algemeen minimag topic (deel 2)

Wat ik me afvroeg,
is het mogelijk om met de Minimag, eens op hoogte, een beetje uit te zweven?
Of komt deze dan recht naar beneden?

het is geen zwever dat stellen we even voorop,
maar hij zweef een heel klein beetje uit, dus je moet er niet veel van verwachten.

Oke,
maar je kan hem wel rustig laten landen zonder motor.
En dan nog maar eens de vraag, sorry voor de herhaling. maar ik heb nu filmpjes bekeken van beide set-ups en veel gegoogeld, maar ik kom er niet uit.
Neem ik best een speed 480 motor met lipo, of een speed 400 met 8 cellen?
De prijs komt ongeveer gelijk uit. Ik wel zeker niet overpoweren, maar ik wil als beginner ook niet te weinig power hebben. Maar dus looping uit gewone vlucht hoeft niet, ik wil heus wel wat aanduiken.
Kan iemand me helpen?

het is geen zwever dat stellen we even voorop,
maar hij zweef een heel klein beetje uit, dus je moet er niet veel van verwachten.
Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens, de minimag zweeft prima! Om precies te zijn heb ik er mee helling gezweeft in oostenrijk! Aka, zonder motor aan toch boven blijven, ik vind de minimag prima zweven!

Oke,
. maar ik heb nu filmpjes bekeken van beide set-ups en veel gegoogeld, maar ik kom er niet uit.
Neem ik best een speed 480 motor met lipo, of een speed 400 met 8 cellen?
De prijs komt ongeveer gelijk uit. Ik wel zeker niet overpoweren, maar ik wil als beginner ook niet te weinig power hebben. Maar dus looping uit gewone vlucht hoeft niet, ik wil heus wel wat aanduiken.
Kan iemand me helpen?

Je komt er niet uit omdat er geen definitief antwoord is.
Met beide setups vliegt-ie goed. De een heeft misschien wat meer power en moet daarvoor betalen met wat meer gewicht.
Wat 'goed' is bepaal je zelf.

Ga er vanuit dat de motor die erbij zit voldoende is. Neem die dus eerst, en ga daarna over op borstelloos.
Je kunt er een Lipo inhangen in plaats van de geadviseerde NiMH of NiCad. Dat heeft twee voordelen:
Je vliegtuig wordt een stuk lichter en heb je dus meer ruimte om te spelen. En je koopt een accu die je ook in andere toestellen en met borstelloos kunt gebruiken.

Je moet inderdaad een knoopje doorhakken: Wat wil je in de toekomst gaan gebruiken? Lipo, waarschijnlijk. Dus kun je nu een Lipo-accu kopen die je in de toekomst ook kunt blijven gebruiken.
Dat wordt dan waarschijnlijk een 3s lipo en niet een 2s.

Daarna kun je kiezen welke motor je erin zet. Heb je een 480 liggen, gebruik die dan omdat-ie beter aansluit bij het hogere voltage.
Heb je die niet, gebruik dan de 400 die bij de MM zit, omdat je die al hebt.
Als die uitbrandt vervang je hem door een borstelloze; en die gaat dan weer prima samen met je 3s lipo die je al hebt. Zo hoef je in de toekomst je accu niet te vervangen als je je motor opwaardeert.

M.a.w:
1. Gebruik wat je hebt.
2. Als je iets moet kopen kijk dan of dat in de toekomst ook nog gebruikt kan worden volgens punt 1.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb net vanavond mijn 3e lipo leeggevlogen met de minimag, maar ik zit een beetje met de cog (balance) van de minimag.

Ik vlieg met een Robbe Roxxy 2726-25 met roxxy 25a regelaar.
GWS 9x5 prop (oranje)
3s 2200 20c lipo van 187 gram.
Spektrum AR6200
4x HS55

De BL motor heb ik in de romp gemonteerd, direct daarachter de regelaar, vervolgens de lipo en helemaal achterin op de verhoging licht mijn AR6200 ontvanger.

mijn probleem is dat als ik mijn hoogte roer op neutraal stand precies gelijk zet met de rest van de achter vleugel, de minimag konstant hoogte wil maken op vrijwel alle snelheden. Met de trim kan ik dit wel weg trimmen maar ik denk dat mijn cog niet helemaal goed ligt.

Hoe ver hebben de mensen die met 190 gram lipo's vliegen de lipo naar voren, naar achter liggen in de minimag.
Het lijkt wel of de minimag heel erg naar voren moet hangen (heel veel gewicht voorin) klopt dit ?

Ik hoop dat iemand mij als vliegtuig noob kan helpen.

Laatst bewerkt:
Op de bouwtekening staat precies waar het zwaartepunt moet zitten, er zitten zelfs 2 kleine bobbeltjes in het elapor zodat je daar je vingers onder kan zetten. Als het zwaartepunt goed is kan het ook nog zijn dat je motor onder een verkeerde hoek staat, zodat de MM naar boven afwijkt.

Ik heb 2 vraagkes over de Minimag,
-is het mogelijk met de sp400 van water te kunnen opstijgen?
-als je 7,2 V accu hebt, hoe kunnen de servo's dat aan?

Bij voorbaat dank!

Ludo

speed 400 en waterstrarts?? ik denk het niet, dan zou ik eerder brushless nemen. en de regelaar geeft maar 5 volt af aan de servo's, alleen de motor draait dan op die volledige 7.2 volt. de regelaar geeft altijd 5 volt aan de ontvanger en servo's via de BEC.

Volgens mij snap ik hier iets niet, de accu is toch aangesloten op de ontvanger, die zou de spanning toch moeten verlagen...?
Daar heeft de regelaar toch niks mee te maken.
Of heb je het over een ESC (ofzo)

Ludo

Jij vliegt zeker normaal brandstof?

Bij electro modellen is het meestal zo dat de accu die aan de regelaar word gekoppeld (regelaar = ESC) meteen als ontvanger accu werkt als aansturing voor de servo's.
Dus je hebt geen apparte ontvanger accu nodig.

Dus:

ESCschema.jpg

Ludo

Welke lijn moet ik aanhouden bij het bepalen van de COG, wat hoort horizontaal aan wat te zijn.

Ik kan nog niet helemaal goed begrijpen hoe ik die COG bepaal. De rondjes onder de vleugels waar je je vingers moet houden is me helemaal duidelijk, alleen weet ik nog niet helemaal wat er horizontaal moet zijn aan wat ?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Heb al 10 accus leeggevlogen en dat gaat goed, echter heb ik het idee dat het beter kan.

Als je je vingers op de puntjes houd, dan moet de romp horizontaal zijn met de grond. Mag zelfs ietsjes met de neus naar voren hangen. Dus dat de neus naar beneden wijst.

Zou een brussl. motor met deze specificaties voldoen voor de minimag?

Motor weight: 40g
Motor length: 28mm
Motor diameter: 25.9mm
Shaft diameter: 2.3mm
KV: 3100RPM/V
Free load current: 2.5A
Max efficiency: 80%
Max current: 13A

Zo'n motor heb ik namelijk nog liggen met bijbehorende ESK.

Met vriendelijke groet:

Jacco Martijnse.

Back