Alfa Model FW190

Waarschijnlijk overbodig: laat hem weggooien, ipv zelf doen en recht in de wind (dit laatste kostte me bijna mijn kist).
Succes!

:evil: Was het afgelopen zondag straaaaalend weer, had ik weer verplichtingen. Dus nog steeds geen maiden :cry:
Heb wel een probleempje: de decals blijken allemaal te lossen. Enkel de kruizen aan de onderkant van de vleugel blijken een beetje vast te zitten. Ook het nummer "13" op de flanken en het Duitse kruis erachter zitten toch niet zo vast als ik gehoopt had.
Maar goed: we zullen ons eerst maar eens proberen te concentreren op de maiden, wat er volgens de huidige weersvoorspellingen nog niet direct zal inzitten :roll:

@Traveler

Als upgrade van mijn fietsbel heb ik inmiddels ook de MPJet AC 28/7-30D Brushless Motor (rode) aangeschaft. Hoe heb jij die gemonteerd? Past het in de neus als je de motor met bijgeleverde steun bevestigt, of heb je dat anders gedaan?

Grtz!

@ MPXFan -> Je moet de mount van de motor omdraaien zodat de motor dieper in de romp ligt.
Dit had ik eerst ook fout en dan past het niet :)

@Traveler: dank voor je uitleg. :D
Ik had inderdaad al 'droog' gepast en gezien dat het niet goed aansloot, maar was nog niet op het idee gekomen om simpelweg de motormount om te draaien. :oops:
Ik kan de oude motor nu eruit vissen; ben benieuwd naar het resultaat!

Thanks,

Richard

PS: een tweede vraagje, nu over de prop adapter. Welk type gebruik je i.c.m. de MPJet motor? Ik heb enkele 3mm collet-adapters geprobeerd maar deze steken te ver uit, waardoor er een spleet van ca. 5 mm ontstaat tussen de spinnerkop en de motorkap.

Je hulp is weer welkom! :wink:

MPXfan zei:
PS: een tweede vraagje, nu over de prop adapter. Welk type gebruik je i.c.m. de MPJet motor? Ik heb enkele 3mm collet-adapters geprobeerd maar deze steken te ver uit, waardoor er een spleet van ca. 5 mm ontstaat tussen de spinnerkop en de motorkap.

Je hulp is weer welkom! :wink:

Een collet-adapter past inderdaad niet.
Je hebt een andere nodig namelijk deze:

AE7124-38.jpg

http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_49_55&products_id=448

Het ligt ook aan de prop die je gebruikt.
BV. ik heb een 9x6SF en 9x6E, maar de 9x6E heeft een groter middenstuk waardoor er bij mij nu ook ongeveer 4mm ruimte tussen de spinner en het vliegtuig zit.

Hier hetzelfde item, maar bij mij gaat het wel goed. Ik heb voor m'n Typhoon 6-3D een extra lange collet-propadapter van ACW gebruikt. De normale uitvoering was waarschijnlijk ook prima geweest. De as van de Typhoon heb ik omgedraaid zodat de uitstekende punt van de vaste propsaver aan de achterzijde zit. Deze steekt best ver uit naar achteren, maar valt gelukkig in het ovalen gat van het motorschot.
Verder zit de motor gemonteerd achter een houten motorplaatje (RCTechnics) dat ik straks met een paar zijplaatjes op de romp ga lijmen.

Ik heb inmiddels de propadapter besteld; dank Traveler!

Update: vandaag binnengekomen en past perfect. Ziet er nu goed uit!

Vanmorgen ideaal voor een 'maiden': geen wind en niet koud. Daarom al vroeg een eerste poging gedaan met de nieuwe motor. Helaas niet zo'n groot succes: bij het opstijgen meteen een stevige torque-rol naar links. Het toestel lag al op de grond voor ik kon corrigeren. :(

'Schade' valt mee: klein scheurtje in de cowling en een gebroken prop. Bij thuiskomst bleek ook het achterwieltje verdwenen.
Snel een nieuwe prop halen morgen en weer opnieuw proberen. Nog wel lekker gevlogen met m'n andere kistjes...

Zijn er ook losse onderdelen te koop voor Alfa's voor zover iemand weet?

Zo, mijn P51D is af.
Het heeft wat tijd gekost; onze kat (6 kg) heeft nl. de doos opengemaakt en is er in gaan liggen slapen :evil: Schade aan de romp (krassen) en een achtervleugel die niet meer bruikbaar was. Gelukkig was men bij Alfa Model zo vriendelijk om uit Tsjechie een vleugeltje voor niks op te sturen ;-)

Afijn; vandaag wezen vliegen op de club. Hij vliegt erg leuk, de 2000 mah lipo heeft ie geen enkele moeite mee (1250 mah optie is met kerst gesneuveld in een andere "applicatie") en ook de Typhoon 6-3D lijkt een prima keuze. Wel heb ik wat probleempjes met klimmen; dat doet ie nl. in overvloed.
Ik zie nu dat ik de ailerons iets te veel up heb gegeven (handleiding schrijft voor beide 1,5 mm omhoog - ik zie nu dat ik toch iets meer heb), dus da's het eerste dat ik ga aanpassen. Met motor uit vliegt ie overigens perfect, zweeft lang door terwijl ie toch 30 - 50 gram boven maximale opgegeven gewicht zit. Zwaartepunt lijkt overigens ook in orde.

