Algemeen Lipo topic

ow, ok met de ultramat 14 is het inderdaad anders, had er even over gelezen, en ik wist ook niet dat de TO 3800 op 2C op te laden zijn, niet om altijd te doen, maar als ik snel weer wil rijden...

thx!

:D
Een ander probleem is dat je je accu's als je het goed wilt doen een poos moet laten afkoelen voor je ze weer gaat laden. Dus als het je er om gaat snel weer te kunnen rijden is het (weer geheel mijn persoonlijke mening :D ) slimmer om er 2 of 3 bij je te hebben. Dan kun je direct verder en met al je accu's doe je langer. Op termijn is dat een stuk goedkoper, Lipo's gaan toch al niet bijster lang mee vind ik. Die 2 of 3 accu's krijgen bij mij geen tijd om te bederven door het liggen hoor.....dus of ik er nou 3 tegelijk koop of 3 per jaar, dat maakt mij niet veel uit.

in de handleiding van de team orion 3800 lipo staat dat je veilig op 2c kunt laden, ze geven ook aan dat je ze makkelijk zonder balancer kunt laden zonder dat dit prestatiegevolgen heeft voor de lipo. Grappig is dan wel weer dat bijv. mijn ultramat 14 standaard op 1c voor een lipo staat ingesteld, en dat niet te wijzigen is (of ik kan het niet vinden).

Maar koop gewoon meerdere packs, hoef je geen risico te lopen en kun je lekker lang rijden.

kijk u hebt er verstand van ;)

( ik heb ze ook en laat zo zonder balancer en gaat prima , Geweldige accu's voor die prijs.... zekker een aanrader )

B.

TO 3800 gekocht :D
Ik was al heel tevreden over de TO3200, dan zal deze me niet teleur stellen, ik heb nog even gedacht voor de trakpower 5400 te gaan, die was maar 10eur duurder, maar ik heb al een goede rijtijd met de 3200, 3800 zal dan niet teleur stellen...

Ik ben benieuwd of ik een verschil zal merken tussen deze en de robitronic 5200 en trakpower 4800 sdadle pack.

Ik merk wel dat de TO3200 iets vlotter lijkt te gaan dan de robitronic of de trakpower, maar waarschijnlijk is dit omdat de TO3200 een 2s1p is en de robitronic en trakpower 2s2p en dus dubbel zo veel wegen?

LiPo's worden toch niet echt warm, zelfs na een intensieve run op een warme dag met een MM6900 in een benepen ruimte is de LiPo niet warmer dan zijn omgeving... Ik heb ook nog geen enkele LiPo gehad die warm werd tijdens het op laden

Laatst bewerkt:
Goed, mijn laatste post in dit draadje.

De industrie heeft voor Lipo's richtlijnen opgesteld zodat je er langst mee doet. In de modelbouw worden ze veel zwaarder belast dan goed voor ze is dus een spectaculaire levensduur hebben ze toch al niet.
Lipo's zijn kwetsbaar voor overladen en te ver leegtrekken. Seriegeschakelde cellen kunnen in onbalans raken. Daardoor kun je een cel onder- of overladen en neemt de levensduur af. Dus: indien mogelijk altijd gebalanceerd laden.
Alle accu's hebben een interne weerstand en worden warm als je ze belast. Te warm verkort de levensduur. Dus: opletten dat ze niet te warm worden. Er zijn niet voor niets temperatuursensors op de markt. Dus: voor het laden af laten koelen. De meeste warmte zit in de accu, niet aan de buitenkant omdat die het snelst afkoelt.
Lipo's kun je best snel laden zonder dat ze direct stuk gaan of ontploffen maar voor de levensduur is laden op maximaal 1C het best.

Slimme marketingmannen vragen zich af hoe ze hun cellen het best aan de man kunnen brengen. Dat kan bijvoorbeeld door te stellen dat je hun cellen niet hoeft te balanceren, of dat je ze met 2C of meer kunt laden. Allemaal waar - ze ontploffen echt niet direct.
Er staat NIET bij dat ze daardoor net zo lang of langer mee gaan.

Als je dit allemaal niet gelooft - geen probleem. Als je gewoon snel en veel wilt rijden zonder gedoe heb ik er geen last van als jij je cellen direct na het rijden met 2C zonder te balanceren weer oplaadt.

Voor iedereen die graag wat langer met zijn Lipo's doet geldt het bovenstaande.
Deze zaken kun je trouwens ook vinden op de websites van de fabrikanten, onder andere in de links die in één van de eerste posts van dit draadje staan.

