Beplanking beter te laten aansluiten

1)
Ik heb de beplanking gelijmd met middel CA. Een paar druppeltjes laten lopen aan de "binnenzijde van de vleugel". Wel heb ik goed moeten opletten voor de correcte combo's linker en rechtvleugel (inclusief stempel!).

01_Beplanking Lijmen.jpg

2)
Gaatjes in tekening gemaakt en achterlijst gelijmd op bouwplank met hot lijm. Onder de beplanking op de positie van de webbing leg ik een reststuk 0.5*5mm koolstof. Zo ligt de beplanking wat hoger en sluit de beplanking beter aan bij het bouwen (onderzijde ribben is gewelfd). Opvulling zou wat dikker kunnen zijn volgens mij.
02 Gatem tekening Opvulling.jpg

3)
Koolstofspar door tipribben leiden. Tipribben vastgelijmd. De ribbetjes zijn bijde verschillend eentje is ietsjes kleiner. De koolstof spar een stukje laten uitsteken dan kan de tipafwerking tegen verlijmt worden. Opvallend, de onderste beplanking (heeft ID gaatjes) loopt tot tegen de tipribben de topbeplanking over de tipribben.

04 Tipribben Lijmen.jpg

4)
Gaten een beetje ruimen voor wingjoint (triplex rib met balsa mesje een beetje geschraapt rond sleufje). Het is niet leuk het erin te persen als de vleugel bijna klaar is, dan duw je alles kaput.

05 Gaten ruimen voor GFK.jpg

5)
Triplex en dummy rib vastgelijmd aan achterlijst alleen. Let op onder 11 graden hoek gedaan! Dit 11 graden hoekstukje zal ik nog ergens plaatsen in een tekening.
06 Triplex Dummyrib lijmen 11degr.jpg

6)
Alle ribben gepositioneerd en vastgelijmd aan de achterlijst alleen.

08 Ribben lijmen op achterlijst.jpg

7)
Tipversterking gelijmd en geschuurd (ruimte maken voor spars boven en onder!).
09 Tipversterking lijmen schuren.jpg

8)
Webbing droog geplaatst tussen de ribben. Toen met een kleindruppeltje medium CA aan de sparzijde vastgezet. Lichtjes de te lijmen spar/rib naar onder geduwd. Ik ben bij de middelste rib begonnen en toen naar buiten gewerkt.

10 Webbing droog plaatsen.jpg
11 Webbing lijmen druppeltje aan sparzijde.jpg

9) Ik mag niet meer fotojes plaatsen dus meer bla bla. De top beplanking lichtjes omhoog duwen (naalden eerste verplaatsen of verwijderen!) en vastlijmen met een beetje dunne CA (injectienaald). Dan topspar positioneren en zorgen dat deze vlak ligt en op een paar plekjes lijmen met dunne CA. De vleugel kan nu losgemaakt worden. Lijm met voldoende dunne CA de webbing en de onderste beplanking vast. Ga iedere rib langs.

De vleugel tordeert en fladdert nu nog alle kanten op.

Probeer en pas de topbeplaking en schuur eventueel een beetje aan top spar. Beetje dikke CA aan top spar en top beplanking vast gezet. De top beplanking loopt precies over de twee ribben aan de tip. NU wederom met dunne CA topbeplanking vastlijmen aan ribben. Niet met teveel kracht werken en spanning inbouwen (kan misschien krom worden).

11 Webbing lijmen druppeltje aan sparzijde.jpg

10)
Twee vleugel helften links 21gram rechts 24gram (toevallig goed 50% kans toch???). Zelfst zonder neuslijst voelen deze vleugel al zeer torsie sterk. Beide vleugels zijn mooi recht. De proto vleugel (compleet vliegklaar 80 gram) had nog wel wat torsie zonder neuslijst, maar de beplanking wat ook van zachter balsa dacht ik. Ik ben benieuwd wat het eindgewicht wordt deze ga ik met Oralight bespannen.

15 Weer een dag voorbij.jpg

nb.
Tijdens het bouwen van deze vleugel zijn geen ribben opzettelijk mishandeld of verminkt. Helaas hebben er twee wel een tikje gekregen omdat ik de opvulling onder de vleugel nog niet goed had liggen. Maar naar mijn mening is alles goed te doen.

