ALF DLG

Hallo,

Dankjewel voor het commentaar. Het rompje is inderdaad triplex bekleed met balsa. Het rompje was al gebouwd voordat ik dit blog starte! Inmiddels ben ik al wat tekeningen aan het aanpassen, inclusief de verlengde rompbuis!

Ben een beetje eigenwijs en ik maak deze versie alvast af! Kan ik zien wat er nog meer mis is!

Het rood folien van het rompje, cool, met zo een paardje als ferrari?:)

Vincent,

Dat ziet er goed uit. Krijg een beetje kriebels om ook SW op te stoken en wat te gaan tekenen, 1.5 meter lijkt me wel wat.

Sluit me bij de eerdere "sprekers" aan.

-1- Staartbuis verder doorlaten lopen, tot voorlijst vleugel.
-2- Gebruik een vliegerstok, zoals de Skyshark P100. Deze zijn zeer stevig en voldoende torsiestijf.
-3- Verbeterde bevestiging van de werpstift. Je zou een stel extra ribben kunnen plaatsen. Zo zit de stift aan twee kanten opgesloten.
-4- Werpstift uit epoxy plaat gaat prima, 1,5 mm is dik genoeg. 2 mm dik is mooier in vorm te schuren. Ronde kantjes is wel prettig. Gaten, niet doen.
-5- De pilon van het stabilo, gewoon een blokje 6 dik hard balsa. Nerf rechtop.
-6- 1 mm indekking is dun, maar als alles netjes in elkaar past en veel schuren niet nodig is wel te doen. 1.5 mm werkt iets makkelijker.
-7- Zou kunnen kijken of je geen hulp neuslijst kan toepassen. Eerst een dun neuslijstje van 2 of 3 mm balsa. Daar kan je dan de indekking op lijmen. Hier tegen de echte neuslijst. Voordeel is dat eventueel golven van indekking wordt voorkomen.
-8- AG12 aan de wortel is prima. Hoe bouw je de vleugel? Gewoon plat op de bouwplank? Op deze manier krijgt de vleugel een lichte verdraaiing. de verdraaiing kan + of - zijn hangt af van het verloop in de profielen. Wil je de hoeken van de profielen precies houden moet je of met een helling of met tapjes aan de ribben werken.
-9- Als het kan maak het neusje wat korter. Ziet er wat leuker uit en doet ook geen kwaad voor de gooi en vlieg eigenschappen.
-10- Aansturing van roeren door de buis laten lopen. Minder weerstand en lekker licht. Dynema of dunne RVS gitaarsnaar.
-11- En zeker niet onbelangrijk, ROOD dat is helemaal goed :)

Na al de komende herzieningen toch maar even gevlogen met de huidige versie van ALF. Na twee handstartjes maar geslingerd :eek:, zonder vleugel pen, ik was te ongeduldig! Vliegt leuk en is lekker vlot en redelijk wendbaar.

Ik mag het nu een vliegmachine noemen en geen vliegmisschien! o_O

Was een beetje staartlastig maar vliegt leuk (redelijk winderig 1-2). Net niet goed gekeken naar streepje, onder vleugel :confused:. Momenteel op circa 30-33% MAC.

Roerhoorntjes iets te groot gemaakt kon een paar mm kleiner, wel geen expo of dual rate nodig.

Vleugel momenteel 80 gram inclusief stukje lood voor balans (eerste proto type vleugel, bouw en balsa keuze anders per vleugel helft). Wel royaal glasmatje boven en onder en zware normale fluor rode Oracover.
Romp met RC ca. 80 gram tailsectie kan lichter. Gewicht speelt mij niet zo een rol nu.

Komende tijd maar een gaan vliegen en kijken wat er allemaal verbeterd kan worden! Of hij heel blijft weet ik niet, heb wel vertrouwen in vleugel, in rompje ook eigenlijk (rompbuis minder, alhoewel Decker planes hetzelfde doet).

(rompbuis kan ik aangepaste versie doorgestoken worden tot middelste spant)

Laatst bewerkt:
Erg leuk allemaal een hele nieuwe wereld van modelbouw gaat nu voor me open! :)Iets zelf bouwen/ ontwerpen en dan ook nog vliegen is geheel anders dan iets uit een doos samenstellen. Ik had nooit gedacht dat al die uren van studeren iets zouden opleveren! Natuurlijk geen hochleistung, maar in mijn wereld stiekem wel!

Zelf vind het leuk om te zien hoeveel verschillende methodes er zijn. Momenteel gebruik ik de manieren die ik ben tegengekomen, Hollein/Decker bouwdozen etc. En de manieren hoe anderen op onze club het doen.

