Alfa Model FW190

ZamBeZi zei:
Ik had ook de dual rate aanstaan (50%), waardoor ik bij de nog relatief lage snelheid niet genoeg kon corrigeren.

hoe zet je dat op een kist met 1 aileronservo? bedoel je geen expo?.

Ik heb 60% expo ingesteld, en 50% dual rate op aileron en hoogteroer (op een switch). De dual rate vermindert de maximale roeruitslagen op het moment dat ik dat wil (in dit geval met de helft). Dit was dus een van die momenten dat dat niet zo handig was :oops:

Dual rate is wat anders dan differentieel, waarbij de ailerons een verschillende uitslag naar boven en beneden hebben.

Thanks voor de balanceer-tips; dat ga ik zeker ook proberen!

PS: ik zie nu dat ik tegen je signature heb gezondigd...zal het nooit meer doen :D

MPXfan zei:
Dual rate is wat anders dan differentieel, waarbij de ailerons een verschillende uitslag naar boven en beneden hebben.
je hebt gelijk; ik vlieg nog niet zo lang met een computerzender en houd die kreten nog niet helemaal uit elkaar!

MPXfan zei:
Thanks voor de balanceer-tips; dat ga ik zeker ook proberen!
graag gedaan :D

me109.JPG

MPXfan zei:
PS: ik zie nu dat ik tegen je signature heb gezondigd...zal het nooit meer doen :D
je bent bij deze erelid van de stichting :wink:

@ZamBeZi: bij welke club vlieg je eigenlijk? Ik zie dat je uit Den Haag komt, maar ik begreep dat daar geen club meer is...
Ik verhuis binnenkort die kant op, en vrees dan zonder club te komen zitten?

MPXfan zei:
@ZamBeZi: bij welke club vlieg je eigenlijk? Ik zie dat je uit Den Haag komt, maar ik begreep dat daar geen club meer is...
Ik verhuis binnenkort die kant op, en vrees dan zonder club te komen zitten?

Ik vlieg bij de GMVC; ze hebben een mooi en gezellig veld tussen Boskoop en Benthuizen. Da's voor mij (ik woon randje DH) 20,5 minuten rijden als ik stevig doortrap op de A12 en er geen trekker voor me zit op de N209.
Veel alternatieven zijn er qua clubs niet echt:
- Zoetermeer zou wel eens een aflopende zaak kunnen zijn i.v.m. bebouwing
- Valkenburg: niet echt om de hoek
- Vlaardingen: nooit geweest, schijnen alleen electro te vliegen

Wildvliegen wordt wel her en der gedaan; is ook een draadje over

EINDELIJK heb ik mijn FW190 kunnen "maidenen" :proost: Ideaal weer vandaag dus wat verlof genomen.

Ik was gans alleen op het vliegveld, dus helaas pindakaas: nog geen filmpje wat m'n eerste toestel op rolroeren invliegen EN tegelijk dit wonderlijke gebeuren filmen lukte me net niet...

Het werd me afgeraden door enkele clubleden om de kist alleen in te vliegen omdat ik nog geen live-ervaring had met ailerons maar ik kon niet meer wachten...
Nou, het ging uitstekend. Tegen mijn verwachting in geen last van linkse torque-rol dus geen domping nodig :wink:
Moest enkel flink wat down trimmen, voor de rest ging ie mooi rechtuit. Maar wat een speed tegenover de EZ*, dat is wel ff wennen. Na een paar minuten de landing ingezet en die was een beetje hard waardoor de 8X6 E-prop afbrak, voor de rest geen schade. Vlug de halve prop vervangen door een 9X6 E exemplaar waarna ik nog zo'n 5 korte vluchtjes gemaakt heb. Er kwam toen wel een beetje meer wind opzetten en daar is de FW190 toch niet ongevoelig voor. Of kwam het door de turbulentie van de vele windmolens rondom ons veld? Anyway, is best kicken na de EZ*

:music:

gefeliciteerd; ik hoop m'n P51 morgen z'n 2e vlucht te geven
ik heb wel de ailerons nu vlak staan en iets domping op de motor gezet

Mooi gedaan Goofer! :!:
Ik ga morgen een 2e poging wagen met de nieuwe setup :D

Tweede vlucht met Mustang was qua balans een groot succes; met een klein beetje downtrust en de ailerons vlak vliegt ie echt prima. Als alles werkt is dit een bijzonder fijn kistje!
Helaas stond er ergens op de grond een duitse FLAK, want ik verloor met veel geratel de complete prop met adapter en spinner en iets daarvoor ook al de canopy :?

