Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Hans, de waarheid is helaas harder dan je denkt. Zoals ik al zei hebben enkele rijders het al toegegeven maar ik krijg ook meldingen dat mensen in hun buurt het doen.
Het gebeurt gewoon al in grote getale en het is te simpel te zeggen dat het alleen bij een kleine groep gebeurt. Het probleem is gewoon dat je het niet direct ziet maar de bekentenissen in de mail en afgelopen zondag zeggen toch wel anders....

Je moet na het toestaan eigenlijk opnieuw rondetijden gaan vergelijken, je zult zien dat veel mensen die "gaan smeren" niet sneller zullen zijn.

Hans, Uit het doosje heeft ook geen nut. ik zag vaak doosjes liggen waar vochtigheidsringen in te zien waren.
Roelof. Meeste geval wel tikje sneller. Maar dat is niet eens de hoofd reden. 1 snelle ronde boeit niet. Maar je kan constanter snel zijn. Dit heb ik in frankrijk wel gezien

Ik ben er toch van overtuigd dat de meerderheid NIET smeert. Dit jaar zo doorgaan ,eventueel verdachte rijders vragen om andere banden 'uit het doosje ' te gebruiken om geruchten te voorkomen en volgend jaar banden uit geven door de wedstrijdleiding . Nu alvast na gaan denken hoe je dat dadelijk gaat doen , heeft m.i. meer zin dan alle nutteloze verhalen over toelaten (wat we ook niet willen) (on)veiligheid ,aansprakelijkheid etc ......en laat die onsportievelingen nog even in de waan dat ze beter zijn .......tot in 2013 de waarheid aan het licht komt.

Het gaat eng worden hans ben het alweer eens met je :-) :-)

Hans, de waarheid is helaas harder dan je denkt. Zoals ik al zei hebben enkele rijders het al toegegeven maar ik krijg ook meldingen dat mensen in hun buurt het doen.
Het gebeurt gewoon al in grote getale en het is te simpel te zeggen dat het alleen bij een kleine groep gebeurt. Het probleem is gewoon dat je het niet direct ziet maar de bekentenissen in de mail en afgelopen zondag zeggen toch wel anders....

Je moet na het toestaan eigenlijk opnieuw rondetijden gaan vergelijken, je zult zien dat veel mensen die "gaan smeren" niet sneller zullen zijn.

Ik verwacht dat al die mensen die bekentenissen hebben afgelegt uit de uitslag genomen zullen worden en de'" mensen uit de buurt "goed in de gaten worden gehouden ! Kijk met welk merk banden die "mensen uit de buurt "rijden en zorg dat je als NOMAC die banden de volgende NK bij je heb om die mensen op die banden de (sub)finale in te laten gaan ..bel die mensen op en zegt dat er geruchten gaan dat ze oneerlijk bezig zijn en dat jullie ,als nomac, graag die geruchten uit de wereld willen helpen door jouw van schone banden te voorzien van hetzelfde merk ..maar zoals gezegt : bereid vast een banden afgifte door de wedstrijdleiding voor, voor volgend seizoen.

Ik verwacht dat al die mensen die bekentenissen hebben afgelegt uit de uitslag genomen zullen worden en de'" mensen uit de buurt "goed in de gaten worden gehouden ! Kijk met welk merk banden die "mensen uit de buurt "rijden en zorg dat je als NOMAC die banden de volgende NK bij je heb om die mensen op die banden de (sub)finale in te laten gaan ..bel die mensen op en zegt dat er geruchten gaan dat ze oneerlijk bezig zijn en dat jullie ,als nomac, graag die geruchten uit de wereld willen helpen door jouw van schone banden te voorzien van hetzelfde merk ..maar zoals gezegt : bereid vast een banden afgifte door de wedstrijdleiding voor, voor volgend seizoen.

Ghe, klinkt ala een regelvoorstel welke Joey had ingediend na de eerste nk ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de wedstrijdleiding banden gaat uitgeven zoals hans het wilt gaan er veel weg.
Ik red het niet met 1 set in de finale, zeker niet nog eens met 35sh rondom. laat staan even een reserve setje meenemen mocht een band stuk gaan..

We kunnen en gaan ook niemand aanpakken. Alleen een woord is niet voldoende, zonder hard bewijs is het moeilijk te doen en we willen het ook niet, we zijn immers blij dat sommigen het toegeven het gedwongen (!!) te doen waarmee aangegeven wordt dat het speelt. Gezien de pakkkans en natuurlijk het zwijgen van anderen is het niet gestopt.

Een control tire is natuurlijk heel erg mooi. bv. 2 setjes voor de heats en 2 setjes voor de finales moet voldoende zijn maar welke bandenleveranciers gaan hierin mee en welke clubs willen hierin mee?

He Roelof probeer is eens met een oplossing te komen ipv alles af te branden .
Je kan er naar uit gaan dat de meeste rijders en clubs smeren niet willen en de oplossing die Genk deed vond ik zeer goed .

De oplossing van Genk was bluffen. Zeggen dat mensen worden weggestuurd als er sporen getrokken worden. Zien we een handvol. Gebeurd er niks...