Laatst bewerkt:
Als je dit allemaal niet gelooft - geen probleem. .

Arjan,

de meeste racers hebben een heel ander doel dan een lange levensduur,
cellen eerst opwarmen en lekker snel laden voor een maximale prestatie.

Met de huidige IB cellen die je maar een keer op een dag goed kunt gebruiken
en maar 10 keer goed presteren zijn de racers al heel veel gewend.

Bij sommige clubs is een maximaal amperage voor laden afgesproken,
dit vooral om de veiligheid te vergroten.

Heeft iemand anders al ervaringen met de TO3800 Lipo?

Ik heb het gevoel dat hij snel leeg geraakt, hij laad op tot 3400 à 3600mAh en wordt toch handwarm.

Mijn TO3200 lipo gaat precies even lang mee en als hij leeg geraakt is hij ook leeg, de 3800 bloed een beetje dood precies :s

Ik trek maar 70A van de batterij, hij zou hier geen probleem mee mogen hebben...

Lipo cutoff staat nu op 6V maar dit lijkt iets te laag, want ik merk dat hij trager gaat....

Je laad met een balancer?

Misschien dat 1 van je cellen aan het overlijden is door dat hij nog voller zat dan de ander en zo overladen wordt tijdens het laden en daar door slechter aan het worden is.

Laatst bewerkt:
Je laad met een balancer?

Misschien dat 1 van je cellen aan het overlijden is door dat hij nog voller zat dan de ander en zo overladen wordt tijdens het laden en daar door slechter aan het worden is.

Ik heb de batterij ondertussen 4 maal opgeladen met een ultramat 16, balancer aangesloten (ik snap niet waarom iemand zonder zou willen op laden) en mooi op 1C 3,8A....

Zijn er helaas genoeg die geen balancer willen kopen.

Maar als je er wel mee laad geen idee waarom ze dit doen.

hallo,

ik ben van plan om binnenkort de maxxamps 6000mah saddle pack te kopen. (2S3P 7.4V )
R/C Planet - Radio Control R/C or RC Cars Trucks Boats Helicopter Airplanes Traxxas HPI
voor deze accu zou ik graag een lader hebben, met balancer op 230V
aangezien deze accu absoluuut niet goedkoop is, (124$) zou ik graag een lader hebben die de accu goed zal verzorgen.

kan iemand me een goede lader en balancer aanraden? mag gerust van een webshop zijn. maar geen ebay. ik weet de laders enz wel te vinden hoor, weet enkel niet goed naar wat voor model/type ik moet zoeken.
ik zou er ongeveer een 100€ / 150$ aan uit geven.

bvd, nitro

de meeste racers hebben een heel ander doel dan een lange levensduur,

Bij sommige clubs is een maximaal amperage voor laden afgesproken,
dit vooral om de veiligheid te vergroten.

Tja... je hebt racers die voorbeelden stellen en andere racers die ze blind overnemen. Zo lang de mensen met een voorbeeldfunctie geen rare dingen doen zullen er ook geen rare dingen gaan gebeuren.....

kan iemand me een goede lader en balancer aanraden? mag gerust van een webshop zijn. maar geen ebay. ik weet de laders enz wel te vinden hoor, weet enkel niet goed naar wat voor model/type ik moet zoeken.

bvd, nitro

Ieder beetje goede LiPo lader werkt hetzelfde, namelijk volgens de Constant Current en Constant Voltage principe. Het enige wat over blijft is dus dat je een lader met balancer zoekt die de accu met 1C of 1.5C kan laden. Ik had begrepen dat de Imax laders wel leuke laders zijn voor LiPo's.
Waiting...

hallo,

ik ben van plan om binnenkort de maxxamps 6000mah saddle pack te kopen. (2S3P 7.4V )
R/C Planet - Radio Control R/C or RC Cars Trucks Boats Helicopter Airplanes Traxxas HPI
voor deze accu zou ik graag een lader hebben, met balancer op 230V
aangezien deze accu absoluuut niet goedkoop is, (124$) zou ik graag een lader hebben die de accu goed zal verzorgen.

bvd, nitro

Je kunt ook op de site van Maxamps zelf kijken. Daar hebben ze laders met ingebouwde balancer van Hyperion. Wel goed letten op de laadcapaciteit (minimaal 1C dus 6A kunnen laden en met oog op de toekomst misschien wel tot bijv. 8A).
Succes

hey, bedankt voor je reply,

omdat ik bij een webshop (zie link hieronder) al een redelijke bestelling heb (ong 400$) zou ik ook graag daar mijn lader bestellen, zo heb alles van 1 shop en moet ik maar 1x verzendingskosten betalen.

