Bart_Banaan
Forum veteraan
Ik vraag me af waarom ze zo krampachtig aan die 83dB(A) op 10mtr/1mtr hoog vasthouden. In geen enkele wet staat wat over een maximale uitstoot van geluid van een puntbron (de vakterm voor iets wat geluid maakt), het gaat in de wet alleen maar over gevelbelasting (gevelgeluid).
Het geluid van één puntbron is alleen handig bij het maken van een computer model voor een geluidsrapportage, waarin a.d.h.v. een (of meerdere) puntbronnen de totale geluidsbelasting op elk punt in een plattegrond van de omgeving kan worden bepaald.
Maar zo'n puntbron wordt altijd officieel gemeten, met speciale gewogen meetapparatuur. Er wordt niks zomaar 'aangenomen'. Met andere woorden; ook al staat er ergens op papier dat een modelauto maximaal 83dB(A) produceert, er zal altijd een officiele meting op locatie moeten worden gedaan om een computermodel te voeden, te staven of te controleren.
Dat krampachtig vasthouden aan 83dB(A) op 10mtr/1mtr hoog door de EFRA/IFMAR is gewoon uit de lucht gegrepen, er is geen enkele wet of regel (buiten de model auto sport) die bepaalt dat een speeltje, apparaat of ding niet meer dan 83dB(A) mag maken.
De wet gaat alleen over geluidbelasting van de omgeving en het heeft niks met de bron van het geluid te maken!
Als je als club/track voldoende maatregelen neemt om te voorkomen dat er op de dichtsbijzijnde gevel(s), welke niet behoren tot jouw inrichting, niet meer dan 50dB(A) wordt ontvangen, dan kan je zelfs zonder uitlaten rijden als je dat zou willen!
Het gaat nergens over de bron van het geluid, het gaat altijd over de ontvanger!
Het geluid van één puntbron is alleen handig bij het maken van een computer model voor een geluidsrapportage, waarin a.d.h.v. een (of meerdere) puntbronnen de totale geluidsbelasting op elk punt in een plattegrond van de omgeving kan worden bepaald.
Maar zo'n puntbron wordt altijd officieel gemeten, met speciale gewogen meetapparatuur. Er wordt niks zomaar 'aangenomen'. Met andere woorden; ook al staat er ergens op papier dat een modelauto maximaal 83dB(A) produceert, er zal altijd een officiele meting op locatie moeten worden gedaan om een computermodel te voeden, te staven of te controleren.
Dat krampachtig vasthouden aan 83dB(A) op 10mtr/1mtr hoog door de EFRA/IFMAR is gewoon uit de lucht gegrepen, er is geen enkele wet of regel (buiten de model auto sport) die bepaalt dat een speeltje, apparaat of ding niet meer dan 83dB(A) mag maken.
De wet gaat alleen over geluidbelasting van de omgeving en het heeft niks met de bron van het geluid te maken!
Als je als club/track voldoende maatregelen neemt om te voorkomen dat er op de dichtsbijzijnde gevel(s), welke niet behoren tot jouw inrichting, niet meer dan 50dB(A) wordt ontvangen, dan kan je zelfs zonder uitlaten rijden als je dat zou willen!
Het gaat nergens over de bron van het geluid, het gaat altijd over de ontvanger!