ltflak.jpg

Als het de FLAK niet was geweest, was het waarschijnlijk toch flink onbalans, terwijl dit zich thuis niet echt openbaarde. De collet-adapter ben ik behoorlijk zat; het heeft veel tijd gekost om alles netjes vast te krijgen, maar toch schoot alles los. De noodlanding ging prima (helaas stond de brevet-commissie niet te kijken), want ik kon met allemaal ontbrekende stukken heel rustig de hoogte afbouwen en in een prachtige glijvlucht de kist berestrak aan de grond zetten. Alle losse onderdelen vielen gelukkig op 't veld.
De motorsteun is wel (als gevolg van de onbalans) kapot, dus daar ga ik wat anders van maken. Wellicht was dat het probleem ook: een te zwakke steun, waardoor een kleine resonantie grote gevolgen had.
Kortom: ik heb weer wat te doen!!!

Toch weer heelhuids thuisgekomen, ondanks de Flak. Een prestatie van formaat ZamBeZi :D

Het was hier bijzonder mistig vanmorgen, maar toch met de FW190 gevlogen en met veel succes. Wat ook wel schijnt te helpen is de prop omdraaien: heb je ineens meer thrust en speed...Iets te haastig geweest de vorige keer. :oops:

Deze keer geen enkel last van torque rolls: lekker controleerbaar te vliegen. Heb de Dual Rates eraf gehaald, en vlieg nu met 50% expo. Kan niet wachten op (iets) warmer weer, en (veel) beter zicht!

Goed bezig. Ik heb Rob (RBC) een mailtje gestuurd en die neemt vanmiddag een nieuw plaatje mee voor montage van de Typhoon en een normale propadapter (geen collet), dus ik ga vanmiddag naar de club.
Het wordt hoog tijd dat die P51 eens lang en goed in de lucht blijft.

MPXfan zei:
ZamBeZi zei:
....Het wordt hoog tijd dat die P51 eens lang en goed in de lucht blijft.

Is het je nog gelukt deze keer?

De schade is een avondje werk; ik moet een nieuwe motorsteun maken en maak dan maar gelijk een degelijke - 'ben ik nog niet aan toegekomen.

Ondertussen vloog bij m'n Swift ook de (push-)aandrijving er af; componenten verspreidt over het veld en het vleugeltje dwarrelde zonder lipo, regelaar en halve motor precies in een sloot. Ook dit keer iets van resonantie; waarschijnlijk omdat ik heel wild vloog en die veel te flexibele GWS-prop daardoor in een van de roertjes hakte en zichzelf daardoor naar achteren lanceerde ofzo.
De schade valt gelukkig erg mee; dat ding is zo licht dat ik geen waterschade heb, alle componenten zijn weer gevonden en inmiddels zit alles weer stevig(er) op z'n plaats met een kleinere, stijvere Master Airscrew.
Wel vreemd; ik vlieg al 1,5 jaar zonder resonantieproblemen, losvliegende props etc. en nu 2x in een weekend!

update: nieuwe motorsteun gemaakt met 2 graden domp omlaag, klein beetje elevator met 't gas meegemixed en (lang) gewacht op de nieuwe lipo
probleem met de motor en de herrie bleek de timing van de regelaar te zijn; een Himodel-regelaar (veruit de beste prijs-kwaliteitsverhouding wat mij betreft) met een Typhoon 6-3D vraagt dus even wat aandacht

gisteren gevlogen: fantastisch! vliegt echt heel erg leuk en stabiel, landing is een eitje en de kist is vooral een beauty om te zien op de grond en in de lucht
met de Typhoon stookte ik 1300 mah op in 11 minuten "50%+trhottle-time"

verder heb ik nog zonder spinner gevlogen, maar die gaat er straks wel op; ben benieuwd of dat nog wat extra snelheid oplevert

Afgelopen zondag nog eens wat vluchtjes kunnen maken met de FW190. Vliegt inderdaad mooi en strak maar elke vlucht leverde een gebroken prop op. 3 propjes moesten eraan geloven.
Hebben jullie dit probleem ook? Hoe op te lossen? Remfunctie van de regelaar inschakelen misschien?

Goofer zei:
Afgelopen zondag nog eens wat vluchtjes kunnen maken met de FW190. Vliegt inderdaad mooi en strak maar elke vlucht leverde een gebroken prop op. 3 propjes moesten eraan geloven.
Hebben jullie dit probleem ook? Hoe op te lossen? Remfunctie van de regelaar inschakelen misschien?

ja!