ik heb de volgende lader gevonden:

INTE2041 Integy Indi 16X Lithium AC / DC Charger

Integy AC/DC 16X-Lithium-Polymer and Lithium-Ion Battery Charger will charge 1-4 cell Lithium-Polymer and Lithium-Ion battery packs up to
6500mAh. Adjustable charge rate from 0.1A to 6.5A. Adjustable voltage cutoff from 4.10V to 4.25V per cell. True Constant Current/Constant Voltage charge method. Blue LED indicates fast charging, green LED indicates completion. Built-in cooling fan. Ninety day limited warranty.

deze laad:
1 tot 4 lipo cellen
regelbaar van 0.1 tot 6.5A
automatische cel afslag van 4.10 tot 4.25V per cel
en wat ik in roelof zijn post leesde: true constant current/voltage charge method

wil dit zeggen dat er een balancer ingebouwd is?

zou dit een goeie keus zijn voor een maxamps 6000mah 2s3p 7.4V lipo?

de lijst van alle laders die deze shop verkoopt staat hier:

alvast bedankt, nitro

hey, bedankt voor je reply,

omdat ik bij een webshop (zie link hieronder) al een redelijke bestelling heb (ong 400$) zou ik ook graag daar mijn lader bestellen, zo heb alles van 1 shop en moet ik maar 1x verzendingskosten betalen.

ik heb de volgende lader gevonden:

INTE2041 Integy Indi 16X Lithium AC / DC Charger

Integy AC/DC 16X-Lithium-Polymer and Lithium-Ion Battery Charger will charge 1-4 cell Lithium-Polymer and Lithium-Ion battery packs up to
6500mAh. Adjustable charge rate from 0.1A to 6.5A. Adjustable voltage cutoff from 4.10V to 4.25V per cell. True Constant Current/Constant Voltage charge method. Blue LED indicates fast charging, green LED indicates completion. Built-in cooling fan. Ninety day limited warranty.

deze laad:
1 tot 4 lipo cellen
regelbaar van 0.1 tot 6.5A
automatische cel afslag van 4.10 tot 4.25V per cel
en wat ik in roelof zijn post leesde: true constant current/voltage charge method

wil dit zeggen dat er een balancer ingebouwd is?

zou dit een goeie keus zijn voor een maxamps 6000mah 2s3p 7.4V lipo?

de lijst van alle laders die deze shop verkoopt staat hier:

alvast bedankt, nitro

Hoi Nitro,

volgens mij zit hier geen balancer ingebouwd. Verder zit er geen enkele display op de lader om te zien wat er gebeurd tijdens het laden. Ik zou niet voor deze lader gaan persoonlijk.

Ik weet niet of je de andere spullen ook nog ergens anders kunt vinden waar je bijvoorbeeld wel de hyperion laders kunt kopen? Het voordeel van de Hyperions is dat de balancer kabels afgestemd zijn op o.a. Maxamps lipo's.

Of je kunt, als je per se saddle pack wilt rijden, voor de Track Power gaan. Hiervoor zijn in NL ook meer laders en balancers te krijgen.

hmmm, het is idd misschien wat nadelig als je geen info op de lader ziet...

nu heb ik op pk's site rondgeneus en gevonden:

TC60125 Digital Lipo Charger iMAX B5 w / AC Adapter € 109.95
COMPLETE LIPO, NICAD EN NIMH LADER, INCLUSIEF VOEDING
zeer fraaie complete lader voor het laden van NiCad, NiMh (1 - 14 cellen), Lipo accu's met 1 tot 5 cellen en 6 of 12V lood accu's. Met ingebouwde balancer voor Lipo accu's, en extra aansluitkabels voor gloeiplugdrivers, ontvangeraccu, zenderaccu en een universele kabel met krokodillenklemmen. Kan gebruikt worden met b.v. een 12V auto accu, maar ook thuis met de meegeleverde 110-240V, 5A schakelende voeding. Deze lader is voorzien van een groot LCD scherm waar alle gegevens en instellingen op afgelezen kunnen worden. De lader laat ook de geladen capaciteit zien aan het eind van de lading. De lader is helemaal programmeerbaar, maximale spanning, maximale laadtijd etc. kunnen ook als extra veiligheid geprogrammeerd worden. Deze lader laadt met maximaal 5 ampère. Gewicht 280 gram, afmetingen 130x80x23mm, dus makkelijk mee te nemen.

