Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Nogmaals, als je het beter weet moet je ook de daad bij het woord zetten en je kandidaat stellen.

Roelof, je hebt ondanks je platonische, democratische, niet inspirerende en weinig zeggende houding natuurlijk gelijk.
Helaas ben ik iemand met een voorkeur voor hiërarchie, regels, discipline en mentaliteit en ben zeker een tegenstander van democratie in het algemeen.
Helaas kent de maatschappij weinig goede leiders en wil iedereen zich overal mee bemoeien, zelfs als er weinig of niets van begrepen wordt, oeverloze discussies zijn het gevolg met alle gevolgen van dien, zie ook hier op dit prachtige forum.
Verder zou ik op de lange termijn een te onstabiele factor zijn want ik ken mezelf maar al te goed.
Misschien nog wel belangrijker, ik heb totaal niets met een 1:8 auto, de huidige modellen rijden als een stel afgekeurde vliegtuigen, de techniek heeft weinig meer te maken met (race)auto technieken in het algemeen, het is veel te makkelijk en dit antwoord kon je verwachten, het maakt veel te veel herrie.
Maar ieder zijn meug, nogmaals ik ga me verder concentreren op echte en op raceauto's gelijkende modellen en de positieve gedachte.

Nou, volgens mij is alles wel gezegd, laten we het weer over de raceautootjes gaan hebben. misschien even de afgelopen pagina`s van dit topic schoonvegen, het geeft geen goed beeld van het leuke racen dat we allemaal zo fijn vinden.

Al een tijdje het forum niet meer gevolgd (lekker rustig) en een hoop gemist zie ik .
Zal komende weken eens voorzichtig reageren op de zinnige en onzinnige dingen die ik zojuist tegen ben gekomen.

Ik zag ergens het idee van de A-B-C finale's weer terug keren . Ik heb er ook al aan lopen denken met dit verschil dat bij gelijke weersomstandigheden (geen regen tussen de finale's) de uitslagen bij elkaar kunnen , dus als no 1 uit de C finale meer rondjes heeft gereden dan no 3 uit de A finale deze rijder uiteindelijk 3e wordt . zo houdt je de spanning er tot het laatste moment in en rij eigelijk iedereen in de hoofdfinale zij het in gedeelde heats en iedereen wil in 'de finale 'staan toch ? De rijtijd verdelen over de finale's waardoor een ieder evenveel rijdt bv 25 - 30 min /finale. Dus geen nomac of Nk klasse meer . Normaal gesproken rij je dus altijd tegen gelijkwaardige tegenstanders in je eigen finale, is gewoon leuker racen. Uiteindelijk zou je uit de totaal uitslag aan het eind van het seizoen ook nog een klassement voor de senioren (bv 45+) eruit kunnen halen met een apart kampioenschap. Ook een beker voor de beste roeki zou ook leuk zijn .
Ik vindt kwalificeren zoals in de 1/10 ook wel een uitdaging en meer zoals de 1op1 race. Voordeel is dat je binnen je sessie verschillende pogingen kunt doen en niet meer afhankelijk bent van ander verkeer of een uitglijdertje. Ik geloof niet in het 'gevaar 'van speciale kwalificatie motoren . We rijden nu al decennia lang met 3 kwalies en getrapte finales ,wordt tijd voor iets anders.......

Ik zag ergens het idee van de A-B-C finale's weer terug keren . Ik heb er ook al aan lopen denken met dit verschil dat bij gelijke weersomstandigheden (geen regen tussen de finale's) de uitslagen bij elkaar kunnen , dus als no 1 uit de C finale meer rondjes heeft gereden dan no 3 uit de A finale deze rijder uiteindelijk 3e wordt . zo houdt je de spanning er tot het laatste moment in en rij eigelijk iedereen in de hoofdfinale zij het in gedeelde heats en iedereen wil in 'de finale 'staan toch ? De rijtijd verdelen over de finale's waardoor een ieder evenveel rijdt bv 25 - 30 min /finale. Dus geen nomac of Nk klasse meer . Normaal gesproken rij je dus altijd tegen gelijkwaardige tegenstanders in je eigen finale, is gewoon leuker racen. Uiteindelijk zou je uit de totaal uitslag aan het eind van het seizoen ook nog een klassement voor de senioren (bv 45+) eruit kunnen halen met een apart kampioenschap. Ook een beker voor de beste roeki zou ook leuk zijn .
Ik vindt kwalificeren zoals in de 1/10 ook wel een uitdaging en meer zoals de 1op1 race. Voordeel is dat je binnen je sessie verschillende pogingen kunt doen en niet meer afhankelijk bent van ander verkeer of een uitglijdertje. Ik geloof niet in het 'gevaar 'van speciale kwalificatie motoren . We rijden nu al decennia lang met 3 kwalies en getrapte finales ,wordt tijd voor iets anders.......