Leuk project zeg! Tikkie offtopic, maar hoe frees jij je balsa? Ik frees vaak met 1mm twee snijder, feed 800mm/min maar krijg ondanks nieuwe freesjes toch vaak wat rafeltjes langs de snijranden. Sneller of langzamer feeden geeft weinig verandering. Jouw snijranden lijken clean? Of zet je alleen de achterkant van de gefreesde plankjes op de foto [emoji12][emoji12]

Je hebt een mooie passing gemaakt om de drie delen van de indekking te verbinden. Alleen is deze nogal stomp. De verbinding bestaat hoofdzakelijk uit vezels die kops op elkaar worden gelijmd en dat is niet zo sterk.

Het zou beter en ook mooier zijn (een lijmverbinding in de indekking blijft altijd zichtbaar) om de indekking uit één stuk te fraisen. Als dat om bij voorbeeld door de grootte die je maximaal kan verwerken niet mogelijk is, dan zou ik de verbindingsnaad onder een hoek van 45 graden plaatsen. Dat is veel sterker.

En als het mogelijk is de naden in de onder- en bovenindekking niet op dezelfde plaats. Dat zorgt voor meer sterkte.

Laatst bewerkt:
Het CNC frezen hoort er ook bij denk ik (mijn eerste CNC project).

De balsa prik ik momenteel vast met spelden op een zachtboard plaat (dat prikbord achtig materiaal).

Eerst gebruikte ik 0.5mm single flute. Voor de ribben (alle andere 1mm). Eerste pogingen bij 250mm/min. Gaat opzicht goed en mooie snede.

Na wat onderzoek en navraag bij sorotec (de laatste freesinstellingen):

"Spiraal vertand" gebruik ik bij 450mm/min (kan volgens sorotec tot 1500 mm/min). Toerental max. voor proxxon. De kress had ik op ongeveer 22.000 ofzo.

http://www.sorotec.de/shop/Zerspanungswerkzeuge/3-175----1-8---Fraeser/Spiralverzahnt/

Ik durf nog niet sneller te gaan. Om twee redenen: lawaai overlast te voorkomen gebruik ik de proxxon en niet de kress, dat ik nog op tijd kan ingrijpen mocht er iets verkeerd gaan.

Nu gebruik ik 0.8mm spiraal vertand voor de ribben. Deze was prijsgunstiger :) (paar tiende extra genomen in design!). De freesjes zijn goedkoper als single flute.

Ben erg tevreden over sorotec snelle levering en goede service.

Alle bestanden zal ik beschikbaar stellen, eerst nog wat grote fouten eruit halen. Ook de gcode welke ik gebruik (MACH3).

Gr,

Vince

Sorotec haal ik t spul ook. Maar ik gebruik dus gewone snijders. Spiralverzahnt is dus de truc. Ik merk nu geen verschil of ik 250mm/m ga of 2500mm/m

Krijg je daar niet een enorme hittewerking van? Feitelijk schraap je hiermee je balsa weg ipv wegsnijden? Maargoed, t resultaat ziet er goed uit! En vanwaar die paar tienden extra? Snijdt de frees ruimer dan de diameter van het freesje zelf?

Ik ga die freesjes ook eens proberen! Dank man!

Laatst bewerkt:
Je hebt een mooie passing gemaakt om de drie delen van de indekking te verbinden. Alleen is deze nogal stomp. De verbinding bestaat hoofdzakelijk uit vezels die kops op elkaar worden gelijmd en dat is niet zo sterk.

Het zou beter en ook mooier zijn (een lijmverbinding in de indekking blijft altijd zichtbaar) om de indekking uit één stuk te fraisen. Als dat om bij voorbeeld door de grootte die je maximaal kan verwerken niet mogelijk is, dan zou ik de verbindingsnaad onder een hoek van 45 graden plaatsen. Dat is veel sterker.

En als het mogelijk is de naden in de onder- en bovenindekking niet op dezelfde plaats. Dat zorgt voor meer sterkte.

Tsja, misschien heb je gelijk iets voor een ander projectje denk ik. Gevoelsmatig denk ik hetzelfde als jouw. Heb echter (gelukkig) :eek: nog geen problemen ondervonden, de beplanking aan zich stelt eigenlijk niets voor zwabberig en breekbaar. De liggers zijn met name voor lengte stevigheid en niet de beplanking op deze vleugels.

Echter volgens mij is de torsie sterkte de som van alle componenten: webbing, (liggers), neuslijst en beplanking. Alle componenten zijn erg fragiel.