Ondertussen terug een aantal vluchten gemaakt, zonder propjes stuk te landen. En wat het filmpje betreft: belofte maakt schuld dus HIER is het, al is het dan niet van de maiden.

De motor is een 1200 kv UH buitenloper die ondertussen niet meer verkocht wordt, met een APC 9x6 E prop erop en de batterij is een 1700 mAh 3S HXT D9 lipo (die ik ondertussen stilaan ga terugsturen omdat ze te bol begint te staan)

De landing kon beter :oops: maar het was in hoog gras dus geen brokken gemaakt.

MPXfan zei:
De decals vereisen wat werk, maar ik heb het op de volgende manier gedaan (dankzij de nodige tips hier op het plastic-modelbouw forum en in de link die ik eerder in dit draadje gaf naar het RC-forum):

- vliegtuig compleet behandelen met ParketPlus (hoogglans); 24uur laten drogen
- aanbrengen decals mbv Solset; 24 uur laten drogen
- dun laagje ParketPlus aanbrengen; 24 uur drogen
- acryl parketlak (mat) met polyurethaan aanbrengen; 24 uur drogen

Het resultaat is schitterend: zelfs de rode band om de romp is niet geplooid of gescheurd en zit er mooi strak omheen. De decals lijken erop geschilderd en komen er niet vanaf. Totale gewichtstoename na 3 laklaagjes is ca. 15 g. Totaalgewicht inclusief 1700 mAh Hextronic-LiPo is ca. 490 gram.

Bij mijn P51D beginnen de decals nu ook te lossen; wat er resteert is nu nog acceptabel.
Is het nu zinvol om de laatste 2 stappen alsnog te doen, of gaat het ook om wat er onder zit?
Zo nee, dan probeer ik een nieuw decalsetje te krijgen; d2air beweert dat ze alle spareparts kunnen leveren van Alfa Model en ik moet daar toch een nieuwe spinner halen (ik verloor het dopje), vandaar dus

Nog een vraag: waar koop je al dat spul (Parketplus / matte parketlak), wat kost het en hoe breng je het aan? (airbrush / kwastje?)

ZamBeZi zei:

Bij mijn P51D beginnen de decals nu ook te lossen; wat er resteert is nu nog acceptabel.
Is het nu zinvol om de laatste 2 stappen alsnog te doen, of gaat het ook om wat er onder zit?
Zo nee, dan probeer ik een nieuw decalsetje te krijgen; d2air beweert dat ze alle spareparts kunnen leveren van Alfa Model en ik moet daar toch een nieuwe spinner halen (ik verloor het dopje), vandaar dus

Nog een vraag: waar koop je al dat spul (Parketplus / matte parketlak), wat kost het en hoe breng je het aan? (airbrush / kwastje?)

Hi Zambezi,

- De eerste laag parketplus zorgt voor een spiegelglad oppervlak voor het opbrengen van de decals.
- Het Solset ''versmelt'' (verweekt) als het ware de decals, zodat ze tijdens het drogen zeer strak op de gladde ondergrond zitten.

Je zou kunnen proberen om, wat er momenteel nog rest van je decals, te beschermen door het opbrengen van een laklaagje. Wil je echter een blijvend resultaat (mijn decals zitten nog net zo mooi als in het begin - en dat terwijl ik al talloze vluchten erop heb zitten) is het aanbrengen van een nieuwe decalset wellicht het beste idee. Aan de andere kant: je hebt nu wel een mooie verweerde scale-look gecreeerd! :wink:

Parketplus heb ik bij de Super de Boer gekocht: 750-ml fles voor 3 Euro. Genoeg voor 10 Alfa vliegtuigen! Dun opbrengen met platte kwast (spons geeft luchtbelletjes). Airbrush heb ik niet.
Matte parketlak: gekocht bij een plaatstelijke verf-speciaalzaak. Ca. 20 Euro voor 500 ml-bus. Opbrengen met speciale acrylaat/PU-kwast, gekocht bij diezelfde zaak.

Succes, en ik ben benieuwd of d2air inderdaad de decals kan leveren!

bedankt voor de adviezen!

ik heb net wat parketspul van m'n buurman geleend (op thinnerbasis) en geprobeerd op een los stukje depron
het resultaat was te verwachten: er bleef weinig van 't depron over :lol:

ik kan er van uit gaan dat de lakken die jij hebt gebruikt allemaal op waterbasis waren?

Back