Er is nog genoeg te leren maar ik denk iets gevonden te hebben wat ik echt leuk vind om te doen. Nu kijken of ik het geduld heb dit concept verder uit te werken na al het goede commentaar en praktijk tests. Maar ik twijfel nog steeds, het blijft gepriegel met de fijne ripjes en dunne beplanking. De praktijk moet uitmaken of ALF op aarde blijft.

Er zijn genoeg ripjes gebroken onder het bouwen. Niet te spreken :cool: over de kromme rechter vleugel (eerste gebouwd), mid section twist noem ik het maar. Maar gelukkig valt dat niet zo op met een rode kleur.

Ik denk wel dat het rode shirt en de fluor rode vleugel hebben geholpen met het eerste vluchtje. Een clubgenoot vond de beide kleuren rood vloeken

Gr,

Vince

De vleugelpen zit erin, dat slingert wat makkelijker dan gisteren ;), tussen twee vingers in de vleugel knijpen. Zojuist heb ik in de benauwde lucht zitten slingeren. Rustig werpkracht opgebouwd, naar mijn kennis heb ik ook maximaal gegooid. Er stond een briesje. Maar de bij de start klimt ze erg stijl, bij het werpen heb ik goed proberen te letten op horizontaal te gooien. Vluchten gemiddeld 40 seconden, en enkele 1 minuut en 20 seconden. Soms met de lift enkele meters omhoog stukje verderop weer een paar meter naar onder!

Ben echter geen ervaren piloot met afstellen, toestelletje is lekker snel. Ik heb nu voor angle of incidence 1.9 graden ingebouwd zo ver je erover kunt spreken bij deze toestelletjes. Als ik hier kijk:

http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=ag13-il.

Zit ik in redelijk neutraal gebied rond die hoek. Het hoogte roer staat na het vliegen vlak getrimd. Ben misschien van plan naar Bergeijk te komen. Misschien kan iemand me tips geven (als hij nog heel is) en de vliegprestaties beoordelen. Ik kan wel makkelijk met de hoek spelen door dunne ringetjes te plaatsen.

Het sturen vind ik tegenvallen, hij mag wat gevoeliger op het roer. Ze reageert soms niet of laat, waarschijnlijk een iets groter roer bij de volgende!

Bij het omhoog gaan hoor ik geen hoge pwiewwW geluiden eerder een zachte swoushhhh. Dat wordt veroorzaakt door een houtkleurige romp denk ik, had ik rood moeten folien :mad:. Kan ook door het remklepje onder het stabilo!

Staartboom met huidige concept ben ik niet meer zo bang voor, zit goed ingeboxed in rompje. De keuze van de staartboom is het beter advies va Dhr Frans Bal te volgen (punt 2!). Hoewel een stuk balsa erin met CA ook wonderen doet, maar er zit nog steeds iets torsie in.

Wel ben ik nog flink aan het puzzelen over punt 8 van Dhr. Frans Bal :eek:! Vleugel wordt op dit moment idd. vlak gebouwd. In het ontwerp is alles gecentreerd op de koorde, ik moet volgens mij een paar ribbetjes nemen en de onderste raaklijn tekenen en dan eens bekijken of het meevalt. Visueel aan de vleugel zie ik geen rare dingen.

Gr,

Vince

Voor de stijle start zou je wat kunnen experimenteren door het zwaarte punt iets naar achter te leggen, je heb dan iets minder up trim waardoor hij ook minder stijl weg gaat, makkelijkst is om een gewichtje van een half gram met een plakbandje net achter de romp op de staartbuis te plakken en dan testen, steeds een paar cm naar achter schuiven
Je zal zien dat hij dan ook wat feller op de roeren gaat reageren

Succes!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ps
Voordeel is ook dat hij efficiënter gaat vliegen en thermiek beter gaat aangeven. Maar er is een keerpunt, op een gegeven moment zal hij vaak overtrekken of zo onstabiel vliegen dat hij snel weer beneden is. Dan ben je dus te ver ;-)

Als je een punt heb waar hij fijn vliegt dan haal je het lood van de staart en corrigeer je het gewicht voor in

Zozo, Ik kon het niet laten aan de ALF te denken voor ik naar bed ga.

Hoever kan ik de neus nou inkorten? Even een sommetje gemaakt met een simpel antwoord.

