Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Sorry dat ik ff inbreek in dit topic, ongetwijfeld weet iemand hier een antwoord op. Ik ben van het type luie modelbouwer(maar dit gaat veranderen!) hoe je de kunstof bescherming aan de onderkant van een Savage kan losmaken en zo de zaak eens kan bekijken. Ik heb een Savage 25 rtr en heb laatst 4 schroeven los gemaakt, helaaas gaf dit niet het gewenste resultaat want de plaatjes zitten nog steeds moer vast. Op de een of andere manier zitten er van die nokjes die de boel stevig op hun plaats houd. Wie kan me vertellen hoe ik dit wel moet doen want ik heb het boek geraadpleegd maar kom hier niet echt verder mee.

@Huubke: Op de aluminium plaat zit een balkje waar twee schroeven vanaf de zijkant (TVP) zitten, haal die ook los. Ook kan je de twee schroeven waarmee de bumper vast zit loshalen. Daarna kun je aan de bumper naar beneden trekken en zal je zien dat alles wel los komt. Aan het einde (bij het balkje) zit de plastic bodemplaat namelijk vastgehaakt in de aluminium plaat.

@buism01 & hdgracing: Er zijn inderdaad 3 (4) maten 1:8 Monster Truck banden. Standaard breedte 2.2", MAXX breedte 3.3" en 40's breedte 4.0". Ik heb nu velgen van RCP Racing (Romulin) gekocht, die zijn 3.2" breed. De Paddles passen wel op 2.2" maar dan heb je enorme wangen erop staan en die schuren dan lekker langs je chassis en ophanging. Dat zal dus snel stuk gaan. Voorop nu nog smalle buggy banden voor het betere stuurwerk. Foto's volgen. :wink:

@sleurhut: Bedankt voor de info, ga het weekend eens kijken of dat lukt zoals jij dat beschrijft! Zal vast wel lukken heb de laatste tijd wel meer bruikbare tips gehad hier dus dat moet goed komen. Nogmaals bedankt.

Huubke zei:
@sleurhut: Bedankt voor de info, ga het weekend eens kijken of dat lukt zoals jij dat beschrijft! Zal vast wel lukken heb de laatste tijd wel meer bruikbare tips gehad hier dus dat moet goed komen. Nogmaals bedankt.
Plaatje:
my_brake_mod.jpg

Het schroefje links onder (helemaal links zit geen schroefje). Je ziet ook op de paarse onderplaat het zwarte plastic balkje zitten (kan ook van aluminium zijn). Aan het einde zitten met twee haakverbindingen de plastic skid plate vast op de onderplaat. Je moet het paarse gedeelte iets onder de TVP vandaan trekken. Als je aan de bumper trekt, gebeurt dit bijna automatisch. Succes.

HPI beweert met de nieuwe versnellingsbak van de Savage X het wiel opnieuw te hebben uitgevonden geloof ik.
Ipv de twee openingen aan de zijkant, zijn er nu drie. ( waar dat afdekrubbertje zit )zie ook foto hierboven, om zo een makkelijke afstelling te doen van de ( optionele ) 3de versnelling. yeah right.
Hoe wil je in vredesnaam dan bij dat imbusje komen?

Heb ik geen gelijk als ik zeg dat die 3de versnelling alleen maar aan te passen is door de hele bak compleet uit elkaar te halen inclusief alle tandwielen van de as los te koppelen, mogelijk is???

Ander aardigheidje: Voor diegene die het nog niet heeft, ik heb een leuk programmaatje waarmee je 100% accuraat de daadwerkelijke snelheid van je Savage of andere auto mee uit kunt rekenen. Voor diegene die het ook wil hebben moet maar even een PB'tje sturen. Vereiste is wel dat je microsoft office/excel moet hebben geinstalleerd op je pc.

Vanwege de vele afsteldrama's wil ik geen 3-bak hebben. Sowieso in het losse zand waar ik/wij rij/rijden heeft een 3-bak weinig nut. Je stuitert vreselijk over het terrein dus je schakelt telkens heen en weer. Een 2-bak voldoet prima. Gewoon een dikkere motor en andere tandwielen. Trekt-ie nog steeds lekker op en gaat-ie snoeihard (banden van de velg getrokken, ondanks vastlijmen).

Het programma'tje werkt. De mijne gaat 64 km/uur. Deze snelheid haal ik nooit op Hoogtij :lol: Ons gaat het alleen om het bashen en wie er zo hoog mogelijk airborn kan gaan :) snelheid doet er dus niet toe, maar wel leuk om te weten.

Blij dat het progje werkt.
Tis inderdaad ook meer bedoelt als leuke wetenswaardigheid.
Het leuke aan dit programmaatje is dat sommige mensen topsnelheden roepen van hun auto die vrijwel onmogelijk zijn. Op deze manier is het makkelijk uit te rekenen.

