handout tyres
Zoals wellicht bekend ben ik een tegenstander van het banden prepareren en zie in de handout tyres een manier de boel te reguleren. Ik ben afgelopen week naar de ENS wedstrijd in Oostenrijk geweest en heb daar kunnen ervaren wat het is om met dit systeem te rijden.
M.i. moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan om de handout tyres naar ieder genoegen uit te voeren ;
1] Geen commercieele belangen bij de banden keuze ,
2] Merk/type band moet zorgvuldig worden gekozen waarbij uiteraard de band die de meeste grip geeft gekozen dient te worden ,leg het oor te luister bij de betreffende clubleden,
3] Laat de rijders profiteren van een lage prijs door grootschaliger inkoop.
4] Uitgifte moet eenvoudig uit te voeren zijn.
In mijn opini is dit in Oostenrijk niet goed uitgevoerd, de uitgegeven Matrix banden gaven weinig grip op de met suikerwater bewerkte baan . Bovendien waren de banden gewoon te duur ; er moest 20,- betaald worden voor een setje (achter 76mm/voor 68.5)op standaard dikke velgen. Voor deze banden betaal je per set hier max 19,- met enig speurwerk wellicht nog minder. Met de Matrix banden kon ik geen goede balans vinden op de lastige baan , de auto was achter te los of anders te weing stuur . Je zag dat bij veel andere rijders ook terug . Ik heb nog even met mijn eigen banden (contact/hot race) gereden met een enorm verschil , de balans was direkt terug net als de smile op mijn gezicht.
De uitgifte verliep wel probleemloos.
Je moet je overigens niet teveel voorstellen van zo'n ENS wedstrijd , de gemiddelde clubwedstrijd in nederland wordt beter geleid , aan marshalling werd niet gedaan ,voor mij een reden om zondags niet meer mee te rijden ,ik wil Marisca niet aan de risico's die dat met zich mee brengt blootstellen. Ook auto's die aan het eind van het rechte eind op hun dak lagen ,bleven dan ook een tijdje in de gevaren zone liggen alvorens iemand vanuit de pits de rampplaats had bereikt . Jilles heeft trouwens de 1/10 gewonnen die door veel rijders als test voor de komende EK ,die daar verreden wordt, is gebruikt .
Ik ben voorstander van handout tyres mits goed uitgevoerd ,zoals in oostenrijk vindt ik het een miskleun en had dan nog liever gesmeerde banden gezien.
Nog even iets over de 40+ ; er zijn nu wedstrijden verreden met 3 klasse; 1/10 , 1/8 4*4, 1/8 star . Je moet dan voor 12 platte bak rijders heel veel tijd reserveren (incl finale van 45 min ) . Je komt dan zelf aan weinig rijden toe . Het snelheids verschil met de normale 1/8 is zo groot dat samen in een heat rijden ook geen optie is . Voor mij mogen ze bij de 40+ best de platte bakken combineren maar dan geen 1/10 want dan wordt het teveel.