Is het niks voor jou Hans, je hebt altijd goede ideeën en communiceert deze goed. Ga jij de kar trekken van de BC08 Nomac?

Leuke discussie. Volgens mij zijn we het allemaal niet zo oneens met elkaar als deze discussie voor outsiders zou doen vermoeden. Frisse ideeën zijn altijd welkom inderdaad. Wel zal er uiteindelijk, voornamelijk door de rijders, gestemd moeten worden over alle voorstellen, zo is het nu eenmaal geregeld binnen de NOMAC, en dat is maar goed ook. Ik zou in elk geval je opklim- en finalesysteem vooraf heel goed afstemmen met elk van de verenigingen, om te kijken of hun telsystemen dit allemaal aan kunnen. Anders loop je misschien het risico iets in stemming te brengen dat achteraf niet realiseerbaar blijkt. Je zou overigens best een 40+ of 45+, 60+ of wat je ook maar wilt afspreken … kunnen bijhouden, volgens mij doen ze dat in DLD ook, maar is daar nou echt behoefte aan? Zijn de meeste 1:8 rijders niet al op leeftijd, met alle respect, enkele uitzonderingen daargelaten? Overigens, elk jaar nog is de BC08 klasse helemaal vol met de max. 54 man, is de bestaande wedstrijdopzet dan zo slecht, dat er echt iets anders moet komen?

Nog niet zo lang geleden had je ook nog een gevulde promo klasse , wordt nu gebruikt om de Nomac op te vullen ,is dus die 54 man zo veel ? Ik kende nog periodes uit de oude doos waar men hard moest lachen om een schamelijke 54 deelnemers overigens ook een periode waar men niet gelijk aan al die beren dacht die je eventueel op je weg kan vinden als je een verandering in wilt voeren en dat is nu precies het punt waar het schort .Veel ,in de basis goede ideeen ,worden afgeschoten omdat men allerlei beren op de weg ziet. In mijn zakelijke tijd (nog steeds bij de betere ondernemers) omarmt men goede ideen en ga dan kijken hoe je dat in de praktijk gaat brengen . Als je problemen onderweg tegenkomt ga je ze gewoon tackelen ,en dan bedoel ik de problemen en niet de goede ideen !
Ook weer in de goede oude tijd schreef je gewoon 30 min voor de wedstrijd in met zo'n deelnemersveld van tussen de 70 en 80 man die gewoon ter plekke met de hand ingedeeld werden en dan ook nog met de beperkte frequentie mogelijkheden . Tegenwoordig gaat het veel beter en gebruikt men een computer waar je dan wel tenminste 3 dagen voor de race je moet aanmelden en slaat men op tilt als ze meer dan 50 deelnemers hebben . Fantastisch dat computertijdperk. In die vroegere tijd spraken de clubs ook af wanneer en wie een wedstrijd organiseerde zodat niet op 1 datum 3 wedstrijden verreden werd met het bekende resultaat .Het is maar hoe snel je tevreden bent .................

Nog even over zitting in het sectie bestuur,
Met een gelijkdenkende naast me zal ik de uitdaging niet uit de weg gaan maar ik ben een heel ander persoonlijkheid als de nu vertrekkende leden. Ik heb met Roelof en Tjibbe vaak gediscuseerd over de rol van een 'bestuur ' omdat ik vindt dat een bestuur moet besturen en gerust een eigen visie mag en moet hebben en in de praktijk brengen . Zoals reeds eerder aangehaald is de democratisering in de Nomac te ver doorgeslagen waardoor de structuur door een veelvoud van onsamenhangende regels enerzijds verloren gaat en anderzijds verlammend werkt . Ik heb zeker een visie waar we met de sport naar toe moeten ,zit er niet alleen voor de gesponsorde rijders maar zie graag nieuwkomers die het leuk vinden met elkaar te racen . Tís in de basis gewoon een leuk spelletje en dat moet weer terug komen . De gesmeerde banden doet de stuurmanskunst overvleugelen ,maakt de instap voor nieuwkomers praktisch ondoenlijk en moet daarom verdwijnen . En zo heb ik nog wel een paar dingen. Als je kiest voor voortzetting van de huidige situatie moet je niet bij mij zijn.

Iwan, vergeefse moeite........................ tijd om ons bezig te houden met het positieve.

