Algemeen electro sleepmeeting draadje

Als ik het zo lees moet ik deze winter de Doppelraab maar eens afmaken, want volgend jaar wordt een mooi sleepjaar!
Vleugels zijn bijna af, romp moet nog helemaal.

Hmm, echt handig vindt ik het niet, steeds de meeting voor een half uur onderbreken. Heb je net een verse lipo in je sleper gestopt, zwever staat klaar..helaas uur is over, kom straks maar terug..

Electro-slepen doen we omdat we van de rust genieten, en dan steeds een half uur brandstofmotoren er tussendoor?

In de jaren dat we nu al sleepmeetings en wedstrijden organiseren is het nog nooit een probleem geweest om het veld een dagje te 'reserveren' voor een evenement. De leden kunnen genieten van iets wat ze anders maar weinig zien, het is altijd gezellig ook. En als ze dat weekeind graag zelf willen vliegen, doen ze dat op de zondag of slepen/zweven zelf mee (nog beter natuurlijk :))

Ben benieuwd wat de andere zweef en sleep enthousiastelingen van zo'n opdeling vinden, zeg het eens mannen?

Gerben

Ik zou het ook niet zo handig vinde om steeds te wisselen. Als je een sleepmeeting houdt, dan ga je slepen. Als de lokale leden dan willen vliegen moeten ze een sleper of zwever meenemen. Als de lokale leden echt heel nodig zelf willen vliegen met ander spul dan moet je misschien niet de meeting op je veld willen organiseren.

Ik ben het helemaal eens met Gerben.
Volgens mij werkt het niet, tenzij ieder deelnemer een ijzeren discipline heeft. :)

Een gezellige en gemoedelijke sfeer zal al snel veranderen in een gespannen sfeer en dat wil niemand. :rolleyes:

Johannes

Als we de hele dag het veld bezet houden dan kan je het midden in het seizoen in Dalfsen wel vergeten.
Dit is een compromis tussen gelegenheid voor de leden om te vliegen en dat wij ons ding kunnen doen.

Ik denk dat dat bij veel clubs het geval zal zijn.
Een hele dag (en avond) het veld veld bezet houden zal men niet leuk vinden.

GJ

Ik heb er niet zo'n moeite mee hoor.
Al denk ik zelf dat te veel meetings houden ook niet slim is.
Hard lopers zijn dood lopers vertelden ze mij vroeger.
Al heb ik enorm veel zin in een lekker dagje slepen zonder bezorgt te zijn dat er een lader af fikt.

verstuurd met mijn smartphone

Eindelijk heb ik een datum

De electro sleepmeeting van modelvliegclub Pegasus te Enkhuizen wordt op 6 september 2014 met uitwijkdatum 13 september gehouden.
Er mag vanaf 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan één stuk door worden gevlogen. :D

Noteer alvast deze datum in je agenda!

Johannes

Misschien is het een idee-tje om een site te maken zoals bij het Vintage Glider Treffen om het overzichtelijk te houden en het Electro slepen een digitaal gezicht te geven?

Website...
Ja Sander, daar zat ik ook al aan te denken.
Ik zal de webmaster van de F5B site eens vragen of hij een domein aan kan maken, gratisszzz.

Dan nog even terugkomend op het voorgestelde programma (1 uur electro, 30 min leden).
Het gaat dan puur om de 21e Juni, de langste dag, dus dan kunnen we vliegen van 10 uur in de ochtend tot zo'n 11 uur in de avond, ruim 13 uur slepen!

Ik heb gisteren gebeld met de voorzitter en nachtvliegen gaat niet gebeuren, dus tot zonsondergang mag er gevlogen worden. (en we werken in Dalfsen niet met een zweep, mocht het iets later worden is dat ook geen probleem).

Het voorstel van 1 uur slepen en 30 minuten leden vond hij niet verkeerd.
In de praktijk zal het er op neerkomen dat er weinig tot geen leden overdag komen en als er geen vliegende leden zijn dan hoeven we ook niet te stoppen.
Maar.. we moeten de mogelijkheid bieden om te vliegen, dus daarom die 30 minuten.

In de avond kan het anders zijn, als het mooi weer is, mensen willen even vliegen, dus dan zou het wel zo kunnen zijn dat we even moeten stoppen.

Zoals het afgelopen zaterdag was kan hij in ieder geval niet meer aan de leden / overige bestuursleden, verkopen.
Ik had de leden geschreven "Dat het niet gewenst was om met brandstofmodellen of motorvliegtuigen tijdens het slepen te vliegen.
Mede vanwege de veiligheid en rust tijdens het zweven.
Iedereen met een electrosleper of zwever is wel welkom om mee te vliegen en voor de niet vliegers is er genoeg te zien."

Maar er zijn weinig leden die zweven en ook is het nog een echte brandstofclub dus dan ontneem je ze hun veld en iemand had daar bezwaar tegen gemaakt.

Vandaar mijn voorstel.

Als we op die manier mensen tevreden kunnen houden en weer lekker kunnen zweven in het mooie en gezellige Dalfsen dan is dat voor mij persoonlijk een compromis waar ik mee kan leven.

GJ

Het gaat dan puur om de 21e Juni, de langste dag, dus dan kunnen we vliegen van 10 uur in de ochtend tot zo'n 11 uur in de avond, ruim 13 uur slepen!

...err, met steeds een half uur er tussenuit blijft er hooguit 8 uur en 45minuten over..

Maar als het zo problematisch is in Dalfsen, dan gaan we toch gewoon naar een andere club? Er wordt zo enthousiast georganiseerd, er zijn zo te horen zat mensen/clubs die een dagje willen electroslepen op hun veld :)

Johannes,
perfect, 6 September gaat alvast in de agenda (hopelijk ben ik dan weer thuis en hersteld van het WK F5B de week ervoor).