Inderdaad moet er iets constructiefs komen waar iedereen zich in kan vinden en het moet geen blufpoker worden. Jammer genoeg werd er in Genk strepen door de wedstrijdleiding geconstateerd en is er niets mee gedaan met de simpele reden dat ondanks die constatering het niet hard te maken is. Dit probleem had de EFRA ook waar bij de lichtste waarschuwing er personen waren die direct rechtzaken wilden opstarten. Blijkbaar heben mensen het gore lef om het te doen ondanks waarschuwingen, reglementen en afspraken (zie ook laatste clubrace vorig jaar bij de Baanbrekers waar door de wedstrijdleiding gevraagd is zonder smeersels te rijden en zo een man of 4 in de top gesmeerd reden)

Ik brand niets af, ik wil alleen geen halve oplossingen in dit verhaal.

Oplossing is toestaan. Andere oplossing is er niet.
Banden via nomac/wedstrijdleiding doet toch niemand. Of zijn ze gratis :)
Zelfs dat kan niet. Want iemand kan ze smeren tijdens het afdraaien of in pauzes etc..

Als je banden van de organisatie krijgt, dan krijgt iedereen dezelfde, door de organisatie op een voor iedereen gelijk maat afgedraaide banden uitgereikt in de pits, en na de heat/finale haalt de technische keuring ze er weer vanaf.

Zoiets kan ook inderdaad Andre, in ieder geval iets in die richting, feit is alleen wel er zijn meer vrijwilligers nodig.....

Oplossing is toestaan. Andere oplossing is er niet.
Banden via nomac/wedstrijdleiding doet toch niemand. Of zijn ze gratis :)
Zelfs dat kan niet. Want iemand kan ze smeren tijdens het afdraaien of in pauzes etc..

Zeg dit niet te hand Bennie, als de Nomac banden voor 14 euro per set gaat aanbieden verkoop jij (wij) niets meer...
Problemen zijn vooral logistiek (handjes en een vrachtwagen)

We kunnen en gaan ook niemand aanpakken. Alleen een woord is niet voldoende, zonder hard bewijs is het moeilijk te doen en we willen het ook niet, we zijn immers blij dat sommigen het toegeven het gedwongen (!!) te doen waarmee aangegeven wordt dat het speelt. Gezien de pakkkans en natuurlijk het zwijgen van anderen is het niet gestopt.

---------------Gedwongen "het " te doen ? Pistool op het hoofd ? Ik heb toch ook met schone banden gereden ?------------------------
[/QUOTE]

Een control tire is natuurlijk heel erg mooi. bv. 2 setjes voor de heats en 2 setjes voor de finales moet voldoende zijn maar welke bandenleveranciers gaan hierin mee en welke clubs willen hierin mee?[/QUOTE]

De Nomac moet een werkbaar voorstel uitwerken ,dan gaan de clubs gewoon mee.
Welke banden leverancier kan erop tegen zijn een order te krijgen voor een behoorlijk aantal bandjes ? Xceed,Enneti ,Contact .....maakt elkaar niet veel uit. Niet te bang zijn ! Het belang voor de sport in het algemeen gaan voor sponsor belangen. Als ik een tennis toernooi (of competitie) gaat spelen zal ik het ook moeten doen met de ballen die ze daar gebruiken ook al zijn dat niet de ballen waar je normaal mee speelt.

Roelof,
Misschien een idee om een werkgroep te benoemen die de uitgifte van banden door de NOMAC bij NK's tot een werkbaar scenario maken ,handig als die mensen ook wat contacten hebben met de verenigingen waar NK's worden verreden om tot een breed draagvlak te komen .(nederland is tenslotte het land der werkgroepen en commissies :) )

Hans, enig verschil is dat jouw sponsor jezelf bent. In de top van het veld spelen serieuze sponsorbelangen en dat zit natuurlijk niet alleen in een auto en motor maar ook banden tot zelfs de servo. Hoewel een control tire bij de electro aardig ingeburgerd is zal het een beweging worden om dat ook bij het brandstof voor elkaar te krijgen en dan niet alleen bij de rijders maar ook de fabrikanten....

En inderdaad, 20 euro voor een set lijkt niet zoveel, wel voor de mensen die in een weekend zo 10 setjes weg kunnen rijden omdat ze dat toch krijgen. Ook zit je met mensen die al sets voor een heel seizoen hebben ingeslagen, die zitten ook niet te wachten op een andere band als ook de mensen die nog maar 14 euro een set betalen. Met 14 euro een set control tire kom je misschien wel makkelijker aan medestanders maar nog steeds zijn er mensenmet andere gedachtes en belangen.

Hier zou meer onderzoek naar gedaan moeten worden, misschien eens een online enquette opstellen....

Aan dit probleem zijn er uiteindelijk maar 2 oplossingen die waterdicht zijn:
ofwel een control tire uitgereikt op de wedstrijd en er op en af te halen voor de heats/finales
ofwel smeren toelaten want het valt niet te controleren met de hedendaagse apparatuur.

Zolang er niet gewerkt kan worden met één van beide opties, blijft het een eeuwige discussie zonder oplossing.

Voor mezelf als nomac rijder ben ik alvast akkoord met beide scenario's.

Back