ALF DLG

Ohhh geloof me! Dat is niet vergeleken bij het knagen als je de zak gesloten hebt en je 24 uur niets mag doen
Het uitpakken blijft een prachtig moment

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien dat ik ook nog ooit ga beginnen met het echte werk. Ik weet niet of ik het geduld zou hebben 24uur te wachten!

Gisteren en vandaag nog wat gedaan.

1)
Reepje 45gr glasvezel en hars goed deppen met tissue en stukje keukenfolie (12uur moeten wachten) bij wingjoint boven en onder (1.5cm breed ook over smalle deel) en werptip boven en onder.

Ik weet niet of dit overkill is maar het lijkt me wel verstandig. Kan iemand uitleggen wat dat precies doet bij de wing joint? Blijft een beetje magisch vind ik.
01 GFK Versteviging.jpg

2)
De PEG ruimte al een beetje vrijgemaakt. Met speciale Peg vijltjes van de kruidenier!
02 Peg gevijld.jpg

3)
Folie gesneden. Als je het goed doet heb je maar iets meer dan 0.5m nodig. Ik had dus meer nodig, snijfoutje! :rolleyes:

03 Folie.jpg

4)
Folien! Hier heb ik rustig gewerkt zoals oracover handleiding. Op lage temperatuur gehele vleugel gedaan 90-100 ofzo. (dat de folie net vastplakt, de tipjes heb ik wel op hoge temp gedaan). Op lage temp beginnen is wel fijn kan je nog lostrekken en verplaatsen. Toen het kousje erop en naar 140+ gegaan. De föhn gebruik ik liever niet.

Gewicht met peg nog niet gelijmd 64gram. Komen er toch redelijk wat pontjes aan. Hij is wel 15gram lichter dan de prototype. Krijg je wel respect voor Vladimir van de echte Elf.

Ik gebruik de geadviseerde rode kleur!

Vleugeltje is mooi recht en voelt nu echt stevig. Ik krijg weer hoop.:)

04 Klaar.jpg

Hopelijk krijg ik geen problemen met systeem admi. Ik pleur maar steeds foto's. Ik heb ze nu nog wat kleiner gemaakt.

Ik schaam mij een beetje weer iets te posten. Maar het is gewoon leuk een beetje te omschrijven wat ik doe en of de nieuwe ALF. Ik weet niet of het vliegmisschien.

Toch maar een paar foto's

1)
Rompje prototype en vernieuwde versie. Neusje is 150 lang (vanaf neuslijst). Ik durf nog niet kleiner, omdat ik niet weet hoe ik uitkom met zwaartepunt.

Gisteren had ik nog een P100 skyshark gekocht, ik dacht handig plug and play! Toen besefte ik dat deze een andere diameter heeft 0.280"! Shit wat nu??? Wel in de tekeningen wat gepuzzeld, een skyshark zou moeten passen in een nieuwe versie. De prototype romp ga ik opofferen en dan bouw ik nog een extra rompje met de skyshark.

Nadeel met de 6mm buis moet ik de stuurlijntjes buiten laten lopen. Om de torsie te verbeteren heb ik deze gevuld met balsa een CA.

Echter beide buisjes (inclusief vulling bij de 6mm) zijn voelen vergelijkbaar aan qua doorbuiging en torsie en gewicht. Mijn voorkeur nu de skyshark (wel dubbel zo duur 10 vs 5 euro).

01 Proto en nieuwe rompje.jpg

2)
Rompje met "inbouwde" electronica. Even gevuld om zwaartepunt en staartlengte te controleren. Rompbuisje laat ik gewoon doorlopen tot spantje voor neuslijst (op foto nog niet ingekort). Ik moest me er even overheen zetten het advies te volgen (werkt toch met prototype?). De passing met vleugel schroefjes is nu wel kritisch maar het lukt net, ruimte moertje tot rompbuisje 1mm, in het ergste geval maar gaatje boren in rompbuisjes (wat gaat 3mm gaatje doen met CFK stevigheid?). Uiteindelijk denk ik beter dan alleen rompbuis door laatste drie spantjes) en misschien een halve meter meer starthoogte.

02 Ingebouwde electronica.jpg

4)
Proefpassen. Zwaartepunt lijkt aardig te kloppen met staartlengte uit tekening (neuslijst tot kielvlak einde 580mm). Gewicht met alles erin gepropt (servo, ontvanger, batt. (350mAh, 1s), kabel) 137gram. Ik hoop uiteindelijk op 145gram uit te komen. Misschien volgende week een maiden flight!
03 Proef zwaartepunt controlle.jpg

Je zeker niet schamen om te posten hoor! Ik vindt het super leuk om je project te volgen!

Als je wilt kan je meer info sturen. Als je een pb stuurt met je email.

Rompje is niet optimaal. Ruimte tussen staart en vleugel schroeven is erg klein. Ik zit al te denken aan een 1mm triplex versie. Laat maar wat weten.

Het laatste rompje was een experiment: van piepschuim en binnen mal gemaakt en glasvezel erop gelamineerd. Het resultaat hieronder.
9d7956ea76a75d2106a816c3c1f29313.jpg

Nu wel met scherpe foto

Zeeën van ruimte, maar lelijk. Ik ga de romp nog wat aanpassen:
-De schroeven moeten op een bepaalde afstand komen omdat ik de vleugel al gebouwd heb.
-De voorste schroef wil ik weg halen en de romp daar aanvast maken.

Maar het ontwerp van de alf romp vind ik er vet uitzien. Toch maar over geven aan "beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen".