GR6441 ULTRAMAT 16 CHARGER € 129.95
8 AMPERE PROCESSOR GESTUURDE 220/12V LADER VOOR NICAD-NIMH-LIPO & LION ACCU'S EN INGEBOUWDE LIPO BALANCER EN UITGEBREIDE SET BALANCER KABELS
Uitgebreide Lader met ingebouwde 8A voeding, geschikt voor netspanningen van 100 - 240V, dus ook in het buitenland bruikbaar. kan ook met een 12V autoaccu gevoed worden. Kan 1 tot 14 NiCad of NiMh cellen laden, en is ook geschikt voor het laden van 1 tot 6 lipo/LoLo en Life accu's de benodigde balancer hiervoor is ingebouwd in de lader, en er worden diverse aansluitsets voor balancer stekkers meegeleverd. Ook kunnen met deze lader 2 tot 12V loodaccu's geladen worden. De laadstroom is instelbaar van 100 mA tot 8.0 Ampère. Processor gestuurd, alle paramaters zijn instelbaar. Kan ook NiCads en NiMh accu's ontladen met een instelbare ontlaadstroom van 0.1 tot 5A, en meet dan de capaciteit van de accu. Omdat er op deze lader veel verschillende soorten accu's aangesloten kunnen worden, wordt hij zonder laadsnoeren geleverd, je moet dus of zelf een laadsnoer maken of kijken of er een voor jouw bruikbare staat in het lijstje met laadsnoeren onderaan de pagina "laders") . Het laadsnoer wordt met 2 bananenstekkers aangesloten op de lader.

welke lijkt jullie het beste?
op het forum heb ik al wat rondgeneusd over de ultramat en die zag er niet slecht uit en ze schelen 20€

wie heeft ervaringen met beide?
zijn deze makkelijk te bedienen door de gewone modelbouwer die niet zo veel verstand heeft van het hele elektro en vooral lipo gebeuren.

alvast hartelijk dank heren

groetjes, nitroo

Die ultramat kan je op ebay duitsland wel vinden voor rond de 110€. Als je dan niet via ebay wilt kopen, kan je kijken of ze naast hun ebay-shop ook nog een gewone web-winkel hebben, en kan je je lader daar bestellen. Het enige probleem zijn de verzendkosten...

De Ultramat komt ook met verschillende balanceerstekker-adapters, die moet je niet apart nog eens bijkopen. Hiermee kan je zowat alle lipo's gebalanceerd laden.

(enige overeenkomsten met de review van de Ultramat 16 uit de laatste M-Auto zijn louter toevallig :-))

Laatst bewerkt:
Die ultramat kan je op ebay duitsland wel vinden voor rond de 110€. Als je dan niet via ebay wilt kopen, kan je kijken of ze naast hun ebay-shop ook nog een gewone web-winkel hebben, en kan je je lader daar bestellen. Het enige probleem zijn de verzendkosten...

De Ultramat komt ook met verschillende balanceerstekker-adapters, die moet je niet apart nog eens bijkopen. Hiermee kan je zowat alle lipo's gebalanceerd laden.

(enige overeenkomsten met de review van de Ultramat 16 uit de laatste M-Auto zijn louter toevallig :-))
Voor slechts 19 euro verschil lijk me hem op Ebay kopen niet echt zinvol, denk is aan garantie en service als hij stuk is.

De Graupner is trouwnes een pima lader.

succes met je aankoop

De Graupner is een prima lader die idd met allerlei extra balancer kabels geleverd wordt. De andere lader ken ik niet. De Ultramat 16 wordt door een aantal rijders bij ons op de club (MACH) gebruikt. Ik zou voor de Ultramat 16 gaan (en in NL kopen i.v.m. de garantie enzo. Terugsturen naar HK is minder interessant denk ik).

Succes

Ik doelde ook op duitsland, is iets minder ver als Hong-Kong, en als je hem van een professionele verkoper (geen particulier, staat er altijd bij vermeld) komt het qua garantieregeling (-problemen) voor Nitro op hetzelfde neer als hem in NL kopen want hij is van België. Dan is 'even langsgaan' zowiezo al iets minder makkelijk :wink:

Kijk anders wat hij hier in België kost. Zal wel ongeveer overeenkomen met NL.

Back