Ik maak het even simpel en neem aan dat de krachten aangrijpen aan de neuspunt en staartpunt. Neem de afstand tov het zwaartepunt. Zelf schat ik een beetje af waar de krachten aangrijpen, dus niet de echte uiterste nemen, met mijn dikke duim dus.

De huidige verhouding tussen:

neuslengte gedeeld door staartlengte

is gelijk aan de verhouding:

ingekorte neuslengte gedeeld door ingekorte staartlengte

Het zal iedereen wel bekend zijn maar ik had maar even afgeleid op een stukje papier. Ik vertrouwde moeder natuur niet of het recht toe rechtaan was! Weer een puzzeltje opgelost, en een face lift in progress.

Nu kom ik bijna uit op de afmetingen van Elf. Die heeft denk ik een composiet staartstuk waardoor het neusje nog kleiner kan.

Gr,

Vince

Laatst bewerkt:
Hallo,

Gisteren en vandaag nog lekker gevlogen met de prototype ALF.

Het slingeren gaat best goed. Ik voel bijna geen weerstand als ik draai. Ik hoor ook geen doordringend gefluit, ondanks de stabilo remklem en buitenboord visdraadjes.

De staartboom zit nog goed vast (momenteel ingeboxed in 6 cm met triplex wanden). De torsie valt mee. Maar het is geen kwaliteit carbon (4 en een halve euro, 6 x 0.5mm)

Ook de vleugel houd zich goed, er zit weinig torsie in. Ondanks ik brutaal aan het slingeren ben. Met de hand durf niet te ver te draaien, het is en blijft hout! Alleen gisteren ietsjes meer torsie naar een paar uurtjes buiten (het was vochtig buiten).

Ik heb uiteindelijk toch maar een startinstelling geprogrammeerd. Klein beetje down en een beetje rudder naar rechts.

Weet iemand van jullie dat? Hij heeft de neiging loodrecht omhoog te gaan moet ik de locatie van de peg veranderen?

Ik denk dat ik voor een gemiddeld netjes gevlogen vluchtje 40-50seconden kan doen. Vandaag was het leuker, zelfst wat sterke thermiek gehad. Tussen de meeuwen gevlogen . Ik voelde af en druppeltjes op mijn huid :D. Ik houd mezelf maar voor dat het regeldruppels waren! De meeuwen stoorden zich helemaal niet aan het rode monstertje!

Gisteren had ik een keer 37 meter gegooid. Toen had iemand van de club de zender vast, dat gooit toch een stuk makkelijker. Vandaag heb ik dat proberen te herhalen tot 34 meter gekomen, Geen zenderriem gebruikt, beetje spannend. Vorig jaar is de zender een keer uit de handen gegleden (zonder schade gelukkig aan toestel en zender!). Ik ga toch eens opzoek naar een langere zenderriem.

De tekeningen voor de "echte" versie zijn bijna klaar. Korter neusje, en de hoofdligger een paar mm naar achter. De staartboom kan doorlopen tot het spant bij de neusligger. Eventueel dunner en minder triplex bij rompje. En: geen remklep meer bij stabilo! Ik ben benieuwd, of de nieuwe versie ook wil vliegen :confused:. Meteen een kijken of ik de koolstofstaaf van Frans Bal bij de vliegerwinkel in Maastricht kan krijgen!

ALF 20150820.png

Hey vincent
Heb je al het zwaartepunt wat naar achter verschoven? Ik denk echt dat dit je probleem met stijl starten oplost

Als je een duiktest doet
Dus getrimd vliegen
Even drukken dat hij 45 graden naar beneden duikt en dan alles los

Als hij dan door duikt of heel rustig weer omhoog komt ( pas op dat je de grond niet raakt) dan zit je aardig in de buurt

Gooit hij onmiddelijk zijn neus omhoog dan is je zwaartepunt te ver naar voor en is dat ook het probleem van te stijl starten

Hallo Niels,

Nee nog geen duiktestje gedaan! Dan staat dat op het programma!

btw. Ligt het zwaartepunt juist niet te veel naar achteren als hij stijgt? Ligt eraan hoe je het definieert. Als hij omhoog gaat kan hij iets meer lood gebruiken in de neus toch?

Dankjewel!

Nee hoor, Niels heeft gelijk en het ligt er niet aan hoe je het definieert.

Eerst zorgen dat je vliegtuig rechtuit gaat bij langzaam vliegen.

Stel dat je toestel neuslastig is, moet je het hoogteroer licht omhoog zetten..

Dan ga je duiken en maak je snelheid. Als je dan de sticks loslaat gaat dat hoogteroer weer terug naar die stand waar die iets te hoog staat. Door die hoge snelheid en dat hoogteroer vliegt nu ineens je toestel omhoog.