Dat is dan een tijd geleden want Piet is al een paar jaar geleden gestorven. Piet is jaren geleden de persoon geweest waardoor ik ben gaan vrijevlucht vliegen. Leuk dat jij hem ook hebt gekend.
Volgens mij ken ik jouw. Een lange tijd geleden heeft mijn vader een keer een cursus op de club gegeven voor kinderen. Jij kwam toen iedere keer helemaal uit Weert!

Hallo nog een postje van een preflight ALF.

Ik begin te twijfelen of ik deze ook kan slingeren :eek:, de vleugel voelt fragieler aano_O. Misschien zit het gewoon tussen de oren hij is lichter en ook nog transparant bekleed. In beide vleugels iets van 5mm torsie denk ik? In deze versie zit toch een hoop meer tijd visuele afwerking dan de prototype. Anders weet ik wat de komende tijd te eten.

Ik ben natuurlijk geen doorgewinterde modelvliegtuig ontwerper/bouwer. Geen totale noop, maar geen ervaring met zelf ontwerpen en bouwen. Ik vind het al fantastisch dat de ALF vliegt:D. Gewoon de grofweg de afmetingen en profielen van de Elf genomen en begonnen met tekenen en bouwen.

==============================================
Voor mijn eigen leercurce probeer ik wat dingetjes te berekenen en verder te verklaren. Goed opletten op foutjes dus!!!

Gewicht vliegklaar: 145 gram.

Ik heb voor de aardigheid de vleugelbelasting berekend. Het vleugeloppervlakte: 12.6dm2. (ELF: 11.7dm2)

Nu weet ik niet zeker of je een geprojecteerd oppervlakte moet nemen door de V stelling. Maar ik heb maar recht toe recht aan gedeeld. Soms maak ik het mijzelf te ingewikkeld :confused:, maar hij draagt toch op het totale oppervlakte ondanks V stelling???). Tjsa even wat puzzelen met getallen:

Nieuwe versie:
145gr/12.6dm2=11.5 gr/dm2

Prototype:
160gr/12.6dm2=12.7gr/dm2
Gemiddelde starthoogte ergens tussen 30-33 meter
Vliegtijd zonder iets te vinden: 40-50 seconden
===============================================

Volgens mij zijn dit best hoge getallen of dit goed of slecht is weet ik niet. In iedergeval veel hoger dan de echte ELF 8.1gr/dm2. Dit getal lijkt nu op iets van een full size DLG (volgens site Vladimir). Wat betekend dit nu? Zit er een schaling factor voor de vleugelbelasting? Is dit een slecht getal, als ik nu toch over nummertjes spreek?

Wat ik wel denk te weten. Dit verklaard waarom de prototype lekker (iets) te vlot wil vliegen. Ik kan flink wat afstand overbruggen met de prototype (makkelijk een paar honder meter de diepte in). Geen beginner toestel maar qua vliegeigenschappen leerzaam voor mij (voor eerlijk te zijn meer leerzaam dan mijn twee full size). Hopelijk is de nieuwe versie dus iets tammer en nog beter te besturen (roervlak is ook iets groter). Dat zeggen de getallen tenminste.

De praktijk is het belangrijkste!!! Ik hoop komende dagen ergens de maiden te doen. Als het niet lukt moet ik komende weken maar Balsasoep :eek: eten van de reststukken.

01 Electronica.jpg

02 Vliegen.jpg

03 Vleugels.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag hadden we clubwedstrijd. Erg veel wind 4-5 zoiets. Alle vier de deelnemers met de easyglider. Ik heb de rode lantaarn gewonnen! Iets te netjes gevlogen en geen risico genomen. Een easyglider slingert ook niet zo prettig. Maar het was erg gezellig en leuk. :)

Af en toe zakte de wind en stopte het met regenen. Na verscheidene pogingen :eek: bleef de wind liggen en was er geen regen. Kon ik eindelijk de ALF mark 1 proberen! Na een handstart en een proef slinger wat trimmen en toen iets harder geworpen (nog steeds ingehouden) zie videotje (landing staat er net niet op!). Na zien video focuseren op vlakker te gooien (zoals Niels ook al dacht)!

Hij vliegt! Er valt nog te trimmen en te optimaliseren aan zwaartepunt. Had wat extra lood in neusje gedaan voor de zekerheid, zwaartepunt dus iets verder naar voren (als ik het goed vertel) voor de eerste vluchtjes. Maar het concept werk gelukkig! Hij gaat geruisloos omhoog (geen remklepje meer onder stabilo) en ik voel nagenoeg geen weerstand met slingeren net als proto ALF.

Hij stijgt niet loodrecht zoals prototype. De invalshoek (in design) is ook ietsjes kleiner bij deze versie.

Die kleur rood werkt in iedergeval goed! Nog geen problemen ondervonden!

ALF 20150805.jpg

Laatst bewerkt:
Om vlakker te gooien is er een truck die ik ooit van frans heb geleerd

Begin met je had op schouder hoogte en probeer dat tijdens de draai zo te houden!
Dan is het bijna lastig on niet vlak te gooien ;-)
Je begint nu met je arm vrij laag en gooi je omhoog

Kistje vliegt mooi!!!!

Balsa is het echte werk wat mij betreft;) schuim en laminaat is natuurlijk heel mooi en cool, maar eenmaal de stappen geleerd is het zeker niet moeilijker dan wat je nu hebt gedaan. voor grotere dlg's is de balsa-weg een moeilijkere, zeker als je het licht wil houden. maar dit is een super bouwwerkje geworden, veel plezier ervan!

Dankjullie wel voor de complimenten! En advies:)

Komende tijd blijf ik even bij de mini's. Ik leer er veel van met gooien en vliegen!

Tzt eens kijken of ik met composiet ga beginnen. Ik zag dat er een mooi topic gestart was met voorbeelden.

Back