Helemaal niet vergeefs Ruud, je ziet waar zo'n discussie toe kan leiden (ook al lijkt dit niet zo). Nieuwe ideeen dienen een kans en een podium te krijgen waarop je ze eerst beproeft voordat ze realiteit kunnen worden.

Ik denk dat er genoeg ideeen besproken zijn en de meningen zijn daarover verdeeld. Iedereen kijkt ook met een ander inzicht naar dingen.

Ik blijf het draadje volgen, ben zeer benieuwd welke andere inzichten nog naar boven komen drijven (vindt dat Hans een zeer goede voortzetting heeft gedaan) maar zal me stukken minder in de discussie mengen. Dit is me (helaas) als uitstervende 1/10 rijder meerdere malen ZEER duidelijk gemaakt.

Naar vroeger kijken is geheel fout want dat gaat nooit meer terug komen. De kinderen vandaag de dag zitten liever voor een scherm met online games dan dat ze door hun ouders de straat op worden geschopt. Ja, RC is vandaag de dag nog steeds heel populair maar het serieus racen is er niet meer bij en zeker niet met onroad. Als je denkt dat je uit het huidige ledenbestand van alle clubs met gemak 80+ rijders kunt trekken zit je er aardig naast. We mogen eigenlijk van geluk spreken dat we nog de maximale 54 man (en vrouw) aan de start krijgen.
De Promo was in een ver verleden al een idee van mij maar dan in de vorm van een open club competitie, 2 jaar later hadden Alex en Tjibbe de Promo bedacht. Ook heb ik altijd gevochten voor meerdere klasses en toen we weer van 1 naar 2 klases gingen stonden er weer blije mensen op het podium van de NOMAC. Dus zeg niet dat ik/we geen visie heb(ben).

Als sectie zijn we dan ook van mening dat de huidige opzet werkt en niet aan drastische veranderingen toe is.

Ja, de sectie BC08 is een democratie, de meerderheid beslist en iedereen denkt mee. Zoals eerder aangegeven geeft dat meer voldoening onder de rijders dan dat je (net als vroegah) zaken invoert waar de rijders niet blij mee zijn. En nee, de hoeveelheid rijdersaantallen van toen en nu kan je daar niet aan vast koppelen.

Het grappige is dat nu echt veel mensen denken dat er een weg open is voor verandering. Die weg is er altijd geweest maar is of nooit goed gebruik van gemaakt of heeft er nooit genoeg aanhang voor gehad. Als je vindt dat de democratie beperkt moet worden om je eigen visie alsno door te kunnen drukken moet je bij jezelf heel goed gaan afvragen of dat de juiste weg is.

Dat er nieuw bloed moet komen is helemaal waar maar voor een deel is dit de taak van de NOMAC en voor een deel voor de verenigingen want daar moeten de eerste stapjes gemaakt worden voordat het NK in beeld komt. Nu vormen alle verenigingen ook de NOMAC dus is het waar dat de PR van de NOMAC hierin nog een aardige rol heeft. (daar is een ander topic voor)

Dat je de wedstrijdopzet wilt veranderen omdat het misschien meer rijders oplevert zal dat dan eerst op clubniveau moeten proberen en daar de meningen afwachten. Als de clubrijder een bepaald concept bevalt zal met een dezelfde opzet op nationaal niveau de drempel laag zijn. Verzin wat concepten en laat iedere club het per clubrace proberen zodat ze na 1 jaar verslag kunnen doen.

Over regels zijn de meningen verdeeld. In alle klasses vind men dat het minder mag maar in alle klasses vind je ook de cheaters die bij beperking aan regels meer ruimbaan krijgen om de trukendoos open te trekken. Dit gaat altijd gepaard met vraagtekens over het wel of niet legaal handelen en de wens om weer zaken te verbieden of te reguleren. Wel ben ik van mening dat de reglementen controleerbaar moeten zijn dat bleek met het smeren niet hetgeen we na hevige discussies gezamelijk opgelost hebben. Dat het in sommige ogen niet de juiste methode is is weer het resultaat en een nadeel van de democratie maar ook onder een dictatuur zoals de IFMAR het nu gedaan heeft zijn ook niet iedereen het er mee eens.

En dan moet je als sectie ook waken dat de organisaties niet extra belast worden. Misschien is het je niet opgevallen maar daar waar vroeger fanatieke teams van wel 6 tot 7 man stonden is vandaag de dag maar 3 of 4 man met hier en daar uitzonderingen. Die mensen moet je koesteren en geen extra werk geven zoals Richard en Hugo het een paar posts terug nog even aangaven. Je moet het ze niet onmogelijk maken....