Het naar achterplaatsen van de ligger heeft ook nog extra geholpen voor torsie en tip sterkte (na het commentaar van Dhr. Alex Hoekstra). Niet gemeten maar op gevoel. :rolleyes:

Gelukkig heb ik op dit moment volgens mij zeer weinig torsie, ik durf niet te veel te torderen met de hand. De proto vleugel heeft standaard oracover, en deze vleugel voelt oer degelijk aan. Hopelijk gaat het lukken met oralight. Erg spannend of het allemaal gaat werken!

Leuk project zeg! Tikkie offtopic, maar hoe frees jij je balsa? Ik frees vaak met 1mm twee snijder, feed 800mm/min maar krijg ondanks nieuwe freesjes toch vaak wat rafeltjes langs de snijranden. Sneller of langzamer feeden geeft weinig verandering. Jouw snijranden lijken clean? Of zet je alleen de achterkant van de gefreesde plankjes op de foto [emoji12][emoji12]

Het maakt uit of je mee- of tegenlopend freest. Als je afval er mooier uitziet moet je andersom frezen.
Tegenlopend werkt bij mij het beste bij balsa.

Nu heb ik nog vrije tijd! Vleugeltjes zover afgewerkt. Stukken beter dan protoversie. De beplanking sluit redelijk aan, na een beetje schuren.

1)
Beplanking voorzijde wegschuren van neuslijst tot aan de ribben. Werkt voor mij het beste aan de rand van een tafel en een hand vlak op de vleugel leggen (rustig aan schuren dat vonden de ribben welzo prettig :p). Bij een vleugel was ik iets te enthousiast en iets te veel weggeschuurt. Dit heb ik verholpen door de neuslijst op te vullen voordat ik de 4x4mm erop lijmde.

De openingen aan de voorzijde heb ik goed schoongemaakt alle draadjes eruit gehaald en geblazen (iets teveel balsa stof ingeademd: kughh :eek:). Toen heb ik nog dunne CA met injectie naald langs de ribben laten lopen met name de top beplanking.

01 Neus vrijschuren.jpg

2)
Met de balsasnijder een 4x4mm latje gesneden. Eerst een 5x5 geprobeerd maar ik vond die balsa iets te hard.

3)
Neuslijst vast gelijmt. 4x4mm past precies als je mooi recht lijmt (medium CA). Voor mij niet :rolleyes:, op sommige plekken net niet, dus een beetje moeten opvullen met restjes balsa (word grotendeels toch weggeschuurt).
03 Neuslijst lijmen 4x4 net te klein.jpg

4)
Neuslijst schuren. Eerst met schuurplankje, dan met fijner stukje papier in de hand. Eigenlijk moet je de vorm verlengen dan heb je de malletjes bijna niet nodig.
04 Neuslijst controleren.jpg

5)
De vleugel tipjes vastgelijmt. Bestaat uit drie stukjes 1.5mm uit de zelfde plank als de ribben. De onderste koolstof ligger zit ge-sandwiched tussen de plankjes, lijkt mij wat extra oempf :cool:te geven. Na het schuren zie je de ligger een beetje doorschijnen. Een beetje CA en balsa vuller maskeren alles.

Besef me nu echter dat de vorm misschien verkeerd om is. Het dikke stuk moest misschien bij achterlijst liggen, word dan wel erg fragiel en dunnetjes daar. Ik weet niet precies wat de tipwervels doen, tjsa, ALF moet het maar doen met deze.

05 Vleugeltipjes.jpg

06 Tipje bijwerken met CA en balsavuller.jpg

6)
De vleugeltjes (23gram en 26 gram). Na het zien van de foto alles nog een beetje mooier afgewerkt (CA plekjes, en schuur cirkels (geen cirkeltjes doen volgende keer!!! :confused:). Die camera ziet echt alles.

07  Vleugels.jpg

Laatst bewerkt:
Ik wil graag met schuim en koolstof leren werken! Dat is volgens mij een kostbaar leerproces en een flinke leercurve.

Houten vleugeltje blijft toch echter knagen: kan jij het volhouden o_O? Het is maar een hoopje hout :eek:. Heb ik voldoende lijm gebruikt :confused:? Is het geluk dat de prototype nog leeft:(? Het zwaardere vleugeltje is stijver dan de andere werp vleugel :oops:

Het leven door een vergrootglas is niet prettig. Ik ben volgens mij iets te veel bezig met de ALF!!! :D

Back