SAR-Scott:
Een meeting in Belgie lijkt me een leuk idee! Als je het op tijd opzet, kun je er wellicht via de VML/BML ook ruchtbaarheid aan geven, om alle Belgische piloten die eventueel niet op het forum zitten te informeren.

Dan even een update met de data voor Pegasus:
-Midwinter - Dalfsen (slepen in de sneeuw, datum wordt bekend als er sneeuw ligt, organisator Gerben/GJVO)
-April(?)
-10 Mei - Vught/The Hawks (uitwijk 17 Mei, organisator MarkyB/JVE)
-datum nog te bepalen - Wijk en Aalburg (organisator Bertus)
-datum nog te bepalen - Dalfsen (zomertreffen, misschien de langste dag, 21 Juni, kunnen we ook nog laat in de avond zweven, incl BBQ op het veld?)

-6 September - Enkhuizen/Pegasus (uitwijk 13 September Organisator Ariel)
Datum wordt morgen bekend gemaakt
-Oktober - Berlicum, NB (organisator SRS)

Groetjes,
Gerben

Beide kanten zijn duidelijk! Wat mij enorm aanspreekt is dat er op de langste dag een evenement georganiseerd wordt. Dat is de bindende factor. Dan heb ik er geen moeite mee dat er 1-malig een 'agenda' wordt bepaald.

Sterker, ik denk dat als je heldere afspraken maakt én er een strenge ´verkeersleider´ is het een heel leuke meeting kan worden waarin de hele breedte van de modelvliegerij aan bod kan komen. Kunnen wij als electrozweefmannen laten zien dat dit het leukste is en dan is er 2015 niemand meer die iets met brandstof doet. ;)

Dus: voor een 1-malig evenement lekker samen optrekken en bij een normale electro sleep meeting' een exclusief recht op het veld voor 1 dag.

Ach, vind het prima wanneer we aan de hamburgers zitten ( n lichte lunch) dat de overige leden van de club, die vol bewondering alles hebben gadegeslagen, even mogen vliegen. Er is dan even de tijd om met de ESG leden gezamenlijk te lunchen . Ook leuk.

Ik zou het niet te veel onderbreken, moeten ze idd maar gaan slepen of zweven. Vind het wel goed om clubleden op te roepen om mee te doen.

Willem

Die zijn op een hand te tellen :eek:

Helaas erg weinig ( schaal) zweef op de club... Er zijn zelfs meer heli's denk ik.

Als we het niet op de manier doen die ik voorgesteld heb dan valt Dalfsen af.
Het is ook wat Jacob zegt, je laat anderen zien dat het anders kan.
En ja, brandstof heeft voordelen maar ook nadelen.
Dus moeten we de voordelen van electro benadrukken en niet de confrontatie uit de weg gaan omdat we misschien even een pauze in moeten lassen.
Mensen moeten toch ook eten, accu's moeten laden.
Dat kan dan mooi in de eventuele pauze.
En... zoals ik al schreef, het kan ook zomaar zijn dat we geen pauze in hoeven lassen omdat de leden gewoon niet komen vliegen.
Ik moet alleen de mogelijkheid bieden.
Leden die willen vliegen melden zich bij de vliegleider, dan kunnen ze in overleg met ons op een bepaald tijdstip vliegen, dus het hoeft ook geen half uur te zijn!

Maar het hoeft niet hoor, ik kan het ook gewoon nu meteen afblazen, dan gaan we kijken wie dan wel zijn veld beschikbaar wil stellen.

Zeg het maar.

GJ

Maar het hoeft niet hoor, ik kan het ook gewoon nu meteen afblazen, dan gaan we kijken wie dan wel zijn veld beschikbaar wil stellen.

Zeg het maar.

GJ

Hm, is dit een dreigement? :mad:
Uiteraard respecteer ik de regels van iedere modelvliegvereniging.
Maar ik voel me vrij om een keuze te maken waar ik wil vliegen.

Johannes

Nee Johannes, het is geen dreigement.
Maar voordat ik het bestuur daar hun tijd laat verspillen met mijn voorstel wat dan toch niet als prettig ervaren wordt door de vliegers kan ik beter meteen tegen ze zeggen, laat maar zitten.
Dat scheelt ze een hoop tijd.

GJ

Ik was vrij stellig in mijn vorige reactie, maar moet toch wat nuance aanbrengen.
Als er clubs zijn waarbij we wel de hele dag kunnen vliegen zou dat zeker de voorkeur hebben, maar GJVO brengt al wel nuance aan door te zeggen dat er waarschijnlijk lang niet elk half uur door de clubvliegers gevlogen zal worden, ook al hebben ze die mogelijkheid. Op die manier zou ik het eigenlijk wel prima vinden. En als ze ons bezig zien hoeven ze al niet meer, dan gaan ze meteen kijken waar ze ook zwevers of electrokisten kunnen kopen ;).

We moeten wel in de gaten houden dat we te gast zijn op het veld van anderen. Vele clubs doen dit belangenloos, maar we pikken wel iemands veld voor een dag in. De ene club doet dit zonder problemen, bij andere clubs is het onbespreekbaar en sommige clubs zoeken een soort tussenvorm zoals Dalfsen. We hebben als groep niets te eisen, we zijn volkomen afhankelijk van de gastvrijheid van de lokale leden.

Nogmaals: mijn voorkeur gaat uit naar clubs waar je de hele dag kan slepen, maar als door de lokale clubleden gevraagd wordt of zij ook af en toe een rondje kunnen sturen is dat eigenlijk niet meer dan redelijk.

Back