Laatst bewerkt:
Hey Vincent

Het klinkt raar maar het werkt als volgt

Het zwaarte punt ligt ergens onder de vleugel, het lood in de neus wil naar beneden, ( volgens newton) om dit te compenseren duwt de staart aan de andere kant net zo veel naar beneden ( getrimd)

Als het vliegtuig wat langzamer gaat vliegen dan gaat ook het stabilo wat minder naar beneden duwen, het lood wint en de neus van het vliegtuig zakt
Vervolgens pakt hij wat snelheid op waardoor het stabilo weer wat harder gaat duwen.

Het vliegtuig is dus stabiel

Als je meer lood in de neus doet moet het stabilo ook meer up getrimd zijn om bij de zelfde snelheid vlak te vliegen,

Een kleine snelheids verandering zal nu ook voor een snellere en heftigere reactie lijden van het stabilo

Dus als jij hem met 60 km/u weg zwiept dan wil hij heul snel om hoog

( lang verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is)

Hallo,

Niet verkeerd bedoeld door mij hoor! Sorry Niels! Niet de bedoeling dat ik bot overkom!

IS NIET WAAR (Op mijn club word gezegd dat het zwaartepunt te ver naar voren ligt als hij blijft duiken. Als de neus te zwaar is zeg maar.) MIJN FOUTJE

Nu moet ik zelf de juiste definitie leren!

Meestal houd ik me niet zo bezig met de benamingen roept alleen maar verwarring op zoals nu. Liever kijken en beredeneren op wat het toestel doet!

Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Ohh, ja inderdaad als hij te ver naar voren ligt staat hij overdreven up getrimt en ligt het zwaartepunt inderdaad te ver naar voren. Dat geld natuurlijk ook voor de start!

Dankjewel. Ik had de definitie wel goed :Dmaar de redenatie niet :(!

Morgen ga wat duik testjes doen. En dan zullen we verder zien!

Sorry voor enige verwarring en dank voor jullie geduld!!!

:confused:

Laatst bewerkt:
Hallo,

Niels had een tijdje moeten wachten. Maar eindelijk duiktestjes gedaan. Na een duik tegen de wind in ging hij weer langzaam omhoog. Precies wat Niels verwachte.

Nu zeg ik het correct. Mijn hoofdje is wat rustiger nu:

Zwaartepunt ligt inderdaad te ver naar voor waardoor up getrimt ter compensatie!

Ik heb wat lood uit de neus weggehaald. Volgende keer doe ik zoals verteld werd een stukje aan de staart bevestigen en schuiven.

Gisteren had ik ook nog op de kop gevlogen en moest flink drukken (eigenlijk up geven). Klopt dat nog steeds met het verhaal??? Volgens mij wel.

Nu heb ik het wat kritischer afgesteld (blijft bijna in een duikvlucht) en hij reageert beter op stijgen :) en ook op dalen :(.

Hij klimt nog steeds fel na het slingeren. Maar het gaat steeds beter. Volgens mij ben ik ook beter de slingertechniek beter aan het leren met kleine DLG's. Laatst nog gevlogen met mijn Topsky (1.5m). Dat lijkt alsof je door een kop soep aan het slingeren bent.

Met een klein DLGtje leer je wel beter vliegen naar mijn mening. Ik merk dat ik met de grotere DLG ook beter vlieg.

Komende tijd nieuwe DXFjes maken en gaan frezen aan de Mark-I-.

Gr,

Vince

Hoi Vincent

Leuk om te horen dat het al beter gaat maar gek dat hij nog zo stijl blijft klimmen
kan je iemand eens laten filmen ?

gooi je mooi vlak naar de horizon?
wellicht dat het zwaartepunt nog iets naar achter kan, als hij heel gevoellig wordt op roeruitslagen wat meer expo er in

mooi dat je merkt dat hij stijgen en dalen beter gaat aangeven, dan ben je in de buurt en kan je op zoek naar belletjes ;-)

Leuk van je reactie.

Ik zal eens kijken of iemand mijn slingeren kan filmen.

Misschien concentreer ik mij blind op iets wat geen probleem is. Maar ik vermoed dat mijn werptechniek niet optimaal is. Het lijkt ook niet elke worp te gebeuren valt mij nu in.

Van mijn perspectief lijkt het alsof hij steeds loodrechter gaat naarmate hij hoger komt dit effect zie ik ook bij mijn grote DLG's maar niet "zo erg".

Gr,

Vince

Back