Aangezien jullie FW's goed te vergelijken met mijn P51 heb ik even 2 vraagjes:
- hebben jullie nog motordomping? bij mij staat de as in alle opzichten haaks op de "firewall"
- hoe hebben jullie de ailerons in neutrale stand staan?

Verder niets dan lof voor 't kistje, afgezien van de waardeloze decals die al op verschillende plekken loslaten ;-(

P51D01.JPG

P51D02.JPG

P51D03.JPG

P51D04.JPG

Ik ben nog steeds niet toegekomen aan de maiden van m'n FW190, hoewel het dit weekend ideaal weer was om dat te doen. Kon niet van huis wegens omstandigheden.
De decals van Alfa zijn inderdaad niet echt veel waard. Ik heb ondertussen een paar Duiste kruizen vervangen door wit-zwarte plakband versies. Ook de nummers 13 (of 11) op de flanken zijn vervangen door rode plak-huisnummers.
Waar ik me inderdaad ook een beetje zorgen om baar is het torque effekt. Als ik het toestel rechtop houd en volgas geef voel je het vliegtuig in je hand reeds rollen. Ik heb ook geen domping toegepast. Misschien beter wel doen?

Goofer zei:
Ik heb ook geen domping toegepast. Misschien beter wel doen?

Wacht eerst maar ff af wat de anderen gedaan hebben, want ik ben er nog niet uit of domping echt nodig is; die GWS ME109 van mij heeft ook niet echt domping en die vloog out-of-the-box wat dat betreft prima. Los daarvan: als ik domping op m'n P51 zou zetten, dan zou de spleet tussen cowl en spinner ook niet overal gelijk zijn - als Alfa Model domping had gewild, dan hadden ze die cowl daar wel in mee-gevormd.
Ik ga bij mij i.i.g. eerst de ailerons vlak zetten en misschien 1 klein ringetje onder motor voor een klein beetje domping en zal dan m'n ervaringen hier wel posten :wink:

De decals vereisen wat werk, maar ik heb het op de volgende manier gedaan (dankzij de nodige tips hier op het plastic-modelbouw forum en in de link die ik eerder in dit draadje gaf naar het RC-forum):

- vliegtuig compleet behandelen met ParketPlus (hoogglans); 24uur laten drogen
- aanbrengen decals mbv Solset; 24 uur laten drogen
- dun laagje ParketPlus aanbrengen; 24 uur drogen
- acryl parketlak (mat) met polyurethaan aanbrengen; 24 uur drogen

Het resultaat is schitterend: zelfs de rode band om de romp is niet geplooid of gescheurd en zit er mooi strak omheen. De decals lijken erop geschilderd en komen er niet vanaf. Totale gewichtstoename na 3 laklaagjes is ca. 15 g. Totaalgewicht inclusief 1700 mAh Hextronic-LiPo is ca. 490 gram.

Nu nog zien af te komen van de torque rol; eerst maar eens een APC prop SF8x6 proberen, ipv de SF9x6.
Ik had ook de dual rate aanstaan (50%), waardoor ik bij de nog relatief lage snelheid niet genoeg kon corrigeren.

Het uitwegen op het zwaartepunt van de FW109 vind ik overigens wel wat kritisch/lastig. Hij lijkt snel door te slaan naar een van beide kanten hierbij. Het maakt niet uit of ik het op de nette methode doe (speciale balansweger) of met de vingers...Any 'tips'?

ZamBeZi zei:
Goofer zei:
Ik heb ook geen domping toegepast. Misschien beter wel doen?

Wacht eerst maar ff af wat de anderen gedaan hebben, want ik ben er nog niet uit of domping echt nodig is; die GWS ME109 van mij heeft ook niet echt domping en die vloog out-of-the-box wat dat betreft prima. Los daarvan: als ik domping op m'n P51 zou zetten, dan zou de spleet tussen cowl en spinner ook niet overal gelijk zijn - als Alfa Model domping had gewild, dan hadden ze die cowl daar wel in mee-gevormd.
Ik ga bij mij i.i.g. eerst de ailerons vlak zetten en misschien 1 klein ringetje onder motor voor een klein beetje domping en zal dan m'n ervaringen hier wel posten :wink:

Ik heb inderdaad geen domping toegepast, en de ailerons vlakgezet.
Ook met mijn vorige (minder krachtige motor) had ik al voldoende stijgvermogen!

MPXfan zei:
Ik had ook de dual rate aanstaan (50%), waardoor ik bij de nog relatief lage snelheid niet genoeg kon corrigeren.
hoe zet je dat op een kist met 1 aileronservo? bedoel je geen expo?

MPXfan zei:
Het uitwegen op het zwaartepunt van de FW109 vind ik overigens wel wat kritisch/lastig. Hij lijkt snel door te slaan naar een van beide kanten hierbij. Het maakt niet uit of ik het op de nette methode doe (speciale balansweger) of met de vingers...Any 'tips'?
Bij de P51 heeft AM op de onderzijde van de vleugel een punt gemarkeerd om 'm op te balanceren. Vreemd, want een laagdekker moet je op z'n kop balanceren! Ik heb die punten i.i.g. op de bovenzijde van de vleugel uitgezet en balanceer dan op een omgekeerde z-tang in de bankschroef of op twee afgeschuinde stukjes depron die ik tussen m'n vingers houd.

Back