Zoals eerder gezegt Roelof zijn wij 2 totaal verschillende persoonlijkheden met grote denk verschillen en inzichten. Het is maar wat je wilt . Ik heb al genoeg discussies met jouw gevoerd die tot niets leiden dus verdere discussies tussen ons lijkt me zinloos en tijdverspilling.Het gaat om vertrouwen .Je kan niet een bestuur kiezen en daarmee je vertrouwen geven (want anders stem je toch niet op iemand) om vervolgens bij elke handeling die diegene doet over zijn schouder mee te kijken en commentaar te leveren. dus gewoon vertrouwen geven aan de mensen die je kiest en na zijn periode kan je diegene herkiezen of laten gaan . Zo simpel kan het zijn .

Een van de argumenten die vaak gebruikt worddt is de beperkte hoeveelheid vrijwilligers bij een organisatie.
Bv. de optie van handout banden sneuvelt hier steeds.

Ik ben van mening dat er buiten de wedstrijdleiding nog 54 vrijvilligers rondlopen.
Als je met 9 man baaninzet toekan, is de 'vrijwilliger' voor het uidelen en innemen van banden al gevonden....

Als mensen willen racen moet er ook wat tegenover staan.
De democratie leidt al snel tot discussies over onmogelijkheden. En dat smoort al snel de vernieuwing.

Zo is het Julius, brainstormen om de problemen die je tegen kan komen bij het uitvoeren van gewenste veranderingen te tackelen ,dat is de juiste volgorde .

Een van de argumenten die vaak gebruikt worddt is de beperkte hoeveelheid vrijwilligers bij een organisatie.
Bv. de optie van handout banden sneuvelt hier steeds.

Ik ben van mening dat er buiten de wedstrijdleiding nog 54 vrijvilligers rondlopen.
Als je met 9 man baaninzet toekan, is de 'vrijwilliger' voor het uidelen en innemen van banden al gevonden....

Als mensen willen racen moet er ook wat tegenover staan.
De democratie leidt al snel tot discussies over onmogelijkheden. En dat smoort al snel de vernieuwing.

Nee, een rijder mag zich niet bemoeien met de organisatie wegens mogelijke belangenvertrengelingen. Daarom bemoeien de rijdende sectiebestuursleden zich niet met de organisatie tijdens de race.
Overigens is hierop nog nooit het voorstel voor handout tires gesneuveld want niemand heeft er ooit een voorstel voor ingediend. Dat we als sectie haken en ogen zien is waar maar als het voorstel compleet is (dus ook hoe uit te voeren) heeft het een kans van slagen.

Dan komen we alleen nog bij andere problemen waar zeker over nagedacht moet worden om het voorstel compleet te maken:
- wie gaat het voorfinancieren?
- wie regelt de banden naar de baan?
- waar worden ze opgeslagen?
- wat als de leverancier niet op tijd of niet genoeg levert?

Kijk, het voorstel om een handuit tire in te voeren is heel simpel ingediend maar ik vind niet dat dan de handen er van los getrokken moet worden en de NOMAC het maar verder moet uitzoeken met het hoe en wat maar daar draait het meestal wel op uit. En als we het niet goed doen hebben wij het gedaan.....

Als je van een democratie naar een bestuur gestuurd beleid wil gaan, dan zullen als eerste de statuten van de NOMAC moeten worden gewijzigd. En dat kan alleen als dat door de clubs worden voorgesteld tijdens een NOMAC vergadering, waar de (leden van) de clubs over zo'n soort voorstel democratisch kunnen stemmen....
Als je echt wat wil veranderen zal je bij de cubs jouw plannen moeten promoten en hun achter zo'n voorstel zien te krijgen.

en dat komt inderdaad niet vanzelf of door stilzitten Roy.

Het is gewoon een ander inzicht op allerlei zaken, ik denk zelf ook liever in mogelijkheden en ideeen, ipv. angsten en beren op de weg.

Angsten zijn er om te overwinnen en beren om van de weg te schoppen.
Beetje dromen kan ook geen kwaad, doe je dit niet, dan stomp je af en hou je helemaal niks over.

Goed gezegt Roy, denken we hetzelfde over .

Bart ; wat zijn jouw belangen bij de Nomac en kampioenschappen , ik had het idee -wellicht van vroeger- dat je de nomac en georganiseerde races niet zo zag zitten en meer gericht was op de vrije vogels die ad hoc wat met elkaar deden ? Maar misschien zit ik er helemaal naast ........................

Back