En wat die 3-bak betrefd...ik ben het enigzins wel eens dat het vrij weinig zin heeft. Ik heb hem zelf wel maar is alleen leuk op asfalt. En de afstelling ervan blijft knudde.

Gr. SAVAGEFAN

hmmm,de schroef van de slipper(die de spur op zijn plaats houd) is vandaag los gesprongen,woops,gelukkig reed ie op dat moment niet hard,anders had ik denk ik nieuwe stalen tanwielen kunnen bestellen.

Raimond zei:
hmmm,de schroef van de slipper(die de spur op zijn plaats houd) is vandaag los gesprongen,woops,gelukkig reed ie op dat moment niet hard,anders had ik denk ik nieuwe stalen tanwielen kunnen bestellen.
Is mij al meerdere keren overkomen. Nog voordat de moer er echt af valt slipt de spur dermate heftig dat normaal rijden niet meer mogelijk is.

Even een kort vraagje. Kun je een centax koppeling zo op een F4.1 motor plaatsen op moet er dan iets aangepast worden ?

Alvast bedankt.

Ach bah,mijn one way bearing gaat elke keer stuk,daar word ik wel een beetje flauw van :evil: Ik wou vandaagg effe rijden,maar dat is moeilijk,als de lager niet pakt,verder loopt ie echt goed,maar die one way,is elke keer het probleem.

Raimond zei:
Ach bah,mijn one way bearing gaat elke keer stuk,daar word ik wel een beetje flauw van :evil: Ik wou vandaagg effe rijden,maar dat is moeilijk,als de lager niet pakt,verder loopt ie echt goed,maar die one way,is elke keer het probleem.

Is het wel je lager die stuk gaat, volgens mij komt er gewoon olie in dat vanuit de uitlaat komt. Deze lekt bij de bevestiging tussen uitlaat en cilinder. Gewoon even een plaatje tussen zetten en weg probleem.

Hoi,dat klopt,dat heb ik ook gehad ja,dat is inmiddels verholpen,door een nieuwe gasket,en een nieuwe uitlaat veer.

Nu is deze lager gewoon stuk,klemt gewoon niet goed over de as,waardoor ie er over heen glijd.Dit is de 3de lager in korte tijd,die stuk gaat :evil:

philliams zei:
Raimond zei:

Is het wel je lager die stuk gaat, volgens mij komt er gewoon olie in dat vanuit de uitlaat komt. Deze lekt bij de bevestiging tussen uitlaat en cilinder. Gewoon even een plaatje tussen zetten en weg probleem.
Ja, beetje olie dat tussen het uitlaatspruitstuk vandaan geblazen wordt, loopt zo tussen de backplate en rotostart of trekstarter in. Door de vettigheid begint het lager te slippen. Als er vuiligheid bij komr, slipt hij nog eerder. Gewoon even goed schoonmaken en ontvetten. Na montage een stripje van epoxy of aluminium ertussen doen zodat de meeste olietroep via dit plaatje voorbij de backplate komt.

Als je het lager wilt vervangen, dan kun je ook alleen het lager wisselen. Met een verlengstukje van een accuboormachine kun je in het lager uit de zeskant tikken (randjes van de zeskant op de bekken van bankschroef zetten zodat het lager er net tussen door kan). Niet te hard rammen, maar met beleid (hebben we dat gevoelskwestie gedoe weer :?). Nieuwe lagers zijn te krijgen via eBay. Zoek dan op heli en HF0612. Ik heb ze voor $2,99 per stuk gevonden

En over die kwaliteit van de lagers: Kijk hier eens.

Sleurhutje zei:
Nieuwe lagers zijn te krijgen via eBay. Zoek dan op heli en HF0612. Ik heb ze voor $2,99 per stuk gevonden

Is heb niet mogelijk dat je er dan een hele partij besteld via ebay en deze via deze site weer verkoopt.
Het is natuurlijk wel wat moeite maar ik weet zeker dat je je mede hobbyisten (die niet zo thuis zijn met ebay) er een groot plezier mee zal doen.

Sleurhutje zei:
Ja, beetje olie dat tussen het uitlaatspruitstuk vandaan geblazen wordt, loopt zo tussen de backplate en rotostart of trekstarter in. Door de vettigheid begint het lager te slippen. Als er vuiligheid bij komr, slipt hij nog eerder. Gewoon even goed schoonmaken en ontvetten. Na montage een stripje van epoxy of aluminium ertussen doen zodat de meeste olietroep via dit plaatje voorbij de backplate komt.

Zou het ook helpen om een stukje pakkingpapier tussen je backplate en rotostart te doen misschien dat er dan minder olie tussen door kan?
Of is dit een heel stom idee?? :oops:

Zodra ik het heb geprobeerd laat ik het weten.
Mocht iemand het eerder geprobeerd hebben dan hoor ik (horen wij) het graag.

Back